OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Pernilla_

Trådstartare
Hej!Min hyrhäst har nyligen stått på helsingborgs djursjukhus p.g.a sandförstoppning. Då har han vatt stillastående i ca 2 veckor,så jag har börjat sätta igång honom nu i ca 1 vecka. I måndags och i onsdags så gick han bara 1-2 nybörjarlexioner där de bara skritta och travade,och det är det jag håller på med jusst nu,hade INTE börjat galoppera!

Men...Igår fredag,då var det 1 vecka sen jag börja rida honom igen,när det va ridskola,men de sämsta grupperna galoppera osså. Så,jag sms:a ridskolechefen och min hyrhästs "ägare"(föreningens), om hur vi ska göra,om jag ska rida honom eller vad? Fick inget svar, men jag tänkte att hon tänkte så att det ordna sig,och jag litar på henne. Men det är inte henne jag är besviken och arg på,utan det är ridläraren. forts.
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Jo,för att jag var inte i stallet då,för att mi klass höll i ett disco,så jag var tvungen att va där. Men sen SMS:ade minm kompis mig och sa att både min häst OCH hennes häst(som har skav från shabraket och ett sparksår på bakbenen,och som egentligen bara skulle gått EN LUGN LEXION BARBACKA) hade gått 3 lexioner!!!Och de hade hoppat alla tre!!!:eek::cry:
Så jag blev förståss SKITFÖRBANNAD,och skiträdd och orolig! Jag hade nämligen inte börjat galoppera honom än,och alla tre lexionerna var sammanlagt 2 h 15 min, och eftersom de HOPPADE så galopperade de mkt!!! Jag var ju jätterädd att han kunde fått t. ex en korsförlamning m.m! Och min kompis häst är jätteskygg så fort man NÄRMAR sig ryggen på den!:eek:
Så egentligen så hade ja kunnat börja galoppera idag(gjorde det bara jättelite) men nu vill jag inte göra så mkt, är rädd att han kanske har typ träningsvärk eller ngt sånt!


Behövde bara skriva av mig lite,men också höra vad ni tycker!

//Pernilla:cry:
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Är inte ridläraren kompetent nog till att bedöma hur mycket hästarna kan gå, och vad de kan göra på lektionerna?
Om du är missnöjd tycker jag att du ska prata med ridskolechefen.

Immer
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Min kompis häst 20 år + hobbyhäst, har gått i hagen 08.30-15.30 i sex veckor pga kompisens sjukskrivning. Hästen har promenerats vid hand tre gånger a 20 minuter under dessa veckor. Skrittades 25 minuter i måndags, med bocksprång och i stort sett avkastning av ryttaren. Longerades i skritt o trav i tisdags, vilade onsdag, skrittades 25 minuter i torsdags med bock och bus. Löslongerades i paddock fredag 10 minuter, mestadels självvalt trav och galopp, samt reds därefter skritt och trav, mestadels trav dressyrarbete med krav, för att inte hästen skulle få frispel i fyrtiofem minuter. Hästen var varken svett eller andfådd.

Varför ska då en häst, som i ordinarie fall går både ridlektioner och rids av "hyresvärd" flera gånger i veckan, avlida av att sättas igång i stort sett som vanligt efter 14 dagars konvalescens, när en 20 år + hobbyhäst kan sättas igång i stort sett som vanligt efter åtta veckors semester?

Och som Immer säger, borde inte en ridlärare som står under ridskolechef och styrelse ha sån pass koll, att den ser vad en häst klarar av?
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Det är lite dålig bakgrundsinfo, men om det är du som har ansvaret, så är det riktigt dåligt, att de bara kör över dig totalt. Du borde vart med på ett hörn även om det bara är så att du hyr hästen från ridskolan.
(Men träningsvärk däremot är ju inte så farligt.)
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

ok,tack. Jo altså,den ridläraren har inte jag gillat sen innan p.g.a att min häst eg ska gå 1 lexion mindre varannan fre för jag är med i ett avdelningsridningslag och vi tränar då,och det har ridskolechefen också gått med på. Men så har det ju inte blivit utan han har fått gå 3 lexioner ändå, så att jag inte kunnat rida!
Jag galopperade bara jättelite med honom igår lördag,för jag var rädd att han var trött.. Men det som också retar mig är att de eleverna som inte har en aning om vad han och jag har fått gå igenom förstår inte hur stort det är för mig och min ponny att för första gg galoppera tillsammans på länge!:cry:Och det hade ju jag helst varit den första att göra...
De tkr inte det är ngt sp att galoppera på honom...Faktum är att han är känd som den "sega häste" vilket inte alls är sant!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till,ridskolechefen har inte svarat på mitt SMS,och jag vill bara gå hem och skälla ut den ridläraren!!!:cry:
Och som sagt,det känns som om de bara har kastat bort allt mitt arbete och kört över mig...
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Jg försåtr dig om det kan kännas taskigt att du inte får vara mer med och bestämma men samtidigt hyr du bara hästen. Det är ridskolan som bestämmer över honom och han är antagligen en viktigt kugge för att det ska gå runt med lektioner osv. De har antagligen inte råd att sätta igång en häst så långsamt som man kanske ibland kan önska.

Att blanda in eleverna i det här känns ganska meningslöst, de har om möjligt ännu mindre att säga till om. Så vitt jag vet är det väl ridlärarn som delar ut hästarna, inte eleverna? Och hur ska de kunna veta din historia med hästen? De rider de hästar som erbjuds dem - mycket mer kan man inte begära. Sen kan man kanske tycka att ridlärarn borde skitit i att ha med honom alla tre lektioner men det har ju inget med eleverna att göra.
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Men det som också retar mig är att de eleverna som inte har en aning om vad han och jag har fått gå igenom förstår inte hur stort det är för mig och min ponny att för första gg galoppera tillsammans på länge!:cry:Och det hade ju jag helst varit den första att göra...

Handen på hjärtat - är det inte där skon klämmer?
Någon annan fick galoppera din häst innan du själv fick göra det?

Du bör avvakta ridskolechefens svar innan du pratar med ridläraren, så att du inte gör något överilat.

Immer
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

min häst eg ska gå 1 lexion mindre varannan fre för jag är med i ett avdelningsridningslag och vi tränar då,och det har ridskolechefen också gått med på. Men så har det ju inte blivit utan han har fått gå 3 lexioner ändå, så att jag inte kunnat rida!

Det är ju helt fel. Ni har väl ett kontrakt där det står hur många lektioner hästen ska gå?

Immer
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

*delvis KL*


Jag misstänker att TS inte är så gammal, minns ni inte själva känslan av att någon annan skötte ens sköthäst på ridskolan, eller att bli överkörd bara för att man var yngre?


Inte alls skoj.

Nu kan jag iofs ha fel, men jag tror inte det. Sättet TS skriver på får mig att misstänka att hon kan vara i tonåren (och förlåt massor TS om det är så att du passerat 20!).

Att få kritik i detta läga förstärker bara den negativa känslan hos TS.

Istället tycker jag vi borde uppmuntra henne.
Konstruktiv kritik är förvisso bra, men inte alltid lämplig till yngre bukefalister.


Kanske bara jag som missuppfattar det hela?
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Handen på hjärtat - är det inte där skon klämmer?
Någon annan fick galoppera din häst innan du själv fick göra det?

Du bör avvakta ridskolechefens svar innan du pratar med ridläraren, så att du inte gör något överilat.

Immer

Det spelar ingen j*vla roll- ingen rider hästen DU ansvarar för på ett annat sätt än DU sagt. Punkt. Det finns ingen diskussion i det hela, om TS ville galoppera först på hästen- ja då får hon det eftersom hon HYR hästen, hon ANSVARAR för hästen och hon BESTÄMMER över vad som ska ske med den. Hon bestämmer också hur igångsättningen ska ske och det kan ingen annan säga något om.
Det är skitdåligt av ridlärarna att gå emot vad hon har sagt och hade det varit jag hade jag faktiskt sett till att hon vetat att hon lever! Bara dålig stil och nedtryckande beteende från ridlärarna faktiskt.

Tillägg: aj vad arg jag lät, inte riktat till dig Immer, bara dumma människor som skiter i vad man säger till dem. >_>
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Men det hela handlar väl till syvende och sist om vad det står i kontraktet?
Vad jag förstår är det ridskolan som äger hästen, och i kontraktet står det förhoppningsvis vilka rättigheter TS har. Uppenbarligen står det att hästen ska gå ett visst antal lektioner per dag.
Att hyra en häst på en ridskola innebär kanske inte alltid att man har full bestämmanderätt över den?

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Jag håller med Immer här.

Troligast hyr hon inte hela hästen, utan en del av den. Vilket innebär att hon Egentligen inte har hela ansvaret, och inte heller har sista ordet.

Sen är det dålig stil av ridskolan att öhvt. inte följa kontraktet. Tummen ner för det.
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Men det hela handlar väl till syvende och sist om vad det står i kontraktet?
Vad jag förstår är det ridskolan som äger hästen, och i kontraktet står det förhoppningsvis vilka rättigheter TS har. Uppenbarligen står det att hästen ska gå ett visst antal lektioner per dag.
Att hyra en häst på en ridskola innebär kanske inte alltid att man har full bestämmanderätt över den?

Immer

Eftersom TS har haft all ansvar att rida igång hästen efter konvalescensen antar jag att hon har huvudansvaret för hästen och därmed bestämmer ungefär hur mycket hästen får gå. Annars skulle väl ridlärarna "beordrat" henne att rida den si och så innan den går lektion- alltså uppfattar jag det som att hon har huvudansvaret.

Sen är det också föreningen som äger hästen, inte ridskolan. Blir automatiskt lite skillnad.
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

OK, det är föreningens häst. Men den är ju i ridskoleverksamheten och det är därmed ridskolechefen som ansvarar för den.
Så var det i den förening jag var med i. Hästarna ägdes av föreningen (dvs medlemmarna) men användes i ridskoleverksamheten, och ridskolechefen hade styrelsens mandat att ansvara för hästen.

Och faktum är att vi har för lite bakgrundsinformation för att spekulera i vem som har ansvaret för hästen - ingen av oss har ju sett vad det står i kontraktet.

Immer
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

ja,det är oftast inte jag som har det allra sista ordet,utan chefen...Men jag säger ju till henne t. ex när det är ngt med sadeln m.m så får jag hjälp, det är iallafall bra!=)
Men fortfarande denna nonchalanta ridläraren,som säger till min kompis när hon säger till ridläraren att hennes häst har skav och inte ska ha sadel: Nej hon har inte alls ont! , när hästen skyggar så fort man petar henne på ryggen!:eek:
 
Sv: OpÅlitlig RidlÄrare!:'(

Min kompis häst 20 år + hobbyhäst, har gått i hagen 08.30-15.30 i sex veckor pga kompisens sjukskrivning. Hästen har promenerats vid hand tre gånger a 20 minuter under dessa veckor. Skrittades 25 minuter i måndags, med bocksprång och i stort sett avkastning av ryttaren. Longerades i skritt o trav i tisdags, vilade onsdag, skrittades 25 minuter i torsdags med bock och bus. Löslongerades i paddock fredag 10 minuter, mestadels självvalt trav och galopp, samt reds därefter skritt och trav, mestadels trav dressyrarbete med krav, för att inte hästen skulle få frispel i fyrtiofem minuter. Hästen var varken svett eller andfådd.

Varför ska då en häst, som i ordinarie fall går både ridlektioner och rids av "hyresvärd" flera gånger i veckan, avlida av att sättas igång i stort sett som vanligt efter 14 dagars konvalescens, när en 20 år + hobbyhäst kan sättas igång i stort sett som vanligt efter åtta veckors semester?


Det där tyckte jag var ovanligt fånigt sagt. En äldre häst som stått 8 veckor kan mycket väl ta skada av att ställas av och sen sättas igång sådär. Det är kanske inget som märks omedelbart, behöver inte hända ngt öht, men det KAN göra det, så jag tycker det var våghalsigt att göra så. Så hade inte jag gjort med min häst iaf. Leder, muskler, senor och ligament blir stelare och skörare med åldern och kan faktiskt ta stryk av en sån plötslig igångsättning. Hoppas att den aktuella hästen inte gjorde det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 058
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 592
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 501
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp