Operation av trubbnos (mops)

Det mest upprörande i tråden tycker jag är mopsfolk - inklusive uppfödare - som tycker att det inte är något anmärkningsvärt alls och skriver att operation är onödigt.

Bilderna visar en hund med noll näsborrar och extremt kort nos. Självklar kan ingen bantning i världen vidga dessa näsborrar. Det kan bara en op. Helt obegripligt att folk tror att banta hjälper.
Förvånad att de inte tipsar om att bada hunden i silvervatten också :meh:
 
Veterinärhuset i Ängelholm är också bra, men vet inte vad kostnaden för en sådan operation ligger på.

Men - jag tycker inte det låter som ett bra hundliv. Antingen behövs en operation nu, oavsett risker, med förhoppning om att hunden blir bättre. Blir den inte det, eller om veterinär vill avvakta pga. övervikt hos hunden, avliva för HUNDENS skull. Den ska inte behöva leva med syrebrist. Det är verkligen inte okej.

Ring och prata med olika veterinärer, hör vad det kostar med en operation, och boka tid.
 
Bilderna visar en hund med noll näsborrar och extremt kort nos. Självklar kan ingen bantning i världen vidga dessa näsborrar. Det kan bara en op. Helt obegripligt att folk tror att banta hjälper.
Förvånad att de inte tipsar om att bada hunden i silvervatten också :meh:

Nu vet jag inte vad som står någon annan stans, men att banta är generellt ett mycket bra och relevant råd. Övervikt förvärrar allvarligt andningssymptomen även om det inte förändrar den grundläggande strukturen i andningsvägarna.
 
Nu vet jag inte vad som står någon annan stans, men att banta är generellt ett mycket bra och relevant råd. Övervikt förvärrar allvarligt andningssymptomen även om det inte förändrar den grundläggande strukturen i andningsvägarna.

Självklart är banta bra och den här hunden behöver det verkligen. Men när folk tycker op är onödigt och att det räcker att dra ner lite på maten blir man ju mörkrädd.

(Ts har lagt upp filmer och bilder på hunden i en Fb-grupp)
 
Självklart är banta bra och den här hunden behöver det verkligen. Men när folk tycker op är onödigt och att det räcker att dra ner lite på maten blir man ju mörkrädd.

(Ts har lagt upp filmer och bilder på hunden i en Fb-grupp)

Nej banta i stället för operation låter såklart inget vidare.
 
i284852689463142899._szw565h2600_.jpg

"
Rasklubbens styrelsemedlem skriver att mopsägare som tar sina helt friska hundar* till veterinär för någon åkomma får höra, att mopsens näsborrar är för trånga och att hunden behöver opereras. Detta kan veterinären tydligen inte alls bedöma – bara hundägaren själv. Eller rasklubbens styrelse. Tillochmed har det inträffat, att icke väluppfostrade veterinärer har sagt att djurägare som inte åtgärdar en plågsam förträngning av luftvägarna kan anmälas för vanvård!
”Detta är inte en engångshändelse utan tyvärr ganska vanligt”, skriver rasklubbens sekreterare. ”Förutom att de vill operera helt symptomfria, friska mopsar*, så hotar de med anmälan...”
Finns det kanske en anledning till att den här diskussionen mellan veterinäreroch mopsägare är ganska vanlig? Vem kan avgöra vad som är friskt och symptomfritt? Inte veterinärerna, det är säkert. Rasklubbens styrelse har tydligen däremot den kompetensen. Per distans, varje gång de blir uppringda av oroade mopsägare.
"

Citat från http://collievaenner.blogspot.se/2018/04/konsten-att-polisanmala-yrkesutovning.html
 
Fått svar från min veterinär som jobbar på din veterinär i Helsingborg. Kalaset kommer kosta 15.000 ca beroende på vad som behöver göras. Hon verkar kunnig på mopsar men man vill ju höra sig om de är fler som opererat sina mopsar där
 

Bifogade filer

  • A525EC1E-DD94-4864-AB14-A4EAC3B89172.jpeg
    A525EC1E-DD94-4864-AB14-A4EAC3B89172.jpeg
    105,6 KB · Visningar: 244
Bilderna visar en hund med noll näsborrar och extremt kort nos. Självklar kan ingen bantning i världen vidga dessa näsborrar. Det kan bara en op. Helt obegripligt att folk tror att banta hjälper.
Förvånad att de inte tipsar om att bada hunden i silvervatten också :meh:
På mops så gör det stor skillnad på tjock o smal,hur underligt det än låter. Men det botar inte och ts hund är fet. (förlåt ts)
 
Bra nos?
Visst finns det värre, men skulle inte kalla den bra.

Jag antar att veterinären jämför med de mopsar de vanligtvis ser.
Vi var på en stor klinik och veterinären tog själv upp det.
Som jag skrivit ovan är det ingen ras jag skulle köpa eftersom jag tycker de har för mycket problem, även de "sunda" som Taz.
Sen är nosen, som du säkert vet inte allt. Ruben ser mycket "värre" ut, han har ingen nos öht men heller inga snorkljud, snarkar inte osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 085
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 058
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp