Bukefalos 28 år!

Om tränset går sönder?

Tigertofflan

Trådstartare
Vet inte om jag skulle lagt två olika trådar under resp. grens forum o frågat, men jag provar såhär.

Funderade på en sak idag. Om man är ute o tävlar (tänker då dressyr/hoppning) och tränset av någon anledning åker av/går sönder inne på banan, när man har passerat starten. Vad händer då? Är det tillåtet att fortsätta utan träns, eller blir man utesluten eller något?
 
Sv: Om tränset går sönder?

Om du är noga med rengöring av ditt träns har du också en bra koll på att alla delar är hela. Om någonting är väldigt slitet ska det bytas ut och på detta vis är du garderad. Då ¨går tränset inte sönder på tävlingsbanan. Om hästen på nogot vis skulle tappa sitt träns kan du inte fortsätta.
 
Sv: Om tränset går sönder?

Detta hände Ludger Beerbaum på OS i Barcelona. Tränset gick sönder mitt under hoppningen och hästen rusade iväg. Han kastade sig av och stoppade den med tyglarna runt halsen. Kommer inte ihåg om han fick fortsätta med nytt huvudlag eller ej, men han vann ju OS, så han fick väl det. Reglerna kan ha ändrats sen dess.
Minns vår kommentar när vi såg det på TV: nu blir en hästskötare utan jobb :cool:
 
Sv: Om tränset går sönder?

Jo, jag vet, jag var bara nyfiken på vad reglerna säger.

Jag tänkte att om man har så pass bra koll på sin häst att man kan få den igenom banan - i mål - utan träns, blir ritten godkänd då?
 
Sv: Om tränset går sönder?

i dressyren är väl reglerna kring betsling och huvudlag rätt hårda, så där antar jag att man blir diskad. men i hoppningen borde det väl godkännas, eftersom man där har friare (eller inga?) bett-regler.

vet att detta inträffat i t.ex. barrel race, som har fri betsling, och det har blivit godkänt...med mycket extra jubel! ;) har även läst om ett ekipage som startat utan huvudlag i roping, bara för att bevisa att det gick. har för mig att han vann.
 
Sv: Om tränset går sönder?

Jag undrar om det inte var under uppvärmningshoppningen?
*minns inte riktigt...* :confused:
 
Sv: Om tränset går sönder?

om ditt träns går sönder så har du nog inte skött om det ordentligt
 
Sv: Om tränset går sönder?

Om du smörjer trännset så går de inte sönder...
Om de skulle göra de under en tävling...
Så tror jag att de e bäst att sitta av... :D
Men om du köper ett tränns som e starkt å sköter de bra... så går de inte sönder... :smirk:
Ha d!
 
Sv: Om tränset går sönder?

Det var inte min fråga överhuvudtaget. Jag tänker bara på om ritten blir godkänd eller inte.
 
Sv: Om tränset går sönder?

i hoppning e ju betsling i princip fri......

frågan e ju bara vad i princip egentligen innebär....

men på ridsport.se efterlyste dom synpunkter på hopp-TR för de ska komma ett nytt nästa år....maila dom vetja :idea:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp