Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev också så glad sist jag såg ett sånt avsnitt, det var verkligen så sakligt och bra gällande deras lidande och hur det (inte) ska låta när en hund andas.

Vår Gimli HATAR alla trubbnosar som låter på det där viset, han blir helt tokig och skäller och har sig (blev skrämd och påsprungen av en sån en gång när han var blind).
Sist vi har hos veterinären stod det en sån i kön och Gimli goes berserk som vanligt, jag ursäktade mig med att förklara för hundägaren att han är rädd för trubbnosar som låter. Ägaren svarar då "Men han låter ju inget..?"
Jag: :confused::crazy:O_o
Äh..nähä..äh..det är väl jag som har tinnitus då, eller är det ventilationen som susar..? :banghead:
Det var ju ett gammalt avsnitt där en valpköpare trodde sig ha koll när han köpte en fralla. Tyvärr visade den sig ha både hjärtfel och grava problem med andningen så den avlivades. Han var klok killen och sa rakt ut att han var korkad och lyssnat på folk som inte visste
Nästa valp skulle köpas på rätt sätt med noggrann efterforskning
 
Det var ju ett gammalt avsnitt där en valpköpare trodde sig ha koll när han köpte en fralla. Tyvärr visade den sig ha både hjärtfel och grava problem med andningen så den avlivades. Han var klok killen och sa rakt ut att han var korkad och lyssnat på folk som inte visste
Nästa valp skulle köpas på rätt sätt med noggrann efterforskning
Deras nya valp kommer härifrån. :)
 
Jag trodde Lagotto fanns i olika färger, så vilken önskas :confused:
Ja, det visste man inte riktigt heller. "Skimmel" typ, jag undrade om man tänkte på att de ofta bleks från tex brun till ljust gråbrun eller om det mer var "skäck" man tänkte på, dvs tvåfärgade. Men människan visste inte det heller..
Om man nu vill ha en speciell färg så gärna skulle man kanske iaf lära sig hur den ser ut? :confused:
 
Får jag gnälla av mig lite här? :angel: En person i min närhet skall köpa hund. Hen jobbar inom fysioterapi (för människor) och vill ha en hund att utbilda till terapihund. So far, so good. Nu i helgen åkte hen tvärs över landet för att titta på valpar: australian shepherd och labrador. Okej, kanske inte världens märkligaste korsning. Sedan kom det fram att "uppfödaren" har FEM kullar på g. En som är runt åtta veckor nu, en kull föddes igår, i december kommer en, och två till efter årsskiftet. Min bekanta ser inget konstigt allt med detta, jag tänkte direkt "valpfabrik" när hen berättade.

Dessutom sade hen nyss att "där var en aussie som sprang runt hela tiden och inte var stilla en sekund, och en sån vill jag ju inte ha." :confused:
"Uppfödaren" hade även sparat en tik och en hane, båda korsningar, för att "se hur en korsning aussie/lab x aussie/lab blir". Jahapp. Det bästa av allt är att denna hund skall bo i vårt kollektiv. Alltså, jag älskar hundar och jag älskar valpar men jag älskar inte att bo med en "hundar-blir-vad-man-gör-dem-till-människa". :cautious:
 
Får jag gnälla av mig lite här? :angel: En person i min närhet skall köpa hund. Hen jobbar inom fysioterapi (för människor) och vill ha en hund att utbilda till terapihund. So far, so good. Nu i helgen åkte hen tvärs över landet för att titta på valpar: australian shepherd och labrador. Okej, kanske inte världens märkligaste korsning. Sedan kom det fram att "uppfödaren" har FEM kullar på g. En som är runt åtta veckor nu, en kull föddes igår, i december kommer en, och två till efter årsskiftet. Min bekanta ser inget konstigt allt med detta, jag tänkte direkt "valpfabrik" när hen berättade.

Dessutom sade hen nyss att "där var en aussie som sprang runt hela tiden och inte var stilla en sekund, och en sån vill jag ju inte ha." :confused:
"Uppfödaren" hade även sparat en tik och en hane, båda korsningar, för att "se hur en korsning aussie/lab x aussie/lab blir". Jahapp. Det bästa av allt är att denna hund skall bo i vårt kollektiv. Alltså, jag älskar hundar och jag älskar valpar men jag älskar inte att bo med en "hundar-blir-vad-man-gör-dem-till-människa". :cautious:
:banghead::banghead::banghead:
 
Får jag gnälla av mig lite här? :angel: En person i min närhet skall köpa hund. Hen jobbar inom fysioterapi (för människor) och vill ha en hund att utbilda till terapihund. So far, so good. Nu i helgen åkte hen tvärs över landet för att titta på valpar: australian shepherd och labrador. Okej, kanske inte världens märkligaste korsning. Sedan kom det fram att "uppfödaren" har FEM kullar på g. En som är runt åtta veckor nu, en kull föddes igår, i december kommer en, och två till efter årsskiftet. Min bekanta ser inget konstigt allt med detta, jag tänkte direkt "valpfabrik" när hen berättade.

Dessutom sade hen nyss att "där var en aussie som sprang runt hela tiden och inte var stilla en sekund, och en sån vill jag ju inte ha." :confused:
"Uppfödaren" hade även sparat en tik och en hane, båda korsningar, för att "se hur en korsning aussie/lab x aussie/lab blir". Jahapp. Det bästa av allt är att denna hund skall bo i vårt kollektiv. Alltså, jag älskar hundar och jag älskar valpar men jag älskar inte att bo med en "hundar-blir-vad-man-gör-dem-till-människa". :cautious:

Troligtvis är det samma valpprånglare som konstant har annonser på blocket om den korsningen. Valpfabrik så det skriker om det.
 
Såg att schäferuppfödaren där jag växte upp har valpar till salu nu. Va inne på hemsidan och blev lika bedrövad som jag va för 10 år sedan när jag såg deras valpar :( Tydligen har dom fått pris som "bästa uppfödare" men deras hundar ser knappt ut som schäfrar :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 242
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp