Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
En i min nära omgivning skaffade en blandras med 6 raser i, varav 3 jaktraser (tax är det jag kommer ihåg) och så även shih tzu också. Hen ville skaffa det då hen gillade så många av de raserna och allra mest tax, och som alla vet får en blandras alltid de positiva sidorna av alla raser .... :banghead:

Denna hund måste ha munkorg när den umgås med barn och gör utfall mot folk om den blir skrämd, dvs. om någon sträcker ned handen etc. Vi har passat den väldigt mycket och känner den sedan valp så oss attackerar den inte (även om den faktiskt morrat åt mig och nafsat efter våra katter), den är inte pålitlig för fem öre. Ägaren är dock mycket försiktig så ingen allvarlig olycka har hänt ännu med någon.

För att toppa det låter några, som passar den väldigt frekvent, hunden springa lös på deras tomt, nu härom veckan tog den en hare. :cry: Förra sommaren drog den ut i en hästhage och jagade rådjur. Den har otroligt mycket jakt i sig och de som passar hunden tycker det är en bra idé att hetsa den så fort det flyger fåglar i buskarna etc, då det är så kul att se dem springa och ha roligt.

Den har hudproblem också och måste få sprutor....
 
En i min nära omgivning skaffade en blandras med 6 raser i, varav 3 jaktraser (tax är det jag kommer ihåg) och så även shih tzu också. Hen ville skaffa det då hen gillade så många av de raserna och allra mest tax, och som alla vet får en blandras alltid de positiva sidorna av alla raser .... :banghead:

Denna hund måste ha munkorg när den umgås med barn och gör utfall mot folk om den blir skrämd, dvs. om någon sträcker ned handen etc. Vi har passat den väldigt mycket och känner den sedan valp så oss attackerar den inte (även om den faktiskt morrat åt mig och nafsat efter våra katter), den är inte pålitlig för fem öre. Ägaren är dock mycket försiktig så ingen allvarlig olycka har hänt ännu med någon.

För att toppa det låter några, som passar den väldigt frekvent, hunden springa lös på deras tomt, nu härom veckan tog den en hare. :cry: Förra sommaren drog den ut i en hästhage och jagade rådjur. Den har otroligt mycket jakt i sig och de som passar hunden tycker det är en bra idé att hetsa den så fort det flyger fåglar i buskarna etc, då det är så kul att se dem springa och ha roligt.

Den har hudproblem också och måste få sprutor....
Stackars hund leva med sån stress hela tiden.
 
Stackars hund leva med sån stress hela tiden.

Jag håller med, även när han är som tryggast mår han aldrig helt bra. Ägaren är dessutom bortrest i långa perioder, även om hen jobbar mycket hemifrån när hen väl är hemma.

Hundhållningen i vissa av mina kretsar lämnar lite övrigt att önska, några andra skaffade blandras pudel/något annat som har grav separationsångest och aldrig kan lämnas ensam. Han får springa fram till lösa hundar utan att ägarna tycker det är något problem. Kissar inne hos oss när vi passar honom.

Den förstnämnda hunden har ägaren åtminstone tagit hjälp av hundtränare/psykolog med, men han är så förstörd från födseln att det knappast går att få honom trygg. Den sistnämnda hunden är ingen intresserad av att göra trygg.

Fast nu kanske jag spårade över från blandraser till dålig hundhållning, sorry! Det värsta är väl dock kombon av de två.
 
Vad tycker ni om att avla på en hund som har ett helsyskon med kroksvans?

Jag kan ingenting om kroksvans, men googlar man så får man upp att man brukar ta helsyskon ur avel. Därför blev jag lite nyfiken, tycker ni det är okej? Väldigt hypotetiskt: om det gäller en liten ras där man inte kan hitta kroksvans på någon annan släkting, hunden är friröntgad och har gjort ett fint MH med fina meriter men har ett helsyskon med kroksvans.
I min ras skulle jag inte ens tänka tanken på att sålla bort ev avelsdjur bara för att något syskon har kroksvans. Det dyker upp då och då på någon valp i vissa kullar och dessa säljs då givetvis till enbart sällskap. Skulle det däremot vara flera valpar i någon kull som har det, så skulle jag vara restriktiv - men inte för en enstaka valp med krok :)
 
Just nu cirkulerar ju "nyheten" om Englands sjuka schäfrar. Isamband med det delades den här artikeln

http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2017/07/shocking-new-study-suggest-almost-half.html?m=1

Måste få ge ett grattis till kennel Uxås mamma som är aktiv här på forumet (minns inte om det är offentlig här vem som äger kenneln men nämner inget nick om det skulle vara hemligt) som får en av sina uppfödningar omnämd som "en glimt av hopp för framtidens schäfrar"

Stort grattis
 
Just nu cirkulerar ju "nyheten" om Englands sjuka schäfrar. Isamband med det delades den här artikeln

http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2017/07/shocking-new-study-suggest-almost-half.html?m=1

Måste få ge ett grattis till kennel Uxås mamma som är aktiv här på forumet (minns inte om det är offentlig här vem som äger kenneln men nämner inget nick om det skulle vara hemligt) som får en av sina uppfödningar omnämd som "en glimt av hopp för framtidens schäfrar"

Stort grattis

Tackar. Det blev en liten chock att se artikeln. Vi hade ingen aning om att artikeln skulle skrivas :)
 
Egentligen är det dommaren som dömde Criga som borde få uppmärksamheten. Rätt många bruksavlade Schäfrar ser ut som henne. Hon är inte speciellt unik på så sätt. Det unika i detta fallet var att det blev en "vanlig" bruksschäfer som fick priset och det tycker jag är stort.
 
I min ras skulle jag inte ens tänka tanken på att sålla bort ev avelsdjur bara för att något syskon har kroksvans. Det dyker upp då och då på någon valp i vissa kullar och dessa säljs då givetvis till enbart sällskap. Skulle det däremot vara flera valpar i någon kull som har det, så skulle jag vara restriktiv - men inte för en enstaka valp med krok :)

Tack för svar! Frågan var rent hypotetiskt ställd, ett syskon till min tik har kroksvans och själv har jag inga avelsplaner överhuvudtaget men uppfödaren trodde att hanarna i kullen skulle få en del avelsförfrågningar så småningom så jag googlade saken och får upp att det är big no no att avla på helsyskon till en hund med kroksvans. Så jag blev bara nyfiken vad era tankar var om saken :)
 
Hur tänker man som uppfödare av bruksras när man avlar på en helt omeriterad tik, från en nästan helt omeriterad kull, där endast 3 av typ 9 är röntgade?

Eller är jag orimlig som tycker det verkar hemmablint?
 
Tack för svar! Frågan var rent hypotetiskt ställd, ett syskon till min tik har kroksvans och själv har jag inga avelsplaner överhuvudtaget men uppfödaren trodde att hanarna i kullen skulle få en del avelsförfrågningar så småningom så jag googlade saken och får upp att det är big no no att avla på helsyskon till en hund med kroksvans. Så jag blev bara nyfiken vad era tankar var om saken :)
Allt beror nog på ras, möjligheter till avelsdjur osv. Jag har en liten ras där det föds få valpar och inte speciellt stor avelsbas, så alla friska individer är viktiga i aveln :)
 
Tack för svar! Frågan var rent hypotetiskt ställd, ett syskon till min tik har kroksvans och själv har jag inga avelsplaner överhuvudtaget men uppfödaren trodde att hanarna i kullen skulle få en del avelsförfrågningar så småningom så jag googlade saken och får upp att det är big no no att avla på helsyskon till en hund med kroksvans. Så jag blev bara nyfiken vad era tankar var om saken :)

Jag tycker inte det där no no är verklighetsförankrat. Det skulle hokla ur många raser, en del skulle tom dö ut, andra få hög inavel.

Vår äldsta tiks syster hade en liten kroksvans på yttersta svanskotan. Detta fick vi veta för nått år sen i samband med att vi fann ägaren till henne på fb. Vår tik hade då hunnit lämnat 25 Valpar (23 levande) och fick därefter 5 "barnbarn" (2 levande) av dessa hade en i hennes sista kull en liten kroksvans också på svanstippen. Vi har inte haft några individer med ryggproblem och ett par är tom ryggröngade för att de är i tjänst så isf är jag en oseriös uppfödare som kommer avla vidare på linjen. Dock inte på den med kroksvansen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 098
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 473
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp