Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Överhuvudtaget är jag lite förundrad över hur upprörande det verkar vara med färg.
På en sida som driver frågan med hundars rätt att andas lades en bild upp på en merlefärgad fralla. Den hade riktigt fina näsborrar och lades upp som ett gott exempel. Genast högg frallafolket på färgen och glömde varför bilden lagts upp. Det var alltså viktigare med rätt färg än att kunna andas.
Jag fattar inte heller? Varför kan inte alla färger vara godkända? Känns sjukt ytligt att ha med det som kriterie öht.
 
Överhuvudtaget är jag lite förundrad över hur upprörande det verkar vara med färg.
På en sida som driver frågan med hundars rätt att andas lades en bild upp på en merlefärgad fralla. Den hade riktigt fina näsborrar och lades upp som ett gott exempel. Genast högg frallafolket på färgen och glömde varför bilden lagts upp. Det var alltså viktigare med rätt färg än att kunna andas.

Googlade på fransk bulldog merle för att se hur de såg ut. Dök upp en del anti merle bilder där argumentet för att inte tillåta merle på frallorna pga diverse ögonsjukdomar. Men det är väl bara om man parar merle + merle det kan bli så. Eller har jag missuppfattat det?
 
Googlade på fransk bulldog merle för att se hur de såg ut. Dök upp en del anti merle bilder där argumentet för att inte tillåta merle på frallorna pga diverse ögonsjukdomar. Men det är väl bara om man parar merle + merle det kan bli så. Eller har jag missuppfattat det?
Nä, så har jag också uppfattat det, men det gäller (väl?) samtliga hundraser och även hästar(silvergen).
 
Överhuvudtaget är jag lite förundrad över hur upprörande det verkar vara med färg.
På en sida som driver frågan med hundars rätt att andas lades en bild upp på en merlefärgad fralla. Den hade riktigt fina näsborrar och lades upp som ett gott exempel. Genast högg frallafolket på färgen och glömde varför bilden lagts upp. Det var alltså viktigare med rätt färg än att kunna andas.
Äckliga människor de borde få leva med grov astma utan medicin resten av livet.
 
I de fall där färg kan vara kopplat till fysiska fel har jag full förståelse för det, men som fd ägare till en felfärgad hund med för mycket vitt på ett (!) ben har jag själv lite svårt att förstå det faktiskt. Tragiskt att hundar avlivas pga färg.
Att det ska vara så utseendefixerat som det är är otäckt , riktigt otäckt och att det fortfarande år snart 2017 är så att man ser utseende framför hunden som individ är hemskt.
 
Det finns flera seriösa som avlar på "felfärgat" och är seriösa, det är godkänt "på kontinenten". Dessutom föds det ju "felfärgade" ur korrekt färgade linjer, så varför pudelklubben envisas att strula med färg är för mig obegripligt.

Har du engagerat dig i Pudelklubben för att försöka få till en förändring?

Anledningen till att klubben "envisas" vid att hålla fast vid rasstandarden är i första hand att det är den franska pudelklubben som äger standarden och därför är dom enda som kan och får ändra den. Svenska Pudelklubben kan alltså inte ändra standarden på egen hand.

Enligt mig bör uppfödare inom rasen sträva efter att följa standarden, det vill säga att föda upp pudlar vars färg är godkänd. Det är dessutom så att det inte är något problem att föda upp felfärgade pudlar och få dom registrerade i SKK men man kan inte räkna med att dom går att ställa ut här i Sverige.

Vill man att standarden ska ändras anser jag att man bör sätta sig in i fråga och engagera sig för att få till en förändringen istället för att påstå att Pudelklubben "envisas" med att "strula" om något så oviktigt som rasstandarden.
 
Jag fattar inte heller? Varför kan inte alla färger vara godkända? Känns sjukt ytligt att ha med det som kriterie öht.

Men tycker du på riktigt att alla färger bör vara tillåtna inom alla raser? Bör även alla storlekar och hårlag vara tillåtna inom alla raser? Man ska alltså inte kunna se på en hund vilken ras den är?

Jag håller med om att det är hundens egenskaper som är det viktigaste men oftast hänger utseendet ihop med vad hunden har använts till tidigare och det finns (eller har funnits iaf) en anledning till att rasen ser ut som den gör. En fördel (inte den enda såklart) med att köpa en renrasig hund är just att man vet ungefär hur den kommer att de ut som vuxen. Jag ville exempelvis ha en hund med som inte fäller och som är ca 60 cm hög. Om en storpudel kunde se ut hur som helst skulle det vara otroligt svårt för mig att köpa en valp som skulle uppfylla mina kriterier eftersom den kan komma att se ut hur som helst. Det skulle inte vara nån mening att ha toy, dvärg och mellan pudlar eftersom det bara är utseendet som skiljer sig åt men för en köpare kan det ju vara så att det är en viss storlek man önskar. Men det kanske man inte ska bry sig om?

Jag tycker det skulle vara väldigt trist om alla färger var tillåtna inom alla raser eftersom det i många fall är en del av rasens kännetecken. Vill vi tex ha fläckiga schäfrar och svarta samojeder?

// nu ska jag sluta ranta om färger. Jag tycker att hundens utseende är mindre viktigt men så länge det inte påverkar hunden negativt tycker jag att rasers utseende ska bevaras.
 
Det som är tråkigt är raser som t.ex rhodesian ridgeback där brindle varit vanligt förr men som av någon anledning bestämts vara ej rastypiskt.
 
När man kollar på blocket efter Australian Shepherd, och 4/5 första annonserna är antingen blandraser eller "renrasiga" (aka icke reggade och då också räknade som blandraser) för mellan 8-10.000, den 5 är skk-reggade med det upptrissade priset 18,000 (ett vanligt valppris på reggade aussies ligger på 12-15.000)
 
När man kollar på blocket efter Australian Shepherd, och 4/5 första annonserna är antingen blandraser eller "renrasiga" (aka icke reggade och då också räknade som blandraser) för mellan 8-10.000, den 5 är skk-reggade med det upptrissade priset 18,000 (ett vanligt valppris på reggade aussies ligger på 12-15.000)

Hm, är det något speciellt som gör att dom tar ett så högt pris för den reggade?
 
En del tar högre pris för populära färger. Merle, oftast.

Tyvärr så gör många så ja

Hm, är det något speciellt som gör att dom tar ett så högt pris för den reggade?

Enda gångerna jag sett de allra mest upptrissade priserna, så är det från såna som avlar fram utställningsaussies och säger att de har en "exklusiv stam"....
 
Men tycker du på riktigt att alla färger bör vara tillåtna inom alla raser? Bör även alla storlekar och hårlag vara tillåtna inom alla raser? Man ska alltså inte kunna se på en hund vilken ras den är?
Stor skillnad på färg och storlek kan jag tycka.
Ja, jag tycker att alla färger som naturligt kan förekomma i rasen ska vara godkända. Att det förekommer såpass mycket "felfärgade" antyder ju att det ändå finns en hel del flerfärgade gener i pudelpopulationen, till skillnad mot tex schäfer(såvitt jag vet iaf). BC har ju inte ett enda utseendemässigt krav(om jag inte är felinformerad?) och det syns ju ändå klart och tydligt på dem att de är just BC.
I danmark är det tydligen ok att ställa flerfärgade pudlar, så man undrar hur de kommit "undan" i så fall?
Och nej, jag har inte engagerat min i pudelklubben i frågan för att få till en förändring. Det har jag varken tid eller engagemang för, men det hindrar inte att jag kan ha en åsikt.
 
Jag håller med om att det är hundens egenskaper som är det viktigaste men oftast hänger utseendet ihop med vad hunden har använts till tidigare och det finns (eller har funnits iaf) en anledning till att rasen ser ut som den gör.

Där här är ett intressant icke-argument som kommer från utställningsfolk. Av nån anledning så är de hundar som avlas på en utseendestandard sällan speciellt lika sina förfäder (dvs så som rasen såg ut när den grundades och beskrivningen skrevs) och det är verkligen inte så att de arbetsavlade nödvändigtvis ens är lika de exteriöravlade.

Se exempelvis på BC, där vi i Sverige inte har en enda punkt som reglerar hundarnas utseende, och det kan variera väldigt inom olika linjer på både storlek (10-30 kg) hårlag, öron, proportioner osv. Sen finns det de exteriöravlade hårbollarna som importeras från länder där utställning av BC uppmuntras, och de är utseendemässigt väldigt lika varandra, men lång ifrån de ursprungliga hundarna och långt ifrån de arbetande.

Utseende ger inte arbetsförmåga, arbetsförmåga ger utseende.
 
Stor skillnad på färg och storlek kan jag tycka.
Ja, jag tycker att alla färger som naturligt kan förekomma i rasen ska vara godkända. Att det förekommer såpass mycket "felfärgade" antyder ju att det ändå finns en hel del flerfärgade gener i pudelpopulationen, till skillnad mot tex schäfer(såvitt jag vet iaf). BC har ju inte ett enda utseendemässigt krav(om jag inte är felinformerad?) och det syns ju ändå klart och tydligt på dem att de är just BC.
I danmark är det tydligen ok att ställa flerfärgade pudlar, så man undrar hur de kommit "undan" i så fall?
Och nej, jag har inte engagerat min i pudelklubben i frågan för att få till en förändring. Det har jag varken tid eller engagemang för, men det hindrar inte att jag kan ha en åsikt.

Vad är den stora skillnaden på färg och storlek menar du? Finns människor som gärna vill ha större eller mindre hundar av en ras som redan finns, tex husky och shäfer.

Jag vet inte hur den Danska Pudelklubben har gjort men om det är enkelt kan du väl kontakta svenska Pudelklubben och förklara det? Jag hittar inget som stödjer ditt påstående om att det är tillåtet men du får gärna länka.

Hur mycket felfärgade menar du att det förkommer? Som jag har förstått det är det inte mer än att man i Tyskland var tvungen att para dom med enfärgade hundar eftersom det var en alldeles för snäv avelsbas när man försökte avla på enbart flerfärgade.

Jag förstår att du anser att det bör vara tillåtet eftersom det förekommer i rasen men det jag invänder mot är främst att du skriver att svenska Pudelklubben "envisas" och "strular" med flerfärgade pudlar när verkligheten är att klubben inte kan ändra rasstandarden. Det verkar inte som att du vet hur det fungerar med rasstandards och då tycker jag att du kunde visa lite ödmjukhet inför dom som arbetar med det inom Svenska Pudelklubben.
Du får självklart ha en åsikt men jag tycker att det är fult när du pratar illa om Svenska Pudelklubben utan att veta bakgrunden eller själv försöka ändra på det.

BC har jag också förstått det som att rasstandarden inte säger något om hur de ska ska ut men att man alltid ser att det är en BC håller jag inte med om. Jag tror dessutom att en arbetande ras lättare håller samma typ även utan en standard än vad en sällskapsras skulle göra. En arbetande BC avlas inte på olika färger, storlekar eller pälskvalite utan just på arbetsegenskaperna vilket gör att risken för att rasen utseendemässigt ska dra iväg åt något håll är liten. Pudlarna avlas i mycket på utseende, även om seriösa uppfödare såklart även är noga med att mentaliteten, och om det var tillåtet med alla färger och utseende skulle vi snart ha en väldigt spretig ras utseendemässigt.

Jag är inte helt emot att flerfärgade pudlar ska vara godkända men det är som sagt inte något vi kan besluta om och tills det ändras anser jag att en seriös uppfödare är en uppfödare som avlar i enlighet med gällande rasstandard.
 
Där här är ett intressant icke-argument som kommer från utställningsfolk. Av nån anledning så är de hundar som avlas på en utseendestandard sällan speciellt lika sina förfäder (dvs så som rasen såg ut när den grundades och beskrivningen skrevs) och det är verkligen inte så att de arbetsavlade nödvändigtvis ens är lika de exteriöravlade.

Se exempelvis på BC, där vi i Sverige inte har en enda punkt som reglerar hundarnas utseende, och det kan variera väldigt inom olika linjer på både storlek (10-30 kg) hårlag, öron, proportioner osv. Sen finns det de exteriöravlade hårbollarna som importeras från länder där utställning av BC uppmuntras, och de är utseendemässigt väldigt lika varandra, men lång ifrån de ursprungliga hundarna och långt ifrån de arbetande.

Utseende ger inte arbetsförmåga, arbetsförmåga ger utseende.

Jag tänker exvis på RR som har sin färg för att den skulle smälta in i vegitiationen. Idag behövs det inte men färgen är en av rasens karaktärsdrag. Visst kan man avla på RR med alla möjliga färger men man vill bevara det ursprungliga utseendet.
Och jo, det är nog så att många raser idag inte ser ut som dom gjorde när den första rasstandarden skrevs vilket är trist. Då har man ju verkligen inte bevarat det ursprungliga utseendet eller syftet med rasen. Jag försvarar inte det på något vis. Jag kan inte låta bli att fundera på hur rasstandarden för exvis cocker ser ut nu jämfört med när den först skevs, har den ändrats mycket, var den fel när den skrevs eller var den "för öppen för tolkning"?

Jag tror iaf att det här problemet är störst för arbetande hundar, jag vet inte om sällskapsraserna har ändrats lika mycket? Med undantag för ser trubbnosiga.

Angående BC så får jag hänvisa till svaret jag skrev till @skuggi.
 
Jag tror iaf att det här problemet är störst för arbetande hundar, jag vet inte om sällskapsraserna har ändrats lika mycket? Med undantag för ser trubbnosiga.
[/USER].

Fast jag tror inte att de arbetande raserna har förändrats så mycket faktiskt :) Möjligtvis att många blivit lite nättare i modellen, för att orka arbeta mera.

Den här wachteln är t ex fotograferad 1915:
220px-Wachtelhund_from_1915.JPG


Den här wachteln är fotad typ 2010:
607_brunfargad.jpg


Den första har dock kuperad svans, vilket fortfarande är rätt vanligt i tyskland.
Wachteln är inte en särskilt homogen ras i och med att den avlas på prestation.
Vikten ligger på typ 17-28kg, mankhöjden får diffa 10cm. En del är mycket pälsade och krulliga, en del är nästan helt släta och med lite lockar, som Ladda och Otis t ex.
Det har blivit vanligare med de mindre pälsade hundarna de senaste 15 åren, eftersom det är mer praktiskt i skogen. Vi har haft alla varianter av hårlag på våra :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 006
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 830
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp