Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Men det är väl rätt logiskt?

Alltså, det där låter ju som att det är ett kreolspråk? Då är det ju helt rimligt och logiskt att de lär sig det. Jag trodde att det var dålig engelska bara men om det är ett faktiskt språk så är väl allt i sin ordning?

Vi pratar fula ord, jag skiter fullständigt i om det är logiskt. :cool:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Vi pratar fula ord, jag skiter fullständigt i om det är logiskt. :cool:
Jamen att car park blir ka-pak är ju helt rimligt? :p Det mejkar ju perfekt sense!

Men vackert kanske det inte är :D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Fast ka-pak gör ju det? På riktigt.

Sådär är det ju dessutom i alla forna kolonier typ, man formar om språket själva och gör sitt eget.

Hittade det här:

Colloquial Singaporean English, better known as Singlish, is an English-based creole language[1][2][3] spoken in Singapore.
Singlish is commonly regarded with low prestige in Singapore. The Singaporean government and many upper class Singaporeans alike heavily discourage the use of Singlish in favour of Standard English. The government has created an annual Speak Good English Movement to emphasise the point. Singlish is also heavily discouraged in the mass media and in schools.[4] However, such official discouragement and routine censorship is actually countered by other presentations in the "official" mainstream media, including routine usage by ordinary people in street interviews broadcast on TV and radio on a daily basis, and occasional usage in newspapers.[5]
The vocabulary of Singlish consists of words originating from English, Malay, Hokkien, Teochew, Cantonese, Tamil and to a lesser extent various other European, Indic and Sinitic languages.
Vilket bara gör mig ännu mer välvilligt inställd till Singlish.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ord ni inte står ut med?

Fast så säger ju en engelsman också, egentligen, fast med långa vokaler: Kaa Paak. Det är väl amerikanarna som uttalar r-en.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Fast ka-pak gör ju det? På riktigt.

Sådär är det ju dessutom i alla forna kolonier typ, man formar om språket själva och gör sitt eget.

JAG LYSSNAR INTE PÅ DIG MER!

Det kanske ÄR logiskt, men jag vill inte tycka det. Jag vet i alla fall att det INTE är logiskt att ha påfarten före avfarten på en motorväg.

Nu ska jag sluta kapa tråden och se om jag kan hitta något seriöst nånstans i min skalle, eller sova på saken.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

JA! En specifik på Förälder som säger "snutta på tissarna" :eek: :wtf:

Blev tvungen att använda söket. Känner djup förstämning.

Hittade bl a ett gammalt inlägg där någon skrev om sina tissar och sin bebbe som sov i spjälis - i ett och samma inlägg:D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Spjälis är svårslaget. Fast ett annat vanligt ord på Förälder tycker jag nästan är värre: smakis. Alltså, jag fattar att smakportioner är ett långt ord - men jag skulle inte skriva smakis ens om jag hade en pistol mot tinningen.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Användningen av 'hen' driver mig snart till vansinne! Så svårt är det inte att könsneutralt omnämna en person(om man vill det) när man pratar eller skriver, dessutom används 'hen' ofta på samma sätt som folk använder han/hon istället för honom /henne. :yuck:

Håller med, usch usch för hen och henom! :yuck:
Det finns ju person och personen.
Förutom hen så är överanvändning av "att" fult. "eftersom att hon skulle..." "eftersom att jag.." :cautious: Vaddå "att"?
Och vissa skriver de och dem lite hipp som happ. Eller enbart dem överallt. "dem skulle gå dit", "jag ville inte störa de" etc.:wtf:

Oh, bra tråd detta, en fristad där språkpoliser kan gnälla ifred utan att bli störda av "men det är ju innebörden som räknas". :D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag stör mig ännu mer när någon säger hon istället för henne, möjligen för att "han" används i större utsträckning i samhället (se bara i denna tråd där det vid de tre tillfällen där detta fenomen tas upp enbart är han/honom som nämns). "Vi lånade hons bil". :rage:

Fast det är ju det språkliga regelbrytandet jag stör mig på, inte ordet eller orden i sig. Jag har nog inget hatord, otrolig nog.

Haha, jag är uppväxt i en del av landet där det sades "hanses" och "hennases" istället för hans och hennes. :D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Chirre och dirre är ju jättekul :D Fast jag håller med den som sa att glass = glarre! *bestämd*
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Åh, för mig kommer det alltid vara glarpa :D Hade en tjej på mitt första jobb som sa glarpa och det har liksom fastnat.

(förstår nu hur gammal jag är i och med att detta nästan är tio :eek: år sedan)
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

KL:
Nån som hört ordet "Ludermässigt"?

Användes friskt av div. militärer som ville vara mer macho än andra och oftast var singel (nähä), liksom att knulla skulle användas minst 3 gånger i varje mening. :yuck:

"Om man kan ta såna människor på allvar", inte en chans! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp