Bukefalos 28 år!

Omplacera, avliva, vad?

Sv: Omplacera, avliva, vad?

Ja, det kan man.

Huruvida det är det bästa i just er situation kan ingen annan än ni svara på dessvärre..

h åller med! Visst kan man avliva en hund om ingen annan "utväg" finns!
Inte bra för hunden att behöva "flytta runt" till olika familjer och om den redan är stressad....
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Har läst igenom era svar och ni verkar alla vara rörande överens. Jag har ju själv varit inne på samma spår, och känner mig säkrare i mina tankar. Tack så mycket, alla, för era tankar... Känns som någon skrev s*it, men ingen i famlijen mår som sagt inte speciellt bra...
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Ger du hunden en glad sista tid, och sen låter den somna in lugnt och stilla, behöver du dessutom aldrig känna skuld eller ångest över "hur det gick sen" om den omplacerats. Efter en omplacering har du ingen möjlighet mer att påverka hundens tillvaro.

Lycka till!
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Det känns som att du har bestämt dig, hunden måste bort.
Det är inte enkelt att avliva en sådan hund, jag har gjort det...det svåraste beslutet hittills i mitt liv, men jag vet att det var rätt.
Du har försökt, och avlivning är defenetivt bättre än omplacering för en sådan hund.
Jag tycker att det är jätte bra att man kan inse sina begränsningar och att man också tänker på resten av familjen i en sådan situation.
En omplacering är lite som rysk rolett. 5 gr av 6 går det jätte bra, en gång inte...
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Det finns inga garantier ens för en icke problemhund när den placeras om...

Det är alltid en risk att omplacera, men det kan också vara en fantastisk möjlighet för hunden att få det bättre hos någon annan.

Vår taxkorsning var iofs ingen direkt problemhund, men trivdes inte med småbarn. Han slipper småbarnen nu och har det på så sätt bra.

Vad jag vill säga är att det givetvis är mycket svårare att känna att man gjort rätt om man omplacerar en problemhund än en "vanlig hund". När det gäller våra vanliga hundar så kan vi bara känna att vi gjorde det som var rätt just då och sedan får man acceptera att någon annan fått och förhoppningsvis tar ansvaret.

Mer kan vi inte göra.

När det gäller TS situation så skulle jag inte chansa på ett nytt hem om jag inte kände någon mycket väl som jag visste var duktig med hunden. Tyvärr brukar sällan duktiga hundmänniskor vara intresserade av problemhundar.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

kl

Jag är i princip i samma sits som TS. Sitter med en hund med stort aktiveringsbehov, behöver mer träning än vad jag kan ge. Då han är en mkt stressad hund känns det inte rätt med omplacering. Hunden är även mkt rädd för vissa männsikor av ngn anledning. Detta visade sig nästan direkt när vi köpt honom vid 4 månaders ålder.
Han har dessutom problem med magen, kräks och har diaré med jämna mellanrum som veterinären inte vet vad det beror på.
Vi ska ha barn i Februari, och tid till aktivering och träning av hund lär knappast finnas då heller.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

har varit i samma situation för många år sen. Jag tog beslutet att avliva hunden och har faktiskt aldrig haft dåligt samvete för det. Hunden kanske inte är fysiskt sjuk, men frisk är den ju inte! Tror att en hund med såna stora problem som inte blir bättre fasty man lagt ner så mycket jobb, mår bättre att få somna in än att ständigt behöva möta krav som den inte klarar av. Har man gjort ett ärligt försök att komma tillrätta med problemen, har man gjort vad man kunnat och en sån hund är inte betjänt av att hamna i omplaceringskarusellen. Vet dock att det inte är ett lätt beslut, men i detta fallet tycker jag att det är rätt beslut!
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

*trådkapning*

Jag har en 3,5 årig omplacering som jag nu haft i knappt 1,5 år. Hela familjen älskar denna hund och hon är ingen problemhund. Hon har varit omplacerad tidigare innan hon kom till oss och tiden hon har tillbringat hos oss är den längsta hon har varit på ett ställe.
Hon har tyvärr reumatism och man måste vara extra noga med att hon inte blir kall och att man tänker på uppvärmning och nedvarvning. Vi har i år tagit LP1, uppflyttad till lägre-spår och har startat i Lkl 2 med varierat resultat. (matte är nybörjare inom tävling och har gjort alla fel man kan snart ;) )

Tyvärr verkar det som om vår son har utvecklat hundallergi (vi är inte säkra ännu, men han har varit konstat "förkyld" i ett halvår och vi väntar på att få komma på allergiutredning)

Hade ni omplacerat igen? Eller hade ni låtit hunden somna in?

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

*trådkapning*

Jag har en 3,5 årig omplacering som jag nu haft i knappt 1,5 år. Hela familjen älskar denna hund och hon är ingen problemhund. Hon har varit omplacerad tidigare innan hon kom till oss och tiden hon har tillbringat hos oss är den längsta hon har varit på ett ställe.
Hon har tyvärr reumatism och man måste vara extra noga med att hon inte blir kall och att man tänker på uppvärmning och nedvarvning. Vi har i år tagit LP1, uppflyttad till lägre-spår och har startat i Lkl 2 med varierat resultat. (matte är nybörjare inom tävling och har gjort alla fel man kan snart ;) )

Tyvärr verkar det som om vår son har utvecklat hundallergi (vi är inte säkra ännu, men han har varit konstat "förkyld" i ett halvår och vi väntar på att få komma på allergiutredning)

Hade ni omplacerat igen? Eller hade ni låtit hunden somna in?

Lill / Stall Nöbbeled

Jag hade omplacerat.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag hade avlivat. Ser ingen mening med att spara en hund som har reumatism.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

*trådkapning*

Jag har en 3,5 årig omplacering som jag nu haft i knappt 1,5 år. Hela familjen älskar denna hund och hon är ingen problemhund. Hon har varit omplacerad tidigare innan hon kom till oss och tiden hon har tillbringat hos oss är den längsta hon har varit på ett ställe.
Hon har tyvärr reumatism och man måste vara extra noga med att hon inte blir kall och att man tänker på uppvärmning och nedvarvning. Vi har i år tagit LP1, uppflyttad till lägre-spår och har startat i Lkl 2 med varierat resultat. (matte är nybörjare inom tävling och har gjort alla fel man kan snart ;) )

Tyvärr verkar det som om vår son har utvecklat hundallergi (vi är inte säkra ännu, men han har varit konstat "förkyld" i ett halvår och vi väntar på att få komma på allergiutredning)

Hade ni omplacerat igen? Eller hade ni låtit hunden somna in?

Lill / Stall Nöbbeled

Nu vet jag ju vilken typ av hund du har, vilken ras, och mitt första förslag är att kontakta rasklubben, samt olika bra uppfödare av rasen, som kan hjälpa dig att omplacera till rätt hem. Det förekommer en hel del omplaceringar inom din ras, av alla möjliga orsaker, och ofta går det strålande! Men lämna inte bort henne till vemsomhelst, var jättenoga och se gärna till att hon kommer till någon med massor av erfarenhet av just hennes ras! Ingen annons på Blocket, alltså, men det vet jag ju att du aldrig skulle göra! ;) Annars är avlivning ett val som inte är helt fel, men som ju är jobbigast för dig, inte för hunden!
Lycka till!!!
PS. Jag tycks ha missat reumatismen... Då är det ju lite en annan femma. Lider hon mkt av sin reumatism kan det vara vänligast att låta henne somna in. DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Vad menar du med "reumatiskt"?
Vissa typer av artroser kan "behandlas" väldigt framgångsrikt med foder - ex. Hills J/D - samt smärtlindring/antiinflamatoriskt i perioder.

Allt beror ju på vilken livskvalitet hunden har!

En hund som är pigg och glad och lite/inte påverkad av sin artros kan ju leva i många år hos en ägare som är mån om hunden - uppvärmning, nedvärmning, täcke på vid snöslask, bra kost, bra kondition/ej övervikt sov.

Medan en hund som har ont/är kraftigt påverkad självklart bör tas bort!

Om du själv anser att hunden kan leva ett gott liv i många år till så kontakta din uppfödare/rasklubben och se om någon vet någon bra ägare som söker en lite äldre hund!

/Swat
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag resonerar ung som du. Om hundägaren idag tävlar lydnad och med viss omsorg får hunden att må bra - då ser jag inte att ingen annan skulle kunna göra det också.

Finns enl. min mening ingen anledning att avliva en fullt fungerande hund om man bara hittar ett hem som tar hänsyn till hundens extra omsorgsbehov. Jag skulle tex inte föreslå att hunden flyttar till en person med en kall hundgård där utomhusvistelsen skulle bli långvarig. Men det är väl självklart...

Varför skulle inte en ny ägare kunna göra det som görs idag?

Avlivar gör man om hunden har sådana problem att livskvalitén är dålig eller om hunden är gammal och sjuk. Vad jag förstår är detta en välfungerande hund med känsliga leder. Jag hade inte avlivat en hund av den anledningen.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Omplacering gör jag gärna för att slippa att ta bort min stjärna, men det är nog svårt att hitta någon som vill ha en så pass arbets- och kostnadskrävande hund.

Jag själv sökte en gårdshund när jag tog emot denna tik och det insåg jag efter 3 dagar att det inte fungerade. Hon var tvungen att arbeta! Som tur är tyckte även jag att det var kul med bruks och även lydnad.

Vi klarar att hålla henne i fungerande skick med enbart specialkost och extra tillskott av Glukosamin.

Jag hoppas fortfarande att allergiutredningen på sonen visar att det inte är hundallergi!!!! För då kommer definitivt vår stjärna bo kvar hos oss, men det är intressant att höra hur andra skulle bete sig i min situation.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Omplacering gör jag gärna för att slippa att ta bort min stjärna, men det är nog svårt att hitta någon som vill ha en så pass arbets- och kostnadskrävande hund.

Jag själv sökte en gårdshund när jag tog emot denna tik och det insåg jag efter 3 dagar att det inte fungerade. Hon var tvungen att arbeta! Som tur är tyckte även jag att det var kul med bruks och även lydnad.

Vi klarar att hålla henne i fungerande skick med enbart specialkost och extra tillskott av Glukosamin.

Jag hoppas fortfarande att allergiutredningen på sonen visar att det inte är hundallergi!!!! För då kommer definitivt vår stjärna bo kvar hos oss, men det är intressant att höra hur andra skulle bete sig i min situation.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag skulle definitivt ta bort hunden då det ínte är en självklarhet för alla att kosta på sin hund med specialfoder. Dessutom om man har en bra djurförsäkring så innebär det inte att hela foderkostnaden går att dra på försäkringen.
Jag har haft en omplacering med onda leder och han hade rätt bra livskvalité sista året, men det jag vet idag så skulle jag ta bort en hund som har ont. Det finns ingen anledning att spara på en reumatisk hund då det finns gott om hundar som är friska som söker omplaceringshem.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

Jag är tveksam men hittar ni ett hem som verkligen känns JÄTTEBRA och de är fullt införstådda med de krav er hund har med tanke på lederna så jo, då hade jag omplacerat.
Har själv en sjuk hund (njurarna), om jag inte kunde ha henne kvar hade jag helt klart försökt omplacera henne då hon för övrigt är en riktig toppenhund.
 
Sv: Omplacera, avliva, vad?

kl

Jag är i princip i samma sits som TS. Sitter med en hund med stort aktiveringsbehov, behöver mer träning än vad jag kan ge. Då han är en mkt stressad hund känns det inte rätt med omplacering. Hunden är även mkt rädd för vissa männsikor av ngn anledning. Detta visade sig nästan direkt när vi köpt honom vid 4 månaders ålder.
Han har dessutom problem med magen, kräks och har diaré med jämna mellanrum som veterinären inte vet vad det beror på.
Vi ska ha barn i Februari, och tid till aktivering och träning av hund lär knappast finnas då heller.

Vad är det för hund?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 253
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp