Bukefalos 28 år!

Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Den personen hade inte varit långvarig på min häst.
Hade sparkat henne äöver gårdsplanen.

Som det är nu ger hon dig mer arbete pga hon rider. Det är inte meningen.

Jag har medryttare, för jag har inte orken att rida dagligen pga krävande jobb & långa dagar.
JAg kan ställa upp & köra henne till ridhus (hon är minderårig men med moped) Och upptagna föräldrar.
Hon rider gratis, men hon får ta hand om hästen fullt ut. Mocka, sopa stallgången & hjälpa till här hemma när något skall fixas med staket, paddock osv..
Följer medsom hästskötare/hjälpreda på evangemang & clinics som jag deltar i. Men då står jag för kost & logi.
Men hon får själv betala tränare & anläggningskort.
När jag är bortrest fixar hon hästarna på kvällen så sambon bara behöver släppa ut på morgonen.

Sen bjuder jag henne i sin tur på olika saker & evangemang & ger henne bonus som tack.
Hon får rida så mycket hon vill & är duktig trots sin ålder.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Kl

Vad vi har lärt av denna tråd, jo, prövotid där allt ska stämmas av efter nån vecka eller så. Alla punkter prickas av tillsammans.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag tycker inget av det d nämnt är "små saker".. Är själv medryttare och när jag är ute i stallet är det lika viktigt att sköta om häsen på rätt sätt som att sköta om stallet m.m. Man sopar efter sig, mockar i hagen, fixar foder och allt sånt som man hjälp åt med i ett kollektivstall (oavsett om man är ägare eller medryttare).

Du kanske ska låta bli att ha medryttare ett tag och så småningom leta efter någon som har lite mer erfarenhet och vilja!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Om jag var du skulle jag inte ha kvar henne :crazy: Hon förstör ju hästen. Vän eller inte.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Lånar knapp i min egen tråd

Jag har inte läst alla svar, men jag vill komma med ett förtydligande. Hon är inte en avlastning, och det var heller inte avsikten. Jag behöver inte avlastning. Hon får rida för att jag har en häst som jag ändå inte rider alla dagar. Det tillför inget för mig eller hästen, men det har heller aldrig varit tanken. Det som gör mig ledsen (jag faktiskt ledsen, inte arg) är att det blir ett merarbete. Hon får gärna rida min häst, men jag vill inte behöva lägga ner mer jobb då.

Men jag har faktiskt hjälp av henne också. Några dagar varje år är både jag och min sambo bortresta, och då brukar hon ta in hästarna, ge dem mat och mocka. (Utsläpp och morgonfodring sköter en granne.) Men nu funderar jag på att stalla in hästarna hos grannen de dagarna istället...

Någon skrev att hon nog tror att hon gör mig en tjänst, och jag tror också att det är så. Jag vill ju inte säga till henne att hon rider helfel, utan försöker istället ge henne tips på hur hon ska göra istället. T.ex. släpp tyglarna och rid framåt när hästen lägger sig i handen. Det tråkiga är att hon då säger att så här har hon ridit i 20 år, och det kan väl inte vara helt fel. Jag vill inte att hon ska känna sig värdelös, bara att hon ska rida lite lättare eller inte kräva saker av hästen hon inte behärskar. Ingen vinner på att hon blir ledsen. Bli lite mer medveten om sin egen kropp och de signaler hon sänder till hästen.

Ja, jag har kanske stått ut länge, men hon är en vän som jag tycker om. Det är ju inte bara hästeriet vi har gemensamt. Tyvärr märker jag att detta slarv med småsaker gör att vår vänskap sätts på prov. Jag ska ta ett snack med henne (igen) och förklara allvaret i mina känslor. Hon får en månad till på sig att förbättra sig, så får vi se sedan. Tack alla som svarat.

Lägger till lite efter att ha läst några fler svar: Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

jag hade blivit galen.... vän eller inte, min häst hade fått vila de daga jag inte kan rida.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag har inte läst alla svar, men jag vill komma med ett förtydligande. Hon är inte en avlastning, och det var heller inte avsikten. Jag behöver inte avlastning. Hon får rida för att jag har en häst som jag ändå inte rider alla dagar. Det tillför inget för mig eller hästen, men det har heller aldrig varit tanken. Det som gör mig ledsen (jag faktiskt ledsen, inte arg) är att det blir ett merarbete. Hon får gärna rida min häst, men jag vill inte behöva lägga ner mer jobb då.

Ja, jag har kanske stått ut länge, men hon är en vän som jag tycker om. Det är ju inte bara hästeriet vi har gemensamt. Tyvärr märker jag att detta slarv med småsaker gör att vår vänskap sätts på prov. Jag ska ta ett snack med henne (igen) och förklara allvaret i mina känslor. Hon får en månad till på sig att förbättra sig, så får vi se sedan. Tack alla som svarat.

Lägger till lite efter att ha läst några fler svar: Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

jag tycker att du måste sortera ut var du vill lägga fokuset, dvs vad du kan leva med och vad du inte kan leva med, i denna situationen.

för mig skulle det vara att jag möjligtvis kanske kunde leva med ridningen, (fast det vete fanken, eftersom du inte skaffat henne för att du själv behöver att hon rider!). Men framför allt skulle min prioritets lista vara att om tjejen lånar hästen, så ser hon till att det är städat snyggt och prydligt efter sig och hästen, och hon fixar det som skall fixas runt hästen denna dag - precis som du skulle gjort.

svårare än så är det inte för mig. glöm att du inte låter henne rida för avlastningens skull - nu rider hon, och då tar man det runt ikring som tillhör - annars kan man avstå eller hon kan boka rid tid på ett uthyrnings stall där hästen står sadlad när hon kommer.

spotta upp dig och lägg lite tydliga krav om du ändå skall prata med henne!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

fattar inte riktigt problemet hur vore de om du tog upp detta med din vän ist för att hänga ut henne här??
Även om de inte är namn angiivna så är de ju endå din VÄN du sitter och klagar över..


Är ni vänner så kan du ju säga nä detta funkar inte jag behöver en medryttare som är mer erfaren än du. svårare än så är det inte=)

Jag skulle inte sitta och titta på när en medryttare rider min häst och den rider min häst på ett sätt jag inte vill att den ska bli riden på.
Då går jag fram och ger instruktioner om hur jag vill ha de, ser jag att de går in genom örat och ut genom de andra så passar inte denna som medryttare.

Din häst du bestämmer=)
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Den medryttaren skulle inte vara kvar på min häst. Att sköta om hästen ordentligt efter ridtur är extremt viktigt i mina ögon. Likaså att hålla sig borta från ställen man har blivit tillsagd att inte rida på och iaf mocka ordentligt. Att vissa inte kan sköta gödselstacken, det kan inte alla hästägare heller. Men det är trevligt när dom kan och lyssnar på vad man säger.

Och om jag får säga det själv, så tror jag en hel del rider bättre än din medryttare. Vi i våran ridgrupp tränar jämt på att vi inte ska vara hård i handen och kunna släppa stödet en stund när vi jobbar på volten för att kolla av så att hästen inte hänger sig fast i handen och lägger en massa tyngd där.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

En sån medryttare hade jag tackat nej till,hade åkt ut,oftast har man ju hjälp för att bli avlastad,inte för att få mer jobb osv!:mad:
En del säger att det är bättre att ta betalt,för då blir dom plötsligt mer noggranna,jag vet inte hur det ligger till!
Själv har jag en medryttare,haft samma i 5 år ca,aldrig några problem med skötsel,hantering och sysslor!Spelar ingen roll om det regnar/snöar,hon rider!
Ställer upp om jag ska på semester mm!Behöver inte sägas vad som ska göras,hon fixar,jag brukar skriva i ett block om det är något alldeles speciellt! Hon betalar inte en krona,jag vill inget ha,för mig räcker det med en fri dag i veckan! Hon brukar förse skåpet med morötter och äpplen!:banana:
Nä,jag brukar inte behöva vara nervös för vad som väntar mig dagen efter! Toppen-medryttare:bump:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Men gud vilken medis! :|
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Den personen hade inte varit långvarig på min häst.
Hade sparkat henne äöver gårdsplanen.

Som det är nu ger hon dig mer arbete pga hon rider. Det är inte meningen.

Jag har medryttare, för jag har inte orken att rida dagligen pga krävande jobb & långa dagar.
JAg kan ställa upp & köra henne till ridhus (hon är minderårig men med moped) Och upptagna föräldrar.
Hon rider gratis, men hon får ta hand om hästen fullt ut. Mocka, sopa stallgången & hjälpa till här hemma när något skall fixas med staket, paddock osv..
Följer medsom hästskötare/hjälpreda på evangemang & clinics som jag deltar i. Men då står jag för kost & logi.
Men hon får själv betala tränare & anläggningskort.
När jag är bortrest fixar hon hästarna på kvällen så sambon bara behöver släppa ut på morgonen.

Sen bjuder jag henne i sin tur på olika saker & evangemang & ger henne bonus som tack.
Hon får rida så mycket hon vill & är duktig trots sin ålder.
¨åå ge mig :d hur hittar mån sånna nuförtiden?! :confused:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Hade aldrig låtit henne vara kvar. Inte en enda dag till.

Nr 1 är ALLTID att jag känner mig trygg med ryttarens ridning och hantering av min häst. Nu har jag turligt nog hästen med min äldre syster och det fungerar så otroligt bra. Jag litar på henne till 100% när det gäller allt. Ingen av oss rider som elitryttare men vi har alltid hästens trivsel i första prio, även när det gäller ridningen. Kan han inte ha sadel och träns så kan han inte, då rider vi utan.

Och det är ditt ansvar som hästägare att se till att hon följer reglerna och håller ordning efter sig i stall och omgivningar. Gör hon inte det och du inte kan påverka det så anser jag att det är ditt ansvar att se till att hon slutar vistas hos er. Kan hon inte ta ansvar för en sån sak skulle jag heller aldrig våga låna henne min häst!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Lånar knapp i min egen tråd

Jag har inte läst alla svar, men jag vill komma med ett förtydligande. Hon är inte en avlastning, och det var heller inte avsikten. Jag behöver inte avlastning. Hon får rida för att jag har en häst som jag ändå inte rider alla dagar. Det tillför inget för mig eller hästen, men det har heller aldrig varit tanken. Det som gör mig ledsen (jag faktiskt ledsen, inte arg) är att det blir ett merarbete. Hon får gärna rida min häst, men jag vill inte behöva lägga ner mer jobb då.

Men jag har faktiskt hjälp av henne också. Några dagar varje år är både jag och min sambo bortresta, och då brukar hon ta in hästarna, ge dem mat och mocka. (Utsläpp och morgonfodring sköter en granne.) Men nu funderar jag på att stalla in hästarna hos grannen de dagarna istället...

Någon skrev att hon nog tror att hon gör mig en tjänst, och jag tror också att det är så. Jag vill ju inte säga till henne att hon rider helfel, utan försöker istället ge henne tips på hur hon ska göra istället. T.ex. släpp tyglarna och rid framåt när hästen lägger sig i handen. Det tråkiga är att hon då säger att så här har hon ridit i 20 år, och det kan väl inte vara helt fel. Jag vill inte att hon ska känna sig värdelös, bara att hon ska rida lite lättare eller inte kräva saker av hästen hon inte behärskar. Ingen vinner på att hon blir ledsen. Bli lite mer medveten om sin egen kropp och de signaler hon sänder till hästen.

Ja, jag har kanske stått ut länge, men hon är en vän som jag tycker om. Det är ju inte bara hästeriet vi har gemensamt. Tyvärr märker jag att detta slarv med småsaker gör att vår vänskap sätts på prov. Jag ska ta ett snack med henne (igen) och förklara allvaret i mina känslor. Hon får en månad till på sig att förbättra sig, så får vi se sedan. Tack alla som svarat.

Lägger till lite efter att ha läst några fler svar: Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

Snälla om hon är din kompis ta då och sätt dig ner och tala om för henne att hon framför allt är din vän men att det inte funkar att ha henne som medryttare på din häst.
Låt det inte gå längre tid, för om hon tror att hon gör dig en tjänst med att rida din häst då du har andra åsikter...då gör du ju henne en björntjänst om du drar ut på det hela...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

För mig hade det räckt att hon red hästen på ett sätt som gjorde hästen stum och hård för att jag skulle tacka för hennes intresse och säga att tyvärr.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Men herregud vilken människa! Jag kan verkligen inte förstå att TS tar så mycket skit, och låter sin häst ta skit från den här människan, och att säga att hon "glömmer" är väl lite väl naivt..:confused: Man måste väl ändå önska att medisen har en god relation med hästen i fråga, och hur skulle det kunna vara möjligt när hon smiter 5 minuter efter ridturen och verkar vara fullkomligt ointresserad av hästens välbefinnande?! Jag är själv medryttare och jag kan säga att den här tjejen är inte glömsk, obetänksam eller ens TS vän, hon är en lat jävel som utnyttjar en stackars hästägare som inte verkar våga säga ifrån! Hu!!:eek:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag har bara läst fram till att hon inte rider din häst på ett sätt som du uppskattar.
och det räcker för mej..
Hon hade inte fått fortsätta rida hästen om den hade varit min...
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

Om hästen blir stel och stum när hon rider och mjuk och lyhörd när hon inte rider så känns det lite fel. Ridning ska vara roligt. Att sitta på en stel och stum häst och samtidigt ha en medryttare som inte ens... Sopar stallgången, verkar ju inte vara så kul.

Jag förstår att du inte vill dissa en kompis sådär... Men ta alltid hästen i första hand. Säg att om hon inte anstränger sig lite bättre så kan hon tyvärr inte få vara kvar och rida hästen.

Det finns jättemånga jätteduktiga tjejer och killar därute som letar efter en häst att rida, eller bara ta hand om. Hitta dom istället.!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 482
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp