Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där e-schäfer kenneln som sprutar ur sig kullar bor väl i Blekinge? Ännu en del av mönstret :idea:
Appropå den så såg jag en på fb skriva om sina erfarenheter från den kenneln.
En valp som var konstant sjuk och dålig i magen pga parasiter som hade varit svåra att bli av med. Sen kom allergin. Vid röntgen hade hunden E-höfter. Många i kullen hade liknande HD och vissa även ED. I tråden dök en ägare till ett kullsyskon upp. Även den vittnade om parasiter, dålig mage och svår HD.

Mamman till kullen är omparad :rage:
 
Appropå den så såg jag en på fb skriva om sina erfarenheter från den kenneln.
En valp som var konstant sjuk och dålig i magen pga parasiter som hade varit svåra att bli av med. Sen kom allergin. Vid röntgen hade hunden E-höfter. Många i kullen hade liknande HD och vissa även ED. I tråden dök en ägare till ett kullsyskon upp. Även den vittnade om parasiter, dålig mage och svår HD.

Mamman till kullen är omparad :rage:
Borde man inte kunna anmäla det som brott mot djurskyddslagen, att avla på defekter?
 
Jag har tänkt samma ibland när jag sett att djur blivit omhändertagna eller djurförbud utfärdats. Jaha...Skåne igen!
Kanske är det djurtätare så oddsen ökar?
Jag var hos veterinären på djursjukhuset häromdagen (en sorglig historia i sig då vi fick akut avliva vår älskade katt...) och i rummet medan vi väntade fanns en datorskärm som visade alla akutfall som kom in allt eftersom. Under första timman såg jag (ja, jag kikade....) FYRA omhändertaganden av hundar av polisen. Två av hundarna såg ut att komma från samma ställe men de andra två var separata. Fyra! På en timma, en måndag!
 
Jag var hos veterinären på djursjukhuset häromdagen (en sorglig historia i sig då vi fick akut avliva vår älskade katt...) och i rummet medan vi väntade fanns en datorskärm som visade alla akutfall som kom in allt eftersom. Under första timman såg jag (ja, jag kikade....) FYRA omhändertaganden av hundar av polisen. Två av hundarna såg ut att komma från samma ställe men de andra två var separata. Fyra! På en timma, en måndag!

Beklagar förlusten av kisse :cry: :heart
 
Jag var hos veterinären på djursjukhuset häromdagen (en sorglig historia i sig då vi fick akut avliva vår älskade katt...) och i rummet medan vi väntade fanns en datorskärm som visade alla akutfall som kom in allt eftersom. Under första timman såg jag (ja, jag kikade....) FYRA omhändertaganden av hundar av polisen. Två av hundarna såg ut att komma från samma ställe men de andra två var separata. Fyra! På en timma, en måndag!
:cry:
 
Borde man inte kunna anmäla det som brott mot djurskyddslagen, att avla på defekter?

De var avstängda från SKK under två år men blev återupptagna igen. Deras avel är ju ständigt i blåsväder så rent logiskt sett borde ju länsstyrelsen ha koll på dem.
 
Hittade idag en annons på valpar där mamman var golden och pappan dogo bordeaux.
Mamman med en C höft och 2 på armbåde och pappan inte hälsotestad på något vis.
Tipsade säljaren om att det vore bra att nämna i annonsen att mamman har dålig höft + armbåge och att pappan är otestad, men det blev inget med det.
 
Hittade idag en annons på valpar där mamman var golden och pappan dogo bordeaux.
Mamman med en C höft och 2 på armbåde och pappan inte hälsotestad på något vis.
Tipsade säljaren om att det vore bra att nämna i annonsen att mamman har dålig höft + armbåge och att pappan är otestad, men det blev inget med det.
Finns det ens DdB som har bättre än HD D?
 
Jag var hos veterinären på djursjukhuset häromdagen (en sorglig historia i sig då vi fick akut avliva vår älskade katt...) och i rummet medan vi väntade fanns en datorskärm som visade alla akutfall som kom in allt eftersom. Under första timman såg jag (ja, jag kikade....) FYRA omhändertaganden av hundar av polisen. Två av hundarna såg ut att komma från samma ställe men de andra två var separata. Fyra! På en timma, en måndag!

Beklagar förlusten av kissen! :heart

Pinsamt av djursjukhuset att inte stänga av datorskärmen, man ska inte kunna se vem som kommer till akutmottagningen och för vad sådär helt öppet med tanke på sekretessen.
 
Beklagar förlusten av kissen! :heart

Pinsamt av djursjukhuset att inte stänga av datorskärmen, man ska inte kunna se vem som kommer till akutmottagningen och för vad sådär helt öppet med tanke på sekretessen.
Ja, även om där inte stod några namn (på ägare etc) utan enbart djurslag och ärende. Det var ganska otäckt eftersom det rörde sig om akutfallen - där var bl.a. ett benbrott på en hund och en hund som ätit mängder av choklad och blivit sjuk..... Plus då de 4 som polisen kommit med.
 
Hittade idag en annons på valpar där mamman var golden och pappan dogo bordeaux.
Mamman med en C höft och 2 på armbåde och pappan inte hälsotestad på något vis.
Tipsade säljaren om att det vore bra att nämna i annonsen att mamman har dålig höft + armbåge och att pappan är otestad, men det blev inget med det.
Såg också den..."Unika blandrasvalpar" och "föräldrarna har SÅ fint band till varandra!!" :cautious::meh::down:
 
Hur gör man om någon tagit hem en valp innan 8 veckor? Är en på fb nu som "hämtade hem min i söndags och på söndag så blir hon 8 veckor".

Valpen i fråga är en berger des pyrénées. Vet ej om den är registrerad eller inte. Har screenshottat inlägget på fb.
 
Senast ändrad:
Hur gör man om någon tagit hem en valp innan 8 veckor? Är en på fb nu som "hämtade hem min i söndags och på söndag så blir hon 8 veckor".

Valpen i fråga är en berger des pyrénées. Vet ej om den är registrerad eller inte. Har screenshottat inlägget på fb.

Bor människan i Sverige? I Finland får man hämta valpar tidigare än i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 215
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp