Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag kom att tänka på hur många ord och uttryck det finns som jag tycker är så hiskeligt fula eller så använda att man baxnar. Varför är det så, egentligen?

Min militanta lista:
- Att säga "mus" om fitta. Eller för den delen "köttgrotta" och allt vad det heter. Eller ännu värre (som vi såg i Solsidan i söndags :D) att till en vuxen kvinna i sexuellt sammanhang säga "snippa". Småflickor har snippa, kvinnor har fitta.
- Slang för kuk: knullpåk, åderpåle osv. :yuck: Och samma som ovan: småpojkar har snoppar, män har penis i slakt tillstånd och kuk i hårt tillstånd.
- "Nu är det (valfri aktivitet) som gäller!" Allt gäller hela tiden.
- Att allting är så "härligt". Överanvänt ord som får mig att tänka på frikyrka.
- Att säga strax med t på slutet. Det heter strax, inte straxt!
- Att säga "och" istället för "att". T ex "jag gillar och rida" - vissa till och med artikulerar ut hela och:et. Visst, kommer väl från talspråkets "jag gillar å rida", men vet ärligt talat folk inte att det heter att innan verbet? :crazy:


Och man drar alla över en kam, inte över en kant. Så det så! :p

Det där är en liten språklig finess, ett allmänt underordnat att uttalas "å" i vissa grammatiska positioner. Sen har det vidareutvecklats till att bli ett "och", troligtvis genom att ett talspråk som ligger nära skriftspråket har en högre status.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

jag vill skrika varje gång någon kallar sina höns för pullor. NEJ nej nej nej! ingen annan än jag verkar reagera dock.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

kl

Par som pratar om att "vi är gravida".

En graviditet sker i däggdjurshonors kropp mellan befruktning och förlossning. Att vara gravid är inte synonymt med "jag ska bli förälder om nio månader". :rage:

Ungefär lika logiskt som att båda i paret skulle gå runt och prata om att "vi har mens den här veckan.."
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Skånska nattamat [nattamaud]. Låter som något man ger till en bebis eller ett djur. När jag har varit ute och festat vill jag ha fyllekäk och ingenting annat.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Har svårt för ordet pubertet.
Har ingen förklaring varför, tycker bara det är ett fult ord.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Skånska nattamat [nattamaud]. Låter som något man ger till en bebis eller ett djur. När jag har varit ute och festat vill jag ha fyllekäk och ingenting annat.

HAHA, jag tror att jag ska börja tjata om ''nattamaud'' efter krogen istället för det vanliga fyllekäket! Se hur omgivningen reagerar.

För övrigt har jag svårt för ''hen'', som jag faktiskt tycker är ganska nedsättande, det signalerar liksom att det är ''fult'' med könsidentitet.

TräningsVERK istället för träningsVÄRK har nog stört mig mest de senaste dagarna iallafall.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Användningen av 'hen' driver mig snart till vansinne! Så svårt är det inte att könsneutralt omnämna en person(om man vill det) när man pratar eller skriver, dessutom används 'hen' ofta på samma sätt som folk använder han/hon istället för honom /henne. :yuck:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Ordet 'kramiz' - även alla andra ord med '-is' på slutet får mig att se rött. Promis, mellis, tandis osv. Blä!
Det överdrivna användandet av 'hen'.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Kl

Överanvändandet av "sjukt". Låter obildat.
Vet att jag använder det själv i tal ibland men skulle ALDRIG få för mig att ens röra vid ordet i skrift.

Särskrivningar av alla de slag kan få mig att sluta läsa vilken i övrigt intressant text som helst.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Sjukt gillar jag! Men bara när det används för att medvetet markera en speciell, lite barnslig ton.

Men t ex bukeinlägg där sjukt är enda förstärkningsordet och återkommer flera gånger - då tycker jag också att det verkar brista lite språkbildningen.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Instämmer med Hen. Vidrigt.
(Förstår inte vitsen med att skapa ett könlöst samhälle. Om det är jämställdhet som eftersträvas se på kineserna som bara har ett ord för han och hon. Hur jämställda är dom :grin: )

För övrigt är ordet Hen engelska för höna. Så det så.

Som boende i Sthlm dör jag lite inombords varje dag när folk säger -is. Och utöver det får jag utslag av Win och Fail i diverse sammanhang. Prata svenska.
Ska snart gnälla färdigt, måste bara få lätta mitt hjärta med Gillart..... Ahhh!!:crazy:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Gillart, älskart, gört gillar inte jag heller. Men det beror nog snarast på spridningen. Blir så trött när två personer använder ett uttryck på internet och nästa dag används det av 200 000 som alla är lika ivriga att visa att de hänger med i jargongen.

Hen betyder brynsten enligt SAOL.

Dessutom är det ett utmärkt nyord när man inte vet könet på någon, inte anser sig behöva markera könet eller har att göra med någon som själv vill kallas hen. Det har däremot inget med "könlösa samhällen" att göra.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Kl.

Urinera är något av de absolut fulaste orden jag vet. Hemskt!

Och alla orden i den där tråden om familjeliv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp