Bukefalos 28 år!

ont av svanskappa vid backträning?

Re: var finns de välkörda travarna?

En farlig kombination, hävstång och uppkäkning. Tänk på bettets funktion under arbete. Vad är det som händer?
Två helt olika principer och två helt olika plasseringar av bettet i munnen. Det ena ska få hästen att böja på nacken med pannan framåt och det andra ska få hästen dra ut halsen med nosen framåt.
 
Re: var finns de välkörda travarna?

Jag skulle inte ens komma på tanken att använda det... om det var till mig du svarade, men du kanske svarade på ngt tidigare inlägg som jag gjorde?

*Nilema, bara kollar av så det inte blir fel*
 
Re: var finns de välkörda travarna?

Svarar allmänt baserat på kommentaren ang. pelham, stångbett.
 
Min Utopi, se upp

hej, bra inlägg. håller med om allt du skrev, men blir trött när alal säger -välkommen hem till mig så ska du få se på glada friska hästar" Jag pratar om proffstallen, har du ett proffsstall som inte innehåller något av nedanstående satsar jag med gott samvete en slant på en av dina hästar i lopp.
Det värmer att det finns hästälskare inom travet oxå, men vem är inte det här på buke?

vill oxå bara säga att jag gör det jag kan för att de hästar jag kommer i kontakt med ska få det bättre i den stunden, men man kan inte göra mera. ingen människa kan gå in till en travtränare o säga att: (ex på vad jag skulle vilja förändra i proffstallen)

bort med högrindar
sommarbete en månad.
omväxling förnöjer o förhöjer.
hage så mycket som möjligt, inte in vid 15 som det är nu på ex umåker.
fri tillgång på hö, istället för 10 kg kraftfoder.
ingen rökning i närheten av hästar.
ingen skrånande radio i stallet när hästarna är där.
boxluckor och
fönster i alla boxar.
strävan efter en harmonisk trygg häst, istället för en snabb nervös stackare.
röstkommando, inget klatchande med tömmar. (våld, stress)
ingen slagrem; -utan träning och undersökning varför hästen slår.
vid svullna ben efter jobb, vet koll och vila minst en månad (som det är nu lindas/blistras alla ben och träning fortsätter dagen efter, i ett av storstallen jag varit i häruppe)
hagkompisar, gärna fler än två så flockkänsla uppstår
kärlek till djuret hästen
kortare hovar
smalare bett, mildare bett (vilket kräver skolning/undersökning/vård av hästar som av nån anledning inte går att köra på vanliga bett.)
mjuka händer och daglig rykt/skötsel utan stress.
körutbildning av hästen, inte bara tuta o köra. Vilket kräver enormt mycket mera av kusken.
(bort med catchdrivers)

*En omöjlighet i många proffstall pga personalbrist, hagbrist, rädsla för skador och utebliven inkomst. Samt brist på kunskap om vad som gör en häst lycklig.

tyvärr, inget av detta kan jag själv ändra på, utan det måste tränaren för bövelen själv inse om han kan och tycker om hästen.
Många ridstall har samma rutiner. Så jag säger inget om att det inte finns i båda världar, men just här är det travet vi pratar om, och man kan inte skylla brister på att andra har det värre.

förresten:Vet nån om man kan anmäla kusken/hästen innan lopp till banveterinären? som privatperson alltså.

/j*
 
"Från däckel snett bakåt? om remmarna går bakåt så hindrar det ju att vagnen inte kan glida bakåt och ryggstyckets funktion är ju att förhindra att selen åker framåt."

Ryggstyckets funktion är att selen inte glider framåt, framför allt inte då hästen lägger sig till i käken. Om de som jag kallar draglinor(kanske heter ngt annat men jag har endast hört detta uttryck) då spänns stenhårt från däckeln bakåt till sulkyn så ger de det stöd hästen behöver utan att dra i svansen.

Jag veeet att det är förbjudet att köra m pelham, skulle bara stått "jobb" tack för påpekandet. Fast jag har en kompis som jobbade hos Uno Swed som har kört med det i löp men det var lääääääääänge sen
 
Är det dom korta stropparna du menar? (kommer inte ihåg namnet) som finns/funnits på remselar? då främst modeselar, ska kombineras med dom som går framåt sk "pullstroppar".

i såfall är jag med annars är jag helt nollställd....
 
Re: Min Utopi, se upp

Du har inte funderat på att söka nytt jobb.. Tror inte travet är helt rätt ställe för dig.
Ungefär som om ngn fr Greenpeace skulle jobba på ngt av våra kärnkraftverk :confused:
 
Re: Min Utopi, se upp

nej, eftersom hästar är levande varelser kan jag påverka dem den dagen jag sköter stallet, ett kärnkraftverk är inte påverkbart utan att få sparken.

Det finns bra travstall oxå. Har varit i två sådana oxå :)
/j*
 
ja men den här tråden handlade om backträning och då behöver man väl inte ha checkrem???


mvh rymdentusiasten :bump:
 
hävstångsbett är förbjudna under all körning även träning utan check. jag tror tom att det är förbjudet att äga ett om man har licens för trav...


mvh rymdentusiasten :bump:
 
Ja säkert eftersom pelham och pessoa är tillåtet i montélopp så kommer säkert inspektörerna ut och kollar "Du äger en pelhamstång och tränar en travhäst som inte är montékvalad, så då åker licensen" :o :o :o
Om du ska skriva inlägg så var åtminstone SAKLIG! det har varit lite väl osakligt från din sida. De människor som inte är så insatta kanske trot på dig.

Detta står att läsa om på Travsport under Nyheter / Montéregler...

/// ghost

(Som har ett antal antika tortyr-bett i en bod, jag kanske blir av med licensen!!!)
 
Re: var finns de välkörda travarna?

Jag var med för ungefär en vecka när Järvsäfaks gick ett fältarbetstest, och då hade han ett vanligt bett (vet ej om det var tre eller två delat) och inget entömsbett.
Bakom Järvsöfaks finns det en mycket kompetens tränare, som inte skulle sätta på sina hästar vad som helst. Vi får väl kolla i dag! :)
 
Re: Min Utopi, se upp

tänkte skriva lite vad jag tycker om dina punkter och för att göra det kanske jag ska berätta min bakgrund: Har jobbar i travstall sedan jag var 14 (är nu 22) gått på naturbruksgymnasie, arbetat heltid både hos proffs och amatör, och håller nu på att avsluta min hippologutbildning.

Högrind:Där håller jag med.
Sommarbete: Vem har sagt att man inte kan ha hästen på sommarbete och tävla/träna samtidigt?
Omväxling förnöjer: Visst, men det är inte lätt att vara omväxlande om man tränar på en bana
Hage mycket: Självklart det är ju det naturliga
Fri tillgång till hö: Visst, om hästen fungerar på det
Rökning: Självklart inte, annat är bara korkat
Radio: Tror inte hästarna mår dåligrt at lite musik
Boxluckor: Visst
Harmonisk häst: Tror inte många strävar efter oharmoniska och stressade hästar
Röstkommando: Du har aldrig kört lopp va? Jag kan säja att man måste ha en mycket bärande röst om hästen ska höra en, och då kan man inte ha utryckare. D
Ingen slagrem: Tro mig, hästar kan slå av andra själ än att de har ont!
Svullna ben: Visst kan en häst behöva vila om den har svulla ben, men det är stor skillnad om den är svullen i en kotsenskida eller om den är tjock i en sena t. ex.
Hagkompisar: Inte alla hästar kan ha hagkompisar (jag menar inte bara hingstar, som jag för övrigt tycker kan gå i hage med andra hingstar och har så gjort själv flera gånger)
Kärlek till djuret: Inte många som håller på med hästar gör det för att de hatar dem (eller för att bli rik för den delen heller!)
Kortare hovar: Hästen ska ha sin naturliga hovvinkel. Punkt slut.
Smalare bett: Ja, om hästen fungerar på det.
Mjukare händer: en självklarhet
Körutbildning för häst: Här fattar jag inte var du pratar om
 
då är det "utrustningsexperterna" på viss travskola som har fel.. undrar om de lär ut annat som är fel.

fö håller jag med rikkan komb check/hävstång ÄR farlig komb.



mvh rymdentusiasten :bump:
 
kommer dessutom aldrig tro på att utrustning kan ersätta fingertoppskänsla vilken hästsport man än håller på med.
travet håller hög klass när det gäller denna fråga ändå trots alla remmar,stänger mm mm.



mvh rymdentusiasten :bump:
 
Jag säger inte emot om att det är en knäpp kombination med t. ex. pelham och käk. Själv skulle jag aldrig komma på idén att testa... Skulle faktisk inte rida monté på pelham heller då jag inte tycker att de kan ta stöd i bettet på samma sätt som på ett travbett. Fast jag slutade ju montékarriären för 20 år sen...

/// ghost
 
Re: Min Utopi, se upp

Harmonisk häst: Tror inte många strävar efter oharmoniska och stressade hästar

Hur många innom travet vet vad man ska göra, förebygga, för att inte hamna i den situationen?

Hur många väljer sedan att ändra sig själv eller dom faktorer som påverkar hästen i negativ riktning? :confused:

Personligen tror jag att kunskapen om hästen, hästkännedom, kan bli bättre än det vi ser i dag. Då menar jag rent generellt, över hela landet.


Ang. Musik i stallet.
Enligt undersökningar så är det omväxlingen som är positiv för hästen. Alltså inte musiken i sig utan när du stänger av musiken och det uppstår tystnad. Indisk musik, rytmer är tydligen poppis och hårdrock är pyton. Men det säger sig själv, eftersom hästen är en känslig individ.
 
:)Det verkar svårt det här..nej detr är inte de remmarna. De här är ca2,5 m långa. Men alltså här pratar vi utrustning från 60-70talet. Jag får väl bjuda hem dig t mig o kolla på de här grejorna :d
Sen var det nån som la in nån kommentar om att det här gällde backträning o då har man inte käk.....vilken tur att du sa det...jag som kör med gomtryckare o käk i backarna här hemma..får nog sluta(detta kallas ironi och det brukar man kunna uppfatta fr o m 11-årsåldern) Att jag nämnde käk var för att beskriva ett av sätten att använda de s k draglinorna
tck
 
ni hävdar att man kör backträning utan check som om det vore självklart för alla och en var!
det finns ju de som kör omkring med uppkäkade hästar för att de inte ska slå mm mm
man ska inte ta på sig något om man inte känner sig träffad. man kan inte hävda att alla gör rätt även om många säkert är medvetna om det egentliga ändamålet med div utrustning.

hälsningar från en som älskar trav men som inser att det finns många olika uppfattningar om vad man ska ha utrustningen till.


lessen för att hävstång är tillåtet...många inom travet har faktiskt alltför hårda händer hur mycket ni än försöker bevisa motsatsen. och i sådana händer blir hävstång inget annat än ett tortyrredskap. men är det tillåtet så har man ju det att stödja sig på ifall det går snett.

man ser det man ser...
de som tror att travet redan är perfekt i sin helhet kommer inte att vara samma personer som för sporten framåt.


mvh rymdentusiasten :bump:
 
Re: Min Utopi, se upp

Jag tror att de flesta travtränarare vet hur man gör en häst lugn och harmonisk men vill inte ha sådana hästar med argumentet "vi utnyttjar ju faktiskt deras flyktinstinkt i loppen" vilket i och för sej är sant. Personligen tycker jag att hästar nog kan vara både harmoniska och bra tävlingshästar dock, jag menar bara titta på värdens snabbaste häst! :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 248
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp