Bukefalos 28 år!

osäker på min sadel....

SoNo

Trådstartare
Jag har just nu en sensation rider g4.

Men jag har blivit väldigt osäker på om detta är sadeln för oss...

På min fd häst funkade det jättebra, vi arbetade bra i den.

Men nu kommer jag inte till ro i sadeln och förflyttar mig hit och dit känns det som.
Samtidigt som min nya häst är överdrivet känslig för vikthjälper vilket gör att hon känner precis allt jag gör i sadeln eftersom den är så flexibel....

Jag vet inte alls hur jag ska göra, det hela kändes ju så bra på min fd häst och jag tyckte att det var toppen med en sadel utan bom där inget kan klämma..

Men nu vet jag inte alls...

Någon som har några tips eller som har varit med om något liknande?
 
Sv: osäker på min sadel....

Nya hästen kanske har större rörelser ellet så har du sämre styrka/stabilitet/balans.

Om hästens känslighet tror jag inte det påverkas av sadeltyp- men det kan du ju snabbt och enkelt testa genom att lägga på en bomsadel (låna).
 
Sv: osäker på min sadel....

Jag ska tillägga att hästen blir surig när jag sadlar och inte står still vid uppsittning.

Jag får ont i svanken efteråt.
 
Sv: osäker på min sadel....

Ja, nya hästen har större rörelser men detta är även i skritten...

Jag är mer tränad nu än jag var när jag hade min andra häst...

Jo, det kanske är värt att testas ja ;)
 
Sv: osäker på min sadel....

Stora rörelser brukar ju vara i alla gångarter. ;)
Men sadeln kanske inte passar din nya häst? de är väl lite olika de olika modellerna.
Har du haft den länge? Den kanske är "slut"?
 
Sv: osäker på min sadel....

Samma för mig. Köpte sensation till min förra häst och har behållit den och använt den i perioder när jag inte haft något bättre alternativ till min nya häst. Den passar inte optimalt till nya hästen, men funkar bättre än en illasittande bomsadel. Sen har hon ändrat sig väldigt också, den låg helt ok en period, sen låg den skitdåligt en växtperiod.
Dessutom gör passformen på henne att jag får dålig sits i den och det hjälper mig inte ett dugg när jag försöker balansera i hennes stora gångarter.

Kommer dock behålla den även i fortsättningen för att kunna ha om hon växer ur den sadeln hon har nu, inte säkert man haf tur och hittar ny direkt och på henne rider jag inte gärna barbacka varje dag :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp