Bukefalos 28 år!

Här tror jag främst "han är ortig" används. Är nog ungefär samma sak. Förortsbo med typiska attribut. Adidasoverall är sjukt trendigt här. Och bögslungor! Gärna i fejkdesigners, typ Louis Vuitton eller Burberry.

Om ni undrar var era gamla kläder från 90-talet har tagit vägen så kan jag nog svara på det..... :cool:

Hahaha kaozz!
Jag har varit i förorten 2 ggr. En gång i Täby och en gång på Lidingö (lol). Men liknande kids hänger vid plattan så jag fattar bilden!
 
Du missade helt mitt första stycke? Jag gör en reflektion kring varför du kanske har problem med förortssvenska. Jag ser inte vad som är "så bra!" med att förortssvenska döms hårdare än andra svenskor för att det är invandrarungdomar som talar det.

Nej jag valde att bara kommentera att du inte har problem med det och att det känns som hemma.

Din reflektion över varför jag inte är så förtjust i det stämmer inte, men kan mycket väl stämma på andra.
 
Är det från de som har lite svårt att se nyanserna i språket? Eller är det de som kommer från orten?
Jag har aldrig hört det användas till kvinnor .

Det beror på vad du menar med att se nyanser i språket.
De jag träffar på jobbet som kallar mig (och mina kollegor) för "mannen" står oftast i någon mån utanför samhället. Många kommer från stadsdelar med en problematik.
 
I stort sett lär man sig - det gäller dig och mig också - det/de språk som man har (upplevt eller omedvetet) behov av att kommunicera på/får bekräftelse för.

Det betyder att om det på något övertygande vis vore meningsfullt för folk i din ort att lära sig svenska "enligt boken", så skulle de högst troligt göra det. Vi pratar ju om miljöer där väldigt mycket sker just kring språk, saker som i högsta grad tyder på intresse för språk.

Jag tycker att det ofta handlar om att markera avstånd och att en vilja att ha ett eget språk. Ungdomar vill ofta ha ett språk som skiljer sig från oss vuxna.
 
De jag träffar på jobbet som kallar mig (och mina kollegor) för "mannen" står oftast i någon mån utanför samhället. Många kommer från stadsdelar med en problematik.
Och jag har jobbat med massvis med killar som talar så. Fullkomligt laglydiga, ordningsamma killar som antingen hade fast jobb i säkerhetsbranschen eller jobbade extra där medan de studerade. En studerade juridik, en annan statsvetenskap, en till röntgensjuksköterska etc. Samtliga hade invandrarbakgrund, samtliga uppvuxna i förortiga förorter. Jätteschyssta killar som pratade sitt lingo sinsemellan och i övrigt mer eller mindre korrekt svenska.

För mig är den här typ av förortssvenskan helt och hållet oproblematisk och jag är rätt förvånad över att du och @californication verkar se nåt helt annat än jag gör.
 
Och jag har jobbat med massvis med killar som talar så. Fullkomligt laglydiga, ordningsamma killar som antingen hade fast jobb i säkerhetsbranschen eller jobbade extra där medan de studerade. En studerade juridik, en annan statsvetenskap, en till röntgensjuksköterska etc. Samtliga hade invandrarbakgrund, samtliga uppvuxna i förortiga förorter. Jätteschyssta killar som pratade sitt lingo sinsemellan och i övrigt mer eller mindre korrekt svenska.

För mig är den här typ av förortssvenskan helt och hållet oproblematisk och jag är rätt förvånad över att du och @californication verkar se nåt helt annat än jag gör.

Har du verkligen läst vad jag har skrivit? :confused: Jag tyckte att jag var tydlig med att de jag hört använda uttrycket "mannen" är från mitt jobb och av logiska skäl står dessa individer utanför samhället. Det betyder inte att alla som använder uttrycket är kriminella. (Jag träffar nämligen inte ungdomar och unga vuxna särskilt ofta utanför jobbet.)
Och nej, jag tycker faktiskt inte att det är okej att kalla mig för "mannen". Det går nämligen utmärkt att använda mitt namn som står fullt synligt på min namnskylt. (Jag responderar inte heller på "bruden", "pliten" eller liknande uttryck.)

Vill folk använda "mannen" som sitt eget språk så är det helt okej för min del.
 
Har du verkligen läst vad jag har skrivit? :confused: Jag tyckte att jag var tydlig med att de jag hört använda uttrycket "mannen" är från mitt jobb och av logiska skäl står dessa individer utanför samhället. D
Jag missförstod. Jag läste om det nu och tolkar det fortfarande på samma sätt men då är jag med!
 
Var i hela friden bor du? Har fått för mig att du bor i en söderförort till Stockholm men jag kanske har hittat på det bara?

Det beror nog på vem som anser att den är "bland dom värsta i landet". Jag hörde när Jimmie Åkesson räknade upp massa förorter som var totala katastrofer, i uppräkningen var mitt område med. Jag bor här och har aldrig upplevt det som Åkesson framställer det :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 453
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: Nepenthe
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 632
Senast: Barbabelle
·
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
535
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp