Bukefalos 28 år!

Ont i bakknäna...erfarenheter......?!?!?!

S

Sudd

Vad har ni för erfarenheter när hästarna får ont i bakknäna,
hur har ni behandlat och vad har det berott på ????
 
Beror på at hästen arbetar fel. Travare tex får ofta ont i bakknäna så man kan anta att deras sätt att gå skapar onda bakknä. Alltså är det en bra ide att se över formen du rider din häst i. Bra för bakknäna är mkt skritt, klättring etc.
 
"Beror på at hästen arbetar fel"
Om man drar det krasst,ja. Men min har till exempel precis opererats för Osteochondros (lösa benbitar) i bakknät. Och det beror inte på ridningen!
 
för att vara petig - nä, för att det skall bli korrekt - ;)
Det finns "knä" inte "bakknä".
Leden på frambenet heter karpal-led. Carpus. Kolla på dig själv, hästen går på en tå, inte har du ett knä på fingret?

jag har en häst som behandlats i ett knä, nu är hon bra och jag hoppas hon så förblir. Men hältor i knän är svåra att se, därför kan de vara svårbehandlade när de väl diagnosticerats, har jag lärt på Buke. Leden är en stor led, småleder är tydligen lättare att behandla.


:)P
 
Då får du ju skriva det ju..... :smirk:
Men det är samma saker som är bra, skritt och galopp, men ingen trav, öva bärighet i skritt med hög ryggaktivitet och använd inte metoden driv och dra för att få den att trampa under.
Skor med grepp i tex broddar vill man gärna undvika för att skona bakknäna, men det är inte heller bra att de glider...
 
Fel ridning vet jag inte riktigt, tränar regelbundet för intstruktör och hon säger inget om det..och hon är en BRA tränare och välkänd.
Sen var han hur fräsch som helst innan vintervilan, det var nu när jag skulle sätta igång honom som han började protestera och då kollade jag upp honom. Så det är när han stått som han fått ont..?!?!? och vi har tagit det superförsiktigt när jag satte igång honom, så för hård igångsättning är det inte.
 
Det kan vara knästräckarmuskulaturen som blivit ansträngd, typ träningsvärk...att just travare kan få ont i bakknäna beror på att dom avlas för bred gång bak och kommer upp i så höga hastigheter, dessutom är många raka i haserna...detta åtgärdas genom träning så dom orkar att hålla upp aktionen...men ofta är det knästräckarmuskulaturen som spökar faktiskt.
 
Nu har ju inte jag någon travare, men vi har även travhästar och dom har som du skriver haft problem ibland med knästräckarfästena..så det håller jag med om.
Men min ridpolle då ???
 
Men tror du inte det kan vara nån form av träningsvärk??eftersom det börjar nu när du satt igång hästen...även om det är lugnt :)
 
hmmm är ju lite tveksam om skritt 3dgr i veckan ca 30min varje gång kan ge träningsvärk..har strechat noga efter varje ridpass. Men han är åtgärdad lite nu och fått lite vila igen, plus en annan skoning..kan bero på det också. Han var lite låg i trakterna i bak.
Vi får se...!
 
Min häst fick ont där som första symptom när han var felskodd. Efter det kom ryggont, sen ont i haserna och hovlederna.
 
Oj då... låter ju som tur att jag kom på det i rätt så tidigt stadium och skoningen är tillrättad..Hoppas det inte blir fler skavanker nu då .
 
för att vara petig - nä, för att det skall bli korrekt -

Hur är det ställt med kunskapen egentligen?? :cool: Knä på fingret??? :confused:
Hästens framknä motsvarar vår armbåge....
 
;) är det inte handleden som är karpalleden?
Hästens armbåge måste väl motsvara vår armbåge?
 
När jag frågade vet (eller rättare sagt, de förklarade för mig när jag kallade det framknä :p) så motsvarade det vi kallar framknät vår handled. :)
 
Sorry, är trött idag!
Tänkte självklart handled men skrev armbåge.... vet inte hur det gick till :confused: Ska skärpa mig!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 654
Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Freazer
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp