Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Håller med, Tornblomma har skrivit ett sunt och vettigt inlägg där!

Angående att mötas i annan gångart än skritt minns jag travargubbarna där jag bodde förut. En av dem var en toppengubbe, kunde läsa hästar och vi möttes i lämpligt tempo/gångart, och det var inte alltid skritt, det berodde helt på vilka hästar som möttes. Möttes han och jag när han hade sin "gammeltravare" och jag min "gammelpålle", då var det oftast trav. Mötte jag honom på min gamling när han körde in sin unghäst, då skrittade jag givetvis förbi och han gjorde halt. Alltså anpassa efter situationen.

Värre med en annan travgubbe! Han mötte ständigt oss ryttare i full fräs, oavsett om vi bad honom skritta eller inte! En kompis hade en häst som var livrädd för hästar med sulky, hon bar iväg ner i diken och gud vet vad! Hon hojtade vänligt och undrade om travgubben kunde skritta när de möttes, då funkade det, så gjorde de alltid med andra travgubben jag nämnde. Men nejdå, det gick inte att skritta sa alltid travgubben, inte ens gå i joggtrav!
Hans beteende retade oss rejält, vi visade ju alltid HONOM hänsyn! En dag ledsnade jag!
Vi såg att vi skulle mötas mitt på en lång raksträcka, han kom i full trav, jag i galopp. Jag saktar av, han lutar sig ut och ser mig, ökar på. Då rann sinnet på mig, jag satte upp min häst i full galopp, vi möttes, han i rejäl trav, min häst i rejäl galopp. Det sista jag ser är när hans häst skyggar för min och bär iväg ner i diket med sulky och allt!
Vill minnas att gubben blev lite mer hänsynsfull efter det...
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Hade precis flyttat till ett nytt ställe med mitt förra sto, och var ute och testade de nya ridvägarna med en annan ryttare och dennes häst. På en rak grusväg möter vi två andra ryttare som kommer travandes, och saktar inte av.

Slutar med att mitt sto helt plötsligt vänder ut röven och knör ner ena hästen i diket:devil:

Aldrig gjort så innan och aldrig efter heller, kändes som att hon skulle beskydda stallkompisen. Visste inte vad jag skulle säga efter det till ryttaren som stod inne i buskarna... Ojdå?

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ojoj!
Jag skulle inte heller kommit på vad jag skulle säga i din situation, mne vad sa de som blev knöade in i busken? hehe
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
903
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 289
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp