Bukefalos 28 år!

Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Om jag hade haft en medryttare som betett sig sådär så skulle han/hon flyga ut genom stalldörren efter max en vecka :mad:

Du har verkligen inte för höga krav på vad du vill att hon ska göra, att hon inte ens mockar! Jag skulle bli helt galen!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Låter inge vidare det där. Är man medryttare så ska man göra det man blir bedd om. Söker själv inte efter medryttarhäst just pga att jag vet att jag inte rider tillräckligt bra för att kunna bidra med något. Dock är jag skötare åt världens finaste och står då ute i hällregn med hästen och betar en timma (hagbrist) bara för att jag tycker så himla mycket om hästen. Att man fixar det som ägaren ber en om är ju bara självklart...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Ehhh, jag hade inte haft kvar den personen om hon inte betalade väldigt mycket - då hade det åtminstone varit en tröst. Eller kanske inte ens då. Det finns faktiskt kunnigt folk som avlastar i stället för att vara en belastning. Har du dessutom två barn tycker jag att du ska skaffa en sån medryttare istället. Eftersom du sagt till henne så många gånger finns det inte heller nån anledning att tro att det blir bättre heller. Låter som att hon knappt gillar hästen om hon drar så fort hon klivit av den. Halva behållningen är väl kamratskapen med hästen - som hon fö inte verkar ha.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Skaffa dig en ny medryttare!

Tjejen som rider min pålle 3 dagar i veckan betalar 500 kr/månad. Hon tränar för instruktör i både hoppning och dressyr med hästen och de dagar hon har hand om honom sköter hon såklart alla stallsysslor (mocking, ställa fram foder, benspol osv).
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Småsaker?!

Jag har en kompis som ibland får rida en av mina hästar. Jag ställer inga mockningskrav eftersom jag har inhyrt och det ändå ingår.
Den här tjejen har också lätt att hamna i dragkamp med hästen (inte så konstigt för hästen hade det beteendet när jag köpte henne men det gick lätt att få bort) så jag har bett min medryttare att rida lektioner på hästen så hon lär sig att inte fastna. Annars får hon inte fortsätta rida min häst.

Borstning: min medryttare är mer noga än jag är med den biten.

Hantering: eftersom min häst ser skillnad på mig och min medryttare, så är det hennes problem att hästen flyttar på henne och drar iväg med henne. Om det å andra sidan "smittade" och hästen började försöka flytta på mig, hade jag sagt till.

Rida på cykelbanor: vansinnigt! Dessutom olagligt.

Rida på åkerkanter: tja som fd bonde tycker jag att det är dålig stil men faktum är att det är tillåtet enligt Allemansrätten så länge man inte förstör grödor.

Men sammanfattningsvis verkar det som om du och din medryttare inte är ense om vad som gäller. Vill du ha kvar just den här personen som medryttare - gör iordning ett kontrakt och låt personen ta ansvar och betala lite för sig : del i skoningar el liknande är inte orimligt tycker jag.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

*kl*

Jag har nu under småbarnstiden varit tvungen att ha medryttare. Eftersom jag har haft dem för att underlätta vardagen för mig har de inte behövt betala något men däremot skall de i motprestation sköta hästen de dagar de kommer. Jag har därför "bytt ut" de medryttare vartefter som gett mig merjobb; om det är snabbare och enklare att jag själv far och mockar till hästen och tittar till den så är det ju ingen vits med att de kommer. Nu har jag tack och lov en snäll häst som inte blir ett monster av att lulla i hagen en par dagar på raken, så jag har inte behövt medryttare för att få hästen motionerad för att inte bli farlig när jag själs skall rida.

Så jag tycker att om du inte har behov på det ena eller andra sättet av denna medryttare - gör slut! Om du har ett behov av att hon rider hästen - se det som en bonus om hon gör något med hästen och räkna med att du skall stå för allt runtomkring men att du ändå vinner "det och det" på det hela.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Antigen är din medryttare otroligt nonchalant mot både dig och hästen och så kan man inte ha det. Eller så har hon kanske någon neuropsykiatrisk störning, autism eller liknande. Det låter kanske hårt men är dock vanligare än vad man tror och kan just innebära att vissa saker inte går in. Det gör det dock inte bättre för hästen som ju blir felaktigt behandlad.

Jag förstår att det är svårt att säga upp samarbetet när det är en vän men det handlar inte om er vänskap i detta läge utan om hästens och ditt välbefinnande. Får jag råda dig så SÄG UPP HENNE NU!!!

Satsa hellre på någon annan som verkligen har ett genuint hästintresse och som vill lära sig mer om både ridning och hästhantering. Jag brukar mena att tonårstjejer faktiskt inte brukar vara så tokiga bara de har fokus på hästarna och stallet. Sedan kan det faktiskt vara så att om de måste betala en slant så blir det genast mer seriöst och känns mer ansvarsfullt...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Hur kan du stå ut med detta?? Jag skulle bli galen!!

Jag rider själv en annans häst och jag tar det som en självklarhet att fixa iordning stallet när jag ändå är där. Och jag är inte ens medryttare, mitt egentliga uppdrag är att utbilda hästen.. Även om jag inte behöver så tar dom ju tacksamt emot all hjälp dom kan få! Och att du tillomed har krav som du vill att hon ska göra och dom inte blir gjorda ändå, trots påminnelser är ju skandal! :eek:

Medryttaren åker snålskjuts på dig och dina hästar! :mad: Lite motprestation ska du ju ha tillbaka!

Stå på dig o se till att "avskeda" henne och skaffa dig en bättre.. Det finns många därute som vill och kan hjälpa till på rätt sätt!

Muddson :)
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

När jag hade medryttare, det var då jag hade trillat av och brutit armen. Hon skulle motionera hästen. Under 4 veckor kom jag till stallet och mockade, packade hö, tog in hästen och borstade honom, och la fram all utrustning. (Detta med bruten arm) och sen kom hon och red, gratis. Jag veet jag är FÖR snäll :P:rofl:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Hm... nej, om det hade varit min häst skulle jag inte låta min vän fortsätta.

Jag tycker sånt där är så konstigt... jag menar, det är ju halva upplevelsen att pyssla i stallet!? :confused:

Jag gick med på att vara medryttare på en bekants häst, men med reservation för att det mest skulle handla om stalljobbet. Jag hade tappat den mesta ridkunskapen då, och nu är det ännu värre. Hästen var delvis ridskolehäst och jättesnäll, så jag kunde rida ut på skogsmulleturer utan att "förstöra" honom eller utsätta oss för fara trots att jag red rätt uselt. :D

Men som sagt, mest handlade det om stall-avlastning, han skulle ju tittas till, gosas med och skötas om, boxen skulle mockas och fodret skulle blandas. Då slapp hon åka dit den dagen, och det var liksom det som var tanken. Jag tog även hand om hennes insläpp och fodringar den dagen jag hade hand om hästen.

Som sagt, jag säger det igen, själva stalljobbet är ju jättemysigt! Att få släppa in en ren och ryktad häst i en nymockad box och höra honom mumsa på sitt foder medan snön yr utanför... :love:

Jag har haft flera medryttarhästar och själva grejen är ju att göra det som ägaren vill. Och om det inte handlar om ren vanskötsel (blev en gång tillsagd att jag visst kunde rida fast medryttarhästen var halt, men det vägrade jag och slutade hos henne rätt snart efter det) så får man kanske sätta sin egen vilja och åsikter lite åt sidan... Eller byta till en annan häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

min medryttare eller skötar eller vad man vill kalla det har hand om min häst 1-2 dagar i veckan och betalar ingenting. Hon får rida varje gång hon har hand om henne. För det mesta rider hon ut, men jag har lovat att hon ska få ha henne på lektion någon gång.

Hon är 15 år och har skött privathäst tidigare. Hon följer mina instruktioner och jag kan lita på henne (trots att min häst är en busunge). Är det ngt jag är missnöjd över eller tycker är viktigt (tex att sköta utrustningen) tar jag upp det med henne.

Jag servar henne ganska mycket.. vissa dagar hon har henne kommer jag och mockar o fixar mat.. Vet inte varför.. jag har nog lite kontrollbehov! JAg hade en skötare förut som jag inte alls litade på. därför bytte jag ;)
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Uppdaterar er som svarat om vad som hänt:

Hästen blev skadad i början av hösten, och fick vila två månader. Därefter fick jag börja skritta en längre tid som igångsättning. Under denna tid kom medryttaren 3 gånger. Hon har fasta dagar för att vi båda ska kunna planera övrigt liv så bra som möjligt, men oftast ringde hon framemot eftermiddagen/kvällen (så att jag inte heller hann rida) och berättade att hon inte hann just denna dagen. I december var det dags att sätta igång lite trav på raka spår, men då var jag bortrest mycket och hann inte med, så hästen skrittades endast på helgerna. (Medryttaren hade fortfarande inte tid att rida.)

Vid jul hade medryttaren semester och ville åka till ridhuset och träna, men då sa jag nej, eftersom hästen inte var igång än. (Normalt skulle hästen varit igång då, men eftersom jag inte hunnit rida, och inte hon heller, så var den ju inte det.) Hon valde då att sluta som medryttare hos mig. Med tanke på hur pass inaktiv hon var under hösten var det väl inte så konstigt. Och nu när jag tänker tillbaka så är det nog så att hon tappade intresset för ganska länge sedan, men inte riktigt kommit fram till det själv. Hur som helst är det mycket lättare för mig nu, för nu kan jag ju planera in min egen ridning även på hennes dagar. :idea: Hästen börjar komma igång igen efter skadan, och känns mjuk, lyhörd och pigg.

Tack alla som svarat och givit mig input.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

*Knapplån överlag*

Och folk undrar hur man har mage till att ta betalt av sin medryttare... :eek:

Såna här "problem" är EN av anlendingarna till att jag skulle ta betalt av en medryttare, om jag mot förmodan skulle skaffa mig en. :crazy:

En tjej tyckte att min häst var så vacker när jag red honom på kandar. Och hon ville SÅ gärna komma och rida, för hon hade minsann ridit på kandar på ett dressyrläger på Strömsholm och för 15 år sen på ridskolan en gång. Hon fick komma en gång och provrida på tränsbett ena gången och fick inte hästen att flytta sig en dem. En annan gång hade jag ridit i ridhus,men jobbade extra på ridskola och då fick tjejen skritta av och stalla hästen. Då hade den kandar och sen tjatade människan på mig att "vad bra då kommer jag två gånger i veckan och rider på kandar"... Jag höll på att aldrig bli av med henne, hon ringde dag och natt, samt mejlade mig. Till sist sa jag. "OK, men då säger vi det 1000 kronor i månaden, för 8 pass i månaden, betalas i förskott och sen förklarade jag även vad som sklle göras i övrigt i stallet". Numera är vi bara vänner. För hon har förstått, vad hästen betyder och jag rider för det mesta me tränsbett och det är ju inte lika mycket prestige i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

halloj alla hästmänniskor!
Jo, allt detta snack med medryttare osv.

Jag tycker att det är jättebra att du har blivit av med denna..hm..plåga till medryttare. Tänk på att det finns hur mång tjejer, och killar oxo för den delen, ute i sverige som verkligen längtar efter en häst att pyssla med och rida. Jag tänker bland annat på mig själv... I oktober började jag leta efter medryttarhäst och efter lite "om och men" hittar jag en underbar liten ponny!! Jag tar hand om allt stallarbete när jag är där, både med "min" häst och ägarens andra häst. Jag rider också. Jag betalar inget för detta, och ägaren brukar skjussa mig till tåget efter jag varit där.

Det är det medryttare handlar om, tycker jag. Att man är där istället för ägaren, och jobbet ska bli gjort minns lika bra som om det var denne som vart där! Glöm inte bort det...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Vilket tålamod du måste ha ;):bow:
Jag skulle inte låta den personen fortsätta, även om det va en vän.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 484
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp