Bukefalos 28 år!

ont av svanskappa vid backträning?

Re: Min Utopi, se upp

*suckar* Jag orkar inte. Jag är inte som din sambo, ellers tack -för komplimangen. *skakar på huvudet*
Nej, sluta nu. Du har inte fattat vad jag menar. Du kommer inte fatta vad jag menar, kanske när du erfar något liknande nästa gång, så kommer du att börja fundera över vad det är som gör att hästen kan stå smalt på transporten, för att sedan inte kunna stå smalt. Rent logiskt, vad är det som har hänt?
Det borde du, som känner hästen så väl, kunna lista ut... :D
 
Re: Min Utopi, se upp

*suckar* Jag orkar inte. Jag är inte som din sambo, ellers tack -för komplimangen. *skakar på huvudet*
Joho... Nu är du ännu mera som han!!! :eek:
Och det är faktiskt ingen komplimang! :(
Att avsluta en diskussion med att sucka, skaka på huvudet och dum förklara den man pratar med är precis vad han brukar göra när han inte kan inte längre har några argument..

Det är fint att höra att du, i norrland, känner min häst bättre och kan fortsätta tala om vad som är rätt och fel när det gäller oss.. :bow: :bow: :bow:

Du kommer inte fatta vad jag menar, kanske när du erfar något liknande nästa gång, så kommer du att börja fundera över vad det är som gör att hästen kan stå smalt på transporten, för att sedan inte kunna stå smalt
Det som hände var att sällskapet slutade åka med och det gjorde att Humlan blev upprörd.. För att tala om att hon var upprörd började hon sparka och studsa... när hon studsat in i väggen för 500de gånge gjorde det säkert ont och hon vart ännumera förbannad...
Redan förra gången förklarade jag att jag upplevde det som att hon var ARG- inte rädd, hade ont eller var osäker..

Att ta bort mellanväggen gör att hon kan bredda benen, få bättre balans och inte kommer emot väggen på samma sätt- minns smärtan- slipper således bli arg..

Fast iofs detta är ju bara min teori som stämmer in med vad som hände- Du vet säkert bättre! :D :bow:
Och så fort du kommer med en bra, trevlig och mogen ide ska jag lyssna och se om din teori är bättre... :smirk:
 
Re: Min Utopi, se upp

Det är fint att höra att du, i norrland, känner min häst bättre och kan fortsätta tala om vad som är rätt och fel när det gäller oss..

Snälla. När jag har sagt det?
Rätt eller fel tillhör matematikens värld, och existerar iallafall inte i min tillvaro. Du får gärna resonera efter sånna principer, helt upp till dig, om du trivs med det. Men jag blir glad ifall du kan låta bli att dömma mig som du nu gör, eftersom jag ser det som en ren misstolkning.
 
Re: Min Utopi, se upp

Det säger du i varje mening...
och du kan fortfarande inte förklara dig, utan kommer med saker som - Den logiska förklaringen borde du ju själv kunna räkna ut! Men NEJ! Jag kan inte räkna ut den, så snälla säg istället vad du menar och ge konkreta råd!

Som du skriver låter det som du VET och jag har ingen aning... Ditt sätt är RÄTT och jag har fortfarande ingen aning...

Kan du tala om för mig vad som är logiskt med Humlan i transporten är du snäll?? Nej, jag förstår inte vad du pratar om och JA jag vill gärna förstå!

Inom hästhantering finns det i mitt tycke inge direkta rätt och fel, det som funkar för dig kanske inte alla funkar för mig och vise versa.. Det betyder inte att någon gör fel...
Därför sätter jag mig inte som du och häver ur mig saker bara... och sen inte kan förklara...

Och ja! Jag uppfattar dig så- och jag ändrar jätte gärna åsikt!
Och du har ju redan dömt mig för längesen, det spelar ju ingen roll vad jag säger.. Du tolkar det ju lite som du vill iallafall??
 
Re: Min Utopi, se upp

Har ni inte spårat ur en del? Tråden handlar om svanskappor i backträning eller något sådant???

Inte om Humlan är en oharmonisk häst som inte vill vara travare, vilket Rikkan i andra änden av Sverige verkar ha järnkoll på.

Om man frågar om något brukar det vara för att man har problem, alltså tar man något ur sitt sammanhang. Man plockar ut en liten bit ur hela hästens beteende och beskriver det. Allt ifrån individens förmåga att beskriva ett problem.

Att vi andra sedan drar paralleller till våra egna hästar och refererar till egna erfarenheter med sina egna hästar. Detta borde inte resultera i en djup diskussion om enskild hästs mentala hälsa???



/// ghost
 
Re: Min Utopi, se upp

vilket Rikkan i andra änden av Sverige verkar ha järnkoll på
Ja, visst är det imponerade.. :D

Fö ber jag om ursäkt för att tråden urartat till att handlar om min häst, blev bara lite ilsken när jag hela tiden fick påhopp ang Humlan från Rikkan och hade hon bara kunnat svara ordentligt på hur hon drog vissa paralleler... så hade vi inte behövt skriva spaltmeter om Humlan.. Fast iofs. Humlan kan man tala om hur länge som helst! :love:
 
[lånar knapp]

Återigen en tråd som urartar och handlar om att trav skulle vara näst intill djurplågeri.
Ledsna hästar med skavsår, köttsår,ont både här och där och varken banveterinärer, utselningskontrollanter eller vanligt folk med civilkurage agerar.....gör något åt saken i verkliga livet istället för att klaga på ett forum om läget är så bedrövligt.
Alla vi som bryr oss om våra hästar/vänner och verkligen brinner för travsporten bli lidande av att ni sett några avskräckande exempel och sedan sprider ut till hela världen att sååå är travsporten!!!!
Jag vill påstå att så är några få idioter och det är skillnad.

Vår banveterinär har även varit dressyrlandslagets veterinär.Jag tror att den mannen är en seriös hederlig man som inte skulle låta hästar lida i onödan......och han äger egna travhästar. Jag tror inte att travet är en sport för sadister :mad:

Tråden skulle väl handla om svanskappor och backträning, eller ??? .....och trådskrivaren ville kanske hjälpa sin travare att bli gladare :idea:
 
Jag får väl avsluta tråden med att säga att jag har längat svanskappan ett hål, slutat med backträning tillsvidare och börjat massera baken före och efter ett pass.

Och nu så kniper han inte med svansen längre :)

Om det berodde på träningsvärk eller ömhet av själva svanskappen eller helt enkelt mognad med träningen vet jag inte, huvudsaken är att det fungerade!

tack för tipsen!

mvh jonte
 
boktips

när ska vi slippa höra uttal som : "om de inte mådde bra skulle de inte vinna"

hästarna på umåker ("mitt" stall) mår inte bra, men ändå vinner de varannat lopp.

Jag hittade av en slump en oerhört "glädjande" bok om travet på universitetsbiblioteket. har läst ut den lilla boken nu och jag har planer på att göra en uppdatering. För det skulle behövas, så att vi inte alltid bara insuper sportjournalisterna, travtränarna och hästägares försäkringar om att hästarna tas om hand på ett utmärkt sätt. "annars skulle de inte vinna"

Boken heter Sport, spel spön och sprutor. av maj britt Wikman. den är från 1967 men jag ser tyvärr ingen förbättring i proffstall jag jobbat i. Förvisso: Dopingen har fått starkare straff o regler, och de alkoholiserade travskötarna har bytts ut mot unga tjejer, som gladeligen blundar för det hemska så länge de får sköta om ett par tre hästar. så har det då blivit bättre?

Läs den och jämför.
/jenny
 
Re: boktips

Att du hittar en bok från -67 där du kan läsa om hur en författare anklagar en hel yrkeskår för att vara alkoholiserad (på 60-talet) och sedan konstaterar att samma yrkeskår idag består av "blåsta brudar" är bara att beklaga.

Det finns väl ett fackförbund för hästskötare och nog tror jag att de skulle reagera ganska starkt om du uppdaterar boken och publicerar den, men gör det du om du kan stå för dina åsikter :idea:

Vilken kategori tillhör du själv ??? Du jobbar väl i ett "hemskt" travstall (jag vet att det finns även om de gudskelov inte är så många) ........prata med din arbetsgivare, anmäl missförhållandena eller byt jobb !!!

Hoppas att du hittar ett stall som får dig att trivas med travet....det finns en hel del trevliga ställen :)
 
Massera gärna hela ryggen oxå, och avsluta med att lyfta svansen LITE (inte böja upp på ryggen) och snurra den sakta ett par varv åt bägge hållen. Och smörj ev med Blue lotion. Det hjälpte för mig iaf...
 
Jag lyfter svansen sakta tills jag känner hur han slappnar av och sen för jag under kappan, men han är ju på spänn hela tiden. Men det är betydligt bättre nu och när jag kör märks det ingenting längre.

Han blev inkörd av en proffstränare på åby och han sa att jag skulle ha svanskappan extra lång. Om det var pga att han alltid varnade så att man inte spände för mycket på unghästar eller om det gällde speciellt för min häst tänkte jag aldrig på att fråga.

Om det skulle bli problem när jag börjar i backe så ska jag prova blue lotion, men nu funkar det fint!


jonte
 
Re: boktips

så har det då blivit bättre?

Och vad är det som ska bli bättre?

Hästarna springer fortare i dag än 1967.
Det är mer prispengar.

Är inte det huvudfaktorerna i travsporten?

(Jag tycker personligen att hästen ska behandlas som en tävlingsindivid, på lik linke med människan, men jag vet att jag ofta blir trakaserad för min åsikt.)

Tiderna på banan är det primära.
 
han är ju på spänn hela tiden.
Prova att göra samma rörelse när du hanterar hästen på gången, utan sele. Lyft försiktigt och rotera svansen.
Då märker du ifall det beror på att han blivit skrämd.
Testa ifall du kan vara ändå försiktigare, ha långsammare och mjukare rörelser.

:)
 
Re: boktips

Du generaliserar väldigt mycket tycker jag. :crazy:
Det låter som att förut så jobbade det alkisar i ALLA proffstall och idag så jobbar det blåsta småtjejer i ALLA proffstall.
Du verkar helt enkelt ha haft en jäkla otur och hamnat i dåliga stall (eller så har du en mörk syn på allt du ser :confused: )
Dessutom så har jag inget minne av att jag skrivit "om dom inte mådde bra så skulle de inte vinna"
Men jag tycker liksom att om en häst ska kunna vinna flera lopp eller göra flera bra lopp så måste den ju må fysiskt bra. Och den måste ju också då tycka att det är kul att springa. Det är då min teori.

Sen så tänker jag inte läsa en gammal bok från -67 om hur eländigt det tydligen var inom travsporten på den tiden. Jag föredrar att läsa nyare böcker för att jag ska kunna ge det mina hästar behöver för att må bra.
Sen måste man kunna öppna ögonen och se det som faktiskt är bra med den sport vi håller på med och inte bara vältra sig i det som är dåligt.
Det är de dåliga travstallen som är undantagen inte dom som är bra, och undantag finns i alla hästsporter.
MVH Eem
 
Re: boktips

min teori.( travhästar i proffstall med normal utevistelse, mat, skötsel, stimulans och uppmuntran (i mina ögon ett tråkigt nedbrytande liv för en häst alltså) min teori: den enda lycka i livet är när de får springa (fly) från det tråkiga, onda, hotande, nedbrytande. därför springer även knäckta, skadade, arga frustrerade hästar. Där ligger skillnaden i de olika hästsporterna som finns. en olycklig hopphäst hoppar inte, utan springer bara runt banan. (detta i sin tur kan stoppas genom skarpare bett, hårdare händer, spö sporrar nosrem etc. ) alltså kan även de vinna.

När jag ser 15 hästar i ett stall stå nervösa, hetsiga, rädda, hotande etc. ser jag inga lyckliga hästar. men alla vinner annars skulle inte proffstränaren behålla dem ju. alltså måste farten vara den lilla frihet för själen de får. och kanske är det så att lyckliga hästar inte springer för samma sak, och alltså funkar det inte med sommarbete, stimulans, hagkompis, kärlek, nh, etc om man vill ha en vinnare (elit) En o annan glad hästmedveten amatör med glada hästar kan nog kränga in sig i vinnarcirklen nån gång, undantag finns ju alltid, inte minst ser man det här på buke där folk gör det för hästarna inte för berömmelsen eller pengarna. de som inte gillar hästar finns ju inte här som vanligt, problemet är att travfantasterna försvarar dem ibland och hänvisar till måsten. och att man inte vet vad man snackar om.

/j*
 
Re: boktips

jag anklagar inte hästskötarna, utan tränarna och tonen inom travet vad gäller hästarna. hästskötarna är de enda i stallarna som verkligen gillar hästar, tyvärr har de noll makt att förändra en hästs livssituation.
Dina förslag funkar ju inte för hästarna. om ett stall är dåligt, tror du då att man kan säga till tränaren (de dåliga) de 100 tals små saker som skulle förbättra för hästarna utan att få sparken? och vad har man då gjort för hästarna? det bästa för vissa hästar vore att slaktas o slippa den daglige nedbrytningen, skadorna, skällsorden, kraftfodret, mm. mm.
Jag har varit i bra travstall.
B. johansson är och borde vara en förebild för fler :) :bow:

du nämner oxå att man ska anmäla missförhållandena.

Till vem??? Var ska jag anmäla att hästarna inte får gå i hage med andra? Eller står o darrar vid påselning? eller har höhäck högst upp på väggen i den mest onaturliga hållning som går att frambringa på en häst? Att hästarna får stora köttsår av sina egna benskydd anses normalt, att man bara spolar av o sätter in i box med flåsande lungor anses oxå normalt. vilken djurskyddslag räddar de hästarna? vilken banveterinär bryr sig om det? och varför ser inte de allra närmaste folket det? och de få som säger nåt får sparken eller körs ut/får dåligt rykte. alltså säger ingen nåt.
inte ens jag...det är bara hästarna som märker skillnaden på mina söndagar.


/j
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 457
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp