Omplacering/adoption/avliivning

Syftade nu på människors rädsla för sjukdomen i närkontakt, tex i tullen. Vill självklart inte ha in rabies i landet utan tvärtom ha skarpare gränskontroller.

Här handlade det om hanteringen av hundarna.

Aggressiva hundar är ett större problem än rabies, även om jag naturligtvis skulle söka vård för ett bett av en pensionatshund skulle jag inte tro att det var rabies.
Aha okej, då missuppfattade jag, ursäkta.

Med aggressiva hundar menade jag att det är ett vanligt symptom på rabies, så även om en hel befolkning vore vaccinerad skulle sjukdomen kunna öka mängden skadliga (och dödliga) hundattacker även om inte rabies vore dödsorsaken. Men det var ju också relaterat till att få in rabies i landet.
 
Ja, jag har stelkramp och flera andra vaccin. Och nej, stelkramp är inte lika farligt som rabies (jobbar i vården)

Jag förstår att du som blir försörjd av någon annan tycker att det är bara att ge mer och skatta mer.
Men vi som faktiskt jobbar ihop våra pengar och gör rätt för oss via våra djur tycker det är helt skeva idéer du har.

Nu ska jag åka och jobba..så min hund kan få bra foder och veterinärvärd om han behöver. Tror inte den här diskussionen kommer längre ändå.
Det är i vilket fall mer sannolikt att dö i stelkramp i Sverige än rabies i Sverige och i världen. Enligt Who överskrider redan spädbarnsdödligheten I stelkramp alla rabiesfall, detta trots att vaccin mot stelkramp är vanligt.

Rabies ska vi inte ha in, men så smittsam och förekommande är den inte att man behöver ha ångest för att gå till jobbet.

Menar bara att den här rädslan att jobba med smuggelhundar inte är något jag känner igen.
 
Aha okej, då missuppfattade jag, ursäkta.

Med aggressiva hundar menade jag att det är ett vanligt symptom på rabies, så även om en hel befolkning vore vaccinerad skulle sjukdomen kunna öka mängden skadliga (och dödliga) hundattacker även om inte rabies vore dödsorsaken. Men det var ju också relaterat till att få in rabies i landet.
Förstod detta med rabies och aggressivitet, men det är betydligt vanligare att hundarna är aggressiva pga smärta, rädsla, avelsfel eller dålig hantering. Så vanligt förekommande är inte rabies någonstans att det skulle öka risken i nämnvärd omfattning.

Att vi inte har rabies är troligen en stor anledning till vår djurkärlek i Sverige, och det är något vi ska värna om.

Att däremot veterinärer skulle vara rädda för rabies för egen del känner jag inte igen, de är mer rädda om fingrarna för att kunna fortsätta som kirurger och då är det inte rabiesaggressiviteten de är rädda för utan kamphundar o dyl.
 
Forskning går ju mer och mer mot att det inte är någon skillnad mellan djur och människor, en tydlig och långsam process sedan Descartes som trodde att djur inte kan känna smärta.

Jag tror att det kommer vara svårt att motivera avlivning av möjligen friska djur i framtiden (som kan karantänas).

Själv tycker jag inte nödvändigtvis att det är fel om det sker värdigt. Sedan vet jag inte va veterinärerna anser. Har sett någon rapport att veterinärer mår riktigt dåligt av att avliva friska djur (så dåligt att det var reell risk för deras hälsa) men denna rapport hade inte trovärdig avsändare.

Hur pass lika djuren är oss fysiologiskt har ingen direkt koppling till hur vi värderar dem moraliskt. Genom tiderna har människor dödat och ätit andra människor och de har nog varit väl medvetna om att andra människor är lika de själva.

Jag tror inte alls att det är svårt att motivera avlivning av till synes friska djur av folkhälsoskäl. Vi gör det hos oss och även fast det är tråkigt är det relativt odramatiskt för personalen. För oss är det betydligt jobbigare att släppa hem en smuggelhund för hemkarantän.
 
Hur pass lika djuren är oss fysiologiskt har ingen direkt koppling till hur vi värderar dem moraliskt. Genom tiderna har människor dödat och ätit andra människor och de har nog varit väl medvetna om att andra människor är lika de själva.

Jag tror inte alls att det är svårt att motivera avlivning av till synes friska djur av folkhälsoskäl. Vi gör det hos oss och även fast det är tråkigt är det relativt odramatiskt för personalen. För oss är det betydligt jobbigare att släppa hem en smuggelhund för hemkarantän.
Jo, jag tycker nog det är rätt och att LSt ibland är för optimistiska och borde gjort samma sak istället för att sälja hundar som visar sig sjuka
 
Syftade nu på människors rädsla för sjukdomen i närkontakt, tex i tullen. Vill självklart inte ha in rabies i landet utan tvärtom ha skarpare gränskontroller.

Här handlade det om hanteringen av hundarna.

Aggressiva hundar är ett större problem än rabies, även om jag naturligtvis skulle söka vård för ett bett av en pensionatshund skulle jag inte tro att det var rabies.
Vaccination mot rabies är absolut inte fullgott skydd, får du rabies är det i stort sett kört. Dessutom behöver du inte bli biten för att bli smittad.
Du tar verkligen lätt på en hemsk och dödlig sjukdom.
 
Det är i vilket fall mer sannolikt att dö i stelkramp i Sverige än rabies i Sverige och i världen. Enligt Who överskrider redan spädbarnsdödligheten I stelkramp alla rabiesfall, detta trots att vaccin mot stelkramp är vanligt.

Rabies ska vi inte ha in, men så smittsam och förekommande är den inte att man behöver ha ångest för att gå till jobbet.

Att det risken för att dö av rabies i Sverige är i princip noll beror ju på att vi är ett rabiesfritt land. I och med att stelkrampsvaccin ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet är antalet dödsfall av stelkramp i Sverige också i princip 0 numera. Spädbarnsdödligheten i stelkramp beror i majoriteten av alla fall på att mamman är ovaccinerad och att barnet smittas vid förlossningen.

Rumänien hade årligen rabiesfall med personer som smittats i landet(oftast av hundar eller katter) ända fram till 2012. I ett av de sista fallen handlade det om en liten flicka som blivit biten av en katt och dog. Att det ändrades beror inte på vaccinering av befolkningen utan är tack vare ett intensivt arbete, till stor del finansierat av EU, där man fokuserat på att stoppa smittspridningen bland vilda djur. Huvudspridarna är rödrävar, så den metod man använder är att lägga ut bete innehållande vaccin.

En stor skillnad mellan rabies och stelkramp(förutom förstås att stelkramp inte har 100% dödlighet när man får symptom) är f ö att rabiesvaccin behöver göras om med jämna mellanrum för att man ska vara skyddad.
 
Att det risken för att dö av rabies i Sverige är i princip noll beror ju på att vi är ett rabiesfritt land. I och med att stelkrampsvaccin ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet är antalet dödsfall av stelkramp i Sverige också i princip 0 numera. Spädbarnsdödligheten i stelkramp beror i majoriteten av alla fall på att mamman är ovaccinerad och att barnet smittas vid förlossningen.

Rumänien hade årligen rabiesfall med personer som smittats i landet(oftast av hundar eller katter) ända fram till 2012. I ett av de sista fallen handlade det om en liten flicka som blivit biten av en katt och dog. Att det ändrades beror inte på vaccinering av befolkningen utan är tack vare ett intensivt arbete, till stor del finansierat av EU, där man fokuserat på att stoppa smittspridningen bland vilda djur. Huvudspridarna är rödrävar, så den metod man använder är att lägga ut bete innehållande vaccin.

En stor skillnad mellan rabies och stelkramp(förutom förstås att stelkramp inte har 100% dödlighet när man får symptom) är f ö att rabiesvaccin behöver göras om med jämna mellanrum för att man ska vara skyddad.
Vi svenskar reser ju rätt mycket, iaf före corona och det finns 2 fall de senaste 40 åren.

Jag vill inte heller ha in rabies, men jag är inte rädd för en smuggelhund heller för egen del. Tyvärr har vi nog rabies I Sverige förr eller senare, men tror nog mer på vilda djur.

Stelkramp räcker inte heller hela livet, äldre kvinnor har dåligt skydd. ( män fick en dos i värnplikten) djurmänniskor bör ta vid 40 och 60.
 
Vaccination mot rabies är absolut inte fullgott skydd, får du rabies är det i stort sett kört. Dessutom behöver du inte bli biten för att bli smittad.
Du tar verkligen lätt på en hemsk och dödlig sjukdom.
Med tanke på hur mycket vi reser och hur djurälskande vi är så händer det väldigt sällan (2 svenskar på 40 år)

Jag träffar ju hundar som eventuellt kommer från rabiesländer hela tiden och följer vaccinering och mindre säkerhetsregler (handskar och inga hundar i ansiktet) och veterinär tillgänglig för råd. Har inte tagit extraspruta, det har inte behövts, men blir jag biten eller pussanfallen gör jag det. Utöver det, varför oroa sig, det är nog större risk att jag får en hund i strupen (utan rabies)


Tog stelkramp som exempel eftersom så många missar att förnya det och då är du illa ute om du får hästbajs i ett sår i 50 års åldern.

Vi människor är dåliga på att bedömma risker. Just rabies är ju en fruktansvärd sjukdom, men faktiskt inte särskilt vanlig.

Det som oroar mig är dock att LS chansar och skickar hem dessa hundar utan att veta hur länge de varit i Sverige
 
Vi svenskar reser ju rätt mycket, iaf före corona och det finns 2 fall de senaste 40 åren.

Jag vill inte heller ha in rabies, men jag är inte rädd för en smuggelhund heller för egen del. Tyvärr har vi nog rabies I Sverige förr eller senare, men tror nog mer på vilda djur.

Stelkramp räcker inte heller hela livet, äldre kvinnor har dåligt skydd. ( män fick en dos i värnplikten) djurmänniskor bör ta vid 40 och 60.
Men att vi reser mycket är väl irrelevant? Jag reser massor, men till storstäder eller någon form av turistorter. Får vi in rabies i landet kan jag bli smittad i min trädgård pga mängden vilda djur här. Det är ju inte ens jämförbart att göra en kort resa till ett land med rabies och att ha rabies i landet man bor i.
 
Vi svenskar reser ju rätt mycket, iaf före corona och det finns 2 fall de senaste 40 åren.

Jag vill inte heller ha in rabies, men jag är inte rädd för en smuggelhund heller för egen del. Tyvärr har vi nog rabies I Sverige förr eller senare, men tror nog mer på vilda djur.

Stelkramp räcker inte heller hela livet, äldre kvinnor har dåligt skydd. ( män fick en dos i värnplikten) djurmänniskor bör ta vid 40 och 60.

Att äldre kvinnor har dåligt skydd mot stelkrampberor på att de inte genomgått ett fullt vaccinationsprogram. Faktum är att nya studier visar att det generellt inte verkar finns något behov för vuxna att fylla på sin stelkrampsvaccination om de fullföljt hela programmet som barn/unga. WHO har inte heller kvar den rekommendationen.

Man jobbar hårt med att bekämpa rabies i hela världen, det är en fruktansvärd sjukdom. Jag tycker att vi ska hålla stenhårt på våra regler för att underlätta för de drabbade länderna och de organisationer som driver arbetet. Om rabies sprids till fler områden blir den ännu svårare att utrota.
 
Vi svenskar reser ju rätt mycket, iaf före corona och det finns 2 fall de senaste 40 åren.

Jag vill inte heller ha in rabies, men jag är inte rädd för en smuggelhund heller för egen del. Tyvärr har vi nog rabies I Sverige förr eller senare, men tror nog mer på vilda djur.

Stelkramp räcker inte heller hela livet, äldre kvinnor har dåligt skydd. ( män fick en dos i värnplikten) djurmänniskor bör ta vid 40 och 60.

Du kanske inte är rädd för rabies men vi som får hantera misstänkta smittbärare är det. Mitt jobb har betalat för att vaccinera mig, men jag har en kollega som blev biten av en insmugglad katt. Det gav ingen go känsla i kroppen kan jag lova.
 
Du kanske inte är rädd för rabies men vi som får hantera misstänkta smittbärare är det. Mitt jobb har betalat för att vaccinera mig, men jag har en kollega som blev biten av en insmugglad katt. Det gav ingen go känsla i kroppen kan jag lova.
Jag hanterar också sådana djur, helt frivilligt.
 
Att äldre kvinnor har dåligt skydd mot stelkrampberor på att de inte genomgått ett fullt vaccinationsprogram. Faktum är att nya studier visar att det generellt inte verkar finns något behov för vuxna att fylla på sin stelkrampsvaccination om de fullföljt hela programmet som barn/unga. WHO har inte heller kvar den rekommendationen.

Man jobbar hårt med att bekämpa rabies i hela världen, det är en fruktansvärd sjukdom. Jag tycker att vi ska hålla stenhårt på våra regler för att underlätta för de drabbade länderna och de organisationer som driver arbetet. Om rabies sprids till fler områden blir den ännu svårare att utrota.

I Sverige rekommenderas fortfarande påfyllning vart 20:e år, dock. Och vi gör ju hela programmet som unga.
 
Jag hanterar också sådana djur, helt frivilligt.
Just det. Frivilligt. På din fritid.
Det finns gott om folk som utsätter sig för alla möjliga faror helt frivilligt på sin fritid.
Men i arbete finns lagar och regler. Ingen ska äventyra sin hälsa på arbetet.

Vad man väljer att utsätta sin kropp för på fritiden är upp till var och en.
Nu trodde ju du dessutom att vaccin mot rabies var fullgott skydd. Känner du dig lika bekväm nu med att hantera djur som kan bära på en 100% dödlig sjukdom när vaccinet inte är ett helt tillförlitligt skydd?
 
Just det. Frivilligt. På din fritid.
Det finns gott om folk som utsätter sig för alla möjliga faror helt frivilligt på sin fritid.
Men i arbete finns lagar och regler. Ingen ska äventyra sin hälsa på arbetet.

Vad man väljer att utsätta sin kropp för på fritiden är upp till var och en.
Nu trodde ju du dessutom att vaccin mot rabies var fullgott skydd. Känner du dig lika bekväm nu med att hantera djur som kan bära på en 100% dödlig sjukdom när vaccinet inte är ett helt tillförlitligt skydd?
Att ingen ska behöva utsättas för risker är hyckleri. För det första gäller det inte alla yrkesgrupper. Personliga assistenter är mest skyddslösa (rökiga miljöeer) men även de som jobbar med dementa och på olika budfirmor oftast utan kollektivavtal. Dessa har dessutom oftast inga val att byta jobb.
En tullarbetare eller veterinär har troligen oftast kapacitet att byta jobb, iaf på sikt.

Hur jobbar man med hästar riskfritt? Riskfria poliser? Fritidsledare som inte får träffa ungdomar för de kan vara kriminella?

Sedan går många (de flesta) jobb inte att få riskfria (tex bilkörning, trasiga axlar vid skrivbord). Då ska man var fullt försäkrad och ha rutiner. Att säga att miljön ska vara riskfri är idioti. Om miljön är riskfri utgår man för att skador är omöjliga och försäkring uteblir.

Systematiskt arbete med ständiga förbättringar ja, rosa glasögon nej.

Dessutom jobbar jag sida vid sida med anställda och har faktiskt varit timmis (för att få vara själv), så då gäller ju samma sak.

Jag tror fortfarande att det är ett tillräckligt gott skydd och känner mig väldigt välinformerad redan innan och visste att jag skulle ta spruta om jag blev salivkontaminerad.
Jag är medveten om att det är en risk, men jag bedömmer den fortfarande som mindre än att få en kamphund i strupen. Det enda jag vet om min död är att den kommer, känns inte så troligt att det är rabies. Bil, hund eller hästolycka känns väldigt mycket troligare, men vem är rädd varje gång den kör bil, det verkar jobbigt.

Att ha rutiner och göra rätt är viktigt, rädsla är naturligt men ologiskt eftersom vi blir rädda för fel saker (jag med, jag kör bil istället för att flyga, grymt ologiskt)
 
I Sverige rekommenderas fortfarande påfyllning vart 20:e år, dock. Och vi gör ju hela programmet som unga.

Ja, Sverige har inte ändrat sina rekommendationer. Senast man gjorde en översyn var 2009. Värt att veta är att man då ändrade rekommendationen från vart 20:e år till vart 30:e. Det berodde dock inte på att denna översyn visade att man behövde påfyllning av stelkrampsvaccin oftare utan för att det vaccin mot stelkramp som ges i Sverige är ett kombinationsvaccin som också skyddar mot difteri. Eftersom antikroppar mot difteri försvinner fortare än de mot stelkramp och man märkte att många äldre saknade fullgott skydd mot difteri förkortade man intervallet för rekommendation om påfyllnadsdos. Eller som det står i de rekommendationer som kom från Folkhälsomyndigheten 2009 och som fortfarande är de som gäller:
”Difterivaccin behöver förnyas oftare än stelkrampsvaccin varför vaccinationsschemat bör anpassas efter behovet av skydd mot difteri.”
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 384
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp