Öppet bett

turbofling

Trådstartare
Min dotter som är 3 ar har ett öppet bett "nappbett". Hon har egentligen haft det sen hon var ungefär 2 ar.
Vi har varit noga sen dess med att hon bara far ha nappen när hon sover/vilar men nu under sommarlovet kommer vi sluta helt.

Är det ngn med ett större barn som har haft "öppet bett", har det försvunnit av sig själv med mjölktänderna eller har barnet behövt operationer/tandställning?

Hennes äldsta storasyster som är 8ar kommer troligtvis behöva tandställning, hon har korsbett och framtänder som sitter väldigt snett (korsbettet hade hon även med mjölktänderna men dom tänderna var raka). Hon slutade med napp vid 3,5 ar
Mellansyster som är 6,5 ar har perfekta tänder, hon slutade med nappen när hon var 1,5 ar men hon var aldrig sa nappintresserad överhuvuddtaget medan syskonen är/var stora nappälskare.

Känns som det vore bästa valet att välja bort nappen till kommande bebis.
 
Min etta har också fått lite så. Jag kan egentligen inte så mkt om det men tandläkaren trodde inte det skulle vara några problem, hon sa att det förmodligen skulle bli ok när han slutar med nappen. Just nu har han den bara precis när han ska somna (sen sover han utan).
 
Jag hade inte öppet bett, men jag sög på fingrarna till fem års ålder och fick ha räls i tre år som tonåring (jag hade även lite trångställning och djupt bett), jag fick nämligen in hela tummen framtill trots att jag bet ihop. Min syster hade napp till hon var tre, hon hade tendens till öppet bett men det rättade till sig av sig själv och hon har inte haft tandställning.
Tillägg: De flesta tandläkare rekommenderar väl att sluta vid tre år just för att det kan rätta till sig själv. Tror inte du behöver vara orolig och korsbettet som äldsta har beror nog inte på att hon haft napp.
 
Vår dotter slutade med napp strax efter att hon fyllt tre. Då hade hon bara haft den nattetid ett par månader. Hon hade lite öppet bett, men det gick tillbaka snabbt efter att hon slutat. Man såg skillnad redan efter någon månad och nu upplever jag inte att det är något problem alls.
 
Min dotter som var en riktig nappälskare - hon brukade ha en i munnen och en i vardera hand - slutade när hon var tre (eller strax efter, kommer inte ihåg exakt) och hon har perfekta tänder och perfekt bett nu som nioåring. Jag var likadan som liten, behövde aldrig tandställning.
Medan tvillingsystern, som också använde napp men slutade långt tidigare, har sneda och vinda tänder som växer lite överallt i munnen... precis som sin pappa och större delen av hans familj som allihop behövde tandställning.

Jag tror det är mer genetiskt faktiskt, förutsatt att man slutar med nappen i tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp