OMÖJLIG att spola!!

Sv: OMÖJLIG att spola!!

Är han lika rädd om han blir blöt på andra ställen på kroppen?
Om inte så kan man ju börja med att tvätta honom på halsen eller rumpan och arbeta sig neråt så ser man var problemet börjar, eller så låter han dig tvätta på.
Annars så får du hitta ett sätt att muta din sambo att hjälpa dig;)
Smått panikslagna hästar ska man inte hantera själv.

Jag spinner vidare lite på den här idén. För precis såhär jobbade jag med en bekants häst som skulle klippas. Hon var totalt livrädd och jag fick inte komma nära med klippmaskinen på. Så jag började med avstängd maskin, sen fick jag klippa en bit på bogen och hon protesterade tydligt när jag närmade mig halsen, så jag väntande och höll mig precis på gränsen för vad hon "tålde" (som i: stod stilla, men var inte glad i det) det tog några timmar, men sen hade jag klippt hela hästen, ben, huvud, rubbet! Det viktiga var att inte gåför fort fram utan att hålla sig på gränsen för vad hästen tålde och vänta tills den går med på det och då ordna den biten och sen flytta till nästa gräns.
 
Sv: OMÖJLIG att spola!!

Hej igen. Superbra tips!! Tack.
Tror jag ska ta ut honom på gruset när det blir ljust på kvällarna, och ha slangträning. Har inte vatten indraget i stallet än, utan en slang från huset som går fram till stallet. Behöver svängrum och ljus känner jag..att ens ta den dusten i stallet är rena livsfaran. En panikslagen tvååring i ett litet stall är inte kul.
Sambon går inte att övertala, möjligtvis att han håller hästen utomhus i inhägnad hage.
Igår borstade jag benen noga, han var MYCKET misstänksam när jag hukade mig vid bakbenen och studsade bort..när han inte kom undan mer så svängde han mot mig och lyfte bakbenet. Daskade till honom lätt med handflatan och då lyssnade han (han får inte lyfta bakbenen mot mig!!) och borstade jag lite på rumpan tills han slappnat av och då funkade det med benen också.
Nåväl, borstade väldigt noga och länge på alla benen. Ville få honom att lita på mig igen. Fick bort värsta leran och tog sedan salva på borsten och borstade in så gott det gick. Ganska smart tycker jag?:smirk:
Det reagerade han inte alls på..så han verkar ju inte ha ont utan bara rädd för att bli blöt.

Som ni säger..träning, träning. Och det blir mkt lättare när man kan vara ute på kvällarna..blir mkt hantering och NH-träning kan jag lova..
 
Sv: OMÖJLIG att spola!!

Om muggen är så besvärlig så att den måste tvättas innan du kunnat göra din vattenträning så måste du tänka på din säkerhet och använda en brems.
 
Sv: OMÖJLIG att spola!!

Min häst, en angloarab som fyller 8 i år, var precis likadan när det kommer till spolningen när han kom till mig förra året. Han satte sig av skräck, alternativt sprang ut ur spolspiltan. Nu kan jag spola av benen hur enkelt som helst. Såhär gick jag tillväga:

1. Han ville inte ens stå i spolspiltan till en början, så jag började med att få honom att fatta att det är ett okej utrymme, precis som stallgången. Ställde in honom i spolspiltan för att borsta, göra iordning inför ridning osv.

2. Självklart var hästen rädd för slangen, så jag lät den vara i början. När han förstod att spolspiltan var okej att stå i, började jag svampa av honom med vattnet i en hink. Lite kinkigt, men det gick.

3. För att introducera slangen lät jag honom stå med huvudet mot den och kolla på när jag fyllde hinken med vatten flera gånger. Slangen användes med andra ord inte på honom riktigt än.

4. När han lärt sig att det kommer vatten ur slangen och att den inte är så farlig, började jag med att spola vatten bredvid hans ben vid flera tillfällen.

5. När spolning bredvid benen fungerade utan att han satte sig i ren panik, övergick jag till att spola benen. Nu är det inga som helst problem för min häst. Ska försöka spola av hela kroppen till våren, ska bli spännande :D

Det viktigt är att det får ta lite tid. Hästen kommer att acceptera läget när den känner sig redo!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 662
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 275
Senast: Misiaczek
·
S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 999
Senast: klabbarparn
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 290
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp