Bukefalos 28 år!

Oregistrerad häst till Finland?

M-oaa

Trådstartare
Hej där ute!

Har försökt kontakta Jordbruksverket utan resultat, så jag tänkte höra om någon här vet svaret på detta.

Är det någon som vet om man kan få in en oregistrerad häst i Finland? Hästen är fullt vaccinerad men av någon anledning oregistrerad.
Vad är det som gäller när hästen åker över med färja? Har för mig att man behöver något typ av intyg av vet. att hästen klarar resan.

Snabbt svar vore bra.

M-oaa
 
Sv: Oregistrerad häst till Finland?

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:
"Utförsel
Till EU, Andorra, Färöarna och Norge
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär inom 48 timmar före lastning.
Intyget är giltigt i 10 dagar och ska behållas i minst 6 månader. Blankett för hälsointyg finns hos officiell veterinär.
Godkänt pass ska uppvisas i original för veterinären i samband med utfärdandet av hälsointyget.
Om restiden beräknas överstiga 8 timmar ska transportören, om det gäller icke-registrerade hästar (alla hästar som går till slakt räknas som icke-registrerade) upprätta en färdjournal (blankett D134). Första sidan av färdjournalen ska faxas till Jordbruksverket (036-12 63 40) senast två arbetsdagar före avresan för godkännande. Om veterinären är med vid lastningen, signerar även veterinären journalen.

Då transporten (även under 8 timmar) gäller registrerade hästar, behövs ingen färdjournal, men däremot transporthandlingar enligt artikel 4 i EG-förordning 1/2005. Blankett (D 200) fylls då i av djurägaren och ska medföras under färd. Den behöver inte godkännas eller signeras av veterinär. "

Det innebär att hästen ska ha pass, men det finns inget krav på registrering Efter den första juli så gäller för hela EU att passet alltid ska vara med vid transport av häst.

Men det är klart att man chansa, köra över hästen och hoppas att det inte blir någon kontroll. Men man får ju då också vara beredd på att det kan bli kännbart om det blir kontroll.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 686
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 180
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 332
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp