Bukefalos 28 år!

Det är klart att det gör.
Någon beställde röntgen och avgjorde rätt behandling utifrån röntgensvaret.
Den personen jobbar på behandlande klinik.
En vårdcentral, till exempel, är också en klinik.
Dom bedömde plåtarna på en akutmottagning. Därefter har jag ggr varit på hemma-VC och fått sjukintyg men thats it.
 
Dom bedömde plåtarna på en akutmottagning. Därefter har jag ggr varit på hemma-VC och fått sjukintyg men thats it.

Då har du ju två behandlande kliniker.
Sannolikt var det någon anställd på ortopeden som bedömde bilderna och rätt åtgärd, och sedan var det någon vårdcentralsanställd som var snäll och hjälpte dig med sjukintyg.
I ditt fall finns det alltså två behandlande kliniker.

Lite beroende på lokala traditioner kan du mycket väl höra av dig till ortopedkliniken på orten i fråga och be om information/hjälp.
 
Då har du ju två behandlande kliniker.
Sannolikt var det någon anställd på ortopeden som bedömde bilderna och rätt åtgärd, och sedan var det någon vårdcentralsanställd som var snäll och hjälpte dig med sjukintyg.
I ditt fall finns det alltså två behandlande kliniker.

Lite beroende på lokala traditioner kan du mycket väl höra av dig till ortopedkliniken på orten i fråga och be om information/hjälp.

Nej. VC skickade remiss till röntgen. Röntgenresultatet kom och läkaren på VC ville att jag skulle till akutmottagning. Där sa dom att det skulle läka på tio dagar (jo tjenna)
Sen har jag varit på VC och fått sjukintyg men dom har inte gett några råd eller åsikter.
Jag åkte till privat klinik för att få en andra åsikter och sulor då benet på den skadade foten sen tidigare varit kortare. Fick sulor och åsikter om att det skulle ta 8 veckor att läka och ytterligare tid att komma tillbaka med träning. Plus att han tyckte att jag skulle kontakta sjukgymnast eftersom jag sen tidigare har en svaghet i den sidan. Av sjukgymnasten fick jag lite övningar och lite åsikter om rehabträning vilket inte har funkat.

Det finns ingen ortoped på orten och VC ville inte remittera till ortoped i första läget så därför tog jag privat kontakt med en ortopedklinik men träffade bara en ortopedinjengör som gjorde inlägg.
Ingen ortoped har bedömt varken fot eller röntgenbild.
 
Nej. VC skickade remiss till röntgen. Röntgenresultatet kom och läkaren på VC ville att jag skulle till akutmottagning. Där sa dom att det skulle läka på tio dagar (jo tjenna)
Sen har jag varit på VC och fått sjukintyg men dom har inte gett några råd eller åsikter.
Jag åkte till privat klinik för att få en andra åsikter och sulor då benet på den skadade foten sen tidigare varit kortare. Fick sulor och åsikter om att det skulle ta 8 veckor att läka och ytterligare tid att komma tillbaka med träning. Plus att han tyckte att jag skulle kontakta sjukgymnast eftersom jag sen tidigare har en svaghet i den sidan. Av sjukgymnasten fick jag lite övningar och lite åsikter om rehabträning vilket inte har funkat.

Det finns ingen ortoped på orten och VC ville inte remittera till ortoped i första läget så därför tog jag privat kontakt med en ortopedklinik men träffade bara en ortopedinjengör som gjorde inlägg.
Ingen ortoped har bedömt varken fot eller röntgenbild.

Inte helt tydligt.
Vad var det för sorts läkare på atmottagningen, där du fick besked om att det skulle läka på några dagar?
 
Inte helt tydligt.
Vad var det för sorts läkare på atmottagningen, där du fick besked om att det skulle läka på några dagar?
Han var kirurg han som sa att foten skulle vara bra på 10 dagar.
Han diskuterade röntgenplåten med en kollega men vad den var vet jag inte för hen träffade jag aldrig.
 
En bekant som är sjukgymnast på annan ort säger att bara läkare kan remittera till röntgen men att sjukgymnasten kan be läkaren skriva.
Så då borde jag kunna ha kvar min tid till sjukgymnasten och be henne att be om en remiss?
 
Är så himla glad. Orolig i och för sig men tiden hos sjukgymnasten blev verkligen bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Hon höll med om att foten inte ska krångla så mycket nu. Hon var lite orolig för felläkning och när jag sa att jag tidigare mött motstånd när jag har velat röntga igen så traskade hon själv upp till VC och övertalade en läkare att ordna en remiss. Läkaren trodde inte på felräkning och ingen är gladare än jag om han har fel men det ska bli underbart att få veta. Hon sa även att jag skulle höra av mig om jag inte har fått meddelande om remiss inom några dagar.
När svaret på röntgen har kommit skriver hon remiss direkt till ortoped om röntgensvaret är av minsta oroliga slaget. Känns bra även om jag är jätteorolig för att det ska bli operation.
 
Hade hoppats på att kunna röntga i dag men remissen hade inte gått i väg. Hoppas verkligen att jag kan åka på onsdag. Vill veta vad som är fel.
 
Nu är foten fotograferad. En vecka skulle ta att få svar. Vet inte vad jag hoppas på. Vill ha en förklaring men samtidigt är jag livrädd för att det ska behövas operation.
 
Fick köra 14 mil extra för dom hade röntgat fel del av foten. Men NU är det gjort!
 
Inget av.
Tips på vad som kan vara fel? Lite svullen. Lite öm där frakturen var.

Då tycker jag du knatar tillbaka till sjukgymnasten, de brukar vara strålande på sådant! :up:

(Sen har jag haft ont i flera år där jag brutit något, handen och fotleden satt i längst tror jag. Fotleden kan faktiskt fortfarande värka en del ibland, och då är det snart tre år sedan jag bröt den. Det behöver inte vara något fel för att det gör ont. :))
 
Då tycker jag du knatar tillbaka till sjukgymnasten, de brukar vara strålande på sådant! :up:

(Sen har jag haft ont i flera år där jag brutit något, handen och fotleden satt i längst tror jag. Fotleden kan faktiskt fortfarande värka en del ibland, och då är det snart tre år sedan jag bröt den. Det behöver inte vara något fel för att det gör ont. :))
Jag skulle få en tid om två veckor hos sjukgymnasten. Men hon visste inte hur vi skulle gå vidare. Men hon skulle fundera. Jag har 7 ont där 10 är max. Och jag tål smärta bra men blir idiot när jag inte får motionera.
 
Ett tips om du har ont när du går är att använda Joya skor. Finns i många modeller. Det enda jag kan använda när jag jobbar pga hälsporre.
De är även skonsamma mot knän och höfter.
 
Jag opererade min fot för över 20 år sedan (vrickade foten svårt och slog lös en benbit) och får fortfarande ont när jag belastar för mycket. Det som hjälpt är ortopediska inlägg, ordentliga skor och undvika för mycket belastning. Denna veckan tex har jag överbelastat pga att vi har mycket på jobbet och jag har fått lov att gå och stå mycket = ond fot. Får då välja bort träning. När vi har normalt med jobb kan jag springa upp till 5 km utan att få ont.
Man kan ju motionera utan att belasta foten om man blir rastlös. Styrketräning, yoga, body balance, simning och liknade brukar funka bra för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 318
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 475
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 444
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp