Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundstallet verkar aldrig bli av med den där airedale/malle/etc kullen. Så fort de omplacerat en, kommer det in en-två nya från samma kull(ar). Önskar att folk som inte tror att rasen spelar nån roll vid avel kunde notera detta och inse att det är dags att lägga avelsplanerna på hyllan.
 
Hundstallet verkar aldrig bli av med den där airedale/malle/etc kullen. Så fort de omplacerat en, kommer det in en-två nya från samma kull(ar). Önskar att folk som inte tror att rasen spelar nån roll vid avel kunde notera detta och inse att det är dags att lägga avelsplanerna på hyllan.

Var tvungen att kolla vad det var för något och hur får de ihop det här :confused:

Kan bo med barn: Nej

Buster vill komma till en familj som gillar att vara fysiskt aktiv. En familj som tar med honom ut på långa promenader och joggingturer

Familj för mig brukar ju innebära att där finns barn i nån ålder...

Och uppenbarligen så är det inte bara okunniga vanligt folk som tror på skrönan att raserna spelar ingen roll, alla hundar blir vad man gör dem till :wtf:

Det här är en formbar kille som kommer kunna bli det du gör honom till.
 
Var tvungen att kolla vad det var för något och hur får de ihop det här :confused:



Familj för mig brukar ju innebära att där finns barn i nån ålder...

Och uppenbarligen så är det inte bara okunniga vanligt folk som tror på skrönan att raserna spelar ingen roll, alla hundar blir vad man gör dem till :wtf:
Fast det är ju en blandning akita/husky/malamute, ingen malle/airedale.
 
Var tvungen att kolla vad det var för något och hur får de ihop det här :confused:



Familj för mig brukar ju innebära att där finns barn i nån ålder...

Och uppenbarligen så är det inte bara okunniga vanligt folk som tror på skrönan att raserna spelar ingen roll, alla hundar blir vad man gör dem till :wtf:
Familj för mig kan vara både med och utan barn.
Jag kallar mig och sambon (och hunden och katten) för familj.
 
Jag får inte det här att gå ihop? :confused: Och vad är en hälleforsare? Aldrig hört, har jag missat något?

"Hälleforsvalp, tik ( hon i mitten med rosa halsband). 10veckor och leveransklar.
Mycket mysig och social tjeja söker nu ett kärleksfullt hem.
Mamman är en gråhund/hälleforsare och pappan är renrasig hälleforsare. Hon är registrerad och har stamtavla."
 
Tänk, hade jag helt missat!

"..som skall utvärderas efter år 2010."

Undrar vad som hände med utvärderingen? Var ju liksom sju år sen :p
Ja, det verkar inte vara speciellt uppdaterat varken där eller hos rasklubben :D
Men klubben ger ändå ett bra första intryck. Läste om inmönstringar och sånt och de låter vettiga.
 
Jag får inte det här att gå ihop? :confused: Och vad är en hälleforsare? Aldrig hört, har jag missat något?

"Hälleforsvalp, tik ( hon i mitten med rosa halsband). 10veckor och leveransklar.
Mycket mysig och social tjeja söker nu ett kärleksfullt hem.
Mamman är en gråhund/hälleforsare och pappan är renrasig hälleforsare. Hon är registrerad och har stamtavla."
Kan det vara så att mamman är från en planerad utavel (eller inmönstrad) pga deras smala genbas ?
Hälleforshund är en jakthund, där inmönstring görs för att bredda avelsbasen.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/halleforshund/
 
Kan det vara så att mamman är från en planerad utavel (eller inmönstrad) pga deras smala genbas ?
Hälleforshund är en jakthund, där inmönstring görs för att bredda avelsbasen.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/halleforshund/
Måste ju vara så. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om hälleforshund! Roligt att få reda på en ny ras :D

Resten av annonsen snackade ju faktiskt om jakt, men jag hakade upp mig på att jag inte fick ihop "blandras" och "registrerad med stamtavla" i huvudet. :angel: Men så klart att det är en öppen stambok, så dumt av mig :rofl:
 
7000 kr för en tik som fått tre kullar?
Man kan ju tänka sig att annonsören satt ett högt pris för att sålla bort vissa köpare. Sen kanske hunden överlåtes gratis till rätt människa. Tycker annars att det var en ok annons, bortsett från att det väl hade varit trevligt om tiken kunnat stanna hos annonsören om det nu funkar så bra där...
 
Måste ju vara så. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om hälleforshund! Roligt att få reda på en ny ras :D

Resten av annonsen snackade ju faktiskt om jakt, men jag hakade upp mig på att jag inte fick ihop "blandras" och "registrerad med stamtavla" i huvudet. :angel: Men så klart att det är en öppen stambok, så dumt av mig :rofl:

De jag träffat har varit himla trevliga :)

Floyd var ju också en blandras (enligt SKK), registrerad med stamtavla, ett tag :D
 
Hum hur blir pälsen hos valpar till dvärgschnauzer/pudelmix? Känns som att den kan bli ganska katastrofal men jag kanske tänker fel? Visserligen ska varken dvärgschnauzer eller pudel fälla men den första ska ju trimmas/ryckas och den senare klippas så det känns som rätt stora skillnad i pälstyp... Tror inte det hjälper heller att mamman till valparna som är pudelmixen är springer spaniel och pudel.
Jag har en amris/pudelmix och hans päls är mjuk och lockig (inte krullig som pudelns) och fäller inte. Amrisen ska väl också ryckas? Iaf så kan pälsen bli väldigt olika, en del blir nästan lika lockiga som en pudel medan andra blir mer slät/strävhåriga. Har inte sett någon som ser gräslig ut iaf.
 
Jag har en amris/pudelmix och hans päls är mjuk och lockig (inte krullig som pudelns) och fäller inte. Amrisen ska väl också ryckas? Iaf så kan pälsen bli väldigt olika, en del blir nästan lika lockiga som en pudel medan andra blir mer slät/strävhåriga. Har inte sett någon som ser gräslig ut iaf.
Vad menar du med amris, amerikansk cocker? Den klipps och är pälsigare än engelsk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 209
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 233
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp