Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Schäfervalpar säljes. 7 hanar och 4 tikar
Mamman och Pappan en tysk Schäfer och båda är rakryggade.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA"

Perfekt, tilltänkta brukshundar som inte går att tävla bruks med :idea:. Det verkar också helt onödigt att meritera sitt avelsmaterial, bara de är RAKRYGGADE så kan valparna gå hur långt som helst! :up:
 
Snubblade precis över en oreggad amstaffkull. Säljaren marknadsför det faktum att några valpar är blåögda som något bra och dessa kostar även mer än övriga valpar. I själva verket är åtminstone den valpen som syns på bild blåögd eftersom den är kraftigt vittecknad utan pigment på huvudet, vilket ökar risken för dövhet. Man betalar alltså i praktiken extra för den ökade risken att valpen är defekt :idea:
 
"Schäfervalpar säljes. 7 hanar och 4 tikar
Mamman och Pappan en tysk Schäfer och båda är rakryggade.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA"

Perfekt, tilltänkta brukshundar som inte går att tävla bruks med :idea:. Det verkar också helt onödigt att meritera sitt avelsmaterial, bara de är RAKRYGGADE så kan valparna gå hur långt som helst! :up:

Folk verkar sätta "rakryggad" som en kvalitėtsstämpel på schäfer. Som en normal schäferrygg är helt unik. Det visar bara hur lite kunskap de har och hur lite de varit ute bland arbetade hundar om de bara har sett utställningshundar och inga alls ifrån brukslinjer.
 
Folk verkar sätta "rakryggad" som en kvalitėtsstämpel på schäfer. Som en normal schäferrygg är helt unik. Det visar bara hur lite kunskap de har och hur lite de varit ute bland arbetade hundar om de bara har sett utställningshundar och inga alls ifrån brukslinjer.

Jag har fått frågan flera gånger om Valkyria är en TYSK schäfer. Ehh, ja rasen HETER Tysk schäferhund.
Men jag har fått förklarat för mig att det syns på ryggen att hon är från tyska linjer :banghead:
 
Folk verkar sätta "rakryggad" som en kvalitėtsstämpel på schäfer. Som en normal schäferrygg är helt unik. Det visar bara hur lite kunskap de har och hur lite de varit ute bland arbetade hundar om de bara har sett utställningshundar och inga alls ifrån brukslinjer.
Och dessutom blir en schäfer inte mer än 8år och alla schäfrar har dåliga höfter. Och en schäfer blir inte så stor som min hund. Allt detta talar min syster som vet allt om för mej.
1. Åldern och dom dåliga höfterna kommer från att våran kusin hade 2 schäfrar med kassa höfter och allergier.
2. Min hund är ingen ren schäfer. Hon är schäfer och vit herde.
3. Ska man kolla på rasstandarden så är min hund ändå vad som skulle klassas som en stor tik i storleken, inte större än rasstandard.

Syrrans hunderfarenhet sträcker sig till hundarna (taxar)min familj hade under uppväxten samt softisen som hon hade. Och då var det väldigt insnöat på softis
 
Och dessutom blir en schäfer inte mer än 8år och alla schäfrar har dåliga höfter. Och en schäfer blir inte så stor som min hund. Allt detta talar min syster som vet allt om för mej.
1. Åldern och dom dåliga höfterna kommer från att våran kusin hade 2 schäfrar med kassa höfter och allergier.
2. Min hund är ingen ren schäfer. Hon är schäfer och vit herde.
3. Ska man kolla på rasstandarden så är min hund ändå vad som skulle klassas som en stor tik i storleken, inte större än rasstandard.

Syrrans hunderfarenhet sträcker sig till hundarna (taxar)min familj hade under uppväxten samt softisen som hon hade. Och då var det väldigt insnöat på softis

Då måste vår äldsta vara blandras för hon är friröntgad och 9,5 år och har till dags datum aldrig behövt gå till vetten för något mer än vaccination och ultraljud vid dräktighet
 
Då måste vår äldsta vara blandras för hon är friröntgad och 9,5 år och har till dags datum aldrig behövt gå till vetten för något mer än vaccination och ultraljud vid dräktighet
Avlar ni på blandras :eek: åh jag som trodde ni var seriösa :rage: lura sina köpare att dom köper billiga renrasiga. Ni kunde ju tjäna en förmögenhet på att sälja dom som blandraser :angel:;)
Min hund borde trilla ner och dö när som. Hon är 11,5 nu. Men pigg och glad. Fast vad vet jag? Uppenbarligen känner min syster min hund bättre :meh:
 
"Schäfervalpar säljes. 7 hanar och 4 tikar
Mamman och Pappan en tysk Schäfer och båda är rakryggade.
Valparna har alltså alla förutsättningar att bli riktiga bruks och vakthundar.

O.B.S. INGEN STAMTAVLA"

Perfekt, tilltänkta brukshundar som inte går att tävla bruks med :idea:. Det verkar också helt onödigt att meritera sitt avelsmaterial, bara de är RAKRYGGADE så kan valparna gå hur långt som helst! :up:

Alltså, det är väl ändå lite falsk marknadsföring? :confused: Jag tänker på brukshundsdelen, då de inte kan vara med och tävla i bruks. Kan de ens träna det? Folk kanske köper i god tro att det är möjligt och sen blir besvikna när de har ambitionerna men inte tillgång till brukstävlande. Vakthund kan ju i princip vilken hund som helst bli beroende på hur man definierar det (min lilla lundis är en prima vakthund, så länge han inte är fokuserad på sin mat :D och han kanske inte är så skräckinjagande alltid, men...)
 
Och sen det där med "oreggade men RAKRYGGADE!!" Jag vet folk som köpt såna valpar på Blocket och är mycket noga med att berätta att hunden minsann är rakryggad. Och så har den sett ut som en vinglig hyena. Oftast långhårig, dessutom, vilket tycks vara ett plus. Och givetvis är föräldrarna oreggade eftersom man inte vill stödja SKK och/eller dålig Schäferavel.

Var ska man börja, liksom...?
 
En valpintressent hörde av sig till oss om kommande kull och var mycket noga med att föräldrarna skulle vara rakryggade för hen ville få en hund med frisk rygg. Jag upplyste hen om att båda föräldrarna var ryggröntgade och att de följde rasstandarden och trodde det skulle vara gott nog men nej. Hanen var inte rak nog för en bra rygg (hen hade sett honom på en bild)
Hanen ser ut som en helt vanlig bruksschäfer, varken mer eller mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 236
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 292
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp