Bukefalos 28 år!

ombyggnad av gammalt stall

M

Mithra

är lite dålig på vad som gäller om man har en gammal stallbyggnad, där det finns några boxar, har stått hästar för 20 år sedan,, resten är kostall, och man renoverar de gamla boxarna, samt bygger nya där kospiltorna var, behöver man då söka byggnadstillstånd?
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

Om du flyttar på väggar och liknande kanske du måste höra dig för men inte om man ändrar lite på boxar och sånt samt bygger nya...?

Ska själv renovera i ett mycket gammalt stall på gården hemma men hade inte tänkt höra mig för om bygglov... man renoverar ju bara.
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

har du bilder på platsen? kul att se :)
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

Håller också på att bygga om en gammal ladugård invändigt. Har aldrig ens funderat över tillstånd och sånt :angel: Fåniga regler är väl till för att brytas, eller :devil:. Någon måtta får det vara med pekfinger-sverige!!

Stallbygget from hell:
stallbygge3_1156352346.jpg


stallbygge_1156352292.jpg
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

Om det blir plats för fem eller fler hästar ska du söka tillstånd hos länsstyrelsen, sk. förprövning. Detta gäller både ny- och ombyggnad. Då tittar både de och kommunen på ritningarna och kollar om det ser ok ut. Detta ska man göra INNAN man börjar bygga, annars får man betala mycket högre avgift som straff...

Här finns lite info:
http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____5314.asp

Och här kan man hitta en hel del:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=287
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

nej jag har inga bilder, men det ska jag ordna, :o) håller på att röja nu, en himla massa bråte.
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

ja där ser ut att vara en del jobb, men mycket bakom er med....det blir ju luftigt iallafall.:D
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

tack för svar..så om man bygger för 4 hästar behöver man alltså inget tillstånd. ska gå in och läsa på dina länkar nu!
 
Sv: ombyggnad av gammalt stall

Tänk bara på att det gäller 4 stallplatser totalt "på anläggningen".

Prata med Länsstyrelsen i Kristianstad, 044-252000, så skickar de information om vad som gäller. De är mycket hjälpsamma.

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 193
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp