Bukefalos 28 år!

Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

*kl*

För mig är dte en självklarhet att sakta ner.
Tycker inte det går att jämföra mötande bil som åker och hästekipage.

Man vet aldrig vad det är för ryttare/häst man möter och av hänsyn saktar man av. Det tar inte mkt tid och kraft att göra den uppoffringen faktiskt.

Någon tyckte att " men på tävlingsbanan ska hästen inte lära sig stanna bara för att det kommer en annan galopperande häst lr om det va tvärtom"
Men dte är ju samma princip, då får man istället lära hästen att skilja på tillfälle och tillfälle. Den ska ju lyssna på ryttare oavsett vart man befinner sig.
Min häst vet iaf skillnad på uteritt,paddock och tävling.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Vi möter rätt ofta islandsekipage i full kareta... Min häst blir rädd, det är framförallt tölten som hon tycker är läskig. Men brukar stå still om jag säger till henne.
Man får ryta i ganska rejält för att dessa ekipage skall sluta tölta, trava, galoppera eller passa förbi bakifrån eller framifrån...

Jag skrittar alltid förbi. Det är självklart.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Visst har hästen instinkter som vilket annat djur som helst, men man bör ju kunna rida och hantera den utan att det blir livsfarligt för en själv och omgivningen.
Att en häst, har för vana under ryttare och utan att blinka, skena iväg och haka på en annan galopperande häst låter jäkligt farligt.

Fast om folk ser till allmänt hyfs och saktar av vid möte, så sätts man aldrig i livsfarliga situationer.

De flesta hästar skulle haka på om det kommer en främmande häst och galopperar om - allt annat vore konstigt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Vad är det du inte förstår? Man måste ju börja med en häst man känner, som är lugn och trygg. Sen kan man utöka med andra hästar eftersom. Tillslut helt okända.

Samma princip med trafiken. Man kan börja på tex. stallets parkering eller liknande. Be folk med bil att starta bilen i närheten. Man kan kanske fråga grannens moppekille (eller tjej ;) ) om hjälp att miljöträna.
Sen kan man ge sig ut på en mkt lugnt trafikerad väg med ledare, sedan i sällskap med tex. stallets filbunke.

Så man måste stå i stall med stallkompisar?

Faktum kvarstår dock, att innan du är SJÄLV i trafiken, på en okänd väg, med OFÖRBEREDD trafik - så vet du inte om hästen ÄR trafiksäker.

Jag använder grannarna, postbilen och mjölkbilen som 'trafikträning' i första läget. Dock, så även om de här kan möta mjölkbilen så nära att stigbygeln skrapar i, så betyder det tyvärr inte att de ute på asfaltsvägen kan möta tankbilen utan att bli rädda, eller fem HD-motorcyklar som knattar förbi i 90 km/h.

Det jag menar - förrän du varit ute i trafiken på riktigt, ensam, i 'skarpt läge' - kan du inte veta. Därför jag blir så trött på saker som att hästar som inte är trafiksäkra har inte i trafiken att göra. Man vet inte förrän man provat.

Givetvis ser man till att hästen är så förberedd som det går, men garantier finns inte.

Och att t ex stallkompisen kan galoppera om i full kareta på en välkänd väg, är en HELT annan sak än om en främmande häst galopperar om i full kareta på en främmande väg.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

kräver ni att andra fordon alltid håller en fart av 5-7 km/h när de ska passera?"

Nä, såklart inte. Det är STOR skillnad på fordon och hästar anser jag, går ej att jämföra.


"En annan sak, om jag saktar ner så fort det kommer ett ekipage kommer hästen automatiskt att sakta ner. Det vill inte jag! kommer jag på tävling så möter man hur många ekipage som helst, det finns inte en möjlighet att få en placering om man ska sakta ner till skritt så fort man möter nån."

Men om du har sådan kontroll på din häst borde den ju lyda dina signaler? Och därmed borde det inte vara ett problem att sakta in vid möte på träning även om det inte alltid sker på tävling?

Okej, jag har inte lärt mig hur man gör sånna snygga svar på vissa meningar;)
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Precis som många andra väljer jag att ta ner hästen till skritt när jag möter någon - häst, hund, människa, barnvagn, bilar och andra fordon. Nu har jag ju en bybo till häst, han fryser till is och vrålstirrar när vi möter ett annat ekipage. :D

En dag satt jag i köket och åt middag i min gamla lägenhet, hade fönstret öppet och hörde hovslag. Kikade ut och såg ett halvblod skritta i ena riktningen samtidigt som en islandshäst töltade i motsatt riktning. Nu är jag själv islandsryttare och har sett hur tregångare kan reagera på tölttakten så jag blev upprörd av den synen. Man ska ta hänsyn till hästdjurens flockinstinkter, fattar inte alla det?
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Svar nej. Du har tydligen inte läst mina tidigare inlägg/svar ordentligt.
Även om du inte har stallkompisar som rider (antar dock att din häst inte står ensam i sitt stall?) så bör det ju gå att ordna (se mitt tidigare svar som sagt).

Sen fattar jag inte riktigt vad vi diskuterar nu helt plötsligt.
Nån gång är ju alltid den första, men som sagt, man kan miljöträna en hel del (om man vill) för att underlätta då det blir "skarpt läge".

Och ja självklart ska man försöka respektera och hjälpa varandra vid hästmöten. Det viktigaste är tycker jag kommunikation och att känna av läget!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Givetvis har jag den kontrollen på hästen.
Men jag sitter inte 100% allert mil efter mil. och hästen hinner nog sakta ner en del, sedan få en tillsägelse vilket medför ökad puls och sedan ökad anstränging för att nå farten vi hade.... tar massor energi helt enkelt.

Duplo: När jag rider min häst så är det vi 2 som är flocken. Inte nån annan häst som vi råkar möta på vägen, eller ens hästarna i hagen som normalt tillhör flocken.

KL*

Araber som många säger är så nervösa är den dominerande rasen i distans, de klarar uppenbarligen av att bli omgalopperade, galoppera om och allt däremellan. Vad beror detta på?

Beror det på ryttarnas inställning, eller är araber helt enkelt så mkt lugnare och mindre lättstressade än andra raser?
Om det senare stämmer, så varför har då araberna fått rykte om sig att vara nervösa?
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag skrittar alltid när jag möter andra ryttare. Det gör nästan alla häromkring. Enda undantaget är endel islandsryttare från ett närliggande stall. De töltar på i full fart och struntar i om den mötande hästen blir skrämd, går uppåt eller annat. (en gång när de mötte en häst som blev skrämd och kastade sig rätt in i skogen skrattade de bara och fortsatte) De har jag retat mig på ett flertal gånger, men som sagt, det är ett fåtal. Vettiga ryttare tar ju hänsyn.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

håller med i varje ord ! :bow:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Vi möter rätt ofta islandsekipage i full kareta...

Vi är nog rätt avtrubbade då vi är vana att hålla reda på våra hästar.
De tävlingar som vi har är på en stor ovalbana där hästarna måste arbeta individuellt trots sällskap.

När man rider så skall hästen stå under ryttarens kontroll.
Och det är inte andra hästar i grannskapet som skall påverka vad hästen gör.
Självklart kan alla hästar bli litet nervösa inför nya saker.
Men andra hästar skall bli "gamla saker".

Hästar skall inte dra iväg för att de blir omsprungna av andra hästar.
Det är farligt.
Då så drar ju alla iväg om en råkar tappa kontrollen.
Så dumt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Vettiga ryttare tar ju hänsyn.

Vettiga ryttare har hästar som klarar av att träffa andra hästar utan att få frispel.
Jag begriper inte att man vågar ge sig ut på hästar som inte går att kontrollera om där kommer en annan häst i full fart.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

JAG möter alltid hästar, folk, barnvagnar osv i skritt. Man vet aldrig om folk är hästrädda, och då vill jag visa dem respekt, så jag tar det lugnt förbi dem.


Däremot blev jag för någon månad sen mött av två tjejer som galopperande mötte mig.

Jag skrittade på min häst, och såg att två hästar med ryttare tävlade mot varandra. Ser att de svänger upp mot backen/vägen mot mig och tror att "de saktar väl av nu när de ser mig", men nej, de galopperar i full fart förbi mig fastän de ser att min häst blir stressad och taktar runt på stället.

.. men det var två unga tjejer (15-18??). Borde väl ha vett nog tycker jag.

Jag missunnar inte folk att race och tävla och ha kul med sina hästar, men man kan väl visa lite hänsyn?? Iallfall samla ihop hästen när de närmar sig så att jag ser att de har kontroll över situationen??
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Självklart ska hästen inte dra iväg för att de blir omsprungna av andra hästar, men det är så otroligt jäkla respektlöst.
Alla hästar är inte under kontroll och det sker lätt olyckor.

Det kan vara unghästar som håller på och lär sig, testar man aldrig att rida ut så lär sig aldrig hästarna att gå ut.
Kommer det då ett ekipage i full kareta, totalt livsfarligt.

Det är ungefär som att rida utan hjälm och säga att hästen är alltid snäll - hästen skall ju vara under kontroll när man rider,
varför ska man då rida med hjälm och säkerhetsväst? Onödigt!


Min häst blir väldigt rädd för töltande hästar, hon kan skutta lite men ofta står hon och skakar. Jag skulle uppskatta att de inte
"skenade" förbi så att hon skulle förstå att de inte är livsfarliga.

"vanliga" hästar spänner hon upp sig för - men gör aldrig något annat. Hon är upplärd bättre än så.
 
Senast ändrad:
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Om jag möter någon ryttare eller motionär saktar jag oftast ner, mest för att säga hej eller härligt väder mer än för risken att bli skrämd. Och jag vill förståss inte heller skrämma gammla tanter och barn.

Jag brukar försöka se varje tillfälle när det händer "något" som en ypperligt tillfälle att utveckla mina hästar.

Hur vore det om hela världen var tvungen att stanna för min häst? Ska min häst styra världens gång?
Eller ska jag fokusera på att min häst lär sig att acceptera att grannens hästar galloperar in i stallet, att en moped valt att köra på samma väg som mig, att vi möter en joggare, en gubbe i regnkläder, en bil med trasigt avgasrör etc etc.

Om jag väljer att rida utanför skyddad miljö är det min skyldighet att vara införstådd i att det kan hände oplanerade saker. Jag hytter inte med näven åt folk o fä för det, skulle inte ha mage att kräva att någon stängde av sin moped el dyl för att jag var ute och red. Mina hästar får se till att vänja sig.
Självklart hoppas jag att folk visar mig och mina hästar respekt precis som jag visar dem respekt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Vilket kanonbra inlägg!! :bow::bow:

Speciellt sista meningen tycker jag är kontentan av hela tråden!
Man ska visa varandra respekt. Men man bör också underlägga för sig själv och andra genom att se till att man har koll på sin häst i olika situationer
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Svar nej. Du har tydligen inte läst mina tidigare inlägg/svar ordentligt.
Även om du inte har stallkompisar som rider (antar dock att din häst inte står ensam i sitt stall?) så bör det ju gå att ordna (se mitt tidigare svar som sagt).

Sen fattar jag inte riktigt vad vi diskuterar nu helt plötsligt.
Nån gång är ju alltid den första, men som sagt, man kan miljöträna en hel del (om man vill) för att underlätta då det blir "skarpt läge".

Och ja självklart ska man försöka respektera och hjälpa varandra vid hästmöten. Det viktigaste är tycker jag kommunikation och att känna av läget!

NU är vi mer på samma linje. Jag invänder inte alls mot att man ska miljöträna. Det jag vänder mig emot är synen att 'folk ska ha hästar som tål att man galopperar om'. Och det är och förblir målet för alla hästar. Men man tar sig inte dit på en kvart, och när man är på vägen mot målet, och någon visar bristande hänsyn genom att galoppera om bakifrån, kan man ju rasera allt man byggt upp. Så jag anser att det går both ways. Man tränar sin häst och jobbar på att lära den acceptera whatever det är som den tycker är jobbigt, men man galopperar heller inte om andra ryttare utan att fråga först, då man inte vet om de är mitt i sin träning.

T ex att min har svårt för möten i ridhus. Det är ju något det jobbas på. INGEN i hoppträningsgruppen t ex tyckte det var svårt att låta bli att rida nära förbi i galopp. Ge och ta. Jag jobbar på att få honom att inte reagera, de jobbar på att inte i onödan skrämma min häst, men utan att behöva stå stilla i andra änden av ridbanan.


Men jag vidhåller att det är onödigt att galoppera om. På samma vis jag ansåg det var hemskt onödigt att ekipaget som låg bakom oss på tempoträningen på FT-kursen och inte kunde hålla angivet tempo red upp i svansen på oss istället för att styra ut och volta. Min herre är så tränad att han kan ligga först, mitt i eller sist under galopp på stora, fria ytor med andra hästar. Däremot tål han inte att andra hästar försöker rida om i galopp. Det är naturligtvis inget jag tycker är bra, men jag har full förståelse för det, det är en fd galoppör. Men varför ska MIN träning ang att fortsätta öka toleransen för att andra främmande hästar galopperar kring honom saboteras 'mitt i'?

(Och nej han har kompis, men jag har rätt svårt att rida båda två samtidigt. Sen bryr han sig förvisso föga i om stallpolaren fräser om, en främmande häst som dyker upp är en annan sak. Helt annan sak. Stallpolare, välkända träningskompisar, hästar han 'känt' ett halvt pass etc - inga problem. Men en okänd häst som galopperar om är en rival om ledningen. Och de ränderna har vi inte suddat ut - än. Och kommer aldrig om folk skulle galoppera om oss kors och tvärs i skogen heller. )
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Trafik verkar tidiagre ägare lärt min pålla att man alltid skrittar förbi, andra hästar möter jag i skritt. Inte för att min bryr sig - men man vet ju inte med andras hästar.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

kl*

Jag saktar också alltid av till skritt, ridvägarna är inte tillräckligt breda för att man ska passera i en högre hastighet. Jag vet inte hur era uterittsvägar ser ut, men när jag rider min häst som är extra bred på en väg som är smalare än en bil väg så vill jag inte mötas eller bli omkörd i trav eller galopp, det räcker att ena hästen tar ett steg åt fel håll för att det ska bli en olycka.
Men majoriteten av de man möter, det är ett ganska hästtätt område, respekterar detta.
Att jag skulle bli omgalopperad på en åker där det är 1,5 m mellanrum, skulle jag inte ha nått emot. Däremot skulle jag aldrig göra det med någon annan, eftersom jag inte vet hur den ryttaren rider eller om hästen är bakskygg, skulle inte heller möta någon i trav eller galopp ifall det skulle orsaka problem hos den andra ryttaren.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Alla har sitt eget ansvar för sin egen säkerhet.
Man kan inte lägga det ansvaret på omgivningen.

Jag rider i hjälm och väst.
Och tränar mina unga hästar i sällskap av en äldre häst.
Man kan aldrig förutse vad man möter när man rider ut.
Och det är ens eget ansvar att inte råka ut för olyckor.
Så länge som alla andra håller sig till de lagar och regler som finns.

Visst är det hänsynslöst att galoppera om någon som uppenbarligen har problem med det.
Men det är inte någon annans fel om den egna hästen drar iväg vid ett sådant tillfälle.

Hur gör du om någon annan tappar kontrollen över sin häst?
Tappar du också kontrollen då?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 309
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 264
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 438
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp