Operation av trubbnos (mops)

Jag ser det som en fråga om djurskydd. Att inte behandla hunden omgående låter i mina lekmannaöron som ett brott mot djurskyddslagen. Det finns ju inga andra åkommor som man kan resonera likadant om. Tror du att du hade klarat en inspektion av länsstyrelsen?

De får gärna komma hit, jag skriver i forumet för att få hjälp hur jag ska göra. Jag hade varit mer tacksam om ni tipsat om bra veterinärer och kliniker i Skåne området än att skälla. Som sagt det är ingen fråga om pengar problem, pengar går alltid att ordna, men ja ni som tycker jag ska avboka min långresa, och slänga 30-40 . 000 i sjön så är det inte något tänkbart just nu, men vill såklart min lilla mops ska må bra, och kunna njuta av denna sommaren med. Så ja jag kommer att kolla på operation inom de snaraste (helst denna månad) har även skrivit i fransk bulldog forum för tips.

Ni som vill vara elaka och inte ge råd kan sluta kommentera. Tack.
 
Fast folk skäller inte, de konstaterar att det enda rätta för hunden är att få stopp på dess lidande - endera genom operera snarast möjligt oavsett vad du annars har på schemat, eller avliva. Det är ingen här som skriver något för att vara elak, utan för att de är måna om djurs välmående. Tyvärr framstår du som att du inte är det, eftersom du upprepar hur besvärligt det blir för att du ska resa iväg, för att du måste anpassa dina aktiviteter så att hunden inte får andnöd, osv, osv. Allting verkar bara handla om hur jobbigt det blir för dig, inte att hunden skulle fått möjlighet till operation för flera år sedan så att den kan få en chans att andas hjälpligt. Så ursäkta, men jag förstår faktiskt att de som svarat hittills blir förskräckta.
 
Fast folk skäller inte, de konstaterar att det enda rätta för hunden är att få stopp på dess lidande - endera genom operera snarast möjligt oavsett vad du annars har på schemat, eller avliva. Det är ingen här som skriver något för att vara elak, utan för att de är måna om djurs välmående. Tyvärr framstår du som att du inte är det, eftersom du upprepar hur besvärligt det blir för att du ska resa iväg, för att du måste anpassa dina aktiviteter så att hunden inte får andnöd, osv, osv. Allting verkar bara handla om hur jobbigt det blir för dig, inte att hunden skulle fått möjlighet till operation för flera år sedan så att den kan få en chans att andas hjälpligt. Så ursäkta, men jag förstår faktiskt att de som svarat hittills blir förskräckta.

Då måste jag ha formulerat mig fel. För det är absolut inte så jag menar. Mina djur går före allt, Jag blir dock orolig när folk bara skriver operera nu, jag vill kolla upp klinker referenser osv. Finns risker med alla operationer men ingen nämner risker? Har läst att vissa hundar har dött efter op att allt svullna upp och de kvävdes. Så klart man är orolig. Så fort de är dåligt väder så andas hon normalt, de e när de blir kvavt i luften och solen kommer som de blir jobbigt för henne. Därför jag faktist överväger att operera henne nu så hon klarar sommaren utan att lida i onödan. Hon kommer aldrig andas som min andra hund eller orka lika mycket men det är helt enkelt en livstil att leva med en mops, man får vara mer försiktig och anpassa sig. Det är inget jag har klagat på då det var JAG som valde att skaffa en mops.
 
Alltså i din hunds fall så tycker jag att det är hugget som stucket, genomgå op och få en chans till bättre andning trots eventuella risker, eller fortsätta ha skitdålig andning tills den klappar ihop iallafall pga syrebrist. Annars ser jag tyvärr bara avlivning som det kvarvarande alternativet, eftersom man med säkerhet vet att en död hund inte lider.

Det där snacket om att hon aldrig kommer andas som andra hundar, det ser mest ut som den typiska hemmablindheten som många trubbnosägare dras med. Att titta på sin hund som flåsar så den håller på att storkna när det blir lite varmt och säga "jamen det är så rasen är" gör inte att någon framstår i bättre dager. Nej, klart att en hund med minimalt med näsa inte kommer ha optimal andning, men det ska inte vara något man använder för att låtsas om att det är okej att de inte orkar annat än att gå hemma och lalla på gården i maklig takt. "Livsstil" my ass.
 
Då måste jag ha formulerat mig fel. För det är absolut inte så jag menar. Mina djur går före allt, Jag blir dock orolig när folk bara skriver operera nu, jag vill kolla upp klinker referenser osv. Finns risker med alla operationer men ingen nämner risker? Har läst att vissa hundar har dött efter op att allt svullna upp och de kvävdes. Så klart man är orolig. Så fort de är dåligt väder så andas hon normalt, de e när de blir kvavt i luften och solen kommer som de blir jobbigt för henne. Därför jag faktist överväger att operera henne nu så hon klarar sommaren utan att lida i onödan. Hon kommer aldrig andas som min andra hund eller orka lika mycket men det är helt enkelt en livstil att leva med en mops, man får vara mer försiktig och anpassa sig. Det är inget jag har klagat på då det var JAG som valde att skaffa en mops.

Om det är som du skriver med din hunds andning så är även de värsta riskerna värda att ta. Den har inget liv eller livskvalité nu. Och det spelar ingen roll om det "bara" är på sommaren. Att den inte har livskvalité 4 mån av 12 är mycket illa.

Jag skulle tveklöst ta bort mina om de led 4 mån per år och det inte gick att fixa.
 
Då måste jag ha formulerat mig fel. För det är absolut inte så jag menar. Mina djur går före allt, Jag blir dock orolig när folk bara skriver operera nu, jag vill kolla upp klinker referenser osv. Finns risker med alla operationer men ingen nämner risker? Har läst att vissa hundar har dött efter op att allt svullna upp och de kvävdes. Så klart man är orolig. Så fort de är dåligt väder så andas hon normalt, de e när de blir kvavt i luften och solen kommer som de blir jobbigt för henne. Därför jag faktist överväger att operera henne nu så hon klarar sommaren utan att lida i onödan. Hon kommer aldrig andas som min andra hund eller orka lika mycket men det är helt enkelt en livstil att leva med en mops, man får vara mer försiktig och anpassa sig. Det är inget jag har klagat på då det var JAG som valde att skaffa en mops.

Fast samtidigt skriver du att hon andas ansträngt även när hon sover.
Det är inte okej någonstans.
Livsstil att ha en hund som inte kan andas?
Hör du inte själv hur fruktansvärt det låter?
 
Då måste jag ha formulerat mig fel. För det är absolut inte så jag menar. Mina djur går före allt, Jag blir dock orolig när folk bara skriver operera nu, jag vill kolla upp klinker referenser osv. Finns risker med alla operationer men ingen nämner risker? Har läst att vissa hundar har dött efter op att allt svullna upp och de kvävdes. Så klart man är orolig. Så fort de är dåligt väder så andas hon normalt, de e när de blir kvavt i luften och solen kommer som de blir jobbigt för henne. Därför jag faktist överväger att operera henne nu så hon klarar sommaren utan att lida i onödan. Hon kommer aldrig andas som min andra hund eller orka lika mycket men det är helt enkelt en livstil att leva med en mops, man får vara mer försiktig och anpassa sig. Det är inget jag har klagat på då det var JAG som valde att skaffa en mops.
Absolut händer det att de svullnar efter operation, ibland så illa att inte ens en tracheostomi hjälper.
Jag har dock sett det hända på trubbnosar som är opererade av annan orsak också.

När man lägger ner en andningstub i halsen inför operation så får man i 9 fall av 10 plats med otroligt små storlekar i förhållande till hunden när det gäller tex mops.
Säg att en hund av mopsens storlek (och kanske 8 kg) men med normalt byggd skalle, får ner en nr 6 eller 7 i tubstorlek (siffran står för den inre diametern i mm i andningstuben). Hos en mops tex får man ner 4,5 eller i bästa fall 5.
Dessa mm låter inte mycket men det är det. Så smala andningsvägar kan de ha. Det är mer större katt (5 kg ej fet) storlek på tuben...

Man vill ha så stor tub som möjligt, men inte för stor då man lätt kan skada luftstrupen annars.
 
Då måste jag ha formulerat mig fel. För det är absolut inte så jag menar. Mina djur går före allt, Jag blir dock orolig när folk bara skriver operera nu, jag vill kolla upp klinker referenser osv. Finns risker med alla operationer men ingen nämner risker? Har läst att vissa hundar har dött efter op att allt svullna upp och de kvävdes. Så klart man är orolig. Så fort de är dåligt väder så andas hon normalt, de e när de blir kvavt i luften och solen kommer som de blir jobbigt för henne. Därför jag faktist överväger att operera henne nu så hon klarar sommaren utan att lida i onödan. Hon kommer aldrig andas som min andra hund eller orka lika mycket men det är helt enkelt en livstil att leva med en mops, man får vara mer försiktig och anpassa sig. Det är inget jag har klagat på då det var JAG som valde att skaffa en mops.

Ja, det finns absolut risker med operationen. Men det finns ju motsvarande risker med att inte operera - vi vet inte hur varm den här sommaren blir, risken att hon får en total andningskollaps tror jag inte är något för dig att bortse från. Och bortsett från "i värsta fall"-risken så är det vad det verkar ett faktum att hon kommer att fara illa? Visst har vi haft det ovanligt varmt sista veckan eller så, men det är ju ovanligt varmt för att vara maj. Inte ovanligt varmt för att vara sommar i Skåne, tvärtom väntar väl sannolikt rejält mycket varmare väder framöver. Under ganska lång tid. Problemet är alltså inte bara att det innebär en risk med att operera, eller ens att det innebär en risk med att inte operera, utan att det innebär säkert lidande att inte göra det. Det är inte något man kan bortse från tycker jag.

Jag var iväg och tränade i Slottsparken i Malmö igår (för ickeskåningar: det var varmt igår, 25-30 grader kanske, och det finns visserligen skugga i parken men det är ju de öppna gräsytorna som var aktuella för träning) och innan vi for så slängde jag in min hund i duschen för att blöta ner honom och hålla honom sval både för bilresan och för att kunna räkna med att han skulle prestera optimalt i träningen. Det är en sån grej som känns lite på gränsen för mig (han är ju också trubbnost om än långt ifrån mopsnivå) och jag får kolla av med samvetet om jag är ok med det eller ej. Om jag skulle göra det för att jag vore orolig för att han skulle klara värmen, eller om det vore något som behövdes för att klara en promenad, eller över huvud taget om det blev något så normalt att jag inte skulle tänka på det längre, då hoppas jag att jag skulle haja till och inse att det är inte ok. Det är inte ok. Vad är det för liv att fara så illa i sin kropp, att inte få luft, att överhettas utan möjlighet att svalka sig?
 
Som sagt det är ingen fråga om pengar problem, pengar går alltid att ordna, men ja ni som tycker jag ska avboka min långresa, och slänga 30-40 . 000 i sjön så är det inte något tänkbart just nu

Jag satt nyligen i en liknande sits, med en unghund som skulle opereras mitt under den månad då jag är utomlands och jobbar. Det kändes så klart åt helsicke fel, men han fick bo hos en betrodd hundvakt under min arbetsmånad, och de körde honom till djursjukhuset.

Likaså valde jag att operera ut 2 stora tänder på en annan unghund nu i vintras, som inte försäkringen täckte. Enligt andra uppfödare "klarar de sig bra även om tänderna går upp i gommen", men för mig stod valet mellan livskvalitet(operation) eller avlivning. Det finns helt enkelt inte på kartan att låta en hund gå med smärta eller lidande (andnöd, ffs!!) utan att åtgärda det. Kosta vad det kosta vill, eller avliva hunden!
 
Självisk? Jag vill ju göra något åt det, jag är ledsen för det är en sönderavlad ras och jag borde inte skaffat en mops ifrån första början. Sen att man fått höra av andra mopsägare att detta är "normalt" att de inte alls tycker min mops andas konstigt har ju gjort att man dragit ut på de då man trott att det är ju såhär mopsar ska låta. Men då jag nu dragit mig ifrån mopsvärlden (ställde ut en gång och fick höra min mops var för smal, och de andra feta fick placeringar gjorde mig frustrerad)

Att avliva är inget alternativ då hon inte är så pass dålig. Ska försöka fixa en film på hur hon låter. Även när hon sover så ser man att andningen är anstängd. Samt hon snyter sig, sprutar ut snor från näsan ibland (som hon nyser).
Nu har jag fått svar på var det var. Adrian på Skånes mitt i Höör .
 
@Mallju
Jag har astma. När min andning ballar ur får jag hög puls, ytlig andning, blir andfådd, det börjar pipa i luftrören. I år har jag åkt ambulans akut två gånger eftersom jag inte kunde syresätta mig. Jag får höga doser kortison och satt med syrgas 6 timmar senaste gången.
Jag medicinerar två-tre gånger om dagen med kortison och bricanyl för att ha en okej andning, och tar tre olika mediciner mot pollen/gräs.
Jag hävdar att jag ändå har en bättre livskvalitet än många mopsar. En mops som andas är en helt annan hund än en mops med trånga luftrör. De är hysteriska, roliga, rusar och härjar. Även på sommaren.
 
Jag har läst din tråd på Facebook och sett filmen på hunden. Den är smällfet och har en fruktansvärt dålig andning.
Det är bara boka tid och operera. Är liksom totalt odiskutabelt.
Är man tveksam kan man ju stoppa ett sugrör i käften och bara andas genom det en dag och hur det känns..
Du verkar ha mejlkontakt med en vet, bra bara att boka tid då!
 
@Mallju
Jag har astma. När min andning ballar ur får jag hög puls, ytlig andning, blir andfådd, det börjar pipa i luftrören. I år har jag åkt ambulans akut två gånger eftersom jag inte kunde syresätta mig. Jag får höga doser kortison och satt med syrgas 6 timmar senaste gången.
Jag medicinerar två-tre gånger om dagen med kortison och bricanyl för att ha en okej andning, och tar tre olika mediciner mot pollen/gräs.
Jag hävdar att jag ändå har en bättre livskvalitet än många mopsar. En mops som andas är en helt annan hund än en mops med trånga luftrör. De är hysteriska, roliga, rusar och härjar. Även på sommaren.

Men precis. Mopsar är glada clowner med massa energi även sommartid, om de kan andas vill säga.
Att livet med mops är en speciell livsstil är för mig bisarrt.

Här är vi på väg hem efter två timmar på stranden, bilden är tagen 14.10 och det var 25 grader i skuggan. Har parasoll med till hundarna men Taz i föredrar att ligga bredvid mig på rygg och sola.

Det är full sula fram och tillbaka över gräset hela vägen, energin tar aldrig slut.
20180515_192150.jpg


Han är inte svensk vilket kanske kan påverka. Kommer från ett betydligt varmare land än Sverige där de antagligen tvingas till att avla på hundar som faktiskt kan andas. Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig säkert.
 
Jag har läst din tråd på Facebook och sett filmen på hunden. Den är smällfet och har en fruktansvärt dålig andning.
Det är bara boka tid och operera. Är liksom totalt odiskutabelt.
Är man tveksam kan man ju stoppa ett sugrör i käften och bara andas genom det en dag och hur det känns..
Du verkar ha mejlkontakt med en vet, bra bara att boka tid då!

Eller så måste den ner i vikt först.
Att söva en gravt överviktig hund med defekta andningsorgan kan inte vara helt enkelt.
 
Men precis. Mopsar är glada clowner med massa energi även sommartid, om de kan andas vill säga.
Att livet med mops är en speciell livsstil är för mig bisarrt.

Här är vi på väg hem efter två timmar på stranden, bilden är tagen 14.10 och det var 25 grader i skuggan. Har parasoll med till hundarna men Taz i föredrar att ligga bredvid mig på rygg och sola.

Det är full sula fram och tillbaka över gräset hela vägen, energin tar aldrig slut.
Visa bifogad fil 14942

Han är inte svensk vilket kanske kan påverka. Kommer från ett betydligt varmare land än Sverige där de antagligen tvingas till att avla på hundar som faktiskt kan andas. Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig säkert.
Du har så rätt så,ju längre söder ut desto bättre andning o speciellt om man inte väljer en utställnings uppfödare. Mina är från Ungern.
 
Jag har läst din tråd på Facebook och sett filmen på hunden. Den är smällfet och har en fruktansvärt dålig andning.
Det är bara boka tid och operera. Är liksom totalt odiskutabelt.
Är man tveksam kan man ju stoppa ett sugrör i käften och bara andas genom det en dag och hur det känns..
Du verkar ha mejlkontakt med en vet, bra bara att boka tid då!

Det mest upprörande i tråden tycker jag är mopsfolk - inklusive uppfödare - som tycker att det inte är något anmärkningsvärt alls och skriver att operation är onödigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 087
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 059
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp