Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med!

Har hört från några lärare att det fanns beaglar som användes i undervisningen även förr, men de var tydligen väldigt rädda :(. De beaglar som finns där idag tycker ju bara att det är kul att bli hanterade, superglada och trevliga hundar :)

Även på mitt universitet i Tyskland var Beaglarna lätthanterliga, sociala och glada individer. Många omplacerades när de vara klara inom forskningen så en hel drös studenter hade Beaglar.
Verkligen trevliga hundar, men med otrolig jaktinstinkt.
 
"The term "Bullnese" is often used to describe a basic hybrid mix of the cross between a French Bulldog and Pekingese however, they should not be confused with the ones affiliated with the ABA (American Bullnese Association) and Bobby Rice's breeding program in which not only were the French Bulldog and Pekingese used, but the Boston Terrier, Pug and Dachshund were also used as well."

:eek::eek::eek:
 
Håller med!

Har hört från några lärare att det fanns beaglar som användes i undervisningen även förr, men de var tydligen väldigt rädda :(. De beaglar som finns där idag tycker ju bara att det är kul att bli hanterade, superglada och trevliga hundar :)

Är det så? Låter så himla mycket bättre än allt jag kunnat föreställa mig. Blir lite glad i hjärtat, känns så hemskt om de ska leva sina liv rädda utöver allt annat liksom.
 
Är det så? Låter så himla mycket bättre än allt jag kunnat föreställa mig. Blir lite glad i hjärtat, känns så hemskt om de ska leva sina liv rädda utöver allt annat liksom.
Förra julen hade en av dessa försökshundar valpar. Jag var och gosade med mammahund och valparna och tiken var som vilken bra tik som helst. Visade upp sina leksaker, ville kela, tillät att man kollade valparna osv. Inte minsta stress i henne utan en alldeles normalt glad hund.
De har skötare som typ dedikerat sitt liv åt dem. Dagliga promenader på 1-2 timmar tex.
Bor i grupper med rum + utgång till hundgård (med hus, stockar mm).
 
En fråga. Varför är just beagle en så populär ras att använda till djurförsök? Och vad är det som forskas på?
(Om den nu är överrepresenterad?? Jag är noll insatt men det är ju judt ofta beaglar i "free puppy movies" som cirkulerar på nätet)
 
En fråga. Varför är just beagle en så populär ras att använda till djurförsök? Och vad är det som forskas på?
(Om den nu är överrepresenterad?? Jag är noll insatt men det är ju judt ofta beaglar i "free puppy movies" som cirkulerar på nätet)

Generellt när det gäller försöksdjur vill man ha populationer där djuren är så lika varandra genetiskt som möjligt, t.ex. är de möss som används i försök kraftigt inavlade för att bli just genetiskt lika. Gissar att beageln som ras helt enkelt har stor genetisk likhet, eller att den åtminstone hade det jämfört med andra raser förr i tiden. Men det är bara en gissning :)

Edit: hittade statistik från UK där den effektiva populationsstorleken hos beagle var runt 20 på 80-talet. Det är rätt lågt och innebär att den genetiska variationen förloras i högre hastighet än hos en större effektiv population. I dagsläget ligger siffran istället på över 200.
 
Senast ändrad:
Låter som något som hör hemma i en annan tråd, men jag ska inte prata om troll nu.
Först trodde jag du menade att jag faktiskt skrivit i fel tråd, men fattade sekunden efter :rofl:

Finns för övrigt tre stycken Huskys för omplacering på Blocket, en 1-åring och två 2,5-åringar :( För att de inte har tid med allt de behöver, samt att en absolut inte kan vara ensam.
 
Från ett annat forum:
"Hahah. Lilla du, jag har mer koll än du, ha du ens nån bodercollie? Vet du ens hur det är att ha en? Min hund är haf inte vall i sig, precis som det är framavlat är det bortavlat på min hund."

Seriös avel med seriösa valpköpare, verkligen... :banghead: :banghead: :banghead:

(Och justja, det som gjorde att folk reagerade var följande: "När vår bc har tråkigt går han o ämtar en toarulle, sen är han nöjd hahah! Hur är era? Vår är somsagt ganska nöjd med att gnaga på toarullar, ta lngpromenader, springa av sig, trickträna eller med att bygga ihop lite att skutta över hopphinder"
 
Från ett annat forum:
"Hahah. Lilla du, jag har mer koll än du, ha du ens nån bodercollie? Vet du ens hur det är att ha en? Min hund är haf inte vall i sig, precis som det är framavlat är det bortavlat på min hund."

Seriös avel med seriösa valpköpare, verkligen... :banghead: :banghead: :banghead:

(Och justja, det som gjorde att folk reagerade var följande: "När vår bc har tråkigt går han o ämtar en toarulle, sen är han nöjd hahah! Hur är era? Vår är somsagt ganska nöjd med att gnaga på toarullar, ta lngpromenader, springa av sig, trickträna eller med att bygga ihop lite att skutta över hopphinder"

:banghead:
 
När man träffar på ännu en mopsuppfödare som anser det helt normalt att hunden låter som ett ånglok efter i princip noll ansträngning, och andas med hela buken för att försöka få luft.. "Han är bara glad". Ja, för det går ju tydligen inte att höra skillnad på "gladpratet" vissa har och nån som nästan kvävs :banghead:
 
När man träffar på ännu en mopsuppfödare som anser det helt normalt att hunden låter som ett ånglok efter i princip noll ansträngning, och andas med hela buken för att försöka få luft.. "Han är bara glad". Ja, för det går ju tydligen inte att höra skillnad på "gladpratet" vissa har och nån som nästan kvävs :banghead:
Ja men det är ju så gulligt med snarkande och väsande hundar som nästan kvävs
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 217
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp