Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Började med vänner i Stockholmsområdet (som även använder sig av chirre (chips) och virre (whisky), bl.a, det mesta kan tydigen förkortas med -rre),
Men det är ju KUL! Vi använder oss av det hela tiden :D Hörde nån säga det och det lät så fantastiskt fult att vi var tvungna att gå all in (virre är ju dock väldigt gammal slang och bör väl inte blandas in här kan jag tycka). Nu är det chirre, porre (popcorn), gorre (godis), dirre (dip) etc etc i alla evig förbannelse :D

Så fult att man måste.

Glass kommer dock alltid och för evigt heta glarpa.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Men visst betyder balle kuk i Stockholm? Vet de liksom inte om de andra betydelserna för ordet eller tycker de att låter lite skojigt just därför? Chirre är f ö också ett irriterande fult ord. Det är ju inte ens en förkortning, så varför inte bara säga chips.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Usch, det låter som bebisspråk för kissar. Och då är ändå tuttar och pattar illa nog liksom. För att inte tala om rattar.
Pattar kan vara världens fulaste. Tuttar är bättre, rattar borde vara förbjudet.

Stjärt är också gräligt tycker jag.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Yes, jättefult! Och just därför använder vi det :D

Jag kan inte låta bli, bara tanken på hur alla anala människor på Buke skulle självdö om de hörde det får mig att fortsätta liksom.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Chirre är f ö också ett irriterande fult ord. Det är ju inte ens en förkortning, så varför inte bara säga chips.
Men det finns ju massa slangord som inte är kortare än originalen :confused: Min pappa säger jolla i stället för skolka till exempel. Är du så konservativ i ditt språk alltså?
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Men det är ju KUL! Nu är det chirre, porre (popcorn), gorre (godis), dirre (dip) etc etc i alla evig förbannelse :D

Alltså. Nej. Jag trodde på allvar jag skulle dö när en vän kläckte "Jag har chirre och dirre!" Mitt minspel såg nog ut ganska exakt såhär vid tillfället: O_o :crazy: :wtf:

Åh just ja, så hade hon en flarra vin också.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Men va, får man inte ens säga flarra?

Alltså, hur överlever ni i världen? Känns som att ni skulle dö på fläcken om ni hörde hur vissa av mina vänner talar som är av utländsk härkomst och bor här ute i förorten.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Men va, får man inte ens säga flarra?

Alltså, hur överlever ni i världen? Känns som att ni skulle dö på fläcken om ni hörde hur vissa av mina vänner talar som är av utländsk härkomst och bor här ute i förorten.

Tänkte just detsamma:D

Förresten heter det glarre. Eller möjligtvis smarre-glarre.:cautious:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag har tack och lov förmågan att jag kan skratta åt dem trots att det sticker i mina öron. :D Jag har liksom spenderat flera månader i Singapore nu, där de har engelska som huvudspråk. Påstås det, utåt. Men så är inte fallet, det är SINGLISH! Har jag överlevt det överlever jag det mesta, tro mig. ;)

Mina reaktioner på orden var störst när jag hörde dem första gången (nej det var inte så längesen) men jag tycker fortfarande inte de är vackra. Och när folk slänger in 2-3-4 såna ord i en mening så låter det lite som ett påhittat låtsasspråk man hade som liten. :D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Men så är inte fallet, det är SINGLISH!
Haha! Här hemma kör vi friskt på Swenglish och Spanglish. Mycket vackert :D

Alltså jag tror jag har rätt högt i tak för slang och nya töntiga uttryck eftersom jag rör mig i en superdupermultikultimiljö där man inte kan sitta och sura över ett märkligt ord, för då skulle man inte göra annat. Däremot har jag uppenbart lågt i tak för dialektala ord och uttryck - hej dubbelmoral! :D
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Ja, kanske. Vi hör ju hur fult det (i våra öron då) låter.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag hade ny inom sjukvården väldigt svårt för ordet "hudkostym" men har nog vant mig nu.
Sen kallar vi inom sjukvården värktabletter för "smärtisar" vilket inte stör mig men jag passar mig att säga så inför någon vårdtagare eller patienter då jag misstänker att det KAN låta som att vi delar ut smärta istället för mot smärta och kanske även verka lite förlöjligande?
Jag vet dock att det finns några ord jag verkligen tycker att är fula men kommer inte på dem nu, men sen finns det ord som låter äckligt förmodligen för att det är äckligt så som "köttsaft" och "böld".
Tidigare nämnt "köttgrotta" hade jag tack och lov aldrig hört och hoppas att jag skall slippa göra det.....:eek:
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Haha! Här hemma kör vi friskt på Swenglish och Spanglish. Mycket vackert :D

Ja, men ni har anledning och det är påhittade ord för blandade språk, det här HETER singlish och de LÄR sig prata det. Jag vågar påstå att jag är ganska bra på engelska, men jag kan inte ha en konversation med lokalbefolkningen, för vi förstår inte varandra.

Ungefär som deras fantastiska ord som uttalas "ka-pak" (med korta a:n, "ka" som i kasta och pak som i packa, med asiatisk klang). Vet du vad det betyder? Car park! Och ja, det stavas car park även på singlish.
 
Sv: Ord ni inte står ut med?

Ungefär som deras fantastiska ord som uttalas "ka-pak" (med korta a:n, "ka" som i kasta och pak som i packa, med asiatisk klang). Vet du vad det betyder? Car park! Och ja, det stavas car park även på singlish.
Men det är väl rätt logiskt?

Alltså, det där låter ju som att det är ett kreolspråk? Då är det ju helt rimligt och logiskt att de lär sig det. Jag trodde att det var dålig engelska bara men om det är ett faktiskt språk så är väl allt i sin ordning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp