Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tutte tills vidare, :D



Helt korrekt:

"
ALL ABOUT BLUE frenchies!

BLUE is Mouse and is not allowed-produces yellow or green eyed dogs which can develop blindness. The Blue/Mouse color produces dogs with Follicular dysplasia -gradual hair loss starting as young age causing dry scaly skin susceptible to bacterial infections. No cure and condition becomes increasingly worse. Blue should not be registered as Fawn on AKC registration and is rare because breeders should NOT try to breed it. Just because your BLUE puppy with yellow eyes can see now and has good skin doesn't mean it won't loose its sight and develop allergy skin problems later."

http://www.maximefrenchbulldogs.com/French Bulldog colors.htm

På svenska, så kan blå ("mouse", alltså musgrå) leda till blindhet och något som kallas "follicular dysplasia", alltså hunden tappar pälsen, som kan leda till hudproblem, såsom ökad risk för bakterieinfektioner i huden och allergier. Alltså INGET man ska avla på öht. Det är pengatjäneri på "coola färger" helt enkelt, :rage: (ses även med albino, "pink") Är detta i Sverige aveln för kullen sker så bör det enligt mig anmälas, för aveln leder till lidande hos djuren: https://www.jordbruksverket.se/amne...katter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Nu tycker jag såklart inte att man ska avla på blå frallor eftersom det inte är en godkänd färg, men har svårt att se att aveln skulle gå att anmäla till länsstyrelsen med hänvisning till lidande.

Att dilutionsanlag skulle leda till blindhet har jag aldrig hört tidigare och hittar inga som helst belägg för att det skulle stämma. Troligen ett missförstånd där man tänker på blåögdhet hos hundar med dubbel merle. Color dilution alopecia förekommer visserligen hos vissa blå raser, men är mycket ovanligt utanför Dobermann och jag hittar heller inga beskrivna fall hos fransk bulldog i litteraturen. Läste länken du postade till en kennelsida och den innehåller ganska många fler faktafel utöver de jag redan nämnt. Troligtvis vill sidinnehavaren skrämma bort valpköpare från oseriös avel och få dem att vända sig till en registrerad uppfödare, och använder sig då av "skrämselpropaganda" som tyvärr inte alltid är faktamässigt korrekt.
 
Tittade just på ABs lilla "morgon-TV" med vet. Marie Jury som ska prata om valpar. När studion frågar vad valpen hon har med sig är för ras så svarar hon att det är en blandras - blandning mellan Cockerpoo och Cavalier King Charles Spaniel... :banghead:
Jag tror jag får spader :wtf: människan är veterinär för det första, står i tv-rutan för det andra (visserligen tidnings-tv, men ändå) och anger Cockerpoo som en ras :rage::rage::rage:
Inte undra på att "folk" går på blocket-annonserna :meh::mad:
 
Blandras Wachtel och "lorlenspät" säljes på blocket (vad nu det sistnämnda är för något. :cautious: Ser ut som någon slags fågelhundsblandis).

"4månader gammal tjej.

Vi köpte henne för 3mån sen, hon är fin och snäll. Men pga underhållningsproblemet så måste vi ge bort henne. Hon behöver mycket uppmärksamhet, gillar att leka och vara social. Mycket söt och lekfull valp"

Så himla ledsam annons. Förstår inte hur man kan bli förvånad över att en 4 månaders jakthundsblandning behöver mycket uppmärksamhet :(.
 
Blandras Wachtel och "lorlenspät" säljes på blocket (vad nu det sistnämnda är för något. :cautious: Ser ut som någon slags fågelhundsblandis).

"4månader gammal tjej.

Vi köpte henne för 3mån sen, hon är fin och snäll. Men pga underhållningsproblemet så måste vi ge bort henne. Hon behöver mycket uppmärksamhet, gillar att leka och vara social. Mycket söt och lekfull valp"

Så himla ledsam annons. Förstår inte hur man kan bli förvånad över att en 4 månaders jakthundsblandning behöver mycket uppmärksamhet :(.
Jag reagerade på att dom köpte den som 4v valp:banghead::mad:
 
Min stående sökinställning om labradorer på australiens motsvarighet till blocket meddelar när en ny annons dyker upp....

"Renrasiga labradorvalpar, svarta och bruna

Mamma hund köptes som 6v valp renrasig men utan papper härifrån blocket, likaså pappan, renras men också utan papper. Båda förräldradjuren kan ses, dom har gott temperament och är snälla mot barn. Aldrig varit sjuka. Valparna sälja vet.checkade, vacc och avmaskade. 10500kr"
 
Min stående sökinställning om labradorer på australiens motsvarighet till blocket meddelar när en ny annons dyker upp....

"Renrasiga labradorvalpar, svarta och bruna

Mamma hund köptes som 6v valp renrasig men utan papper härifrån blocket, likaså pappan, renras men också utan papper. Båda förräldradjuren kan ses, dom har gott temperament och är snälla mot barn. Aldrig varit sjuka. Valparna sälja vet.checkade, vacc och avmaskade. 10500kr"
Vad kostar valpar som är reggade i Australian National Kennel Council ?
Från vilken ålder får man sälja valpar?
Lite snabbgoogling
http://ankc.org.au/Breed/Detail/7
 
Beaglevalp säljes pga ändrade familjeförhållanden.

"För oss är det väldigt viktigt att hon hamnar hos likasinnade människor gällande kost, skötsel och uppfostran.
Vi vill att hon ska fortsätta sitt liv som den underbara sällskapshund hon är idag!
MED ANDRA ORD INGEN JAKT!"

Suck :banghead:
 
Beaglevalp säljes pga ändrade familjeförhållanden.

"För oss är det väldigt viktigt att hon hamnar hos likasinnade människor gällande kost, skötsel och uppfostran.
Vi vill att hon ska fortsätta sitt liv som den underbara sällskapshund hon är idag!
MED ANDRA ORD INGEN JAKT!"

Suck :banghead:

Ptja köper en jägare den så lär de inte veta det förrän valpen är såld, men vad tusan är det för komplett idiot till uppfödare som sålt en jakthund till ickejägare O_o
 
Ptja köper en jägare den så lär de inte veta det förrän valpen är såld, men vad tusan är det för komplett idiot till uppfödare som sålt en jakthund till ickejägare O_o
Jag har träffat ett par beaglar som kommit från uppfödare med inriktning "sällskap" :banghead:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 115
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 475
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp