Ormtabletter

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej hej!

Fick tabletter utskrivna av veterinären att ha med på promenaderna ute om plutten blir biten av en orm. Tabletterna skall lösas upp i vatten och sedan ska man på något sätt få hunden att dricka upp det där.

Då undrar jag...

Hur fasen får man en hund att dricka vatten (som kanske smakar illa) om den är dålig? Eller hur är det tänkt att man ska få i hunden lösningen?

Pinglan (som inte alls har motivation att jobba idag...)
 
Sv: Ormtabletter

Det är BetaPred eller hur?
Du skedar i lösningen eller sprutar in den i munnen på djuret.
Man löser bara upp tabletterna i helt litet vatten och spolar in litet rent vatten efteråt.
Lösningen smakar som Samarin ungefär, alltså inte illa alls.

Jag har själv fått det mot inflammation.
 
Sv: Ormtabletter

Jepp, det är BetaPred.
Okej, då får jag inskaffa ett spruta eller nåt liknande. Hade jag kunnat ge honom tabletterna som vanligt hade det inte varit några problem (!!!!) men när det ska vara blött misstänker jag lite problem.

Nu hoppas jag ju slippa allt sånt här.

Hur brådis är det att ge tabletter och komma in till veterinären?
 
Sv: Ormtabletter

Dom "ormtabletter" jag fick av min veterinär måste man inte lösa upp i vatten, det står "KAN lösas upp i vatten"... (det var alltså inte inte Betapred utan några andra). Så det finns alltså andra tabletter man kan ge som man inte behöver lösa upp. Fast det hjälper ju inte dig nu när du redan har fått dom du har fått.... :p
 
Sv: Ormtabletter

Jag har Prednisolon och de ska (vad jag vet?) sväljas hela. Har alltid med mig en vattenflaska (som jag dricker ur själv) och skulle Boris bli ormbiten skulle jag hela enkelt hälla i honom tabletter + vatten.

Helst ska du väl bära hunden till bilen och bege dig till veterinären omedelbart efter ett ormbett, men jag antar att du har samma problem som jag att få upp lille vovven i famnen. :D
 
Sv: Ormtabletter

Du kan väl få sprutor också..? Det fick en bekant till mig som bor i ormtätt område efter att två av hennes blev ormbitna, de höll på att stryka med...

Själv bekämpar jag fanskapet med att försöka utrota och undvika dem, är stark fobiker och går inte i närheten av ställen där det kan tänkas finnas

/E
 
Sv: Ormtabletter

jag o hundarna har prednisolon..Sarah,den ganla kärringen är ju allergisk mot bla bistick.

jaghar cortison överallt,jag menar då överallt,i o ch med minastma,i småbrurkar.hundarnas har jag i en tom filmburk och där har ag lagom till en stötdos då det an vara lite bråttom vad jag förstått.

vattenfrågan får man väl lösa genom att spotta eller kissa;)(kjag skojar,p-L!;))

mina hundar ar lärt sig att undvika allt som surrar,men orm är lite värre.

det är enkletatt lära sigatt häla i hundarna medicinen,inet behöver man ha med sig spruta för detmoch när man väl har bråtttom såkanske man inte hittar den..jag har ju alltdi en völsigt stor först ahjälpen väska,komplett med tom stetoskop i bilen,så den är bara tat hämta vid behov.

THina
 
Sv: Ormtabletter

Testa också att dra ut mungipa/kinden och rikta nosen uppåt, där kan man hälla i vätskan om man inte har spruta eller nått sånt.
 
Sv: Ormtabletter

Kalaspinglan skrev:
Hur brådis är det att ge tabletter och komma in till veterinären?
Skitbråttom.
Det är därför som du har fått tabletterna redan innan skadan är skedd.
Ett bett i nosen kan svälla igen luftvägarna på ett litet kick.
 
Sv: Ormtabletter

lady_vip skrev:
Själv bekämpar jag fanskapet med att försöka utrota och undvika dem,
Alla kräldjur är strängt fridlysta i Sverige, så det skall du inte göra.
Alla ormar och ödlor och salamandrar är det förbjudet att döda eller skada. Och man måste ha tillstånd för att få flytta på dem.

Tar du bort ormarna så får du en massiv och sjukdoms-spridande mus-invation.
Vilket inte är bra för hundar.
 
Sv: Ormtabletter

Farligare är det om hunden blir biten i tassarna, då blodet snabbare går ut i blodet den vägen.

Men bråttom är det med cortison och vet.besök! Läste häromdagen att ca 25% av de ormbitna hundarna inte överlever.
 
Sv: Ormtabletter

Har ingen aning. Det var Blå stjärnan som hade skrivit det. Enligt en undersökning som gjordes i Stockholm.
 
Sv: Ormtabletter

men det kan väl inte gälla alla som får vård? utan att man har räknat in de som inte får vård? en medelstor hund borde ju klara ett bett ganska bra.
 
Sv: Ormtabletter

Det står inget om ifall de gällde alla hundar eller bara de som inte fått vård. Men på SLU så står det att dödligheten vad gäller hund och katt som fått vård är 3,5%. Låter lite troligare.

Hur väl en hund klarar ett ormbett är väldigt olika, beroende på hur de reagerar på giftet.
 
Sv: Ormtabletter

Har du med katt så sjunker %-talet betydligt.
Katter klarar av ormbett ganska så bra.

Det är säkert 25% av de obehandlade hundarna som avlider.
 
Sv: Ormtabletter

Lånar knapp...

Jag bor i ormtätt område, ser ofta huggorm även på gården.

Är det en fördel att ha dessa "ormtabletter" hemma, ger det hunden en bättre chans och mindre lidande?
 
Sv: Ormtabletter

Absolut! Prata med din veterinär så får du utskrivet. Kostar runt en femtiolapp, och kan handla om liv eller död.
Själv går jag aldrig ut i skogen utan pillerburken ;) , även om jag aldrig sett en enda orm (tack och lov, jag är livrädd :cry: ) men det skall visst vara ormrika marker häromkring. Jag och vovven går dagligen några kilometer in i djupaste skogen, det är inte ens täckning på mobilen där... Det känns dumt att chansa.
Enda jobbiga kan jag tycka är att bära omkring på pillerburk + flaska jämt, ska skaffa magväska + flaskkork med hake i som man kan fästa runt midjan.*tipsar*
 
Sv: Ormtabletter

Köp en liten hylsa, lägg i rätt antal tabletter och sätt fast i hundens halsband. Då finns de alltid på plats och man slipper tänka på att ha dem med.

Finns små hylsor i djuraffärerna (som man har till utekatter) Där lägger man i en papperslapp med namn och tel.nr till ägaren.
 
Sv: Ormtabletter

Nä, men självklart inte, jag skulle aldrig våga gå i närheten av krypen, jag håller mig på klippta gräsmattor på somrarna och skulle aldrig kunna gå så nära att jag kunde slå ihjäl dem... Och ödlor har jag noll problem med.

Men jag väljer semesterresmål efter ormtäthet och skulle ALDRIG kunna åka till Australien :crazy: Lägger dessutom knappt ett spår på sommaren, det skulle ta en timme för mig att gå där och tveka och säga till mig själv gång på gång, har börjat fundera på att lägga ut spår från häst :angel:

//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp