Bukefalos 28 år!

Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Du verkar ha en alldeles för hög toleranströskel som har stått ut med dessa fasoner i två år. Att vara medryttare är ju inte en gräddfilsgrej, man har ju ansvar också! Sen är det ju som man säger, "många bäckar små"... Klart att alla småsaker blir till något stort :)

Även om det är en kompis till dig skulle det nog vara bäst att hitta någon som gör som du säger. Det är ju trots allt du som känner din häst bäst.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Om jag var du skulle jag utan tvekan säga upp medryttaren:eek:
Jag har själv varit i din sits, har tidigare haft 2 medyttare som båda var kompisar.
Jag var tydlig i början med att förklara "reglerna", vad jag ville att dom skulle göra, vad dom inte fick osv. Dom mest vässentliga reglerna följes givetvis men det var småsaker som inte följdes, eller väldigt dåligt.
Sånt som jag störde mig på, nu var det iofs inte dom sakerna som fick medryttarna att sluta men.
Den ena medryttaren, en ridskoleryttare med inte någon erfarenhet av privathästar, red JÄTTEBRA på ridskolehästarna, men min häst som är en riktig känslig märr, klarade hon inte av, tyvärr. Jag gav henne lektioner och försökte verkligen hjälpa henne hur hon skulle göra för att det skulle bli bättre, men nej, hon skulle absolut göra på hennes vis.. :confused: Sånt hände även i hantering, vilken utrustning hon skulle använda osv. Hon tog lixom de hon själv ville.
Nej, hon slutade. Annars en jätteansvarig tjej, verkligen NOGA med ryktning, rapporterade minsta "fel" på hästen till mig direkt osv.
Den andra medryttaren följde mina "krav" osv, red hästen bättre och krävde inte lika mycket osv, men var mer onoga osv. Jag kände ingen tillit till henne osv.
Oj, va långt det blev men men:bump:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Kan inte tillföra något nytt. Bara att jag håller med alla föregående talare. Gör dig av med henne. Som medryttare ser man först till att hästen tas om hand - mockar, ryktar osv. - sen rider man. Och har man ont om tid talar man om för ägaren att man inte hinner rida den dagen, men att man mockar och ryktar. ALLTID!! :devil:

Vilket tålamod du måste ha. :bow:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Du har medryttare för att få avlastning och för att vara snäll. Då ska du inte behöva "serva" alls, utan bara se till att hästen och allt omkring den är i ett normalt skick. Har ni kommit överens om att hon ska mocka, fodra eller något annat så ska hon göra det ordentligt, du ska se till att förutsättningarna för att göra det är uppfyllda, men du ska inte behöva göra om allting när hon varit där.

Har du sagt till henne att det är meningen att hon ska avlasta dig, inte tvärtom? Som medryttare tycker jag man åtminstone borde vara tacksam nog att göra det man kommit överens om, och vara noga med att säga till och förklara sig om det nångång inte skulle funka att göra det. Säg upp henne eller ge henne ett ultimatum att hon måste skärpa sig eller sluta.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Ehhhhhhhhhhhhh? Öhhhhhhhhhhhhh? Jag vet inte vad jag ska svara, men hursom helst, gör dig av med henne
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

sparka ut henne, och låt hellre hästen vila de dagar du inte kan rida, du måste ju ändå ut en sväng till stallet och mocka, så då kan du ju passa på att titta till hästen.

hoppas de löser sig, och att din medryttare lär sig en läxa en vacker dag!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Gör dig av med henne!!

när jag hade min förra häst så behövde jag hjälp med honom under min graviditet. la ut annons om att jag sökte halvfodervärd, och en tjej svarade. hon hade inte ridit på några år men ville börja igen. ok tänkte jag. min häst var verkligen jättesnäll så varför inte? hon blev inte långvarig! i början var jag med henne ute och gav henne lektioner så hon kunde börja lära känna hästen. men det slutade med att var jag inte med ute så red inte hon :mad:
så jag kände ju mig tvungen att åka med ut så hästen kunde bli riden!
sen så kände hon 2 st som också kunde hjälpa till och den ena hade haft egen häst i 2 år till å med. dom två nya tjejerna var släkt. så dom fick komma och provrida. dom red bra MEN hon som hade haft egen häst i 2 år visste inte ens hur man satte på ett pullarträns :confused: å så satte hon på bettet fel fastän hon fått anvisningar!
jag hade alla möjliga problem med dessa 3 tjejer!
den första red inte om jag inte var med, betalade INTE sin del av hästen vilket hon skulle eftersom hon var halvfodervärd, mockade dåligt samt la i alldeles för lite halm. på det lilla hon tyckte han skulle stå på hade han kunnat få liggsår! samt att hon inte gjorde i ordning hans mat som jag ville.
den andra tjejen som hade haft egen häst visste ju inte hur man tränsade, men hon red honom väldigt bra! men väldigt många gånger ställde hon in sin dag i stallet eftersom hon inte hade tid. :mad:
sen den tredje tjejen trodde hon kunde göra vad hon ville med honom. en gång red hon vilse (hade ju bara varit att vända hemåt men hon fortsatte framåt på vägen) och var ute med hästen i 3 timmar! sen så duschar hon av hela hästen eftersom han var genomsvett, sätter på han ett innetäcke i bomull och SLÄPPER UT hästen-i november! sen ringer en annan tjej från stallet och säger att han trampat igenom hela täcket med en hov när han rullat sig så hon tog in honom och bytte till ett utetäcke. jag fick åka ut och kolla till honom, vågade inte lita på att han var okej. fick kyla benen eftersom dom var klart överansträngda! sedan så mockade hon inte bra-lämnade typ all skit kvar samt la in för mycket halm! man kunde ju inte gå in i boxen!

dessa tre åkte väldigt snabbt!!

sen skaffade jag en ny efter det MEN hon trodde att hon fick bestämma allt vad hon skulle göra med honom, samt att hon inte kunde mocka 2 dagar i rad för hennes rygg.
då fick hon sluta! kan man inte göra jobbet man åtagit sig ska man inte ta jobbet!

har man tagit åt sig en häst så SKA man göra alla grundsaker innan ridningen! det går alltid före! detta slutade med att jag inte tog in någon mer trots att jag var i desperat behov av hjälp! jag stod dagarna innan jag födde mig son och mockade åt min häst, tog nästan 1 timma eftersom jag hade så ont i ryggen men självklart så gjorde jag det! min sambo tog hand om min häst när jag låg på BB :love:

detta blev långt men ville bara visa sig att det finns såna där typer överallt och man ska passa sig för dom! det kan sluta med att hästen blir förstörd!!
jag behövde verkligen hjälpen så jag lät det hållas i hopp om bättring men icke! å du har hållt på i 2 år!! :bow:

Skaffa en medryttare du kan lita på och som gör som du vill, annars tycker jag hästen kan vila!

efter att min son föddes så passade han farföräldrar honom när jag var i stallet, så för min del löste det sig sen!

Ursäka att det blev väääääldigt långt :angel:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Hej!
Håller med Korven, om hon inte kan/har tid att sköta syssorna, så måste du ju istället börja ta betalt. Kanske hon skulle förstå situatonen om du förklarade att alternativen är att man a) rider gratis och utför vissa sysslor i gengäld för att avlasta ägaren, b) om man inte vill jobba så betalar man för ridningen. Men om du inte annars heller är nöjd med ridningen så är det väl lika bra att hon slutar...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Alla dessa små saker blir ju mycket. Det är ju SÅ tråkigt och jobbigt att behöva städa efter andra. Bara för att dom "råkar" glömma och är bekväma. Tycker du ska ta hand om hästen själv, och låta honom stå de dagar du inte hinner. Tror inte hästen lider av det, han verkar ju bli nervös med medryttarens sällskap. Så du gör nog både honom och dig en tjänst att avsluta med medryttaren.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

men för f**n!!:eek:

vilken idiot ursäkta men jag har varit medryttare i många år nu innan jag skaffade egen pålle och jag har alltid fixat det du pratar om!!

sparka henne på en gång för f**n!! om hon ska hålla på med din häst eller andra så måste hon ju fatta att allt det måste fixas!! annar får hon väl rida på ridskola där hon kan få allt serverat!!

näe du strunta i henne så kan du nog hitt någon bättre eller iaf inte behöva tänka på att du måste fixa allt efter ngn annan!!

lycka till iaf;)
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag tycker att du absolut är värd en annan medryttare!!!!! För dig som småbarnsförälder är det ju extra viktigt att du verkligen kan koppla av när du är "hästfri" annars är det ju ingen vits att ha hjälp;) En "vän" borde ju förstå det själv eller hur..... Hoppas du hittar någon som verkligen är en hjälp snart, det är du värd!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag tycker att hon verkar väldigt nonchalant och slarvig av din beskrivning att döma, och skulle definitivt inte ha kvar henne som medryttare om jag vore i din sits!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Verkar inte vara mycket att hänga i granen :smirk:

Är man bekväm och bara vill rida finns ridskolans hästar. Det går inte att man struntar i saker bara för att man inte vill eller orkar. Och har man inte tid att rida så tycker jag att man ialla fall åker dit och mockar, precis som det vore ens egna häst. Inte struntar man i hästen bara för att man inte har tid att rida. :mad:

En medryttare, halv eller helfodervärd ska sköta sina åtaganden som det har avtalats. Sen finns det konstiga regler så som skrapa av borsten efter varje ryktag eller att hästen måste ha ett visst täcke vid +5 och ett annat vid +8.

Men så som mocka, blanda mat och skötsel av häst och utrustning är en självklarhet
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Det finns två typer av serva..
när jag såg rubriken så tänkte jag "joo jag servar nog min medryttare rätt mycket"... sen när jag läste tråden såg jag ung ut så här :eek:

första gången jag reagerade på att jag hade kastat av henne från hästen var när du berättade om hennes hårda han och om hur hästen blir mycket lättare att rida när hon inte vart där. Det är ett enkelt bevis på att hästen inte trivs med henne... hästen är min bästa vän och det ligger på mitt ansvar att han har det bra och därför hade jag sagt nej tack.... Och du skriver ju "det är ju många som rider så, så jag kanske inte borde klaga?" ptja... det var många tyskar som gasade ihjäl judarna men trotts att de var många så gör det inte saken okej.

När jag säger att jag servar min medryttare mycket så var det för att jag hälper henne och lär henne massor om hästar och hästhållning.. MEN jag får sjukt mycket tillbaka av henne och hon är sjukt villig att lära och det tjänar jag bara på i slutändan. Dessutom har vi sjukt roligt ihop hon och jag och det känns bara jätte kul för mig att ha någon som är så engagerad och vill lära sig. Det är också sjukt bra för mig att få stå på marken och se hur hästen rör sig osv. Jag hjälper min medryttare massor när hon har vart i stallet, och hon är alltid sjukt tacksam för det hon fått. Vi har haft ett bra samspel hon och jag och jag vet att jag kan lita på henne och att hon ställer upp när jag behöver det. DÅ när man har det, DÅ kan man serva sin medryttare och kanske tycka att det är okej att de slarvar någon gång i bland.. när man vet att de verkligen gör sitt bästa och att de verkligen VILL... i ditt fall låter det tyvärr som att medryttaren bara suger ut så mycket som möjlig av dig och din häst..
Jag hade lagt en fet spark i röven på henne så hon landat i gödselstacken.

Jag vet att det är känsligt när det gäller vänner, jag har själv vart med om att behöva porta en vän i mitt stall.. hon snärtade min häst i virveln för att han sparkade med benet (inte mot henne) när hon försökte tvätta ett sår på honom som han fått när han va 2 dagar ny i stallet... Som hästägare är det ditt ansvar att hästen får den bästa möjliga tiden på jorden som möjligt... ta ditt ansvar!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

*KL*

alltså, fundera över en sak:

Nu har du ju "bara" en medryttare som håller på såhär...själv att hennes hantering är rentav farlig eftersom hästen lär sig trampa över människan osv, det u beskrev att hästen inte står stilla i gången, nervös i boxen osv...

Tänk såhär: Skulle jag vilja lämna min häst till denna person som HELfodervärd?? Vi säger att dina omständigheter var så att du skulle skicka iväg hästen en bit...så att han inte står i samma stall som nu... Du kanske bara skulle hälsa på en gång i veckan el så... HUR tror du att hästen skulle bli till slut om han stod hos henne i en månad....?
detta är rättså grova påståenden om vad som skulle kunna hända, men jag hade min häst utlånad på foder, o bara för att jag var för "snäll" o trodde att det bara var jag som var petig, så fick jag tillbaka en helt förstörd häst... (jag var utomlands o kunde inte göra så mkt, för jag trodde ju att allt gick bra, det SA de i alla fall)


Från början tänkte jag att det skulle innebära en avlastning för mig att hon red. Jag skulle slippa mocka och hon skulle göra i ordning foder. Det visade sig dock ganska snart att detta inte funkade. Hon har inte den erfarenhet av att ta ansvar för en häst som jag hade önskat, och verkar inte heller ha något intresse för att skaffa det heller.

ok, hon skulle säkert börja slarva med foder, kanske ge hästen fel foder som inte alls passar...eller kanske hoppa över betforen då o då, eftersom hon glömt blötlägga,, eller värre, ge torr betfor osv.....

Den här hästen hade aldrig lagt sig i handen innan hon började rida, och jag märker att de perioder hon inte rider går hästen mycket bättre.

hästen skulle förmodligen bli helt omusklad i rygg/nacke hals (el vart formmusklerna sitter) eftersom hon inte rider i riktig form... hästen skulle dessutom bli så tung i handen att om du skulle rida han efter en månad skulle han kännas som 800 kg, BARA i handen!

T.ex. bjuder hon med sitt kroppsspråk in hästen att "springa förbi" henne i dörröppningar, boxen mm. Detta gör att hästen blir orolig när hon hanterar den och springer runt i boxen, står inte still i gången osv. Hästen är en ängel när jag eller mina barn (3 och 6 år) hanterar den.

När du tar med dina barn näsat gång, kommer hästen gå över dom... "oj, var det en människa där?" dessutom skulle han vara orolig och inte stå stilla vad du än gör...hoppar upp på han, spänner sadelgjord, ändrar stigläder...

Det gör hon inte, utan hon låter istället hästen springa runt i skiten och trampa ned den i ströet. Sedan mockar hon endast de skitar som ligger hela kvar, eftersom de andra är för jobbiga att få bort

hon kanske rentav skulle skita i mockningen en el två dagar för att hon inte har tid... o så blir det ju (utan att hon kan tänka sig det) mer jobb för henne om två dagar då det är massa skit...


tanken är alltså:
om du INTE skulle kunna tänka dig att ha ut hästen på helfoder till en sånhär människa...då vill du ju inte ha henne som halvfodervärd heller, eller hur??
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Nämen huga va jobbigt. Inte kul när man inte kan lita på att hästen blir ordentligt omhändertagen. Oj vilken helt underbar medryttare vi har. Skulle aldrig tvivla en sekund på henne. Skulle inte acceptera om jag var du.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Håller med,herregud,säg tack och hej!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

KL
Har liknande erfarenheter, ringer från stallet och undrar ska jag ta in hästarna senare när jag inte ha kommit till 20.00 ( vi tar in hästana då) åker dit och medis ej varit! Hon skickar sms kl 21.00 har ej hunnit till stallet pga. det ena och det andra??!! Godtog förklaringen och vi gjorde upp vissa dagar hon skulle fara till stallet, sedan kommer dit efter 2 dagar hon ej varit där på sina dagar - hästarna stod ute nu, så der var ingen mockning heller och stallägaren fixade fodringen - hursomhelst EJ VARIT DÄR trots överenskommelse, tänkte att väntar, då får sms att hon vill rida nu igen, gick med på det bara för nyfikenhets skull, hade ej betalt nånting på 2 månader, skulle betala då dom 2 också. Åker till stallet dagen efter, ej ridit (hade lagt tränset på visst sätt att ha koll), lämnat en del pengar och ett brev att det fanns inga 100 lappar på automaten och skulle lämna resten på nästa gång! Sedan får sms att kan ej fortsätta, skadat knäet och måste opereras. En vecka efteråt ser hon cyckla glatt genom stan.
Herregud!!! pengarna spelar roll men hålla överenskommelse!!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 482
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp