Omplacering valack, lippizaner

Hjälper en vän omplacera en häst.

Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått senaste åren.

Aktiv, agil, lite yvig, ganska hög integritet. Hingstig, kan brösta upp sig mot andra valacker när ston är i närheten, försvarar ston.

Inga större problem i hanteringen för mig det lilla jag provat, men det gäller att man är alert och tydlig med ramarna då han dels har mycket energi och dels är ganska ovan vid att lyssna på människan. Jag tycker dock inte att han är brötig eller gåpåig. Det handlar nog mest om att få rutin på att vara en duktig pojke igen. Han kan grunderna i hantering, longeras, osv.

Kan mycket väl behöva rehab gällande bakdelen innan han rids igen, jag upplever han som stel i bakbenen, men kan trots det göra diverse konster i hagen och vänder på en femöring.

Det är ingen stress med omplaceringen utan rätt hem/mellanlandning är viktigast, senast till sommaren då han blir av med sin stallkompis.

Kan stå på både box och lösdrift. Ganska lättfödd men inte problem med EMS eller fång. Bra hovar, barfota hela livet.

Finns i Norrbotten. Relativt lättlastad och åker transport bra, är importerad från annat europeiskt land.

Letar ett hem antingen hos någon som vill rehabba och rida in på nytt, eller till någon som letar en klickerhäst, sällskapshäst eller liknande.

Du bör ha erfarenhet, inte för att han på något sätt är farlig, men det är en häst med mycket energi och rörlighet, och som mest stått i några år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 630
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp