Ja det beror på i vilken mängd du behöver, och vill uppnå, samt varför. Men linfröolja är det foder som håller i särklass den största mängden omega, i förhållande till giva.
 
Ja det beror på i vilken mängd du behöver, och vill uppnå, samt varför. Men linfröolja är det foder som håller i särklass den största mängden omega, i förhållande till giva.

Jag har gett linfröolja vintertid innan men funderade på om det finns ngt smidigare. Hinkarna är tusen gånger lättare o hålla rena när jag inte ger olja :o

@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?

Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.

Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.
 
Jag har gett linfröolja vintertid innan men funderade på om det finns ngt smidigare. Hinkarna är tusen gånger lättare o hålla rena när jag inte ger olja :o

@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?

Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.

Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.

Haha.. Jag tänkte tipsa om Rice Bran Oil från Hygain. Den innehåller Omega 3, 6 och 9.
Men det är ju just olja. ;)
Den får iaf min kamel. Jag sköljer bara ur hinken med varmvatten 2-3 ggr och så räknas den som ren.
 
@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?

Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.

Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.

Ja, jag gav malda linfrö förra året då proteinhalten i mitt hö var lägre än normalt så jag behövde lite extra proteintillskott. Dessutom behövde jag tillskott av fosfor. Fördelen med linfrö istället för linfröolja är att linfröna även innehåller lite protein och mineraler. Nackdelen är att man får hålla på och mala i princip varje dag eftersom mald linfrö lätt härsknar och det blev jobbigt i längden. Nu ger jag linfröolja istället.

Det finns inte så många alternativ om man vill tillföra omega-3 till foderstaten. Fiskolja finns det en del som ger. Chiafrön är ett annat alternativ men blir dyrare.

"Mikronised linseed" kan du ge om du vill. Brukar innehålla ca 18% omega-3 jämfört med linfrö som innehåller ca. 22- 23% omega-3. Svensk kallpressad linfröolja brukar innehålla upp till 60% omega-3.
 
Vi har inget varmvatten :D

Vill ju ffa åt omega 3 eftersom jag fattat det som att det redan är mycket omega 6 naturligt.
 
Ja, jag gav malda linfrö förra året då proteinhalten i mitt hö var lägre än normalt så jag behövde lite extra proteintillskott. Dessutom behövde jag tillskott av fosfor. Fördelen med linfrö istället för linfröolja är att linfröna även innehåller lite protein och mineraler. Nackdelen är att man får hålla på och mala i princip varje dag eftersom mald linfrö lätt härsknar och det blev jobbigt i längden. Nu ger jag linfröolja istället.

Det finns inte så många alternativ om man vill tillföra omega-3 till foderstaten. Fiskolja finns det en del som ger. Chiafrön är ett annat alternativ men blir dyrare.

"Mikronised linseed" kan du ge om du vill. Brukar innehålla ca 18% omega-3 jämfört med linfrö som innehåller ca. 22- 23% omega-3. Svensk kallpressad linfröolja brukar innehålla upp till 60% omega-3.

Låter ju onekligen som att oljan är det lämpligaste trots allt. Vilket jag inte borde velat över eftersom jag garanterat läste det av dig från första början! Tack!!
 
Haha.. Jag tänkte tipsa om Rice Bran Oil från Hygain. Den innehåller Omega 3, 6 och 9.

Rice Bran Oil är väl det absolut sämsta man kan ge till en häst. Riskli (Rice Bran) innehåller endast 1% omega-3. Däremot innehåller riskli ca. 35% omega-6 vilket gör att förhållandet omega-3 : omega-6 blir ännu sämre för hästen. Därutöver innehåller riskli ca. 48% omega-9 som inte är en essentiell fettsyra, dvs. det är en fettsyra som hästen inte har något behov av.
 
Jag har gett linfröolja vintertid innan men funderade på om det finns ngt smidigare. Hinkarna är tusen gånger lättare o hålla rena när jag inte ger olja :o

@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?

Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.

Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.
Men lägg det direkt i krubban då, det gör jag och sedan är det bara torra fodersorter i hinkarna.
 
Då räkar det, hästarna behöva inte allt tillskott folk pumpa i dom, de är inte non broilers!

Hur mycket omega 3 är det i havre? Hur stort behov av omega 3 har hästen?

Du vet att anledningen till att ge omega 3 är för att hästen får i sig ett (för stort) överskott av omega 6? Det handlar inte alls om broilers utan om att balansera att hästen inte lever på EXTREMT varierande och växande vegetation året runt. Åtm jag har mina 2 ponnys på 1 ha hage o ger sedan 6 månader 1 sorts grovfoder. Det är en milsvid skillnad mot vad hästen är utvecklad för att livnära sig på.

Edit: Min häst äter 50 g havre/dag o jag har inga planer på att ge mer.
 
Nej absolut inte svårdiskad, allt lossnar lätt som en plätt.

Menade att både hink o krubba var kladdiga innan när jag gav olja och om jag gör såhär så blir ju bara krubban kladdig :) Krubban är lös på golvet så lite svårt för min häst o göra rent kanterna :D
 
Då få du g
Hur mycket omega 3 är det i havre? Hur stort behov av omega 3 har hästen?

Du vet att anledningen till att ge omega 3 är för att hästen får i sig ett (för stort) överskott av omega 6? Det handlar inte alls om broilers utan om att balansera att hästen inte lever på EXTREMT varierande och växande vegetation året runt. Åtm jag har mina 2 ponnys på 1 ha hage o ger sedan 6 månader 1 sorts grovfoder. Det är en milsvid skillnad mot vad hästen är utvecklad för att livnära sig på.

Edit: Min häst äter 50 g havre/dag o jag har inga planer på att ge mer.
Då få du ger ett skvätt majs olja.
Omega 3, 2531mg.
Omega 6, 116651mg.
 
Då få du g

Då få du ger ett skvätt majs olja.
Omega 3, 2531mg.
Omega 6, 116651mg.

Men varför ska jag ge det skräpet?? Du ser väl själv at det innehåller MASSOR med mer omega 6 än 3? Poängen är ju att jag vill ge omega 3 just för att hästar får i sig för mycket omega 6. Att då ge en produkt med betydligt mer omega 6 än 3 ökar ju bara på överskottet av omega 6. Det förstår du väl?

Jag kommer återgå till att ge linfröolja från gunnarshög: http://www.gunnarshog.se/index.php?route=product/product&path=67_66&product_id=158
60 % omega 3
15 % omega 6



Edit: Alltså du har 46 gånger mer omega 6 än 3 i din majsolja.....!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
470
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 428
Senast: Wingates
·
Utrustning Min welsh cob är känslig mot solljus när det kommer till ögonen, går och blundar i skarp sol, särskilt vintertid. Finns det någon huva...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: mysboll
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp