Orsaker till lös avföring?

T

Tola

Min fjording har under en tid haft lös avföring, jag gav han proviva och tyckte mig att det blev bättre då det inte längre var löst i den bemärkelsen. Men nu är det löst igen och eftersom vi har två hästar i samma hage och den andre inte visar några tecken på att vara lös så har vi uteslutit att det är något i hagen. Men min häst gräver och äter mycket i leran och undrar därför om det finns någon annan som märkt något om att det kan orsaka lös avföring. Han visar inge tecken på att vara sjuk då han är väldigt pigg.
Någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

-de kanske dricker lervälling i hagen om ni har någon pöl? kan ju bli lite konstiga i magen av sånt
-kanske äter frostigt gammalt gräs och reagerar på det?
-får den tillräckligt med fibrer att äta, ordentlig högiva?
-har du ändrat på kraftfodret något sista tiden?

:idea:
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Prova att öka högivan lite, det kan ibland göra susen.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Jag hade en shettis som var lös i magen i år innan vi kom på vad det var. Jag provade allt! Ändrade fodergivan och gav fil, vinäger ALLT provade jag. Tills en dag jag fick frågan: äter han spån? Och det hade jag sett någon dag innan att han gjorde, men inte lagt så mkt vikt vid det. Men så iaf, så tog jag ut allt spån från boxen, fyllde på med halm och över natten var min häst diarré-fri! Nu kanske det inte är det med din häst, men det är kanske värt att tänka på?

Hoppas att det fixar sig... Lösa magar är inget vidare för nån!
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

bra tips! Men det måste inte vara just det att hästen slutade äta spån som gjorde susen, utan helt enkelt att den åt halm istället. Det kan funka lika bra att kasta in ett par kilo halm till natten så den får i sig mkt fibrer så magen har något att jobba med.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

parasiter
störd tarmflora pga foder med dålig hygienisk kvalitet
störd tarmflora pga felaktig utfodring, ofta för lite grovfoder

håller med heidi m som tycker att du ska ge halm, ev göra ett träckprov för att utesluta parasiter (mask) som orsak till besvären.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Se upp med sandkolik! Det kan de få om de bökar i lera och lervälling när de letar efter rötter.
Prova att ge loppfrö under en tid - det drar ut sanden från tarmarna.

Immer
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

-de kanske dricker lervälling i hagen om ni har någon pöl? kan ju bli lite konstiga i magen av sånt
-kanske äter frostigt gammalt gräs och reagerar på det?
-får den tillräckligt med fibrer att äta, ordentlig högiva?
-har du ändrat på kraftfodret något sista tiden?

:idea:


Det är ju inte alls omöjligt att han dricker ur lervällingen. Han går oftast med nosen i marken och har sett att han dricker ur vattenpölarna i hagen.
Han får 4kg på morgonen, 2 på middagen och 3 på kvällen samt 2-3dl havre morgon och kväll. Så har det varit sedan jag köpte honom iaf.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Precis sandkolik vill man inte ha!!
Brukar det ta lång tid innan man ser resultat?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Jag använder färskflis i hans box och har aldrig sett honom äta utav de.
Tyvärr hade det nog inte funkat med halm i hans fall, han är något utav en "matoman".
Men heltklart värt att ha i baktanke, Tack!
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Ge honom en vanlig bakjäst upplöst i lite vatten ihop med havren, det brukar hjälpa mot dåliga magar.

Om han dricker geggvatten så ge honom loppfrön så att han inte får sandkolik.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Vad får din häst för hö?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

nej, det var spånet. jag hade halm innan också, men spån på botten. mest halm.

bra tips! Men det måste inte vara just det att hästen slutade äta spån som gjorde susen, utan helt enkelt att den åt halm istället. Det kan funka lika bra att kasta in ett par kilo halm till natten så den får i sig mkt fibrer så magen har något att jobba med.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Köp Bakteriebalans hos Lantmännen/Odal
det fungerar kanon, det är ett pulver som du ger i fodret under en kort period och återställer tarmfloran.
Vad ger du för kraftfoder?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Han får havre morgon och kväll.

Ska man blötlägga det eller något?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

om du vill ha ett tips som funkar mot lös mage så kommer ett här, köp blåbär och häll kokande vatten över och severa med havren, när det har svalnat förståss. råa blåbär är laxerande, upphettade stoppande. Mina hästar har ätit det med glupande aptit och blivit betydligt bättre i magen men eftersom hästmat ligger i tjocktarmen 36 timmar innan den kommer ut så tar det flera dagar innan du ser resultat. Lycka till
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Kan jag få lov att "kapa" den här tråden lite med en bifråga?
Om man behöver ge proviva, jäst, mag-tarm eller nåt annat som hästen egentligen inte tycker om, vad kan man blanda med då som inte är jobbigt för magen? Betfor är ju inte så bra i ett sånt läge (lös avföring) å jag kan inte komma på nåt annat som min häst tycker lika mycket om. Tips?
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Jag vill ställa samma fråga som Vinter, hur är höet?
Vis av egen erfarenhet efter att ha haft en häst med väldiga diarréer, så han nästan höll på att dö och sedan läst en rapport från SLU. Så vet jag att för mycket fibrer i grovfodret kan ge vissa hästar väldigt lös mage.
Jag trodde som många andra att det hängde på TS-halten så även veterinären. Så jag höll honom på samma torra grovfoder nästan hela vintern. Men det partiet tog slut innan betet och det enda jag hade då var ett med betydligt lägre TS-halt. Valde mellan två dåliga ting, trodde jag, inget grovfoder eller blött grovfoder. Kom fram till att hästen ju måste ha foder och gav honom av det blöta. Vips, perfekt i magen och har varit det sedan dess.
Söker man på nätet kan man säkert hitta den studien från SLU om TS- och FS-halter i grovfoder och deras inverkan på magar.
TS = torrsubstans
FS = fibersubstans
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Intressant med Ts och Fs.
Min treåring blir lös i magen av betfor. Men det verkar som att det är melassen som han inte tål. När jag sköljer betforn går det bra. Samma med lucern.
 
Sv: Orsaker till lös avföring?

Intressant med Ts och Fs.
Min treåring blir lös i magen av betfor. Men det verkar som att det är melassen som han inte tål. När jag sköljer betforn går det bra. Samma med lucern.

Det enda som hjälpte på min, innan vi kom på orsaken. Var när han fick Speedie Beat som ju är melassfri betfor. Enligt veterinären i Helsingborg så berodde det på att det bulkade upp magen och lugnade ner tarmrörelserna. Men det botade ju inte honom utan gjorde bara honom lite mindre lös.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 276
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp