Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle aldrig avla på en ljudande hund. Vist...i princip alla ljudar någon gång. Men hunden ska uppfattas som tyst i arbete. Naturligt tyst.
Min respekt för er avel växte just till oanade proportioner:bow: (har ju haft äran att tidigare haft hundar från "skrikabo" -förstå vilka fantastiska individer om de ägt förmågan att vara tyst :angel:)


Så ja näh tysthet är långt ifrån bara en träningssak. Min nuvarande hund ljudar så mycket att min sambo hotar med att hon inte ska få bo inne .
Hon piper när hon vill ha mat, hon skriker när hon vill gå ut, hon piper när vi är påväg in, hon piper när hon är trött, hon skriker när hon vill arbeta.
Visst går hon att få tyst under arbete men det är ju vardagen som är värst eftersom hon i princip bara är tyst när hon sover eller är extremt fokuserad och då är hon ändå tränad från valp att man inte får något om man ljudar -vilket resulterat i att hon är tyst om jag kollar på henne :angel:
 
Skilj på när färg är ett diskvalificerande fel för utställning och när det är ett krav på registrering... men det finns ett gott skäl till att inte vilja ha merle och i förlängningen då även harlekin och det är kopplingen till sjukdomar. Jag kan föreställa mig att det var ett mycket tungt vägande skäl, innan man visste hur det nedärvdes och vilka andra färger som kunde dölja anlaget.

(Vid ett tidigare tillfälle när vi diskuterade harlekin hittade jag en jättebra artikel från 1920-talet om merle hos taxar, Googlar-guden är inte med mig och jag hittar den inte igen, Jag tror att den finns bland referenserna till den här: http://stud.epsilon.slu.se/6830/7/sivertsen_j_140619.pdf)


Vilka raser har krav på färg för registrering? Jag trodde att man alltid var tvungen att registrera alla valpar som föds i en kull, även om dom var felfärgade. Men det låter ju väldigt trist om man inte får registrera dom bara för att de har fel färg...
 
Min respekt för er avel växte just till oanade proportioner:bow: (har ju haft äran att tidigare haft hundar från "skrikabo" -förstå vilka fantastiska individer om de ägt förmågan att vara tyst :angel:)


Så ja näh tysthet är långt ifrån bara en träningssak. Min nuvarande hund ljudar så mycket att min sambo hotar med att hon inte ska få bo inne .
Hon piper när hon vill ha mat, hon skriker när hon vill gå ut, hon piper när vi är påväg in, hon piper när hon är trött, hon skriker när hon vill arbeta.
Visst går hon att få tyst under arbete men det är ju vardagen som är värst eftersom hon i princip bara är tyst när hon sover eller är extremt fokuserad och då är hon ändå tränad från valp att man inte får något om man ljudar -vilket resulterat i att hon är tyst om jag kollar på henne :angel:

Ljudet är ju fruktansvärt enerverande och det tar kraft från hunden då ett massivt ljudande är stress.
Nervfasta hundar är tysta. Sen är det klart att glada kan de bli och skälla men det där ljudandet, nej tack!
Såg en tråd om det på Facebook i gruppen Schäfer och flera verkade tycka att det var charmigt och skojade om det. Personligen tycker jag sånt är lika charmigt som en snarkande Mops.
 
Vilka raser har krav på färg för registrering? Jag trodde att man alltid var tvungen att registrera alla valpar som föds i en kull, även om dom var felfärgade. Men det låter ju väldigt trist om man inte får registrera dom bara för att de har fel färg...
Vita schäfrar.
 
Så är det ju "alltid" :p folk letar omplaceringshund (från Sverige) varvid gatuhundfolket kommer inramlande och ska promota gatuhundar från jordens alla hörn.
Ja det är sant :D
MAn undrar ju hur folk tänker... som i detta fallet en tjej frågar om rasen pudel och så kommenterar en med en cockerpoo om hur fantastisk rasen är med bild :D
 
Helt oavsett ras så får man självklart regga felfärgade valpar i skk, om föräldrarna är reggade och har genomgått ev rasbundna hälsotester.

Man får lika självklart ställa ut/tävla med felfärgade hundar också, men de kommer ju åka ut med att de är orastypiska pga färgfel.

Och helt korrekt, en ändring i en rasstandard är det enbart rasklubben i rasens ursprungsland som kan göra och det är inte gjort i en handvändning sånt.

För mig finns dock inget = att avla på felfärg är per automatik oseriös om hundarna som avlas på är friska, exteriörtypiska och stabila representanter av sin ras. För mig är det tänket och planen bakom aveln som avgör om en människa är seriös eller inte med sitt avelsarbete.
 
Vita schäfrar.
Nja. Inte helt sant. Eftersom den vita färgen ligger för långt tillbaka så föds inga vita, renrasiga schäfrar om de inte skulle vara tex albino. Så kommer det ut vita schäfrar så är någonting fuffelns.
De vita blev sepaterade till egen ras (vit herdehund) för över 40 år sen.
Skulle det mot all förmodan födas vita hundar som bevisligen är renrasiga så skulle de få registreras. Men kanske att de blev belagda med avelsförbud.
 
Nja. Inte helt sant. Eftersom den vita färgen ligger för långt tillbaka så föds inga vita, renrasiga schäfrar om de inte skulle vara tex albino. Så kommer det ut vita schäfrar så är någonting fuffelns.
De vita blev sepaterade till egen ras (vit herdehund) för över 40 år sen.
Skulle det mot all förmodan födas vita hundar som bevisligen är renrasiga så skulle de få registreras. Men kanske att de blev belagda med avelsförbud.

Nja, det står faktiskt i registreringsreglerna att det är registreringsförbud på vita schäfrar samt avkommor efter vita föräldradjur. Alltså går det inte att regga en vit schäfer om det mot förmodan skulle dyka upp en renrasig.

Jag kollade igenom hela registreringsreglerna nu eftersom jag blev nyfiken på hur mycket som egentligen regleras när det kommer till felfärgade djur. Den enda ras där det specifikt står att en hund med X färg inte får registreras är just schäfer. Däremot är det reglerat i flera raser att hund efter föräldradjur med X färg inte får registreras. (Ofta beror det dock på att dessa förädladjur är belagda med avelsförbud p.g.a. sin felaktiga färg.)

Raserna det gäller är:
-De flesta merlefärgade raser (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrar. Ex. bergamasco)
-Merlefärgade raser där det även förekommer sobel/rött (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrarför samt sobelfärgad/röd avkomma efter blue merle-färgad hund parad med sobelfärgad/röd hund. Ex. collie, sheltie, prazsky krysarik)
-Newfoundland, Leonberger och Gordonsetter (förbud mot att registrera avkomma efter felfärgade föräldrar)
-Strävhårig vorsteh (Förbud mot att registrera avkomma efter föräldrar med vissa färgkombinationer)

Detta är alltså en sanning med viss modifikation:
Helt oavsett ras så får man självklart regga felfärgade valpar i skk, om föräldrarna är reggade och har genomgått ev rasbundna hälsotester.
 
Senast ändrad:
Var en tjej i en pudelgrupp ja såg frågade angående pudel då hon var nyfiken på rase, och bland alla kommentarer hade en människa med en cockerpoo svarat !!!

Såg någon som letade efter omplaceringshund, i sin annons hade hon klart och tydligt skrivit "söker hund mellan 6 månader till 2 år" och "inga amstaffs"

Bland de första kommentarerna? En person som promotade sin släktings amstaffkennel som hade valpar.

:up:
 
Nja. Inte helt sant. Eftersom den vita färgen ligger för långt tillbaka så föds inga vita, renrasiga schäfrar om de inte skulle vara tex albino. Så kommer det ut vita schäfrar så är någonting fuffelns.
De vita blev sepaterade till egen ras (vit herdehund) för över 40 år sen.
Skulle det mot all förmodan födas vita hundar som bevisligen är renrasiga så skulle de få registreras. Men kanske att de blev belagda med avelsförbud.
Njae? Nog är väl rasen yngre än 40 år?
 
Såg någon som letade efter omplaceringshund, i sin annons hade hon klart och tydligt skrivit "söker hund mellan 6 månader till 2 år" och "inga amstaffs"

Bland de första kommentarerna? En person som promotade sin släktings amstaffkennel som hade valpar.

:up:
Jag har sökt omplaceringshund och folk läser inte annonserna längre än till just sökes.
 
Njae? Nog är väl rasen yngre än 40 år?
Det kan hända att den är yngre som godkänd, det vet jag faktiskt inte. Men det var på 70-talet som de vita individerna försköts från Schäfern och arbetet som egen ras påbörjades. Sen brukar det ju ta ett tag innan en ny ras skapas och godkänns fullt ut.
 
Nja, det står faktiskt i registreringsreglerna att det är registreringsförbud på vita schäfrar samt avkommor efter vita föräldradjur. Alltså går det inte att regga en vit schäfer om det mot förmodan skulle dyka upp en renrasig.

Jag kollade igenom hela registreringsreglerna nu eftersom jag blev nyfiken på hur mycket som egentligen regleras när det kommer till felfärgade djur. Den enda ras där det specifikt står att en hund med X färg inte får registreras är just schäfer. Däremot är det reglerat i flera raser att hund efter föräldradjur med X färg inte får registreras. (Ofta beror det dock på att dessa förädladjur är belagda med avelsförbud p.g.a. sin felaktiga färg.)

Raserna det gäller är:
-De flesta merlefärgade raser (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrar. Ex. bergamasco)
-Merlefärgade raser där det även förekommer sobel/rött (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrarför samt sobelfärgad/röd avkomma efter blue merle-färgad hund parad med sobelfärgad/röd hund. Ex. collie, sheltie, prazsky krysarik)
-Newfoundland, Leonberger och Gordonsetter (förbud mot att registrera avkomma efter felfärgade föräldrar)
-Strävhårig vorsteh (Förbud mot att registrera avkomma efter föräldrar med vissa färgkombinationer)

Detta är alltså en sanning med viss modifikation:

Det är skillnad på att inte få registrera valpar efter felfärgade föräldrar, och att inte få registrera felfärgade valpar. Det tidigare är för att det inte ska gå att avla vidare på felfärgade individer. Det senare för att föräldradjur som uppfyller raskraven ibland ändå kan få valpar som inte stämmer in på rasstandarden men alla individer i kullen ska ändå registreras.
 
Nja. Inte helt sant. Eftersom den vita färgen ligger för långt tillbaka så föds inga vita, renrasiga schäfrar om de inte skulle vara tex albino. Så kommer det ut vita schäfrar så är någonting fuffelns.
De vita blev sepaterade till egen ras (vit herdehund) för över 40 år sen.
Skulle det mot all förmodan födas vita hundar som bevisligen är renrasiga så skulle de få registreras. Men kanske att de blev belagda med avelsförbud.
Lycka till med att registrera en vit schäfer i SKK! Berger blanc de Suisse är betydligt yngre som ras än 40 år o har inte längre öppen stambok.
När jag skriver vit avser jag vit o inte albinos. Det föds vita schäfrar men det är ovanligt o de får inte registreras. Finns vita hundar långt tbx i stamtavlan.
 
Tyska boxerklubben lobbar hårt på att färgen vit skall godkännas på utställningar utan att lyckas. 20 % föds vita.
 
Raserna det gäller är:
-De flesta merlefärgade raser (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrar. Ex. bergamasco)
-Merlefärgade raser där det även förekommer sobel/rött (förbud mot att registrera avkomma efter två merlefärgade föräldrarför samt sobelfärgad/röd avkomma efter blue merle-färgad hund parad med sobelfärgad/röd hund. Ex. collie, sheltie, prazsky krysarik)
-Newfoundland, Leonberger och Gordonsetter (förbud mot att registrera avkomma efter felfärgade föräldrar)
-Strävhårig vorsteh (Förbud mot att registrera avkomma efter föräldrar med vissa färgkombinationer)

Detta är alltså en sanning med viss modifikation:
Skulle gissa på att samtliga färger de inte vill regga valpar från är de färger som är kopplade till sjukdom. Merle är ju välkänt, men blått är mindre känt (finns ju två varianter, bara ena är sjuklig), vet att newfoundlanden kan komma i blått så kanske är samma med resterande färger?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 790
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 520
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 896
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp