Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

men jaaaa!:arghh:

"Mammi å bästa killkompisen å ja köpte sjuuukt fina tishan till mig ida . sen gick vi hem till han å käka kött bullar . Gillart sjukt mycke!"

:arghh:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag står inte ut när folk skriver "han" Istället för "Honom". (Jag träffade han, Jag pratade med han)Det sprider sig mer och mer och var och varannan människa skriver på det sättet. Jag märker ju att jag själv är på väg eller råkar göra det emellanåt , trots att jag tycker så illa om det ! Att när man pratar säga "han" istället för "honom" tycker jag dock är okej, talspråk är något helt annat. I text tycker jag att det är lite viktigare att vi behåller korrekt språk.
 
Senast ändrad:
Sv: Ord ni inte står ut med?

Håller med flera om att använda han istället för honom. I talspråk är det okej i vissa dialekter, som norrländska (ja, jag vet att Norrland är stort, jag generaliserar, okej?) och kanske fler som har det så, men är det inte dialektalt är det bara fel.

Sen har jag extremt svårt för ballen. Dvs förkortning för balkongen. "Sitter och myser på ballen" är liksom inte en okej mening i mina öron, för jag tolkar det som något helt annat.

Sen finns det sånt jag stör mig på som jag inser att jag gör själv också. Jag är fruktansvärt petig med skriftspråk, framför allt när det kommer till "viktiga" texter. Men när det gäller forum och så använder jag lite för ofta talspråk och konstiga meningsuppbyggnader som låter JÄTTEBRA tack vare tonfallet i mitt huvud. Ibland inser jag ju dock att det inte är så säkert att andra läser det med samma tonfall och då ser det antagligen helt åt helvete ut...
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Sen har jag extremt svårt för ballen. Dvs förkortning för balkongen. "Sitter och myser på ballen" är liksom inte en okej mening i mina öron, för jag tolkar det som något helt annat.

:eek: Nej! Säg att du hittar på nu! Alla vet väl att balle betyder antingen kuk eller skinka (rumphalva) beroende på dialekt. Bara det är ju förvirrande och irriterande nog.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Sen finns det sånt jag stör mig på som jag inser att jag gör själv också. Jag är fruktansvärt petig med skriftspråk, framför allt när det kommer till "viktiga" texter. Men när det gäller forum och så använder jag lite för ofta talspråk och konstiga meningsuppbyggnader som låter JÄTTEBRA tack vare tonfallet i mitt huvud. Ibland inser jag ju dock att det inte är så säkert att andra läser det med samma tonfall och då ser det antagligen helt åt helvete ut...

Det där kan jag verkligen relatera till :o


Angående trådens syfte så börjar mina ögon blöda när någon skriver "imon". DET HETER IMORGON! Så få bokstäver som behöver adderas. Så mycket bättre för mina nerver.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Är det inte pungen som är ballen?

Mvh / Ännu mer förvirrad

Har dock också hört det förekomma som förkortning till balkong, ett dialektalt påhitt? Eller bara en väldigt ful förkortning?
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Sen har jag extremt svårt för ballen. Dvs förkortning för balkongen. "Sitter och myser på ballen" är liksom inte en okej mening i mina öron, för jag tolkar det som något helt annat.

:eek: Nej! Säg att du hittar på nu! Alla vet väl att balle betyder antingen kuk eller skinka (rumphalva) beroende på dialekt. Bara det är ju förvirrande och irriterande nog.

Med tanke på vad ballen betyder på familjeliviska så är det ju helt logiskt:)

(Låter däremot märkligt som statusuppdatering betraktad, hur fäst man än är vid sin mobbe ...)
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

KL

Jag fick onda ögat av mitt ex när jag kallade fjärrkontrollen till tv:n för "fjärken".
Nuförtiden säger vi det alltid hemma, på ren trots, och fnissar åt mitt ex:D

Kan dock hålla med om att det inte är så jättesnyggt med "fjärken" men "fjärrkontrollen" är så låååångt.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Håller med flera om att använda han istället för honom. I talspråk är det okej i vissa dialekter, som norrländska (ja, jag vet att Norrland är stort, jag generaliserar, okej?) och kanske fler som har det så, men är det inte dialektalt är det bara fel.

Jag stör mig ännu mer när någon säger hon istället för henne, möjligen för att "han" används i större utsträckning i samhället (se bara i denna tråd där det vid de tre tillfällen där detta fenomen tas upp enbart är han/honom som nämns). "Vi lånade hons bil". :rage:

Fast det är ju det språkliga regelbrytandet jag stör mig på, inte ordet eller orden i sig. Jag har nog inget hatord, otrolig nog.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Nej nej nej. Definitivt icke. Du tänker kanske på engelskans balls?


Mandalaki, vad betyder balle på familjelivska? Vill jag veta?
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

KL

Snippa.

Jag hörde det senast i en film om djur, "giraffens unge kommer ut ur sin mammas snippa".
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Vårtgård, hur kunde jag glömma det. Måste vara det absolut fulaste svenska ordet någonsin. Här önskar jag faktiskt att det fanns en töntig omskrivning, jag skulle definitivt använda den hur löjlig den än var. Bröstvårta är inte heller så sexigt för den delen.

Kom på ytterligare ett skånskt hemskt ord - boppar. Betyder bröst. :yuck:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag gillar snippa, är det enda ordet på svenska som funkar när man talar med barnen.

KL

Vinballe är, och kommer alltid att vara, det fulaste ordet som finns. Och alla som säger snaska eller smaska eller att de ska ha snask eller att de ska moffa i sig nåt borde låsas in nånstans. Förslagsvis med alla gnälllhäckar som klagar på hen.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

:eek: Nej! Säg att du hittar på nu!

Tyvärr inte. Började med vänner i Stockholmsområdet (som även använder sig av chirre (chips) och virre (whisky), bl.a, det mesta kan tydigen förkortas med -rre), sen spred det sig till Karlstad och en vän sa vid ett tillfälle till mig att "vi går och sätter oss på ballen". Nej. Det gör vi inte. :cautious:

Angående trådens syfte så börjar mina ögon blöda när någon skriver "imon". DET HETER IMORGON! Så få bokstäver som behöver adderas. Så mycket bättre för mina nerver.

JA! Vidrig förkortning! Ska man absolut förkorta imorgon kan man ju åtminstone skriva som man säger - imorn, för imon är det väl knappast någon som uttalar det som?!

Med tanke på vad ballen betyder på familjeliviska så är det ju helt logiskt:)

Vill jag veta..?
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Usch, det låter som bebisspråk för kissar. Och då är ändå tuttar och pattar illa nog liksom. För att inte tala om rattar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp