Bukefalos 28 år!

ont av svanskappa vid backträning?

Re: boktips

Förslag: Ta upp detta i en ny tråd.

Jag tycker att ämnet kan ventileras i oändlighet, och visst borde vi alla kunna finna sidor och saker med vår hästhållning som kan förbättras?

Intressant och utmanande. Självransakan, ett nyckelord. :)
 
Re: boktips

Stora köttsår av sina egna skydd anses inte som normalt !!!

Vi lever nog i helt skilda världar du och jag......jag är glad att jag träffat rätt personer inom travet ...folk (både uppfödare,tränare,ägare, skötare och övriga inblandade) som verkligen brinner för sporten och som verkligen ser hästarna som individer.....inte maskiner.

Om jag haft tur eller om du haft otur är ju svårt att veta, men nog finns det vänliga själar inom travet allt :)
 
Re: boktips

ja varför inte starta en klagotråd?

(riskerar att bli hängd igen)

nånstans måste det vara bättre att prata om sånt som faktiskt förekommer

att stoppa huvudet i sanden å förneka löser inget

jag tycker att man gör bäst i att erkänna att det finns det som är mindre bra inom den egna sporten å visa att man inte accepterar vad som helst

som det är nu så slinker folk iväg till andra sporter å pratar skit om travet. det är inte konstigt för det finns ingenstans att uttrycka sig om det man mår dåligt över. man blir bara tystad eller dumförklarad. det är som att alla hjälps åt att skydda sporten som helhet å det till nästan vilket pris som helst


:bump:
 
Re: boktips

nånstans måste det vara bättre att prata om sånt som faktiskt förekommer

:bow:

Tror nästan alla här vill sina hästar väl och gör sitt bästa för att de ska trivas med sina liv, men de som verkligen missköter hästar och personal bör naturligtvis stoppas :mad:.......det är alltid synd om en hel kår blir lidande för att några missköter sig.

Hoppas jag inte behöver skämmas för att jag mött fantastiska hästmänniskor inom travet och väljer att skriva det.......visst har jag väl rätt att glädjas åt det, eller :confused:
 
Re: boktips

nej du ska inte skämmas, jag tycker inte heller du ska ta ansvar för vad alla inom travet gör. det är väl ingen som kritiserat dig personligen?

det verkar bara vara sååå känsligt att ifrågasätta nåt överhuvudtaget

jag tycker det liknar sektmentalitet om man blir utfryst eller dumförklarad när man påpekar att man sett något olämpligt

:bump:
 
Re: boktips

Och du menar att dumförklaringar inte förekommer om jag som travmänniska ifrågasätter något med hästens hantering utanför travvärlden.

Jag har en kompis som BARA diskuterar hänthantering med mig när hon har problem typ beteende eller att det är något fel på hästen. :crazy: Då duger man, annars är det lite si och så.

/// ghost
 
Re: boktips

Sektmentalitet ???

Det finns många inom travet som reagerar när de ser missförhållanden IRL och de brukar inte alls dumförklaras om de har rätt !

Jag har personligen kritiserat och kontaktat veterinärer när jag sett något som varit direkt vanvård och då fått bra uppbackning, men visst förekommer det saker ute i "buskarna" som aldrig kommer upp i ljuset (inom alla grenar).

Att klaga generellt på travsporten via ett forum leder nog inte till någon förbättring.Att klaga över allt man själv tycker strider mot sin egen filosofi är bara larv och brist på respekt inför andra.

Det krävs folk som har mod att agera när det verkligen behövs och mot de personer som har med saken att göra om hästarna ska ha någon nytta av kritiken.

Nej, jag känner mig inte påhoppad personligen, men tycker att det är svagt att skriva vitt och brett (syftar då inte på dig) om hur djävligt travet är utan att själv agera IRL. :mad:
 
Re: boktips

Och det är just därför som jag föreslår att vi istället startar en tråd där vi kan belysa det som är positivt, föra den sunda synen på hästhållning framåt, det som vi själva vill förbättra med oss och hästarna. :)
 
Re: boktips

Jaaaaaaa.... :love:

Förslag till förbättringar är alltid bra och att belysa det positiva brukar göra folk mer benägna att hålla gnistan vid liv och tänka framåt mot en ännu bättre värld :idea:

Den inställningen betyder ju inte att man blundar för det som är fel. Trovärdigheten när man väl klagar på verkliga missförhållanden blir kanske högre då än om man ständigt gnäller i tid och otid....vad vet jag :)
 
Re: boktips

det jag menar är att OM man ser något som verkar galet (kanske tom hos någon som tjänar stora pengar på sina hästar) så avfärdas det lätt av andra inbitna travfantaster med kommentarer som att det går ju bra för dem iallafall då kan det inte vara fel.

IRL javisst, men det funkar knappast att ensam stövla fram och säga vad man tycker. tom veterinärer som reagerar blir ibland utfrysta och betraktade som okunniga dumbommar om de säger vad de tycker...


:bump:
 
Re: boktips

Att hur man än vänder sig har man ändan där bak, bättre eller sämre hästhållning finns inom alla discipliner och jag tror att Buke är fel ställe att försöka omvända travsporten på.

Bara att kolla könsfördelningen på "Trav" och ute i "verkligheten" så ser man rätt så snabbt om "vi" är representativa för sporten. Och hur många av oss har egentligen starthäst?

Inte för att ett annat tänkande inte behövs i vissa fall, utan att nästan varje tråd urartar i att det är synd om alla travhästar. Det känns inte så konstruktivt när det verkar som om de flesta på detta forum ej håller på med trav på yrkesbasis.

Försök i stället komma på HUR man ska nå dem som jobbar inom travet.

/// ghost
 
Re: boktips

kan ju lätt bli "klubb för inbördes beundran"??

:confused: Skulle en tråd i positiv anda med förslag till förbättringar bli en klubb för inbördes beundran ?

Negativa trådar utan konstruktiva lösningar finns det oändligt många av och inte leder de till någon positiv utveckling direkt...

Den här tråden började fint. En person fick tips av folk som ville dela med sig av sina erfarenheter och kunde sedan hjälpa sin häst....bra va !!!!......sedan spårade den ur och ledde inte till något annat än en tråkig stämning.
 
Re: boktips

ok,(hands up!)

men det som blir jobbigt att se, blir jobbigt att bära om man inte har någonstans att ventilera det!

först därefter kommer konstruktiva lösningar fram!

vi tjejer är ju underrepresenterade när det gäller att köra in pengar och att vara de som syns utåt. men många ggr så finns vi där i kulisserna och håller koll på både häst och kusk...tycker defenitivt inte att vi ska skämmas för att vi är tjejer och har större vana (det är så jag ser det) att prata om vad vi känner.

det ska väl inte bara vara de tjejer som efterliknar männen och deras sätt att uttrycka sig som får synas och höras.
nää tjejer vi måste stötta varandra och inte klanka ner på varandra. annars blir det ju lite för lätt för gubbarna att avfärda oss som höns om vi själva tycker att vi är det.

:bump:
 
Re: boktips

B. johansson är och borde vara en förebild för fler
I tidigare inlkägg skriver du att de 5 hästar denna tränare har i träning lever ett uselt liv, de har det fruktansvärt och trots detta vinner de vart annat lopp?!
Jag som tränare skulle då inte bli glad om mina stall tjejer satt på internet och orerade om hur illa mina djur har det! :(
Så som du beskriver hur "dina" djur har det, får mig att fundera på din kompitens som hästskötare?

Sen har jag då inte varit i ett stall det är "normalt" att göra det du beskriver?
Däremot har jag sett hästar med köttsår som du beskriver- dessa sår sköts om och skydden byts? vad mer kan göras.. :confused:
Flåsande hästar i boxar är väl snarare 60-tal?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp