Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tror inte att de arbetande raserna har förändrats så mycket faktiskt :) Möjligtvis att många blivit lite nättare i modellen, för att orka arbeta mera.

Den här wachteln är t ex fotograferad 1915:
220px-Wachtelhund_from_1915.JPG


Den här wachteln är fotad typ 2010:
607_brunfargad.jpg


Den första har dock kuperad svans, vilket fortfarande är rätt vanligt i tyskland.
Wachteln är inte en särskilt homogen ras i och med att den avlas på prestation.
Vikten ligger på typ 17-28kg, mankhöjden får diffa 10cm. En del är mycket pälsade och krulliga, en del är nästan helt släta och med lite lockar, som Ladda och Otis t ex.
Det har blivit vanligare med de mindre pälsade hundarna de senaste 15 åren, eftersom det är mer praktiskt i skogen. Vi har haft alla varianter av hårlag på våra :p

Jag menade mer vid utställningar! Att en schäfer eller malle på utställning idag inte är så lik en schäfer eller malle för 100 år sen :)
 
Skilj på när färg är ett diskvalificerande fel för utställning och när det är ett krav på registrering... men det finns ett gott skäl till att inte vilja ha merle och i förlängningen då även harlekin och det är kopplingen till sjukdomar. Jag kan föreställa mig att det var ett mycket tungt vägande skäl, innan man visste hur det nedärvdes och vilka andra färger som kunde dölja anlaget.

(Vid ett tidigare tillfälle när vi diskuterade harlekin hittade jag en jättebra artikel från 1920-talet om merle hos taxar, Googlar-guden är inte med mig och jag hittar den inte igen, Jag tror att den finns bland referenserna till den här: http://stud.epsilon.slu.se/6830/7/sivertsen_j_140619.pdf)
 
Vad skulle ni säga om avel på en tik av jaktras och jaktlinjer som haft ryggproblem så att hon måste ha täcke på sig när det är blött och kallt, har haft problem med benhinneinflammationer och som ljudar i jaktsammanhang?
 
Vet att tråden handlar om oseriös avel, men är det någon här på buke som ska gå uppfödarutbildningen på distans i januari? :)

Ska bli spännande att se vilka kursdeltagarna blir. Gick SKKs Hundens Beteende-kurs i våras och trots 15-20 deltagare i kursen, så var vi bara en handfull som deltog i diskussionsdelen. Vilket ju var tråkigt, då det var den som var mest givande.

Jag skulle gärna gå den! Men frågan är om det fortfarande går att anmäla sig? :)
 
Vad skulle ni säga om avel på en tik av jaktras och jaktlinjer som haft ryggproblem så att hon måste ha täcke på sig när det är blött och kallt, har haft problem med benhinneinflammationer och som ljudar i jaktsammanhang?
Beror på varför den har ont i ryggen. Att den ljudar skiter jag i det är en träningssak.
 
Beror på varför den har ont i ryggen. Att den ljudar skiter jag i det är en träningssak.

Ljuda är tyvärr inte alltid en träningssak, det är till stor del ärftligt och ofta skitsvårt att få bort. Minsta ljud på prov och du blir diskad, om det är en apportör.

@Fisherling
Beror på ras och meriter, övrig hälsa och vilka man tänkt sig som köpare till valparna skulle jag säga.
 
Eftersom det är en erkänd ras så kliar det i fingrarna att maila och ställa frågor som "vilken grupp tillhör den på utställning" och "hur ser avelsrekommendationerna ut" och "behöver jag ett MH för att tävla bruks med den?".
Sällskapshundar och inte alls skulle jag gissa. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 006
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 811
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp