Bukefalos 28 år!

Omplacera, avliva, vad?

I

IslaBonita

Usch usch, jag behöver lite tankar från någon helt opartisk... En väldigt lång historia som ligger bakom jag ska korta ner den så mycket jag kan. Vi skaffade hund, för snart två år sedan var noga med att berätta vad vi ville göra med hunden och hur vi bor och så vidare, vi ville hjälpa en hund som inte hade något hem och alltså blev det en omplaceringshund.

Efter detta har vi märkt följande bekymmer; utfall, drag i koppel, stressad och en allergi + ett aktiveringsbehov vi helt enkelt inte kan matcha

Drag i kopplet har vi närapå tränat bort, men vi har svårt att gå ut med hela familjen, det som funkar är att gå ensam och i rask takt och vara koncentrerad på att vara bestämd. Utfallen har vi INTE fått bort, trots träning. Vi har hundvana, men ingen problemhundsvana...
Stressen finns, den varierar dock, just nu är den helt ok.
Allergin, kontrolleras med kortison vinterhalvåret, funkar helt ok
Aktiveringsbehovet gör vi så gott vi kan och hinner med, dock hindrar det lite att vi har svårt att ta med hela familjen och även utfallen. Det känns inget roligt.

Vi har gjort försök att omplacera hunden, men ingen är intresserad! Vi vet varken ut eller in hur vi ska gå vidare, för det som är klart är att hon inte trivs och passar in med oss. Vi är rädda att lämna henne till omplaceringsstall igen, vi blev ju "pålurade" denna hund som en trevlig familjehund. Vi vill nog själva ha en lite större inblick i att det är någon som verkligen vet vad de ger sig in på.

Vi har snuddat vid tanken på avlivning, vänner som sett hunden och varit med hela resan säger att det är ett bra alternativ, hon slipper vara stressad och nervös. Jag håller delvis med men jag tror också att det delvis beror på att vårt liv är stressande för hunden, med flera barn och vi som inte lyckas träna bort hennes felbeteenden. Vi har gått på kurser och sådant och verkligen försökt.

Vad tycker ni rent spontant, kan man avliva en frisk (?) hund? Är det försvarbart att behålla henne i väntan på något bättre som kanske inte ens dyker upp?
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag tycker väl att om man tar sig an ett djur så tar man hand om det, eller i nödfall hittar någon annan som kan göra det. Man dödar det inte.

Det måste ju finnas duktiga tränare ni kan ta hjälp av?

Hon kanske har blivit som hon är pga att hon inte blir tillräckligt aktiverad?


Vad är det för hund?
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jovisst, den åsikten har jag också alltid haft. Som det är nu hamnar våra barn och andra djur i skymundan på grund av problemen med vår ena hund. Så ska vi koncentrera oss ytterligare år på en hund som vi inte klarar ut och som uppenbarligen inte mår bra? Vår andra hund som vi inte hinner med på grund av tid och kraften det tar med ovanstående vovve, är det rättvist mot den? :confused:

Vi HAR tränat för olika tränare, men vi har som sagt inte lyckats ändå... Vi har helt enkelt inte orken att försöka fortsätta längre.

Vi aktiverar henne så gott vi kan och beteendet kan säkert bli värre just nu för att vi just nu har trappat ner lite, men jag märker ingen direkt förändring från när vi fick henne och hon har absolut inte varit underaktiverad konstant..

Vi har konstaterat för oss själva att det ÄR ett nödfall men det är inte någon som vill ta över henne när de märker hur hon är...
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Har ni fått någon hjälp, av duktig hundtränare (inte nödvändigtvis en Brukshundsklubb) som kan "se" hunden från en neutral vinkel? Och se hur ni beter er också? Hjälp finns absolut att få, men var noga med valet av "instruktör" - det finns gott om självutnämnda hundtränare ute i buskarna som gör mer skada än nytta...!
Det kan ta lång tid att förändra en sådan här hunds beteende, så ni behöver tid och tålamod och rätt "verktyg". Omplacering känns vanskligt - vem vill ha en problemhund, blandras dessutom får vi förmoda?
Avlivning tycker jag inte är en så hemsk lösning, om ni känner att ni inte klarar av det hela alls. Men försök få hjälp först. Det här går att lösa om ni hittar rätt tränare och är villiga att lägga ner massor av tid och energi.
Gå gärna in och kolla vilka tränare IMMI (t.ex.) har i ert område!
PS! Jag ser just att du redan svarat på några av mina frågor i ett inlägg medan jag skrev mitt! Vilka tränare har ni anlitat? DS.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

kan man avliva en frisk (?) hund? Är det försvarbart att behålla henne i väntan på något bättre som kanske inte ens dyker upp?

Ja, man kan avliva en frisk hund om man känner att det är det minst dåliga att göra i en situation där man måste välja mellan dåliga alternativ. Alla beslut har konsekvenser, även beslutet att behålla hunden. Du har hänsyn att ta till fler än hunden, framför allt till dina barn, och om familjen inte fungerar har hunden inget lyckligt liv hos er. Att omplacera en hund som redan gått igenom omplacering (minst) en gång och som kanske har trauman bakom sig är ett stort ansvar. Kanske den skulle må bra hos någon aktiv pensionär på landet. Kanske inte.

Ibland måste man helt enkelt tänka på sig själv. Ingen har rätt att skuldbelägga dig för det. Jag tror att beslutet är svårt nog ändå.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag hade tagit kontakt med en duktig hundtränare för en "sista chans" så att ni vet att ni gjort allt ni kan.
Privat, inte i grupp.

Hade det inte skett bra förbättringar inom x antal månader så hade jag avlivat hunden.

Det finns massvis med trevliga, friska och normala hundar som behöver nya hem för att man ska skicka ut en dålig hund ut i omplaceringskarusellen igen.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

hur och var kollar man efter sånna tränare?

Bra fråga! Det dräller som sagt av självutnämnda sk instruktörer som menar sig ha universalsvar på allehanda problem. Somliga rycker sk-ten ur hunden och klämmer ner den i backen, andra kommunicerar Andligt, och så finns det några som är riktigt bra. Hur hittar man rätt? Använder sin egen magkänsla delvis, men kontaktar t.ex. IMMI om man vill använda sk mjuka metoder. De har instruktörer över hela landet. Brukshundsklubben kan ge tips, men se upp, som sagt.
Var bor du, TS?
Annars tycker jag som sagt inte det är helt fel att avliva. Skuldkänslorna man får dras med är ens egna, hunden lider inte. Och den ska INTE ut i omplaceringskarusellen!!!
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Vi har haft hjälp av tre olika privata tränare, samt gått diverse kurser. Jag känner att åtminstone två av tränarna arbetade på olika sätt, jag har tex tränat med klicker och det har gått bra i alla andra situationer utom just vid stressituationer och tex hundmöten.

Vi ville ha en hund att kunna ta med på familjeutflykter, som det är nu blir familjen splittrad då en vuxen krävs till stök-hunden och den andra tre ungar och vår andra hund. Vi var ute med familjen mera innan vi skaffade hunden! Det var inte så vi hade tänkt oss det hela... Vi har kommit långt ändå med denna hund om man jämför hur det var när vi fick hem hunden!

Jag är införstådd med att det KAN funka med väldigt mycket träning men vi har försökt så länge och har inte mer ork/energi känns det som... Egentligen vet jag inte om att jag vill ha någon ny träningsmetod då det känns som vi har provat det mesta. Jag lovar att jag köpt korv/godis motsvarande ett mindre lands korvförbrukning/decennium.

Ojojoj, jag hör hur bitter, gnällig och negativ jag låter det är inte alls min mening, jag är väldigt tacksam över era svar och engagemang i vår situation!
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag har haft en "problemhund" och jag hade aldrig med gott samvete kunnat omplacera henne. Jag hade henne utlånad ett tag och jag var livrädd varenda dag att de skulle ringa och säga att hon bitit någon. Lyckligtvis hände det aldrig för hon var nog klokare än så, men visst visade hon tecken på att risken fanns... Hade jag inte kunnat haft kvar henne till sista dagen hade jag tagit bort henne.

Nu kunde jag ha kvar henne tills hennes kropp gav upp.

Om hon var en poblemhund pga mig vet jag inte, det spelar ingen roll för nu var hon som hon var och hon ville inte ha någon annan matte än mig.

Ja det äter upp hela ens tid.

Är hunden dålig menalt är den. Inte bara lite ouppfostrad. En hund som är dåligt mentalt kanske kräver att vara ensamhund ute på landet osv. Men hittar ni ingen som vill ha hunden så är det svårt...
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Vad som skall göras, kan bara du bestämma.
Har haft hund i 35 år och träffat på det mesta.
Det finns hundar som det bara inte går med, dom har
för mycket i bagaget. En hund skall vara lycklig och
det är inte en sådan hund. Ibland vill man så mycket
men det bara inte går. Jag själv hade valt att ta bort den.
Tror den blir lyckligare i hundhimlen.
Tyvärr blir man irriterrad på dom även om inte menar att
bli det. Fullt mormalt. Hoppas att allt löser sig till det bästa.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag tycker väl att om man tar sig an ett djur så tar man hand om det, eller i nödfall hittar någon annan som kan göra det. Man dödar det inte.

Det måste ju finnas duktiga tränare ni kan ta hjälp av?

Hon kanske har blivit som hon är pga att hon inte blir tillräckligt aktiverad?


Vad är det för hund?
En hund som inte fungerar skall man inte behöva stå ut med tills den självdör.
Ibland är avlivning bättre för alla inblandade.
När det gäller omplacering av problemhundar är det tyvärr så att det finns fler problemhundar än det finns kompetenta människor som vill lägga sin tid på att ta över en problemhund istället för att skaffa en bra valp.
PL
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Som det är nu verkar ju inte hunden må bra. Jag säger inte att det är ert fel, jag har själv haft en problemhund och haft samma funderingar.
Jag skulle aldrig skickat en sådan hund vidare, risken är antingen att det går rejält snett och hunden skadar någon, eller att hunden skickas vidare från hem till hem.
Om ni känner att ni inte kan/orkar/har tid att lägga ner mer jobb så tycker jag att det humanaste är att låta hunden somna in. Hunden vet ju inte vad som händer och far inte illa av det.

(I mitt fall löste det sig, jag behöll hunden och fick så småningom bort de flesta av hennes problembeteenden men någon mentalt bra hund blev hon aldrig. En del hundar har helt enkelt mentala brister, om det är så med er hund vet jag naturligtvis inte. Men det jag hade som ni troligen inte har är tid och möjlighet att ha en problemhund, jag har tex inga barn.)
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Om ni känner att ni inte kan/orkar/har tid att lägga ner mer jobb så tycker jag att det humanaste är att låta hunden somna in. Hunden vet ju inte vad som händer och far inte illa av det.

Mycket bra skrivet!!

Hellre an att slita upp hunden igen, ge den en ny miljo Igen.. Lat henne somna in, TS.. Det ar inte "oansvarigt" utan manga ggr kanske det basta man kan gora, hemskt men sant: ett dott djur lider inte. Sjalvklart ar det hjarteslitande, ingen koper en hund/tar en omplacering for att avliva den.. men ibland ar det det basta man kan gora for Djuret. Sjalvklart kanner man sig som en stor sk*t, men forsok att inte tanka med samvetet sa satt... svart att bortse fran sina egna kanslor, manga ggr kanske att hantera "misslyckande tankar" - ni ville ju ge henne ett bra liv... men det kanske ar dags for henne?
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Om det har gått så långt att era barn kommer i kläm har det gått för långt.

Om man kan avliva en frisk hund? Frågan är hur "frisk" er hund är. Fysiskt sett kanske, men psykiskt? Om ni har lagt ner en massa jobb under två år och verkligen försökt komma till rätta med hunden utan att det fungerat är det dags att börja fundera på att avsluta det hela.

Hellre avliva än omplacera en så jobbig hund. Visst, det finns människor som orkar och kan ta hand om den, men hur hittar man dem? Risken är stor att man lämnar den till någon som tror sig klara det men inte kan.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Hur många av dessa otroligt duktiga människor vill ta en sådan här hund? Inte lika många som det finns hundar i alla fall... En hund "ska" bli/vara normal i en normal familj, det nåste väl vara normen för en modern hund i vårt samhälle idag?

Sen finns det mer eller mindre krävande raser för olika rasentusiaster, men även för dem måste ju hundarna vara hanterbara inom rasstandarden (det finns ju hundar som ska ha mycket vakt, intensitet osv. Alla ska ju inte vara vaniljhundar)
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

jag anser att en död hund lider inte, ibland är det bättre att avliva än att omplacera anser jag.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

...
Vad tycker ni rent spontant, kan man avliva en frisk (?) hund? Är det försvarbart att behålla henne i väntan på något bättre som kanske inte ens dyker upp?

JA, det kan man!

Jag blir lite förskräckt över detta att man i alla lägen måste hålla liv i en hund som inte fungerar. Om hunden inte mår bra mentalt och familjen inte mår bra så behöver man faktiskt inte slå knut på sig för att försöka jobba vidare med den. En omplacering innebär alltid ett ingrepp i ett djurs liv. Från en invand miljö till en ny och obekant. Vi har ansvar för våra djur. Har hunden inget bra liv så har jag inga betänkligheter mot att avsluta det, om jag känner att jag är vid vägs ände vad gäller att få den att fungera.

Jag hade en gång en omplacering som jag gick bet på. Till slut började den tugga på mig när jag tog i den. Det var en stor kaxig hund och det fanns en hel del ytterligare faktorer med i bilden som gjorde att vi beslöt att ta bort den. Att skicka den vidare ar aldrig något alternativ. Den bet mig, blotta tanken på att den skulle kunna tugga på ett barn gjorde att jag gav upp. Diskuterade detta länge med veterinären som helt stödde mig i beslutet.

Jag tror att det säkert hade kunnat finnas människor som skulle fått ordning på hunden - men det hade lika gärna kunnat gå totalt på tok. Jag var inte beredd att ta den risken.

Detta är helt i linje med det resonemang vi hade ang våra hästuppfördningar. Vi lovade varann att om vi fick fram ett djur som inte var mentalt säker så skulle den inte säljas utan slaktas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 221
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp