Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Svamlan

Trådstartare
HUR möter ni denna då? För mig är det självklart att man möts i skritt men så är det visst inte bland andra ryttare har jag märkt. Senast idag så var jag och en ung tjej på lite hispig ponny ute och red och vi ser på långt håll att vi får möte av islandshäst i full tölt. Som inte saktar av. Först när båda våra hästar tydligt visat att de tycker detta är lite farligt och min medryttares häst hoppat ut i gräset så saktar hon av...vi säger något om att det ju är jättebra om man möts i skritt men får inget svar utan människan skrittar förbi oss och sätter fart igen precis när hon gått förbi.

Vid tidigare ritter har folk kommit farande ikapp oss i full karetas, skrämt hästar så barn flugit av och gjort sig ordentligt illa och de har inte ens stannat och bett om ursäkt/frågat hur det gått. Och detta är vuxna människor. Jag blir - som vuxen själv - så trött. Här försöker jag lära barnen att man skrittar förbi människor man möter, man möter hästar i skritt, man rider inte ikapp i full fart utan att påkalla framförridandes uppmärksamhet etc etc. Så - hur rider ni ute?
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Självklart ska man sakta av ! Jag har varit med om att bli omgalopperad när vi var ute och skrittade :mad: det finns folk till allt
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Nu träffar jag otroligt sällan på andra ryttare när jag är ute, men gör jag det så är det självklart att man möts i skritt! Beroende på hur den mötandes häst verkar - spattig eller lugn - så händer det att jag sitter av. Min ena häst har väldigt lätt att stressa upp sig av andra hästar och blir betydligt lugnare om jag befinner mig på marken.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag möter ALLT i skritt!

Folk, bilar, andra hästar etc.

Förr red vi mycket vid en travbana, och där var det speciellt otäckt, för hästarna kom gärna i ganska bra fart och dessutom med vagn bakom. Många ridhästar bli lätt skrämda bara av vagnen...

Tölt kan ju också verka extra skrämmande för hästar som inte känner igen takten, men i många fall räcker det ju med att bara trava eller galoppera för att andra hästar ska bli rädda. :crazy:

Nä, lite hänsyn måste man faktiskt visa!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

För mej är det också en självklarhet att man rider förbi varann i skritt, gör likadant om det skulle vara cykelmöte, promenerande och liknande.

Blev så glatt överraskad idag när jag och en kompis var ute och red, en 15-årig kille kommer på moped, direkt han ser hästarna så svänger han in på en liten väg och stänger av mopeden. Vi var alltså mer än 100m ifrån honom. Likadant när vi passerat, väntar tills vi är nog långt borta med att starta mopeden och brummar vidare! :love:

Fler sådana tack! :D
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Känns som att det ända riktiga är att sakta av till skritt, det faller sig ju naturligt redan när man ser en häst och ryttare på håll tycker jag.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Blev så glatt överraskad idag när jag och en kompis var ute och red, en 15-årig kille kommer på moped, direkt han ser hästarna så svänger han in på en liten väg och stänger av mopeden. Vi var alltså mer än 100m ifrån honom. Likadant när vi passerat, väntar tills vi är nog långt borta med att starta mopeden och brummar vidare! :love:

Fler sådana tack! :D

Du råkar inte bo på Öland? ;):D Vi hade en sådan pärla till mopedist där när jag bodde där! Fast det är ju i och för sig 5 år sedan nu.. :D
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Självklart saktar man av till skritt! Oavsett om det är ett ekipage, gående, cyklister, bilar etc. Förresten är min häst så nyfiken att han helst vill stanna och hälsa lite :D

Dessvärre är det ju sällan man får samma hänsyn tillbaka. Jag har blivit omsvischad av alla möjliga fordon i hög hastighet på smala vägar. Nuförtiden är det ofta gigantiska båtar man möter här på vägen. Nu har jag en stabil häst, men det finns ju andra som inte har det, eller är unga och orutinerade. Och båtar hör ju inte till vardagsmaten, så det klart att hästen tittar till när sådana mystiska släp kör förbi.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag saktar ner till skritt. Men det är ju inte alla som gör. I våras mötte vi några på islandshästar,som töltade snabbt förbi. Inte så roligt med en unghäst
med. En annan gång när vi red förbi deras hage,det var mörkt, släpper hon alla hästarna lösa in till stallet ca 50 m bort. Hon måste ha hört oss för hennes hundar skällde, vi pratade och hovarna hörs ju ochså. En av dom få gångerna min häst blivit vettskrämd och dragit iväg. Ända fram till stora vägen...där
fick jag stopp. Så en del beter sig hur som helst !
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Saktar givetvis av och, beroende på situationen, kolla om det är ok att fortsätta i högre tempo. Brukar inte ha några promblem med folk som flänger förbi häromkring.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Bara en liten inflikning.... plus lite annat :p

Vad är skillnaden att möta en häst i lugn trav/galopp ute mot att rida i samma ridhus/ridbana som andra (där jag förmodar att det både travas och galopperas)?

Jag brukar göra så att jag läser av ekipaget, är det en ponny skrittar jag alltid. Är det en häst med en vuxen människa som ser ordenkligt ridkunnig ut, så ser jag inga problem att passera i samlad galopp eller trav. Kommer man bakifrån så måste man ju dock se till så att både hästen och ryttare ser att man ska om, och det kan medföra svårigheter, så oftast saktas det av då.

Jag travar och galopperar förbi bilar, skogsmaskiner, traktorer. Men så rider jag distans, och inte stannar jag på en tävling om det kommer bilar, traktorer osv, därav måste hästen även få öva på hemmaplan. Men även där måste man läsa av människan som sitter i fordonet. Blir denne rädd så måste man givetvis sakta av.


Sen är jag av den allmänna åsikten att kan man inte ha kontroll på sin häst när man rider ut så har man inte ute att göra. Men jag accepterar även att det finns folk som dessvärre accepterar att de inte har kontroll över sitt djur, och inte heller vet hur de ska få den. De flesta inser inte ens att de har ett problem.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ja man blir ju glatt överraskad av ungdomar på moppe som faktiskt tänker till. Likadant när man är ute och går på gångbanor med ungarna...de allra flesta drar förbi i samma fart och det är ju för sorgligt att man ska bli överraskad av att någon faktiskt har lite vett i skallen...:confused:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Kanske för att många hästar dels är mer laddade utomhus? Eller att man aldrig kan veta hur rutinerat/hur stor kontroll mötande ekipaget har? Dessutom är alla som är på en ridbana beredda på att det är hästar runtomkring en hela tiden.

Skulle någon bränna förbi oss i galopp skulle min häst haka på utan att blinka. Det skulle hon aldrig göra på banan.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag tycker det är självklart att man saktar av. Den respekten tycker jag man är skyldig sina medmänniskor.
Jag börjar först nu vänja mig vid att i nya stallgänget så rider alla i olika hastighet hela tiden. Jag tycker dock fortfarande att det är obehagligt att någon plötsligt kommer bakifrån i full galopp när man inte är beredd. Men å andra sidan så är det jättebra för mig som är så rädd eftersom jag alltid (hittills) har lyckats hålla igen Friggelin. Men nån annan häst skulle jag aldrig våga rida i deras sällskap om de inte bara rider unghästarna som ska ta det lugnt.

Däremot var det vrålläskigt en gång i somras när vi var ute ett gäng på kanske 5 stycken, 2 unghästar dessutom. Och plötsligt brakar det nåt enormt i skogen på grusvägen runt en sväng så vi kan inte se vad det är. Jag kände paniken komma krypande och hästarna blev stirriga allihop. Till och med Frigg. I alla fall då kommer det plötsligt 3 maratonvagnar (tror jag det heter, men jag vet inte. Stora vagnar där folk ska stå bakpå också) i full karriär med typ 100 hästar och 100 människor (det kändes så iaf). Fy katten. Ena unghästen blev helt stirrig och började stegra och hoppa rundor men de bara galopperade vidare.
Det var inte en särskilt behaglig upplevelse.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Skillnaden på att mötas ute respektive i ridhus? För en del hästar är det en enorm skillnad skulle jag vilja säga. Många hästar har väl ett helt annat temperament ute jämfört på en ridbana? Eller är det bara vår?;)

Det du skriver på slutet om att man inte ska ut om man inte har kontroll på sin häst - visst ska man det, ha kontroll. Men det är ändå djur det handlar om och de kan reagera på alla möjliga, ibland oväntade sätt. Precis som vi människor. Och jag tycker inte att någon som kommer i galopp mot mig kan avgöra på långt håll om jag och hästen är stabila att möta i den farten. Och. Även om jag är en van ryttare och har kontroll så kanske hästen är ung/ovan/nervös/tittig och då uppskattar jag inte den börjar fara runt för att någon inte behagar sakta av ett par meter.

Hm...jag skulle nog inte som bilförare uppskatta om en ryttare mötte mig på en liten väg i galopp heller faktiskt. Händer det något är det alltid bilförarens fel har jag förstått, oavsett hur ryttaren ridit vid mötet.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Det spelar ingen roll vad jag möter, jag saktar av till skritt i vilket fall precis som jag saktar av när jag rider förbi hus, kanske inte till skritt om huset inte ligger väldigt nära vägen men jag rider inte förbi i full galopp.
Om jag vet att det finns djur eller barn i huset så saktar jag dock alltid av till skritt för man vet inte om de står på vägen.

Jag gör som när jag kör bil helt enkelt, jag anpassar farten efter mötet/passeringen/omkörningen, är det en liten smal väg så är det ganska självklart att man stannar/tar sig fram sakta.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Tycker också att man möter i skritt. Såväl hästar som cyklister, fotgängare osv.

Även om det mötande ekipaget ser ut att ha allt under kontroll är det faktiskt stor skillnad på att mötas i skritt eller högre gångart. Min häst hade reagerat annorlunda om en häst hade galopperat förbi honom istället för att skritta.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

jag möter alltid i skritt, rider jag ikapp ngn frågar jag alltid om det är okej om jag rider förbi.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag tror att skillnaden sitter i ryttaren, inte i hästen.

Givetvis kan jag ha fel, men jag kan iaf bli omgalopperad med min 4 åring, och det kunde jag första gången jag red henne med. Nu är hon förvisso väldigt speciell, extremt lugn o cool.

men jag pratar ju inte om att fräsa om, utan samlade rörelser! Jag på min lilla arab kommer inte om halvblodshästarna om jag ska skritta tex, så jag brukar använda mig av joggen då.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Hästar/ekipage jag inte känner samt fotgängare, cyklister, bilar etc. mötes alltid i skritt. Är det ett ekipage jag känner, samt att vägen passar för det, kan det hända att jag travar förbi, men man får naturligtvis ha (ögon)kontakt med den andra ryttaren :
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
902
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 289
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp