Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man träffar på ännu en mopsuppfödare som anser det helt normalt att hunden låter som ett ånglok efter i princip noll ansträngning, och andas med hela buken för att försöka få luft.. "Han är bara glad". Ja, för det går ju tydligen inte att höra skillnad på "gladpratet" vissa har och nån som nästan kvävs :banghead:
Som frallaägaren som på fb frågar om hen ska oroa sig för att hunden låter. Nej så låter min också, nej det är fullt normalt är typ svaren hen får :banghead::banghead::banghead::banghead::rage::rage::rage:
 
Bemöttes såklart med arga personliga påhopp när andra sa att det inte är så rasen ska vara...
Så klart. Största missen är dock att tro att "vallning" är en enda egenskap som går att lägga till eller ta bort. Om folk fattade att det är typ 15 olika egenskaper i balans så skulle de kanske få en bättre förståelse för varför det blir så dumt (och ibland farligt) att ta fram hundar med "mindre vallning"
 
Det är ju det som är problemet,fullt normalt folk tror ju det och det är vad dom hör/ser när dom träffar frallor.
Jag vet inte hur många valpköpare jag har haft här som förundrat säger ,dom låter ju inte!
Det är ju det stora problemet, att missljuden är normaliserade. Och det framför allt hos uppfödarna.
Tänk om fler var som du, är ju den typen av hundar dessa raser behöver.
 
Det är ju det stora problemet, att missljuden är normaliserade. Och det framför allt hos uppfödarna.
Tänk om fler var som du, är ju den typen av hundar dessa raser behöver.
Ja och det blir inte bättre när dom sitter på fb o säger att det ska vara så, jag blir lite glad varje gång dom visar en trubbnos som måste bli OP på alla dessa djursjukhusprogram,så folk får se att så :devil: normalt är det inte,det är SJUKT!

Och tack :o:heart
 
Ja och det blir inte bättre när dom sitter på fb o säger att det ska vara så, jag blir lite glad varje gång dom visar en trubbnos som måste bli OP på alla dessa djursjukhusprogram,så folk får se att så :devil: normalt är det inte,det är SJUKT!

Och tack :o:heart
Det är ju inte hundarna det är fel på när de behöver op. Är ju bara veterinärerna som vill tjäna pengar :banghead::banghead:

Som information kan jag läggs till att det är en mardröm att ha narkosen på en av dessa hundar och ingen vill söva dem eller framför allt väcka dem och ta ut andningstuben. :nailbiting:
 
Så klart. Största missen är dock att tro att "vallning" är en enda egenskap som går att lägga till eller ta bort. Om folk fattade att det är typ 15 olika egenskaper i balans så skulle de kanske få en bättre förståelse för varför det blir så dumt (och ibland farligt) att ta fram hundar med "mindre vallning"

Ungefär som i en tråd på fb där en person vill ha råd om vallning med sin rottweiler... För vallning är ju bara en egenskap, det vet ju alla...
 
Det är ju inte hundarna det är fel på när de behöver op. Är ju bara veterinärerna som vill tjäna pengar :banghead::banghead:

Som information kan jag läggs till att det är en mardröm att ha narkosen på en av dessa hundar och ingen vill söva dem eller framför allt väcka dem och ta ut andningstuben. :nailbiting:
Vi slänger in dom i en syrgasbur på iva och överlämnar dom fort som attan så är det inte op's problem längre :angel:.

Ok, nästan i alla fall :p, så ingen tar illa upp och tror att vi inte tar hand om varje patient på bästa sätt.
 
Vi slänger in dom i en syrgasbur på iva och överlämnar dom fort som attan så är det inte op's problem längre :angel:.

Ok, nästan i alla fall :p, så ingen tar illa upp och tror att vi inte tar hand om varje patient på bästa sätt.
Jag väntar till de sitter upp och spottar ut tuben. Det kan ju ta sin lilla tid då de tycker det är väldans trevligt att kunna andas fritt för första gången.
 
Schäfervalpar, "förväntas att få härliga färger en fin exteriör och härligt temperament".

Undrar hur de kom till den slutsatsen med tanke på att tikens MH ligger markant under rasgenomsnittet vad gäller både lek/jakt/socialitet och nyfikenhet/orädsla :(. Förstår inte vad man ska med en brukshund utan bruksegenskaper till. Eller jo, springa i vänstervarv förstås (enbart) :idea:
 
Schäfervalpar, "förväntas att få härliga färger en fin exteriör och härligt temperament".

Undrar hur de kom till den slutsatsen med tanke på att tikens MH ligger markant under rasgenomsnittet vad gäller både lek/jakt/socialitet och nyfikenhet/orädsla :(. Förstår inte vad man ska med en brukshund utan bruksegenskaper till. Eller jo, springa i vänstervarv förstås (enbart) :idea:
Tänk på @Voff s blodtryck!
 
Schäfervalpar, "förväntas att få härliga färger en fin exteriör och härligt temperament".

Undrar hur de kom till den slutsatsen med tanke på att tikens MH ligger markant under rasgenomsnittet vad gäller både lek/jakt/socialitet och nyfikenhet/orädsla :(. Förstår inte vad man ska med en brukshund utan bruksegenskaper till. Eller jo, springa i vänstervarv förstås (enbart) :idea:

Typiskt e-avel...första ordet som beskriver kullen handlar om färg- utseende. Andra ordet handlar också om utseende :(
 
Ja och det blir inte bättre när dom sitter på fb o säger att det ska vara så, jag blir lite glad varje gång dom visar en trubbnos som måste bli OP på alla dessa djursjukhusprogram,så folk får se att så :devil: normalt är det inte,det är SJUKT!

Och tack :o:heart
Jag blev också så glad sist jag såg ett sånt avsnitt, det var verkligen så sakligt och bra gällande deras lidande och hur det (inte) ska låta när en hund andas.

Vår Gimli HATAR alla trubbnosar som låter på det där viset, han blir helt tokig och skäller och har sig (blev skrämd och påsprungen av en sån en gång när han var blind).
Sist vi har hos veterinären stod det en sån i kön och Gimli goes berserk som vanligt, jag ursäktade mig med att förklara för hundägaren att han är rädd för trubbnosar som låter. Ägaren svarar då "Men han låter ju inget..?"
Jag: :confused::crazy:O_o
Äh..nähä..äh..det är väl jag som har tinnitus då, eller är det ventilationen som susar..? :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 242
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp