Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

När du skriver helt felaktigt mot mig, ja det tycker jag.

Jag motsätter mig att folk tycker att man ALLTID ska skritta. Jag visar alltid hänsyn, saktar ner, hur mkt beror på personen man möter. En del kan man galoppera mot, andra får man stanna hästen helt enkelt. (och allt därimellan med...)

Dock är min bestämda åsikt att om man inte klarar av att möta nån i lugn trav när man rider ut så har man en hel del att arbeta på och man bör då skydda sina medmänniskor från den hästen.

Det är igentligen inget speciellt krävande man begär av hästen, "trava rakt fram" För mig är det en av de simplaste sakerna man kan begära, tillsammans med "stå still".

Men bara för att jag är av den åsikten så betyder det inte att jag inte visar hänsyn.

Jag förespråkar kommunikation, något som många i denna tråden tyckte var otroligt dumt.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ok då förstår jag. Håller inte med dig i allt men jag förstår hur du menar.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

TS: Jag rider inte ut så ofta (har ingen att rida med) och har ALDRIG har mött en annan häst på uteritt. Jag bor inte i ett hästtätt område.. Jag skulle verkligen uppskatta möte i skritt.

Sanningen att säga vet jag faktiskt inte hur min häst reagerar om någon kommer emot oss i trav och travar förbi, men ett eventuellt nervöst mindre sammanbrott går ute att utesluta helt.

Det är faktiskt svårt att träna på detta om man inte möter så mycket hästar och har man problem från början kan det ta ett tag. Därför anser jag att man bör sakta ner och skritta förbi sina medmänniskor, man vet aldrig vem det är man möter (om man inte mött dem förr såklart ;).
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag möts alltid i skritt. Likaså så galopperar/travar jag inte upp i arslet på hästar jag kommer ifatt. Det ser jag som sunt förnuft! Att bränna på och riskera att skada andra tycker jag är neandertalarebeteende, och har man det så ska man stanna hemma!
Dock får man ju hitta på något som passar från fall till fall om man ska "köra om" hästar/häst man kommer ifatt, dvs om den/de skrittar och jag vill trava eller galoppera.

Jag tycker man ska sträva efter att ha så mycket koll på sin häst att den kan klara att andra hästar passerar/kommer ifatt i ett högre tempo, men samtidigt så får man acceptera de hästar som inte klarar det och visa dem hänsyn!

I söndags red jag ut i skogen på mitt sto och mötte en hingst. Ryttaren klev av, hingsten vrålade som besatt och ryttaren kunde inte kontrollera den. Av en kompis som passerade på riksvägen som gick paralellt med grusvägen vi möttes på fick jag veta att ryttaren trots att hon upprepade gånger slog hästen med spöet inte fick kontakt med hingsten. Då var jag rädd! :crazy:
Det slutade med att jag erbjöd mig gå ner i skogen (ej ridvänlig skog) och ryttaren ropade mellan vrålet till hingsten att jag måste gå ner i skogen så långt att hingsten inte såg oss.
Något sådant hoppas jag slippa uppleva igen, känner inte alls att jag är beredd att offra vare sig mig själv eller mitt sto för att en sådan hingst ska få komma ut på skogstur!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Där är ju ett bra exempel på en som inte borde rida ut, och speciellt inte kräva att andra ska ta hänsyn till deras okontrollerbara häst.
Nu vet jag ju inte om hon tycker så (hingspersonen) men om någon här som resonerar att dom ska bli daltade med för att dom vill rida ut på hästar dom itne kan hantera, så är detta ett bra exempel på en situation som demonstrerar bra varför det inte är rättvist eller rimligt mot övriga hästägare som har kontroll på sina hästar nog att dom kan klara av ett möte, oavsett gångart.

I övrigt skulle jag ocskå sakta ner om jag mötte en sån häst, och försöka att undvika den eller hjälpa om perosnen behövde hjälp, men dom borde inte varit där från början liskom :/.

Jag har hingst själv och har haft innan också, och jag skulel aldrig bege mig ut i allmännheten om jag itne hade kontroll nog på dom att kunna möta andra hästar som vanligt på en väg utanproblem, det är ju skamligt (och väldigt oansvarigt!)

Hoppas du slipper ett sånt möte igen!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

För mig är det självklart att man möts i skritt.

Även om man har en häst som är stabil och trygg och trafiksäker så är den ju trots allt en häst.
Vad som helst kan hända, det känns väldigt onödigt att provocera fram olyckor.

Min fd medryttarponny blev omkörd av traktorer och lastbilar/bussar i full kareta på smala vägar utan att mer än vinkla öronen mot riktningen.
Däremot så kunde han flyga i luften om man mötte gående människor, inte joggare utan bara gångare.
Honom klassar jag ändå som trafiksäker.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Självklart gör man ju vad man kan för att situationen ska bli så smidig (och säker) som möjligt. Men när det är så okontrollerat som det jag upplevde, då blir man som mötande ryttare och medmänniska rädd! :crazy:

Klokt av dig att ha kontroll på din hingst innan du rider ut! :bow:

Jag har fått förslaget av vänner att ta kontakt med hingstägaren och ge den mitt mobilnummer. Det för att hingstägaren ska ge "färdplan", dvs när hon rider ut så kan hon ringa eller SMS:a så håller jag och stallkompisen oss ifrån där hon tänker rida!
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ja det är inte ofta jag blir rädd, och jag kan inte minnas när jag blev SÅ rädd sist! :crazy:

Jag har med åren blivit bekväm, jag omger mig inte med annat än vettiga hästar, men det är svårt när man ofrivilligt hamnar i en situation man aldrig i livet skulle välja om man hade chans att komma undan!

Vad skulle jag gjort om hingsten kommit lös? :confused: :eek:
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

För mig är det lite obegripligt att man ger sig ut med en sån häst (läs häst man inte fixar att kontrollera, gäller inte bara hingstar).

Jag blev rejält itutad i unga år att vad som än hände skulle man sitta kvar för då hade man bäst möjlighet att påverka hästen...och det sitter i. Jag har ridit riktiga galenpannor och envist håller jag mig kvar. Ser jag någon hoppa av hästen blir jag orolig att dom ska tappa den. Skulle det hända vet jag inte vad jag gör egentligen...och med en lös hingst dessutom :eek:...
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag möter inte andra hästar så ofta, typ aldrig, så jag skulle bli rätt irriterad om den jag mötte kom emot oss i full galopp. Hästar blir stressade av att andra springer, det är i deras natur att om någon springer så är det för att de är jagade av ett monster. De flesta av mina hästar är dessutom unghästar som aldrig är 100% säkra och inte kan de bli det om man inte får komma ut och öva heller. Och då är det lättare att börja öva i skritt än i galopp...

För övrigt har jag 2 hästar med hysterisk älgskräck, om nåt stort mörkt oidentifierat kommer farande mot dem får de panik. Inte heller lätt att träna bort.

Om jag däremot bodde så till att vi dagligen mötte andra hästar vore det ju en annan femma, då "känner" ju hästarna varandra och vet vad som händer. Då skulle jag inte kräva att den andra ryttaren tog särskild hänsyn till mina vuxna hästar, men skulle be att om de ser mig på den eller den hästen vore jag tacksam om de saktade av.

Sen är jag absolut inte rädd att någon av mina hästar ska attackera en annan häst vi eventuellt mötte ute, då hade jag troligen inte vågat rida den överhuvud taget och gjort mig av med den för länge sen. Så det jag inte vill ska hända är att min häst blir skrämd och sticker hem med mig, eller utan mig beroende på hur bra jag är på att klamra mig fast.

Men på det stora hela är det väl inget som man inte kan prata med dem man möter om, och göra upp nåt som fungerar för båda. Om den andra ryttaren absolut vill komma förbi i full fart, ge mig då chans att hoppa av och hålla i min häst. Det fungerar bättre för mig, då mina småttingar föredrar att gömma sig bakom mig när det blir läskigt för dem.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Ja det hade jag också blivit helt ärligt, jag är en hänsynsfull person och förväntar mig detsamma tillbaka, men i det så tycker ajg det är god hänsyn att inte rida ut på hästar man inte har kontroll över ;) För annars kan ju sånt här hända och då handlar det ju inte om att det är DU som inte tar hänsyn utan faktiskt den som inte har kontroll.

Smart idé! Det ska man ju inte behöva göra, men som läget är med den hästen och personen (dvs. dom verkar rida ut oavsett om det är lämpligt eller inte) så kan det ju vara skönt att veta vart dom håller hus så man kan undvika odm iallafall.

Ush vad jobbigt alltså, tänk om hingsten kommer lös så att säga, otroligt oansvarigt av dom.
Jag gillar hingstar, men jag tycker ocskå att om dom inte har bra nog psyke att betee sig normalt efter lite uppfostran, då har dom inget att göra i att vara hingst och bör kastreras.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Jag är också så gammal att det sitter i benmärgen, sitt inte av!

Jag håller med, jag skulle inte heller ge mig ut i skogen på en sådan hingst, just pga andras säkerhet, men uppenbarligen bedömde ju hingstens ägare att det var lämpligt med en skogstur! ;)
Jag känner att det är svårt att "uppfostra" medmänniskor, jag har gett upp, bättre att själv hålla sig undan för att inte bli skadad! Det var därför jag hade en fundering på att be hingstägaren om "färdplan" i stället för att ifrågasätta varför hon red ut alls.

Börjar vi bli gamla och mossiga vi som verkar ha lärt oss ett helt annat förhållningssätt till hästar och medhästmänniskor tro?
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Börjar vi bli gamla och mossiga vi som verkar ha lärt oss ett helt annat förhållningssätt till hästar och medhästmänniskor tro?

då börjar jag nog också bli gammal och mossig, för jag håller helt med :crazy:.
jag skrittar alltid vid hästmöten och skulle aldrig, aldrig hoppa av hästen i en stressad situation. står jag på marken har jag ju noll chans att påverka hästen om den skulle sticka eller hitta på andra galenskaper.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

knapplån

Jag anser tvärtom, har man inte kontroll på hästen från marken ska man ge tusan i att sitta upp på ryggen.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

delvis kl

Jag håller med föregående talare.
Om jag rider ut på hingsten så sitter jag av om det blir möte med en annan häst. Det har aldrig hänt något och han håller sig i skinnet men det känns bäst att göra så. Jag är väl lite fessig antar jag :D
Skulle det inträffa något (det är trots allt hästar) så har jag bättre kontroll på honom från marken än från ryggen.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

knapplån

Jag anser tvärtom, har man inte kontroll på hästen från marken ska man ge tusan i att sitta upp på ryggen.

Jag håller med dig i det men skulle det följas vore det inte många som faktiskt kom upp på hästen alls. Tyvärr är hanterandet från marken inte särskilt utbrett än...även om det börjar vända.
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

*kl*

När jag möter andra anpassar jag min hastighet efter situationen precis som när jag kör bil. Vilket kan innebära att jag passerar i allt från skritt till samlad galopp, fortare än så anser jag inte att jag kan passera på ett säkert sätt.
Jag saktar bara av om det är nödvändigt i möte med ryttare. Anser inte att det är mitt jobb att ta före givet att folk ger sig ut på hästar som dom inte kan hantera.
Och att möta en annan häst eller bli omriden anser jag inte på något sätt vara en så extrem sak att den häst och ryttare som ger sig ut utanför ridbana ska ha några problem med...
Och är det så att man har en orutinerad ryttare/häst i gruppen är det inte svårare än att man på enklaste möjliga sätt ber mig sakta ner...

Håller verkligen med I_U, Kimmiz och övriga som anser att man anpassar hastigheten efter situationen...

/Camilla
 
Sv: Om ni möter annan ryttare vid uteritt

Kan kan naturligtvis möta ston även i skritt men jag är ingen stjärnryttare och jag tycker personligen att skritten är svårast att jobba med och för att bibehålla kvaliten i skritten så jobbar jag aldrig med den när han blir spänd (vilket han ibland kan bli, han är ju ingen maskin).
Därav väljer jag hellre samlad trav vid möte. Skulle det behövas eller om mötande ryttare signalerar att de vill att jag skrittar så gör jag naturligtvis det.

Jag tycker att denna tråd blivit lite svart-vit och också lite otrevlig. Tyvärr. För mig handlar det inte om att man antingen ska skritta eller skena förbi. Varför har diskussionen kommit att handla om detta? :confused:

Någon föreslog att man skulle stanna vid möte, kanske rida ner på en åker osv. Jag tycker personligen att det är att göra en väldigt alldeles för stor sak av allting.
Jag tycker att det är bättre att man pejlar läget, inte förstorar upp allting så mycket utan möts på ett okomplicerat sätt. Man får väl helt enkelt vara uppmärksam på varandra?

Möter jag en traktor så vill jag inte att den ska sniga förbi i 1 km i timmen eller stanna mitt framför mig. Däremot förväntar jag mig att föraren uppmärksammar mötet, kanske håller ut och om det behövs eventuellt sänker farten lite när h*n passerar! Vanligt folkvett!


Bra inlägg!! :bow:

(Håller med om att man ska anpassa farten till "hindret", travar ryttaren framför mig så travar jag också, vad säger att man inte kan mötas i en bra och balanserad trav lika bra som om du hade skrittat liksom :confused:)

Jag förstår att du inte vill ha ston upptryckta på dig och hingsten, han är en av de läckraste och maffigaste jag sett! :love::d
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
905
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 289
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 385
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp