Bukefalos 28 år!

Lilla

Trådstartare
För sju månader sen fick jag en fraktur i foten. Ingen operation eller gips. Sjukskriven 8 veckor. Efter 4 veckor semester där jag i stort sett inte gjorde något fysiskt (fick ont när jag började motionera innan så jag blev less och lät bli) var jag nere på en smärtnivå på 1-2. Därefter började jag cykla på motionscykel och ökade tid och intevsitet lite varje vecka. Och på slutet en promenad eller två i veckan. Men nu har jag cirka 7 på smärtnivå och är frustrerad. Det maler i foten och gör mest ont i vila. Gör inte mer ont av att stå på den eller gå runt på jobbet. Jag behöver verkligen kunna motionera för att må bra. Nu har jag bara gått det jag går på jobbet i drygt en vecka och har fortfarande lika ont. Har beställt en tid hos sjukgymnasten men det är en och en halv vecka till min tid och jag vet inte vad hon ska kunna göra.
Jag har funderat på laser. Kortison. Ny röntgen. Remiss till ortoped.
Vad har ni för erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?
 
Hjälpa dig när? Jag känner väl att det närmsta hade ju varit att söka läkarhjälp och eventuellt påbörja en utredning. Vad är alternativet? Ingen seriös sjukgymnast kommer göra särskilt mycket utan läkarutlåtande om du har så ont.
 
Ny röntgen skulle jag villa säga,jag bröt 4 av 5 möjliga ben i framfoten och kunde obehindrat gå i högklackat efter ca 3mån.
 
Hjälpa dig när? Jag känner väl att det närmsta hade ju varit att söka läkarhjälp och eventuellt påbörja en utredning. Vad är alternativet? Ingen seriös sjukgymnast kommer göra särskilt mycket utan läkarutlåtande om du har så ont.
Den lilla hjälpen och förklaring jag fick fick jag av sjukgymnasten. En läkare konstaterade att det var en fraktur. Och tre olika skrev sjukintyg. Läkarna hade olika åsikter om hur länge det skulle ta att läka. 10 dgr till 8 veckor. En sa att jag inte skulle belastas mer än nödvändigt, en annan att det skulle belastas allt eftersom. När jag efter 8 v började jobba men fortfarande hade ont ville jag röntga men det fick man inte.
Jag vet inte vad ett läkarbesök skulle resultera i mer än frustration?
 
Det kan sjukgymnasten ordna. (Det sa den första sjukgymnasten jag träffade)
Hur som helst känns det bra att prata med sjukgymnasten. Och om hon inget kan göra får jag ringa VC och be om en röntgenremiss. Men om jag får tro så tror jag inte att det är av eftersom det gjorde så förbaskat ont när det var av. Men det känns ju ändå skönt om jag får göra det.
Men jag är rädd för att få en fot som kommer krångla så fort det blir ansträngning. (El ja nu krånglar det ju ändå.)
 
Det kan sjukgymnasten ordna. (Det sa den första sjukgymnasten jag träffade)
Hur som helst känns det bra att prata med sjukgymnasten. Och om hon inget kan göra får jag ringa VC och be om en röntgenremiss. Men om jag får tro så tror jag inte att det är av eftersom det gjorde så förbaskat ont när det var av. Men det känns ju ändå skönt om jag får göra det.
Men jag är rädd för att få en fot som kommer krångla så fort det blir ansträngning. (El ja nu krånglar det ju ändå.)

Har du ringt och pratat med Ortopedkliniken där du behandlades för frakturen?
"reklammationer" hör som regel (undantag kan säkert finnas) hemma på behandlande klinik.

För övrigt klokt att vända dig direkt till sjukgymnasten.
 
Har du ringt och pratat med Ortopedkliniken där du behandlades för frakturen?
"reklammationer" hör som regel (undantag kan säkert finnas) hemma på behandlande klinik.

För övrigt klokt att vända dig direkt till sjukgymnasten.
Jag var hos en ortopedingengör på privat klinik. Han kunde inlägg och sånt bara.
Det är VC och sjukgymnast som sk behandlat. Har fått lite övningar av sjukgymnast. Det är den hjälpen jag har fått.
 
Vad har ni för erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?
Något jag varmt rekommenderar det är att dokumentera allt som rör din fot. Ta det från början, vad som hände, vad som sades och rekommenderades. Smärtan hur den var från början, hur du använde din fot då och hur du använde din fot när det började bli värre. Vad för skor du använde när det kändes bra och vilka skor du använde när det blev sämre. Vad du själv gjort/ gör för att lindra smärta, vad funkar, vad funkar inte -ja i princip allt som rör foten. Skulle det bli långvarigt blir det svårt att komma ihåg allt. Har en väninna som åker in och ut stup i ett och har en lång sjukdomshistoria bakom sig (och framför sig:wtf:) Hon var så förtvivlad för att sitta och återupprepa allt för olika läkare då är det lätt att glömma väsentliga saker -speciellt vid diffusa åkommor. En kväll satt hon och grät och var så ledsen och jag hade precis gått en intern utbildning via jobbet om vikten av dokumentation. Jag sa vi sätter oss och dokumenterar. Oj vad bra det blev. Hon kom på massor efterhand. Vilka rekommendationer hon fått och gjort som inte hjälp eller hade hjälpt. Datum blev det lite luckor här och var, namn på läkare och vilken läkare som sagt vad osv. Efter det började hon föra antekningar och bad läkare förtydliga så inga missförstånd uppstod och på kvällarna skriver hon lite som dagbok om sin status. Hur det känns, vad hon gjort under dagen, vad hon äter osv.....och har kunnat börja se ett mönster. Hon är fortfarande i vårdsvängen, men hon upplever att hon kan svara mer precisit på frågor och kan ställa relevanta frågor och skaffar sig ökad dialog med läkaren. Nu tycker hon nästan alltid att läkarbesöket känns meningsfullt.
Även om din fot blir bättre eller bra vet du inte vad som händer i framtiden. Du kanske stukar din fot illa. Eller kan få framtida smärtor.
För min del kommer jag alltid föra anteckningar som min kompis gör om jag någon gång måste till doktorn.
gulan
 
Något jag varmt rekommenderar det är att dokumentera allt som rör din fot. Ta det från början, vad som hände, vad som sades och rekommenderades. Smärtan hur den var från början, hur du använde din fot då och hur du använde din fot när det började bli värre. Vad för skor du använde när det kändes bra och vilka skor du använde när det blev sämre. Vad du själv gjort/ gör för att lindra smärta, vad funkar, vad funkar inte -ja i princip allt som rör foten. Skulle det bli långvarigt blir det svårt att komma ihåg allt. Har en väninna som åker in och ut stup i ett och har en lång sjukdomshistoria bakom sig (och framför sig:wtf:) Hon var så förtvivlad för att sitta och återupprepa allt för olika läkare då är det lätt att glömma väsentliga saker -speciellt vid diffusa åkommor. En kväll satt hon och grät och var så ledsen och jag hade precis gått en intern utbildning via jobbet om vikten av dokumentation. Jag sa vi sätter oss och dokumenterar. Oj vad bra det blev. Hon kom på massor efterhand. Vilka rekommendationer hon fått och gjort som inte hjälp eller hade hjälpt. Datum blev det lite luckor här och var, namn på läkare och vilken läkare som sagt vad osv. Efter det började hon föra antekningar och bad läkare förtydliga så inga missförstånd uppstod och på kvällarna skriver hon lite som dagbok om sin status. Hur det känns, vad hon gjort under dagen, vad hon äter osv.....och har kunnat börja se ett mönster. Hon är fortfarande i vårdsvängen, men hon upplever att hon kan svara mer precisit på frågor och kan ställa relevanta frågor och skaffar sig ökad dialog med läkaren. Nu tycker hon nästan alltid att läkarbesöket känns meningsfullt.
Även om din fot blir bättre eller bra vet du inte vad som händer i framtiden. Du kanske stukar din fot illa. Eller kan få framtida smärtor.
För min del kommer jag alltid föra anteckningar som min kompis gör om jag någon gång måste till doktorn.
gulan
Jag dokumenterar allt i jobbet. Gällande foten har jag inte dokumenterat rakt upp och ner men i kalendern står det när jag var hos någon och hos vem. All motion jag har gjort och hur det kändes. Hur ont foten har gjort varje dag.
 
Jag kan inte läkarspråk och har inte sett röntgenplåten men på utsidan av vänsterfot strax bakom lilltån.

OK.
Beroende på var på det benet en sådan fraktur sitter kan rätt behandling variera mellan "stödförband i 3-4 veckor" och operation.
Så en diskussion med behandlande klinik är klok.
 
Kontakta ortopedkliniken. Ortoped och ortopedtekniker är ju inte samma sak. Lika bra att söka dit så du kommer rätt direkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 318
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 451
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 433
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp