Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mentaltester kan inte vara "UA". Och sorry, men jag tycker fortfarande att det är helt förkastligt, oavsett vilken hane du själv valde att använda. Att man ens väljer att köpa en sådan hund är helt galet.
Jag förstår inte problemet,om jag har en blue merle efter trf-blm parning som är M eller om jag har en efter blm-blm parning som är M, min blm-blm avkomma är inte sjukare eller nedärver inte fler sjukdomar än den efter blm trf parningen
 
Blir helt bestört över vad som händer inom welsh corgi cardigan-aveln just nu. Inte bara blandraskullar men även helt sjuka kullar inom renrasuppfödare. Avelsdjur med felaktigt hårlag, brindle x blue merle-parning, SYSKONPARNING som dessutom är blue merle x blue merle?! Helt jävla otroligt. Jag trodde det var solklart registreringsförbud på en sådan kull? Icke. Ser sakta hur rasens framtid hamnar i rännan... :arghh:
Jag har också hört en hel del om Corgi-aveln, min kompis har två stycken och den ena var bl.a. tänkt som avelshane som hon har på foder, trots problem med patellan och lite annat vill uppfödaren i alla fall ta valpar på den hanen vilket min kompis tyckte att det absolut inte var lämpligt, men uppfödaren tycke något annat såklart. :cautious:
 
Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?
Funderar ur flera aspekter. Antal kullar? Engagemang i köpare? Underhåll av sina hundar (motion, träning, sociala livet i allmänhet för hunden)

Tanken slog mig när jag kom att tänka på en kennel som av väldigt många anses som seriös och kunnig. Både yrkesfolk (även från andra länder) tävlingsfolk mfl sätter högt anseende till kenneln.
Förra året tog 10 kullar som jag vet om, troligtvis har jag missat ett par. I år är 12 st planerade.
Hundarna lever enbart i hundstall. Utan tillhörande hundgårdar. Ett par rastgårdar finns. Vet inte hur många hundar som bor där permanent men 15 st är det iaf. De rastas 3 ggr om dagen. Vissa tränas. De är aldrig inne i människomiljö eller ute i ex samhälle osv mer än vid behov (veterinär, meritering)

Blev lite paff för jag fick höra av en annan uppfödare som med lite nedlåtande ton tyckte VI var stora och tog många kullar (0-2 per år, totalt 4 födda kullar och 2 till planerade på 6 år :down:)

Jag hade tänkt på oss som en liten, familjär kennel (det är så vi vill vara iaf) jämfört med exemplaret över som i mina ögon är typ...industri.

Vad är egentligen litet, mellan, stort, valpfabrik?
I mitt närområde finns det en SKK ansluten kennel av trubbnosar. I vårat register har de 16 vuxna hundar. En tik som var in inför parning var drygt två år och skulle ha sin andra kull. I mina ögon är det en valpfabrik, SKK ansluten eller inte.
 
Jag har också hört en hel del om Corgi-aveln, min kompis har två stycken och den ena var bl.a. tänkt som avelshane som hon har på foder, trots problem med patellan och lite annat vill uppfödaren i alla fall ta valpar på den hanen vilket min kompis tyckte att det absolut inte var lämpligt, men uppfödaren tycke något annat såklart. :cautious:

Om du vet namnet på uppfödaren får du gärna PMa! Allt sånt uppskattas.
 
Jag förstår inte problemet,om jag har en blue merle efter trf-blm parning som är M eller om jag har en efter blm-blm parning som är M, min blm-blm avkomma är inte sjukare eller nedärver inte fler sjukdomar än den efter blm trf parningen

"Förstår inte problemet" med att man väljer göra en merle x merle-parning?
Nähej. Okej.

:crazy:
 
Jag förstår inte problemet,om jag har en blue merle efter trf-blm parning som är M eller om jag har en efter blm-blm parning som är M, min blm-blm avkomma är inte sjukare eller nedärver inte fler sjukdomar än den efter blm trf parningen
Förstår du seriöst inte att det är förkastligt att ens riskera att få fram MM-valpar? Och det ÄR en 25% risk. Genom att köpa avkomma efter en MerlexMerle-kombo bidrar du ju till den extremt ansvarslösa och olagliga aveln, oavsett om valpen är MM eller inte!

Skulle du köpa en avkomma från två hundar med EP i släkten? Grava HD-fel? ED-fel? Allergier? Andra sjukdomar? För valpen behöver ju faktiskt inte bli sjuk eller handikappad. Är det din logik? O_o
 
Förstår du seriöst inte att det är förkastligt att ens riskera att få fram MM-valpar? Och det ÄR en 25% risk. Genom att köpa avkomma efter en MerlexMerle-kombo bidrar du ju till den extremt ansvarslösa och olagliga aveln, oavsett om valpen är MM eller inte!

Skulle du köpa en avkomma från två hundar med EP i släkten? Grava HD-fel? ED-fel? Allergier? Andra sjukdomar? För valpen behöver ju faktiskt inte bli sjuk eller handikappad. Är det din logik? O_o
Jo och nej.
Sa jag att det var på hedenhös tiden,det var fanns inget snack om att blm-blm parningar var fel på den tiden,fullt tillåtet av både skk o sjv. (27 år sen)
 
Jo och nej.
Sa jag att det var på hedenhös tiden,det var fanns inget snack om att blm-blm parningar var fel på den tiden,fullt tillåtet av både skk o sjv. (27 år sen)
Nej, det "råkade" ju bara ibland bli blinda, döva och ibland helt missbildade hundar.. :yuck:

Att någon inte är förbjudet gör det inte rätt. Det är inte olagligt med helsyskonparning, men inte fan är det rätt.
 
Nej, det "råkade" ju bara ibland bli blinda, döva och ibland helt missbildade hundar.. :yuck:

Att någon inte är förbjudet gör det inte rätt. Det är inte olagligt med helsyskonparning, men inte fan är det rätt.
Men ge dig nu då, för 27 år sen så visste man inte hur det kunde bli och jag svarade ju jo jag förstår och nej jag skulle inte köpa en hund med alla fel du räknade upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 236
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 292
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp