Bukefalos 28 år!

Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Skrittar alltid vid möte, om det så är häst, bil, cyklist eller fotgängare, jag brukar sakta av minst 30 meter innan möte, tidigare om det är i galopp.
Har frågat människa med lös hund om hon tror det går bra om jag fattar galopp några meter efter jag kommit förbi och frågat ekipage om jag kan trava i förväg. Tycker det är ren artighet.
Jag har dock blivit omblåst av ponnytravare i full kareta med skramlande vagnar trots smal väg som efter att de passerat mig, svängde kraftigt. Detta trots att hästen jag red dansade runt lite och att de inte har någon aning om ifall det finns en annan häst eller för all del ett barn runt kröken. Så korkat och respektlöst! De hade dessutom redan travat en raksträcka på 100 meter så jag tror inte de hade lidit för mycket att skritta några meter tills de kom ur kuvan och förbi mig. :grin:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag vill möta andra ryttare/hästekipage, bilar, cyklar osv i skritt. Känner att jag har bäst kontroll på min häst om något inträffar som gör att den vinglar till, hoppar åt sidan eller likande. Och det handlar inte om att jag inte har kontroll i övrigt på den.

Jag känner likadant om jag som bilist/gående/cyklist möter ett hästekipage, tycker att det känns bättre om ekipaget skrittar när vi möts.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

HUR möter ni denna då? För mig är det självklart att man möts i skritt men så är det visst inte bland andra ryttare har jag märkt. Senast idag så var jag och en ung tjej på lite hispig ponny ute och red och vi ser på långt håll att vi får möte av islandshäst i full tölt. Som inte saktar av. Först när båda våra hästar tydligt visat att de tycker detta är lite farligt och min medryttares häst hoppat ut i gräset så saktar hon av...vi säger något om att det ju är jättebra om man möts i skritt men får inget svar utan människan skrittar förbi oss och sätter fart igen precis när hon gått förbi.

Vid tidigare ritter har folk kommit farande ikapp oss i full karetas, skrämt hästar så barn flugit av och gjort sig ordentligt illa och de har inte ens stannat och bett om ursäkt/frågat hur det gått. Och detta är vuxna människor. Jag blir - som vuxen själv - så trött. Här försöker jag lära barnen att man skrittar förbi människor man möter, man möter hästar i skritt, man rider inte ikapp i full fart utan att påkalla framförridandes uppmärksamhet etc etc. Så - hur rider ni ute?

För mig är det självklart att man möts i skritt. Men som du skriver är det ju många som inte har greppat detta. Nu är det tur att jag har en snäll och trygg häst som inte blir så hispig när detta händer - men de jag möter vet ju inte hur min häst fungerar.

I ett tidigare stall jag stod i för många år sedan var jag ofta ute och red i mörkret på en hårdare sandväg där det var mkt hästtrafik. Där blev jag ibland OMGALOPPERAD i svarta natten. Återigen glad att jag hade en snäll ponny som knappt reagerade. Men jag förstår inte hur folk tänker.

M-oaa
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

men även om du läser av hur ekipaget ser ut när de skrittar lugnt, kan du ju aldrig veta hur de reagerar när de blir rädda.
En supercool häst kan ändå bli överraskad/rädd/på bushumör, och jag kan ta mig sjäkv som exempel- på en trygg häst ser jag nog många gånger rätt säker ut i sadeln, men från gång till gång kan jag hantera stressade situationer/skrämda hästar väldigt dåligt. visserligen är jag inte vuxen, men ändå.

bara för att du tränar distans, ska du ju inte dra in människor i din omgivning i träningen, utan att de har något att säga till om. man måste trots allt ta hänsyn till att man inte kan känna en totalt främmande häst, hur snäll den än ser ut för tillfället. Och det känns ju alltid bättre att bli passerad i skritt, oavsätt hur hästen reagerar.
av precis samma anledning vill man ju inte att en lös hund (om inte matte/husse halvhåller i halsbandet då) går förbi när man rider/går ut med sin hund, även om inget händer.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

kräver ni att andra fordon alltid håller en fart av 5-7 km/h när de ska passera?

jag gör det iaf inte. Och jag tycker att man ska kunna möta en annan häst och bara sakta farten, inte skritta. Och jo, jag tycker absolut att jag kan se hur en annan häst reagerar. Och oftast så är det främst ryttarna som får "panik", inte hästen.


En annan sak, om jag saktar ner så fort det kommer ett ekipage kommer hästen automatiskt att sakta ner. Det vill inte jag! kommer jag på tävling så möter man hur många ekipage som helst, det finns inte en möjlighet att få en placering om man ska sakta ner till skritt så fort man möter nån.

Blir ekipaget stressat så skrittar jag, annars samlar jag ihop mitt ekipage och rider förbi, sakta. Min 4 åring är inte så musklad att hon klarar det i galopp, så där blir det som högst trav.

Jag tycker fortfarande att om man ska rida ute så måste man ha kontroll på sin häst. Och jag visar fortfarande hänsyn om någon har en stressad häst. Men tycka annat kan jag göra.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Skulle någon bränna förbi oss i galopp skulle min häst haka på utan att blinka. Det skulle hon aldrig göra på banan.

Oj. En sån häst hade jag inte velat rida ut på.. :crazy:
Hur har du tänkt träna bort det där? Låter väldigt farligt minst sagt..
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Fast HUR lär man då hästen att det är okej att bli t ex omgalopperad, om man inte får vara ute och rida på den innan den är säker på det?

Nu möter jag i princip aldrig någonsin någon, händer väl var femte år. Vilket jag är innerligt tacksam över om det skulle innebära jag kunde bli omgalopperad.

Vi har sjå även på banan/i ridhus, men tack och lov har hästen tillräckligt mellan öronen för att inte förväxla ett genomsnittligt ridhus med Täbys galoppbana. Ute däremot.. en omridning bakifrån i annat än skritt och jag kan bara hålla i mig. Det är viss skillnad för lilla herrn på inom 4 väggar och ute på öppna ytor.

Möten har han svårt med om de är nära och/eller i fart, det är ju något vi jobbar med, men han skulle inte bli ett dugg närmare att bli säker på det om någon mötte oss i galopp på en grusväg när vi var ute ochs krittade, tvärtom.

I vissa fall beror det säkert på ryttaren, men i andra fall beror det lika säkert på hästen. Jag har aldrig haft häst som haft problem att bli omriden eller vid möten innan. Men så har de inte haft åratal på galoppbanorna i bagaget heller, förvisso..
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag tycker att det viktigaste är att läsa av situationen.

Det känns inte okej om nån kommer bakifrån i full galopp och bara bränner förbi en.

Men möts man så att hästarna i god tid kan se varandra, ryttarna uppmärksammar situationen osv så ser jag inget problem i att mötas i lugn, samlad trav eller galopp. Då under mkt ordnade former. Är man bara uppmärksamma ser jag inget som helst fel i det.

Jag som rider en hingst möts faktiskt hellre i lugn samlad trav än i skritt då mötande ston stannar framför min häst och pissar på vägen och åmar sig.
Ja det har hänt! ;)
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Låter mer som en naturlig instinkt.

Visst har hästen instinkter som vilket annat djur som helst, men man bör ju kunna rida och hantera den utan att det blir livsfarligt för en själv och omgivningen.
Att en häst, har för vana under ryttare och utan att blinka, skena iväg och haka på en annan galopperande häst låter jäkligt farligt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Fast HUR lär man då hästen att det är okej att bli t ex omgalopperad, om man inte får vara ute och rida på den innan den är säker på det?

Har tidigare haft en häst med riktig "vinnarskalle", mkt het ute osv.
Tränade tillsammans med en äldre cool lugn häst att rida i bredd, rida förbi, variera tempo osv. Tog tid men det gick! Han blev aldrig lugn som en filbunke, men han vande sig och situationen gick att kontrollera :)
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Har tidigare haft en häst med riktig "vinnarskalle", mkt het ute osv.
Tränade tillsammans med en äldre cool lugn häst att rida i bredd, rida förbi, variera tempo osv. Tog tid men det gick! Han blev aldrig lugn som en filbunke, men han vande sig och situationen gick att kontrollera :)

Fast det svarar inte riktigt på frågan? Jag har inga problem förstå HUR man tränar, det jag inte förstår är HUR man ska lära hästen att bli omgalopperad ute av främmande häst, om man INTE får rida ut den INNAN den klarar att bli omgalopperad ute av främmande häst?

Lite samma 'nöt' att knäcka som folk som tycker att hästar som inte är helt fordonssäkra har inte i trafik att göra. Haken är att det är möjligt att avgöra om en häst är helt fordonssäker utan att ta ut den i trafiken. Visst kan man samla ihop bekantskapskretsen och låta de köra cykel och moppe och permobil och personbil och traktor och lastbil och fyrhjuling och.. Men att hästen klarar det 'hemmavid' säger inte ett smack om hur den reagerar på en främmande väg när 5 motorcyklar dyker upp från ingenstans och blåser förbi.

Så hur lär man en häst att hantera någonting, när man inte får utsätta den för det förrän den kan hantera det fullständigt?

(Sen har inte alla möjlighet att rida ut med någon kompis och träna, än mindre göra det på en väg där det garanterat inte kommer några andra ryttare..)
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Fast det svarar inte riktigt på frågan? Jag har inga problem förstå HUR man tränar, det jag inte förstår är HUR man ska lära hästen att bli omgalopperad ute av främmande häst, om man INTE får rida ut den INNAN den klarar att bli omgalopperad ute av främmande häst?

Vad är det du inte förstår? Man måste ju börja med en häst man känner, som är lugn och trygg. Sen kan man utöka med andra hästar eftersom. Tillslut helt okända.

Samma princip med trafiken. Man kan börja på tex. stallets parkering eller liknande. Be folk med bil att starta bilen i närheten. Man kan kanske fråga grannens moppekille (eller tjej ;) ) om hjälp att miljöträna.
Sen kan man ge sig ut på en mkt lugnt trafikerad väg med ledare, sedan i sällskap med tex. stallets filbunke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Kl.
Jag skritta förbi allt som rör sig. :p Men ifall det skulle komma ett ekipage framifrån i galopp, skulle jag inte bryr mig. Jag hade tyckt det var obehagligt ifall de kom bakifrån i full galopp, men min häst hade kanske hoppat till, men inte hängt på. (På så sätt älskar jag min häst, min kompis kan galoppera förbi mig fram och tillbaka utan att min lilla snutt bryr sig, och skritta på lugnt och avslappnat.)

Men ja, visst borde alla skritta förbi alla. (Såvidare man inte vet vad det är för ryttare och häst) Min stallkompis får som sagt gärna galoppera förbi mig, i vilket tempo hon vill, det har jag sagt till henne också att det är okej.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Du skriver mkt bra! och det är så jag menar, jag är bara hjälplöst handikappad på att uttrycka mig i text ;)
Förstår det när du möter ston! Nog att du måste uppfostra din hingst, men vad kan du göra när stona i princip kryper upp och bara ber om det? Visst ansvar måste väl ändå ligga hos stoägare då tycker jag!

KL
Jag har väl blivit lite "skadad" av alla människor på stora halvblods hästar som vill att man skrittar om, men har man en liten arab så kommer man inte om, detta resulterar i att man antingen ligger efter dem i skritt km efter km, eller att man helt sonika travar sakta om. Jag brukar använda mig av jogg, som går nåt enormt långsamt. dock snabbare är skritt.

Är den andra hästen lugn så är det därför smidigare för mig att trava om lite lugnt o försiktigt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ja det känns en aning onödigt att fresta i onödan ;)
Satt och red dressyr en gång när det skrittade förbi ett par ston precis vid ängen där jag red. Ryttarna stannade då hästarna precis invid staketet där jag red och ställde sig och glodde på oss och lät sina ston pissa och brunsta sig typ en meter från min häst.
Det tyckte jag var jävligt dumt rent ut sagt. Varför inte bara rida förbi? :confused:

Iofs. blev det bra miljöträning för oss och trots frestelserna ;) så skötte sig killen fint, visst han blåste upp sig lite extra och sådär men han tappade inte alltför mkt fokus. Men det känns dumt att provocera allt för mycket i onödan

Vi har ju två hästar, en gammal trotjänare där det inte finns något som rör honom i ryggen. Där kan man verkligen utsätta honom för vad som helst, han bryr sig inte.
Hingsten är mer ovan att ridas ute, han blir väldigt het på gröten och håller på att vänja sig vid att ridas ute i skog och mark. Trafiken bryr han sig inte alls om, där är han hur stensäker som helst, men han blir lätt het då han älskar att vara i skog och mark! Möten med andra hästar är inte så farligt, han showar lite och trampar luft men det funkar. Enda gången han kan bli riktigt spattig är när det kommer en häst i tex trav bakifrån. Det känner han sig inte riktigt trygg med, just att det kommer ryttare bakifrån gör honom lite spänd och osäker, men det jobbar vi jättemkt på nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag håller helt med!

För mig är det en självklarhet att skritta vid alla möten och omridningar. Det tycker jag hör till allmänt hyfs!

Man kan inte veta vad det är man möter, och då ska man ta det säkra före det osäkra. Detta gäller FRAMFÖRALLT vid omridningar! Har flera gånger varit med om att det kommit nötskal bakifrån i full galopp, och jag vet då inte många hästar som inte skulle reagera på att bli omriden på detta vis. Framförallt tror jag att det är ljudet som triggar igång någon slags flyktinstinkt. Möts man har man en helt annan chans att läsa av hur hästen/människan reagerar och den man möter har också en chans att se att man kommer.

Möter man eller rider om fotgängare så kan det ju vara så att dessa kanske är rädda för hästar och då blir det inte bättre av att hästen kommer i full fart. Även jag, som ändå anser mig vara en van hästmänniska, uppskattar om ryttare saktar av när de möter/ rider om mig när jag är ute och promenerar.

Nej, visa hänsyn - sakta av!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag saktar alltid av till skritt om jag möter någon.

Mötte förra året en travhäst med vagn och kusk bakom som travade på i väldigt högt tempo på en jättesmal väg. De saktade inte ens ner, så jag och min pålle fick hoppa ner i diket för att undvika en krock. :mad:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Om hästen inte är en sån som bryr sig om vad den lugna, stabila kompisen tycker om saker och ting? Om man inte har någon annan häst i stallet/omgivningen som man kan rida med vid varje utritt?

Min fyraåring blir väldigt stressad/upphetsad av andra hästar, vare sig de går i en hage bredvid vägen eller om jag möter ett annat ekipage. Hon bryr sig inte om vad hennes kompisar gör vid möten, hon kör sitt egna race. När vi möter andra hästar kan börja hon bock, skutta och sparka den andra hästen. Detta är givetvis något jag arbetar på, både från marken och uppsuttet, men under tiden måste vi möta andra för att hon ska lära sig.


Hur ska man hinna förmedla detta till någon som galopperar förbi?


Vad är det du inte förstår? Man måste ju börja med en häst man känner, som är lugn och trygg. Sen kan man utöka med andra hästar eftersom. Tillslut helt okända.

Samma princip med trafiken. Man kan börja på tex. stallets parkering eller liknande. Be folk med bil att starta bilen i närheten. Man kan kanske fråga grannens moppekille (eller tjej ;) ) om hjälp att miljöträna.
Sen kan man ge sig ut på en mkt lugnt trafikerad väg med ledare, sedan i sällskap med tex. stallets filbunke.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Du citerade själv till mitt svar ;)

Alltså inget bör ju vara omöjligt. Finns det ingen att rida med i ditt stall kanske du kan transportera din häst till ett ställe där du har möjlighet till att rida med sällskap? Eller kanske rent av byta stall?

Det gäller ju nånstans att se möjligheter inte bara hinder. Men om du anser att det är absolut en omöjlighet för dig att miljöträna din häst så att den funkar med andra hästar så är det ju väldigt trist. Det som återstår då är väl att chansa eller så att rida i ridhus för evigt ;)

Nej men seriöst klart det går att ordna om man verkligen verkligen vill och ser möjligheterna till att jobba med det! :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
950
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 297
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 205
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 422
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp