Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte förstå hur man kan motivera 30.000 kr för en blandras (50.000 för en avelshund!) och att folk faktiskt betalar detta när det finns hundratals fina renraser med olika utseenden och egenskaper som är betydligt billigare. Man kan säkert hitta någon som liknar labradoodle i egenskaper eller utseende.
 
Frågan är vad som händer om man köper en hund därifrån som sällskapshund men sedan inte kastrerar sin hund? :idea: Det behöver man väl iofs inte säga att man inte gjort heller? För såvitt jag förstår av tidigare diskussioner så är en såld vara såld och man kan inte ställa krav på vad köparen ska göra med sin vara.

Sålt är sålt, allt annat är att försöka vilseleda köparna :rage:

O apropå pommar så har jag en här som är klart mer motionsvillig och aktiv än vad chihuahuorna är, och de i sin tur har en aktivitetsnivå som slår mina stora hundar. Jag fick begränsa min pom kraftigt vad gäller rörelse när hon bröt benet i en olycka, och hon blev extremt deppig. Hon hade mått skit av att inte få röra sig längre än tio min :(
 
500:- för att stå i kö?!!
Stärker min åsikt att detta görs enbart för pengar när det tom kostar att KÖA på en valp! :rage:

Nämen shock, :D

Men äsch vi s.k "renrasfolk" är bara sura för att de VÅGAR kräva mer pengar för sina blandrasvalpar, det gör oss totalkränkta typ för att vi visst ser renrashundar som mer värda. Och dessa labradoodles måste ju ha speciella dyra importerade hundtillbehör har vi fått veta, så de har svindyra utgifter i jämförelse med andra hunduppfödare (om man går efter hur en uppfödare beskrev och ansåg att labradoodles behöver specialanpassade hundleksaker av någon anledning? O_o Jag är nyfiken vill fortfarande få reda på varför de behöver det till att börja med)
 
Angående sålt är sålt, en fundering. Om man skriver in ett vite i kontraktet, tex på 100 000kr om hunden inte kastreras inom säg 2 års ålder?
Skulle det vara giltigt?

Jag köpte en häst en gång, fd galoppör, där ett vite på 100 000kr var inskrivet i kontraktet angående att hästen aldrig skulle starta i ett officiellt lopp igen

Bara en tanke?
Fö håller jag med alla, detta är ju sjukt.
Påminner om chihuahua rejset under "hilton-tiden"

Fast det här är värre
 
Fast samtidigt... Om man tänker rent krasst... Det är ju bättre att de köper en skitdyr oodleblandis än en smuggelvalp. Eller en hund av nån ras de inte klarar av (typ husky). Det enda det skadar är ju folk som går på bluffen. Å ena sidan gynnar det uppfödare till oodles men oavsett trendras så skulle de nog sko sig på trenden. Om oodle trenden fortlöper alt. ny blandrastrend tar vid så förhindrar det ju att fler raser sugs upp i massproduktion och blir förstörd. Win! Å andra sidan så lider ju både hund och ägare av kassa pälsar med allt vad det innebär. Kanske blir det ett wake up call inför nästa hund?
 
Fast samtidigt... Om man tänker rent krasst... Det är ju bättre att de köper en skitdyr oodleblandis än en smuggelvalp. Eller en hund av nån ras de inte klarar av (typ husky). Det enda det skadar är ju folk som går på bluffen. Å ena sidan gynnar det uppfödare till oodles men oavsett trendras så skulle de nog sko sig på trenden. Om oodle trenden fortlöper alt. ny blandrastrend tar vid så förhindrar det ju att fler raser sugs upp i massproduktion och blir förstörd. Win! Å andra sidan så lider ju både hund och ägare av kassa pälsar med allt vad det innebär. Kanske blir det ett wake up call inför nästa hund?
Det gar du rätt i. Och som jag alltid sagt; en vara är värd det som någon är beredd att betala. Det är köparen som sätter priset oavsett vad jag ska sälja. Även om jag personligen förfasas över att folk är så korkade att de betalar dessa priser. :eek:
 
Det gar du rätt i. Och som jag alltid sagt; en vara är värd det som någon är beredd att betala. Det är köparen som sätter priset oavsett vad jag ska sälja. Även om jag personligen förfasas över att folk är så korkade att de betalar dessa priser. :eek:

Det och folk verkar tyvärr luras utav "kommer bli en godkänd ras" och att pälsen är gott som omöjlig och i många fall gott som bäst rakas av (enligt hundfrisörvänner). Sen tycker en del att det inte är moraliskt att tjäna stora pengar av husdjuravel, särskilt blandrasavel. Detta är mest i USA där miljontals blandrashundar avlivas i härbärgen medan folk går och köper svindyra blandrashundar för att de just kallas och marknadsförs som "doodles" och "poos", för att det råkar vara ett sorts mode och trend just nu.
 
Jag som "bara" ska betala 15.000 för min mellanpudelvalp... måste vara en skräphund eller? Inga specialimporterade leksaker heller, ingen specialbyggd kennel. I stället växer han upp i en vanlig villa med liten trädgård.

Att man lätt kan gå in på SKK och kolla upp hela hans släkt är väl ointressant i doodlepookretsar.:devil:
 
Kanske inte rakt igenom oseriös avel men jag snubblade precis över en hane i min ras (Jack Russell) som fått 75 avkommor varav majoriteten varken är ögonlysta, patellaundersökta, mentalbeskrivna eller utställda.

Jag upplever visserligen att det är lite av en tradition i hela rasen att endast avelsdjuren hälsoundersöks vilket är lite olyckligt, men även om man bortser från just hälsoundersökningarna.... om det nu inte är för utställningsresultat eller jaktegenskaper (relativt få avkommor är utställda och det är inga jaktlinjer), vad är då poängen med att använda en hane såpass mycket? Misstänker att svaret är att hanen helt enkelt varit populär, men tycker det är himla tråkigt att man inte tänker längre än så innan man avlar :crazy:.
 
Jag kan inte förstå hur man kan motivera 30.000 kr för en blandras (50.000 för en avelshund!) och att folk faktiskt betalar detta när det finns hundratals fina renraser med olika utseenden och egenskaper som är betydligt billigare. Man kan säkert hitta någon som liknar labradoodle i egenskaper eller utseende.
När jag tittar i labradoodlegruppen på fb verkar ingen direkt träna något med sin hund, de verkar ha dem som glada familjehundar som hänger med på vad familjen gör. Och jag förstår inte varför de inte skaffar storpudel istället.
 
För att renrasavel går bara ut på att tjäna pengar och plåga hundar med utställningar. Sen är blandraser friskare och de blir vad man gör dem till.:angel:
Vi är ju helt enkelt korkade som håller på med renraser. Blandraser kan man ju skräddarsy! :up: Undrar om man skickar ett formulär med vad man vill ha till valpen innan den kommer hem till en, så den vet vad som gäller? :angel:
 
Men gode tid ...
Tik, 1,5 år: Schäfer, Amstaff, Dobermann, Labrador
och
Sen är det som så att jag föddes med spalt och allergi men min matte har kollat upp och veterinären säger att jag kommer inte behöva opereras, men däremot får jag inte bada för då kommer det in vatten där det ej ska vara. Jag äter speciellt foder och får cortison spray eller tabletter för att min hud ska vara fin och jag må bra. Jag lider inte av mina skönhetsfel utan jag är lika lycklig för all del, bara jag få en massor av kel.
och
Avelsförbud kommer skrivas i kontrakt. Varför då, det låter ju som ett toppenämne :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 243
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp