Bukefalos 28 år!

om ni letar nytt stall!!??

LadySara

Trådstartare
vad är de ni letar efter om ni ska flytta eran häst?

vad har ni för kreterier för vad de nya stallet ska innehålla??

vad ska ingå i stallhyran ??

ja vad letar ni efter i ett nytt stall, vad är de som ni SKA ha för att vilja flytta in??

och vad är de som ni absolut inte vill ha/se i de nya stallet??
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Först och främst är ju läget och kommunikationer väldigt viktigt och priset. De får ju inte ta hutlöst mycket.

Hö/hösilage bör ingå, spån eller liknande ska finnas att antingen köpa på gården eller så ska det ingå. Det är krävande att hålla på att beställa hem. Skönare och brukar oftast bli billigare om ett helt stall gör det tillsammans.

Fodringar minst 4 gånger om dagen, grovfoder på samtliga. kraftfoder på 3 helst. Tillgång till daglig utevistelse i hagar med lagom många hästar och gärna möjlighet att få hästen i egen hage om den kräver det(alt köpa den tjänsten). In och utsläpp av personal samt fodringar. fasta rutiner! Helst inga stallpass, men däremot kan det ju finnas möjlighet att jobba av lite hyra extra.

Tillgång till ridhus och paddock (ridhus kan ju eventuellt få finnas på granngården eller liknande, inom gångavstånd så att säga).

Stort plus är bra tränare. Annars måste stallet vara väldigt billigt eftersom det är dyrt att åka och träna på andra ställen och framförallt tiden.

bra ventilation för att hästarna ska må bättre.

Men just nu sätter jag huvudfokus på att det ska vara fasta ordentliga rutiner, trevliga och kunniga personer, helst inga barn med ponnyer, i så fall mycket liten skala och väldigt duktiga och ambitiösa. Gärna ett stall med tävling/hoppinriktning då det är lättare att slåss om tider för tränare osv i ridhus eller liknande. Det ska vara ordning och reda och rent och snyggt i stallet. Man ska sätta fokus på hästens välbefinnande och inte försöka skapa någon fritidsgård för ponnyungar. Det är jag trött på!

Har kanske glömt något.. men får återkomma i så fall.
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Bra luft, stora boxar (med fönster), mycket ljusinsläpp. Bred stallgång, bra förvaring, 4:a fodringar/dag. Varierande hagar gärna med träd (skog), samt dränerat och hårdgjort vid insläpp & runt foderbord. Paddock, gärna ridhus. Det får gärna vara uppdelat med flera avdelningar med max 8-10 boxar på varje.

Jag tycker det är bra om stallägaren fixar in & utsläpp samt fodringar. För det är ju inte säkert att alla i stallet är lämpade för den uppgiften om man kör med rullande schema. Stallägaren kan välja ut personer som är lämpade de gånger det behövs hjälp.
Mockning & täckesbyte som tillval, även borstning & visitering tillfälligt vid tex.sjukdom eller resa. Möjlighet att köpa grovfoder av stallägaren.
Ordning & reda både i och utanför stallet. Säkerhetstänkande är viktigt! Duschspilta i eget utrymme eller utomhus, för att slippa fukten i stallet.

Jag vill inte se brandfarliga lösningar som tex en kupevärmare för att torka täcken, eller tvättmaskin i sadelkammaren (eller ännu värre på logen).
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Kommunikationer,pris och hur långt bort det ligger är det jag kollar på först.
Är jag nöjd med det, kollar jag även på:
Ridmöjligheterna, ska finnas padock och bra ridvägar, antingen ridhus där eller max 10-15 min skritt på en lugn väg till närmaste. tränare ska vara enkelt att kontakta och rida för. Underlaget i RH ska vara bra året runt, även det gäller för paddocken, dock när den går att använda (alltså inte snö-och frost tid)
Stall: Ska vara hyfsat lugnt, bra luft och ljus, boxar som håller måtten, samt gått om plats för utrustning så man slipper klämma in allt i en halv garderob. Ska finnas kunniga människor, så man kan fråga om nått är fel. Även fasta rutiner.
Hästrana ska få grovfoder minst 4 ggr/dag, bäst är ju eg. fritillgång men det är inte många som kan erbjuda det, och kraft foder 2ggr. Hö/silage och strö ska ingå i hyran eller kunna köpas i stallet. Varmvatten (rinnande vatten) är ett måste, samt någotsorts fikarum.
Stora hagar och dagligutevistelse på minst 8 timmar.
Fodring på vardagsmornar är ett som måste ingå samt täckesbyten, även möjlighet att spola hästen, iaf benen.

Tror att jag fick med allt nu...
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

ska ingå,utevistelse hela dagen
bra luft i stallet
gärna ingå grovfoder och strö'
ridbana lr skrittavstnd till en
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Absoluta krav är
*ordentliga hagar (INGA små fållor som inte har något gräs halva året)
*Fodring minst 3 ggr per dag (grovfoder.
*grovfoder (helst analyserat)
*strö
*rinnande vatten
*Täckespåtagning (om det inte är lösdrift)
*ridavstånd till ridhus där det också helst finns tränare
*ridkompisar
*säkerhetstänkande

Pendlingsavståndet för mig är viktigt, liksom priset
Det bör finnas ordentliga förvaringsutrymmen för utrustning
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

jag letade stall å har fått tumma på några önskemål...

vill ha:
bra kommunikationer!
box
inga stallpass
hage med kompis
spolspilta
möjlighet att köpa mockning då & då
fodring 4ggr/dag, krafft 3ggr/dag
volt
köpa grovfoder ihop, krafft själv
halm som strö
inte ute aslänge (alltså 8-21), helst 8-16 eller nått, beroende på väder, är inte sån som vill att min häst ska vara ute oavsett väder...

fick tumma på:
stallpass (man har 1ggr/vecka, kväll eller vilket som helst på helgen)
mockning går inte att köpa, men var inte en omöjlighet, man kan byta å så...
hästen måste stå på torv
fodring 3ggr, krafft 2ggr... men jag är i stallet på ung samma tid, så jag kommer nog fodra krafft efter att jag har pysslat/ridit klart.
+ att de får morronhö ute, jag vill att de ska ha inne oxå/bara...
men min har hönät å äter aldrig upp, så det e nog lugnt det med
de är ute 8-19 typ... lite länge för min häst i dagsläget, men hon kanske hinner vänja sig över sommaren :D

lite dyrt.. 1700, 1900 med täcke, å min har typ alltid täcke...
men jag har letat ihjäl mig, å jag måste åka så långt om jag ska stå billigt, å det blir inte ens mkt billigare... å man måste ha massa pass = går inte på mina oregelbundna arbetstider...
med lite tur kan jag hjälpa till med morgon-sysslor å kanske slippa mina pass eller stå lite billigare... vem vet :D


det var en som skrev "inga barn".. jag har inte tänkt på det, men är på den linjen med!!!

rutiner är oxå väldigt viktigt!
min är krubbitare, så ingen stress tack ;) hon är ifs rätt hopplös på det omr, så hon biter väl i vilket fall som helst
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Om jag skulle flytta skulle viktiga saker vara..

*stora hagar med flera hästar i varje.
*bra bete, eller mycket låg kallhyra över sommaren så man har råd att flytta hästen nån annan stans.
*träckprov/vettigaa avmaskningsrutiner + hagskötsel.
*lång daglig utevistelse, minst 12 timmar.
*analyserat foder, så jag slipper gissa varje gång.
*välskött ridbana/ridhus i fullstorlek (trött på shettisvarianter).
*trevligt folk, bra stallägare, klara rutiner.
*nära hemma, helst cykelavstånd, annars buss/tåg som går ofta.
*Bra varierade ridvägar

Och sånt som vore trevligt men jag lärt mej klara mej utan:
*Spolspilta
*varmvatten
*toalett
*uppvärmd sadelkammare/omklädningsrum


ungefär så.. jag har inga höga krav.../ Lavinia
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Jag håller ju på att leta nu!
Det jag först tittar på är läget, priset och hagar/hur mycket det är ute. Alla tre är lika viktiga, men det jag kan tänka mig att kompromissa lite med är hur hagarna ser ut om allt annat är bra. Sen vill jag helst ha fullskötsel(in, utsläpp och fodringar), åtminstånde på vardagar. Vill även gärna att foder och strö ingår så man slipper hålla på att köpa själv, men det är inget krav.
Sen är även ridvägar viktiga och gärna någon form av ridbana, behöver inte vara något avancerat. Belyst ridbana och ridhus ser jag bara som plus och är ingenting jag letar efter.
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Stallmiljö: Ljust, luftigt, god ventilation, stora boxar.

Hagar: Stora, gärna kuperade hagar där mindre flockar (ca 6 hästar, mer eller mindre) kan gå tillsammans. Dock även möjlighet till några hagar där man även kan ha bara en-eller två hästar vid behov, dessa ska ändå vara förhållandevis stora. Även mindre, torra och bra, rast/sjukhagar. Både bra vinter och sommarhagar.
Gärna tillgång till frostfritt vatten ute, vore ett stort plus men inget krav dock.

Utevistelse: Minst 8 timmar dag, men gärna från morgon till kvällsfodringen.

Utfodringar: Minst 4 ggr dag med grovfoder men allra helst fri tillgång
då gärna i foderhäck eller dyl. ute så det inte ligger direkt på marken.

Foder: Ser gärna att man kan köpa bra, analyserat grovfoder på gården dvs. att stallägaren sköter den biten, även transporter och dyl. Men även möjlighet att på skulle eller i lada, hålla eget grovfoder vid behov. Bra förvaringsmöjligheter för fodret. Enklast blir nog att köpa eget kraftfoder spec. tillskott och dyl, men det är bra om man har möjlighet att köpa havre och kornkross direkt från gården också, bra om det finns en kross på gården.

Sadelkammare/förvaring av utrustning: Stort, rymligt förvaringsutrymme viktigt att det är bra miljö för lädret. Behöver inte vara uppvärmd men ser gärna att separat täckestork/rum finnes så man kan torka blöta täcken någonstanns.

Ridmöjligheter: Upplyst ridbana måste finnas, ska även fungera större delen av året att rida på dvs. bra underlag är ett måste och att den också sköts väl. Ridhus stort plus. Även bra ridmöjligheter ute i skog och mark för att kunna variera ridningen.

In/utsläpp etc. In och utsläpp samt fodringar (om inte fri tillgång) bör ingå vardagar åtminstone, schemalagda helger.

Gärna också ett utrymme som man själv kan värma upp sig vid.
Toa är också ett plus. Varm/kallvatten är stort plus, spolspilta är bra men inget krav. Bra rutiner i stallet också så att var och en håller ordning efter sig och sin häst. I övrigt god, trivsam miljö så att såväl hästar som stallfolk kan trivas.
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

*KL*
# tidigt utsläpp
# Sent intag
på BESTÄMDA tider, så man kan anpassa sig

#Minst fyra fodringar
även det på BESTÄMDA tider
#Analyserat grovfoder
# Kraftfoder ska kunna köpas där, men om man vill ha eget, ska det inte vara några problem

#Olika strön att välja på, varav en halm!

#Ridhus där, eller på skrittavstånd med hygglig hinderpark

# Fin uteridbana med hyggliga hinder

# Gärna separat longervolt/rundcorall/skrittmaskin

#Spolspilta med kall o varmvatten

# Uppvärmt omklädningsrum & fikarum med minst kaffe och mikro

# Någorlunda ridvägar, ju finare destå bättre

# Gärna hovslagare och tränare att tillgå

# Som tilläggstjänster ska finnas, mockning, täckesbyten, longering/motion, att de kan ta hand om hästen när jag måste bort



Hm. tror jag fick med vad jag vill ha :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Just det!
# Bra ventilation, stora boxar med lampa. Och de ska kunna sticka ut huvudet, åt nagot håll!

# Stora kuperade hagar
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Jag brukar göra två listor, en över vad min häst vill ha och en över vad jag vill ha.

Hästens lista;
stora hagar
god ventilation, gärna utestall (hosthäst)
möjlighet till spån, torv (ej halm)
hästkompisar, helst mer än en
gärna liv och rörelse runt omkring (inom rimliga gränser)
sommar bete, ute på natten
ute så mycket som det går
hö i hagen om det inte finns gräs (och vatten)
alla hästar fodras och släpps in och ut samtidigt (om inte någon ska rida)

Min lista;
trevliga människor
människor med samma syn på hästhållning som jag (behöver inte rida i samma gren som mig)
nära till bussen
rimligt pris
ridbana och/eller ridhus
trevlig uteridmiljö
ej förstort stall (för rörigt)
sadelkammare i stallet
tilläggs tjänster
endast stallpass om någon är sjuk eller liknande
att man får ta med sitt barn (7 mån +) :D

Jag har precis hittat ett stall som har allt det jag skrivit upp. Jag är över lycklig. :banana:
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

jag är nog inte så bortskämd vad gäller stallplats (eller har väl börjat bli det nu i nuvarande stallet, för det är jättefint!)

men läget är viktigt, jag vill INTE att det ligger för centralt eller nära nån stor väg eller samhälle. hellre längre ut på landet då, jag har ändå bil
bra o varierade ridvägar (ngt jag är van vid att ha o därför måste ha)
iallafall en liten paddock/ridbana är nog ett krav, gärna ett par bommar oxå. belysning är en fördel, men nog inget krav
hagarna är oxå viktiga, det får INTE va några små "fyrkanter" med lera o grus, utan jag vill att mina hästar ska kunna röra på sig ordentligt. drömmen är kuperade stora hagar med helst ett par tre hästar i varje
sen stallet, ventilationen är ju viktig. stora boxar, ljust o fräscht men bara boxarna är stora o ventilationen är bra så är jag nöjd. det måste alltså inte va nybyggt ;) högt i tak, då blir ventilationen bättre.
inte alltför stort stall, max 10 boxar o jag vill helst inte stå i ett stall med enbart inackorderingar, utan gärna att stallägaren har de flesta boxarna själv. gillar inte en massa spring i stallet dygnet runt....
rymlig sadelkammare, gärna med skåp/garderober eller liknande
gärna plats att torka täcken som är lite uppvärmt
tvättmaskin är en fördel, men inget krav
spolspilta vill jag nog gärna ha, helst varmvatten oxå men inget jag har i dagsläget men det är nog det jag saknar mest
vattenkoppar är inget krav, hink går bra
fodring på hyffsat bestämda tider, gärna 4 ggr om dagen
vill nog inte ha några "fasta" stallpass, utan hjälper gärna till när jag är där o sköter om mina hästar
sen får ju hyran inte va skyhög....
gör inget om spån o foder ingår, annars kan jag lika gärna köpa det själv
ridhus är inget krav, lyxen vore om det är skrittavstånd, men annars har jag bil o släp.... ;)

sen är det förstås en stor fördel om folket i stallet är trevligt!
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Skulle jag vara tvungen att flytta så vill jag ha allt det som finns i mitt nuvarande stall:

-Hyra där allt foder + strö mm ingår, så att man själv inte behöver köpa *lite lat*

-BRA och STORA hagar

-Inte för stort, helst runt tio boxar, så att det alltid finns någon att rida med men inte är för mycket spring och olika människor.

-Spolspilta, varmvatten.

-Stora, ljusa, fina boxar

-Bra förvaringsmöjligheter

-Bra rutiner, mig gör det inget att ta foderpass men det ska vara bra upplagt + helst inga vardagmorgnar (passar inte mina arbetstider)

-Träningsmöjligheter (minst en bra ridbana med belysning)

-Fina natur-ridvägar

- Bra stämning med möjlighet att PÅVERKA
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

#Hyfsat stort stall, gärna runt 10 hästar

#Fräscht luftigt stall med bra luft

#Duschspilta med varmt vatten

#Uppvärmd sadelkammare

#Plats att hänga täcken på tork

#Toa och något slags omklädningsrum (uppvärmt)

#Bra förvaringsmöjligheter

#Egen hage, en bra sådan (alltså ingen liten lerpöl 12 månader/år)

#Paddock

#Skrittavstånd till ridhus

#In- och utsläpp som sköts av personal, eller iaf av någon annan än jag själv ;)

#Fasta rutiner

#Intag runt 16-tiden, iaf vintertid

#Hästarna ska LEDAS, en i taget, till och från hagarna

#Täckespå- och avtagning

#Fodring 4 ggr/dag eller mer

#Möjlighet att få extra tjänster utförda, mot betalning såklart

#Trevliga och vettiga människor
:banana:
 
Sv: om ni letar nytt stall!!??

Om jag någon gång kommer söka mig bort från egna gården för att stalla upp min häst kommer jag göra listor som dessa:

Hästen vill ha:
-Rymlig box om minst 9kvm, med fönster. Gärna hörnbox med bara en granne.
-Spån eller torv, alternativt spån och halm. Ska ingå i hyran.
-Torrhö, inte ensilage/hösilage.
-Mat fyra gånger per dag, eller mer, inte fri tillgång
-Stora, fina hagar. Gärna i skog, inte lerpölar, sandpreparerade vid behov.
-Hästsällskap i hagen, där man satt ihop hästarna vilka som passar tillsammans.
-Bra rutiner som gör hästarna trygga och lugna. Ingen stress.
-Lugn och ro i stallet efter insläpp.

Jag vill ha:
-Varm sadelkammare där man kan byta om, alt. även varmt omklädningsrum
-Toalett
-Ridbana med belysning och bra underlag
-Ridhus alt. skrittavstånd till ett.
-Trevliga stallkompisar man kan ha kul med och rida med.
-Bra kommunikationer med buss.
-Lagom stort stall, max 15-20 boxar
-Bra rutiner som gör det enkelt och roligt att vistas i stallet.
-Bra förvaring i sadel/foderkammare.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 982
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Hästnyheter På lördagseftermiddagen öppnades stallet för visning av de 3-åriga hästar som ska auktioneras ut på Elmia. 22 hästar letar efter nya...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 352
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp