Bukefalos 28 år!

ont av svanskappa vid backträning?

Re: Min Utopi, se upp

Jo, jag undrade oxå hur man kunde dra paralellen att hon inte vill vara travhäst av detta beteende.. :confused: Man kanske skulle säga att hon inte var nöjd med att vara häst istället? :p :D
 
Re: Min Utopi, se upp

Har ett sto själv som låter ganska lik Humlan, tror jag.
Jag tror att dom är för "mycket"häst :eek: :D
Min dam är väldigt utåt om man säger så. Varje känsla; sur, taggad, nervös, glad, hungrig, gosig, whatever, som hon har just för stunden visas med 210 procent.
En dominant dam som det bara är att låta vara som hon är.
Hon kunde slänga upp ett bakben när man körde henne för att det var nåt man gjorde "fel" ex. höll igen henne, smackade eller bara ändå utav farten.
Och det var slaggjord som gällde. Dessa damer resonerar man inte med. Dom bara GÖR utan förvarning.
Men hon tyckte om att träna och förutom dom här kickarna som kom då o då så var hon perfekt att köra.
Just nu går hon o väntar på att bli mamma. 2 månader kvar. Pappan till fölet är ut tänkt för att komplettera hennes 210 procentiga beteende :D
 
Re: Min Utopi, se upp

Låter som exakt beskrivning av Humlan... ;)

Just nu går hon o väntar på att bli mamma. 2 månader kvar. Pappan till fölet är ut tänkt för att komplettera hennes 210 procentiga beteende
Lite orolig men jag skaffar mod och frågar vad du betäckt med.. :)
 
Re: Min Utopi, se upp

Jo, jag undrade oxå hur man kunde dra paralellen att hon inte vill vara travhäst av detta beteende.. Man kanske skulle säga att hon inte var nöjd med att vara häst istället?

kanske, ifall "Vara häst" i hennes fall innebär tvång eller obehag av något slag.

tvång=försöka få hästen att utföra något som den inte förstår ...men så bör man ju inte tänka när man vill att ens häst ska behålla tävlingsinstinkten för trav. det glömde jag visst bort



mvh rymdentusiasten :bump:
 
Re: Min Utopi, se upp

Jag försvarade aldrig de som gör så. Fast jag håller inte med dig. Bara för att man inte uppfostrar sin häst att lyda minsta vink betyder inte att att hästen för den delen blir aggressiv, nervös eller apatisk.
Det finns anledningar till att de flesta märrar som är bra är riktiga sur märrar. Och många av de bra hingstarna är ju halvt om halvt livfarliga. Och de kanske behöver vara det för att vara bra tävlingsindivider??
 
Re: Min Utopi, se upp

det är alltid svårt för okunniga att hantera hästar som inte finner sig i att vara kuvade. de som är intelligenta starka individer gör mer motstånd (inte lika lätta att knäcka) och därmed syns de oftare som "besvärliga individer" de går med andra ord inte med på vad som helst utan att protestera
som är sura men har självförtroendet kvar.
att vara just mot sin häst innebär inte att vara mesig



mvh rymdentusiasten :bump:
 
Re: Min Utopi, se upp

Det där med " aldrig bli en liten Gose häst" har jag hört förr. Speciellt av en kvinna som faktiskt började tänka i andra banor och henns dominanta ledarsto gnäggar i dag glatt när hon kommer, vilar mot axeln och visar ett stort förtroende, en harmoni som inte kunnat uppstå så länge ägaren kallade henne för surmärr...

Jag kräver inte att hästen ska vara ett gose djur. Dom är hästar. Men det är skillnade på lojalitet och fjäsk (gos). Många har svårt att se skillnaden.

Jag har redan nämt transporten, hagen, irritatipn vid böjprov, slår på banan, beteende som en harmonisk och lycklig häst inte håller på med, enligt min erfarenhet.

Jag har träffat andra hästar än mina egna, bl a jobbat med konvalecent monster, endel riktiga vrak och dom har sannerligen inte varit änglar.
Alla som biter människan i baken vid böjprov har haft ONT! :crazy:

Mina egna hästar var ej heller helgon i början, men den gemensamma nämnaren för hästar som uppträder avigt/aggressivt/irriterat är att det är människan som påfört hästarna smärta eller olika typer av lidande.
Vissa beteenden är dessutom genetiska.
Detta som vi tycker är konstigt uppförande, surmärrs- principer (eller vad vi nu väljer att kalla det) är ju bara ett uttryck, ett försök för hästen att tala om att det inte står rätt till. Den känner sig inte trygg/harmonisk/ mår inte bra.
Den uttrycker sig för att försöka tala om att det har gått för långt, -i en eller annan riktning.

Visst är trav en krävande sport OCH människan är en egoistisk och grym varelse, som många gånger blundar för vad den gör. Men tursamt nog så går utveklingen i en positiv riktning, hästarna får mer status.

Ang. Humlan:
Jag trodde det samma om min Trolla som ingen tordes ta i och har fått många olika benämningar. Jag var nära att ge upp med henne. Nu är hon lugn och harmonisk, glad och loojal -bara för att hon har fått sin kropp i balans efter många års helvete.
Jag gick i samma tankar som dig, Trolla kan aldrig bli gosig, men jag gav henne en chans, två chanser och tre. Och jag var själv tvungen att ändra min attityd, mitt sätt att tänka mitt sätt att se henne flera gånger innan jag verkligen såg henne, och kunde hjälpa henne. :love:
Hon har lärt mig mer än någon annan människa/häst om hur en häst fungerar, att en häst kan ha ont trots att veterinären inte finner fel. Trots att alla många klassat henne som pissmärr, hormonsto m.m. När infektionerna och smärtorna släppte så blev hon underbar!
Jag tackar henne, trots att det varit tufft, mycket tufft.

Hästarna bli som vi vill att dom ska vara. Ibland är det svårt att se det positiva.
Men genom att lära sig att gå utanför sig själv och släppa försvaret, så kan man ändra sina egna föreställningar och se saker i andra perspektiv.

Ifall man hela tiden tycker att stoet är tex en surmärr så kommer hon aldrig att få chansen att vara annat....och det är människan som "gjort" henne till det hon är, eftersom det mesta i dag går att bota och ifall det inte går att bota/förbättra så har människan valet att avliva.
 
Re: Min Utopi, se upp

Bara för att man inte uppfostrar sin häst att lyda minsta vink betyder inte att att hästen för den delen blir aggressiv, nervös eller apatisk.
Vem påstår det?
 
Re: Min Utopi, se upp

Man kanske skulle säga att hon inte var nöjd med att vara häst istället?
En travhäst utsätts för mer stress/press vid resor och tävling och prestationer än en "vanlig" häst som går hemma på gården. Därför valde jag ordet travhäst, och detta är ju ett travforum och jag har dessutom sett liknande symptomer på andra travhästar. :)
 
Re: Min Utopi, se upp

Okej jag kanske uttryckte mig dåligt. du skrev att man vill att hästarna ska springa och man stressar flyktinstinkten vilket leder till tappad livgnista, dåligt hull och ingen harmoni. Och där håller jag inte med. Bara för att man låter hästen springa och utnyttjar flyktinsinkten betyder det inte att den tappar livgnistan mm
 
Re: Min Utopi, se upp

Det där med " aldrig bli en liten Gose häst" har jag hört förr. Speciellt av en kvinna som faktiskt började tänka i andra banor och henns dominanta ledarsto gnäggar i dag glatt när hon kommer, vilar mot axeln och visar ett stort förtroende, en harmoni som inte kunnat uppstå så länge ägaren kallade henne för surmärr...
Humlan har i flera sitationer visat mig mer förtroende och att hon litar fullkomligt på mig, än vad de flesta andra häatsr någonsin skulle göra!
Humlan kan stå och kela och somna på Min axel, hon gnäggar om hon är långt bort och jag ropar på henne..
Härom veckan fastande hon med benet genom botten på en foderhink och det gjorde henne illa- trots att hon flög iväg med hinken runt benet i panik, så stannade hon på momangen när jag ropade hennes namn och det var bara gå in och ta loss henne...
Hon är trygg med mig... men det betyder inte att hon måste älska och uppskatta att bli borstad och pysslad med...

Alla som biter människan i baken vid böjprov har haft ONT!
Japp! Det var precis det jag sa- Hon bet mig i röven för att jag gjorde henne illa- Vilket inte är utmärkande för henne..
Jag jobbar som EquiTerapeut och om jag skulle vilja kan jag få vilken snäll och väluppfostard (trygg o välmående) häst som helst att visa ett aggresivt betende genom att göra den illa..

Detta som vi tycker är konstigt uppförande, surmärrs- principer (eller vad vi nu väljer att kalla det) är ju bara ett uttryck, ett försök för hästen att tala om att det inte står rätt till.
Japp.. Och Humlan talar tydligt om att hon inte ville stå så trångt i transporten som hon gjorde!
Hon bet mig i häcken för att det gjorde ont!
Hon talade om att hon inte ville ha främmande människor i hagen... och hon talar om att hon inte litar på och uppskattar främmande personer i sin närhet.. i stallet tar hon aldrig något (godis) från någon hon inte känner..
Hon talar även tydligt om vad hon tycker om att man slår till henne med tömmen i rumpan (vilket man i normala fall undviker)
Hon är även tydlig med vad hon tycker om typ smackningar, att man talar "bäbisspråk"...
Hon är oxå tydlig med att jag är hennes Människa- min sambo jag jaga henne i timmar i hagen om hon inte vill komma, då kan det räcka med att jag ställer mig vid grinden och säger Humlan så kommer hon travande..
Humlan visar att hon är pigg och glad genom att lägga svannsen på ryggen och sträcka på sig...
Hon visar att hon vill bli kliad på tuttarna genom att lyfta ett bakben så man kommer åt...
Hon visar att hon vill vara ifred i boxen, men på gången går det fint..
Humlan visar med hela kroppen, miner och utstråling hur kul hon tycker det är att träna både framför vagn och under sadel..
Vid massage är hon mycket tydlig på vilka ställen som behöver massage och vilka som inte behöver..
Spänner du utrustningen det minsta fel ligger du dåligt till..

Ser du, Humlan visar precis vad hon tycker om olika situationer... Ser du det som oharmoniskt tycker jag du ska tänka om, jag ser det som det är en häst som vet vad hon vill... Det är inte jag som bestämmer- Vi komprommissar!

Jag trodde det samma om min Trolla som ingen tordes ta i och har fått många olika benämningar. Jag var nära att ge upp med henne. Nu är hon lugn och harmonisk, glad och loojal -bara för att hon har fått sin kropp i balans efter många års helvete.
Jag gick i samma tankar som dig, Trolla kan aldrig bli gosig, men jag gav henne en chans, två chanser och tre. Och jag var själv tvungen att ändra min attityd, mitt sätt att tänka mitt sätt att se henne flera gånger innan jag verkligen såg henne, och kunde hjälpa henne.
De flesta vågar ta i Humlan och ha med henne och göra?
Och bara för att din häst led och hade ont, behöver inte det betyda att min häst gör det!
Jag har sagt det förut och kan ta det igen- Jag vet hur Humlan ser ut när hon är sjuk och mår dåligt psykiskt/fysiskt hon har varit kraftigt vanvårdad :mad:... jag har oxå sett henne dagligen sen hon var 6 månader och jag kan se från dag till dag om hon förändrats!
Du kan fortsätta tro att Humlan är en oharmonisk häst med en massa problem och jag kan i fortsättningen även skriva allt som tillskriver henne glädje, lust och lycka..
För om du tror att vi dagligen bråkar och har problem- att hon slår regelbundet osv,. så är du helt fel ute!

Humlan gillar inte att bli "beordrad" utan man får hela tiden göra saker på "hennes sätt" så att hon tycker det är kul!
Skulle du sätta dig bakom henne, köra upp på banan och ge henne ett "riktigt" jobb med pisken över ryggen, smacka och driva sista 500m- skulle Humlan aldrig mer sätta sin fot på en travbana... Sån är Humlan!
Låter du istället hon bestämma det mesta och istället för att jaga komma med glada tillrop- så ger hon sig aldrig..
Vill hon inte, sker det inte!

Jag refererar inte till Humlan som sur märr, sto eller piss märr... Hon är Humlan i mina ögon, en egen personlighet och detta är hon på gott och ont!

Tror du att Humlan är i normalt en häst som bits och sparkas, som aldrig sammarbetar- så har du fel!
Jag behandlar henne inte på något särskillt vis och avfärdar henne heller, vi tar dagen som den kommer ibland har vi lust att kela och ibland inte..

Jag älskar min Humlan! :love:
 
Re: Min Utopi, se upp

Öh? Kan du inte läsa hela texten innan du skriver något??

Jag frågande Rikkan varför hon uppfattade det som att just dessa beteende talade om att hon inte ville vara TRAVHÄST!

Vart fasen kan du läsa att jag tvingar min häst till något särskillt? :mad:
Vet du ens vad tävlingsinstinkt innebär? :confused: :confused: :confused:
 
Re: Min Utopi, se upp

En travhäst utsätts för mer stress/press vid resor och tävling och prestationer än en "vanlig" häst som går hemma på gården. Därför valde jag ordet travhäst, och detta är ju ett travforum och jag har dessutom sett liknande symptomer på andra travhästar.
Men detta beteende har ju Humlan utvecklat när hon bara varit "häst" alltså när hon går hemma på gårde och skrotar!

Jag fattar inte?
Skulle Humlan inte vilja vara travare för att hon inte vill åka trångt i transporten och sen helt plötsligt vilja bli travare igen när vi tar bort mellan väggen?
Kan man inte då istället säga- Humlan talade tydligt om att hon inte ville åka trångt!

Vill inte Humlan vara travare för att alla ranghöga hästar flyttade och helt plötsligt vart hon ranghögst på gården och testade om det även funkade på mig?
Det gjorde det inte och hon testade bara en gång!
Vad har det med trav att göra överhuvudtagen?

Visar Humlan att hon inte vill vara travare för att hon inte tycker om att ha främmat i hagen?

Om Humlan vägrat gå upp på banan, varit het/slö/apatisk att köra, "sur slagit", vägrat bli lastad, matvägrat, förlorat hull, varit glanslös, varit agressiv oavbrutet, inte velat volta, tok galopperat, skenat, stannat och inte velat gå, varit svår att ta in från hagen, varit något problem att rida eller liknade saker..
Så hade jag npg oxå funderat över om trav var det rätta...

Men om du skulle se henne på banan :love:
Om man tittar på folk runt omkring, ser man ett litet leende när de tittar på henne... För det första ser hon inte ut som alla andra, sen är hon väldigt liten och ser så in i helvete GLAD ut att man inte kan låta bli att le!

Jag har sett hästar som inte trivts med livet (hjälpt till hos bla. SHV) på flera olika ställen... Humlan är inte ens i närheten..
 
Re: Min Utopi, se upp

Jag ser inte ordet surmärr som något negativt. Absolut tvärtom!
De flesta av Sveriges toppston är ena riktiga ragator.
Och jag kan inte tro att dom har ont eller att det är nåt annat som är fel för annars skulle dom ju inte kunna prestera det dom gör.
Ordet harmonisk tycker jag inte klingar med travhäst.
En travhäst tycker jag ska vara alert men lätthanterlig och ska ha självförtroende. Och det är vad dessa ston har.
Ston är inga duvungar liksom hingstarna. Men hingstarnas beteende tolerar man tydligen mer och funkar det inte så kan man alltid göra valack av dom.

Till humelibumlan ang. hingstval: Min dam är betäckt med Petit Aubiose :D En otroligt lugn slitvarg.

MVH Eem
 
Re: Min Utopi, se upp

Din "humla" verkar vara väldigt lik min "lapp". Han visar väldigt tydligt var gränserna går. Vill han vara ifred då "talar" han om det. Gör det ont då både biter han och viftar med benen. Men att detta skulle betyda att han inte vill vara travhäst har aldrig jag tänkt på.. :confused: :confused:. Precis som du skriver så är min buse en rikti blänkare han också, springer gärna och visar upp sig överlycklig på banan. Den dag han inte vill vara med längre lär han nog visa det på något annat sätt än spetsade öron och studs i steget när han kommer till en bana. :love:
Så dom som tror att hästar inte vill vara travare bara för att dom vill stå brett i åkan osv har nog missuppfattat en del. :smirk:
 
Re: Min Utopi, se upp

Det är inte så konstigt att man börjar undra hur det står till med din häst, eftersom du ofta har använt negativa ord och dessutom varit väldigt frågande och funderat kring din hästs probelm. Eller förnekar du plötsligt det?

Detta är första gången som jag ser dig beskriva din häst som posivit. Det är skoj att höra. :love:Det ger en annan bild av dig och din häst.

Det är inte jag som bestämmer
Klart det är, det är du som ställer henne i transporten...
Det där med mellanväggen och mina teroier ang. monster i transporten har jag redan förklarat för dig, upprepade gånger. Förstod du inte vad jag försökte säga då, kommer du inte att förstå det nu heller.

Ser du det som oharmoniskt tycker jag du ska tänka om
Varför ska jag tänka om -när harmoni verkar saknas i din verklighet och jag strävar efter att fylla min tillvaro med just harmoni?
Det är valfritt. Precis som mina tankar är mina och dina tankar är dina.
Jag har mina hästar enbart för att dom skänker mig harmoni och jag kan ge det tillbaka. Fattar du?

Jag finner det lustigt att andra kan bortse från detta faktum, att hästen skänker människan harmoni, ifall den kan/får... :confused:

Det lustiga är att när du själv beskriver Humlans reaktioner så är det OK när jag beskriver eller ifrågasätter så blir du upprörd. Vi tar båda upp som saker som du själv ifrågasatt.
Skriver du saker om din häst, saker som lätt kan uppfatas som problem och negativa, så...

Som jag ser det så verkar det som vi tänker ganska lika, men du verkar inte vilja se det. Sedan är ditt inlägg lite rörigt i mina ögon, känns som du bara mal på med samma grejjer, trots att vi redan pratat om det mesta av detta. Jag ids inte ta upp samma saker flera gånger, tyvärr.
:angel:
 
Re: Min Utopi, se upp

Så dom som tror att hästar inte vill vara travare bara för att dom vill stå brett i åkan osv har nog missuppfattat en del.

Fin tolkning. Synd att du glömt mer än hälften....

Men kan man begära mer ifrån en människa som inte ens tänkt tanken på vad du utsätter din häst för, inte heller verkar reflektera över koncekvenserna av vad travtävling innebär för hästen?

Nej, du överraskar mig inte.
 
Re: Min Utopi, se upp

Hur många hästar som skrotar transporteras till och från banan för snabbjobb? Var det inte det du höll på med? :confused:

Jag fattar inte ditt resonemang, kanske för att det börjar vara så länge sedan att jag inte kommer ihåg detaljerna och ärligt talat, jag orkar inte bry mig längre heller.
 
Re: Min Utopi, se upp

Det är inte så konstigt att man börjar undra hur det står till med din häst, eftersom du ofta har använt negativa ord och dessutom varit väldigt frågande och funderat kring din hästs probelm. Eller förnekar du plötsligt det?
Eh? vad ska jag förneka? Att hon är som hon är eller?
Du har nog missat en hel del jag skrivit om henne.. :(
Just nu känns det som vi bara sitter och pratar förbi varandra och det missuppfattas och fel tolkas från båda håll..
Jag har visst skrivit trådar om hennes beteende på gott och ont.. Men det finns fler där jag "skryter" om min häst och vad hon gör som är positivt i mina ögon..
Men vill man ha en diskussion och lite nya tankar och ide´r känns det ju inte så nyttigt att skriva att min Humlan är världens snällaste och väluppfostrade häst...
Jag har haft problem på olika sätt med henne och då har jag frågat om dessa... om du på detta tolkat det som att jag bara ser negativt på min häst, har du missat en hel del..

Jag menade att det inte var JAG SOM BESTÄMMER i våran relation- Vi kompromissar i de flesta fall..
Jag förstod dig redan i transport tråden, där du upprepade gånger drog upp fall där hästar haft ont både här och där och tyckte att min häst borde ha detsamma!
Min häst hade inte ONT, hon tyckte det var obehagligt att stå så trångt!
Jag säger inte att din teori är bra och jag har den i bak huvudet... :) men just i detta fallet var det inte du som hade rätt.. och hade du haft rätt så hade jag sagt det..

Det lustiga är att när du själv beskriver Humlans reaktioner så är det OK när jag beskriver eller ifrågasätter så blir du upprörd. Vi tar båda upp som saker som du själv ifrågasatt.
Skriver du saker om din häst, saker som lätt kan uppfatas som problem och negativa, så...
Jo, jag har fått med mig att du gärna tolkar mina inlägg (negetiva) om att det är VARDAG för oss...
Vet en annan som gjorde precis det samma och detta berodde på att jag formulerade mig lite fel..
Jag har flera gånger försökt förklara för dig att Humlan inte är si eller så och att jag är fullt medveten om hur hon mår och hur hon förmedlar sig!
Jag uppfattar det inte som du argumeterar, utan du har bestämt dig för att det är si eller så och jag ska snällt rätta mig och FÖRSTÅ att jag har fel... DET är vad jag reagerar på..
Som på frågan varför Humlan inte ville va travhäst för att hon jaga folk ur hagen.. Fortfarande så har jag inte fått en Diskussion i ämnet.. :)

Vi tänker säkert lika och jag känner oxå som jag mal på om samma saker, det kan bero på att jag aldrig får ett "Jag förstår men tycker så här" ifrån dig.. du klipper fortfarande bara ut en snutt och svrar på just det..
Du är precis som min sambo- Vi har talat om detta redan= Jag har bestäm att det är så här.. :D :p

Hursom helst skriver jag som **** och vi verkar inte förstå varandra.. så ta dig hit så bjussar jag på kaffe under äppelträdet så ska du se att vi kommer förstå varandra inom 5 röda.. :D :banana:
 
Re: Min Utopi, se upp

Hur många hästar som skrotar transporteras till och från banan för snabbjobb? Var det inte det du höll på med?
Menar du att om jag 2 gånger i veckan åkt till en stor gräsäng hade Humlan uppskattat att stå trångt? :confused:
Humlan älskar sina snabbjobb, det har jag ju redan talat om?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 457
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp